MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mysteriet med TMY 101 / 102
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mysteriet med TMY 101 / 102

 Post Reply Post Reply
Author
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mysteriet med TMY 101 / 102
    Posted: 12 mars 2019 at 12:45
Egentlig kunne jeg tenkt meg å skrive et flammende innlegg om NSBs navneskifte til Vy og ikke minst den nye grønne lakkeringen de har valgt å ha på rullende materiell... Dead

Men: det jeg ønsker å spørre ekspertisen på forumet om er NMJs modell av TMY 101 og TMY 102, begge i Tågabs lakkering i sølv med rød stripe (hhv. artikkelnummer NMJT90501 og NMJT90504). Modellene ser ut til å ha fire dører. På nettet, primært Jernbane.net, ser jeg bilder av originalene. Men det ser ut som om alle bildene viser modeller med to dører (slik de fleste norske Di3'ene hadde).

TMY = danske NOHAB fra DSB? Og danskene hadde alltid fire dører på sine NOHAB'er? Men jeg finner også bilder av TMY 101 og TMY 102 med fire dører på Jernbane.net. Og det er da jeg begynner å lure. Er det to lok med samme littranummer? Hadde loket først fire dører, og så ble to tettet igjen senere? Eller har loket tre dører; to på den ene siden, og én på den andre siden, slik at på noen bilder ser en to dører på den ene siden, og på andre bilder ser en bare én dør?

Noen som har fasit her?
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2019 at 16:57
TMY 102 hadde kun to dører i 2008, (en på hver side) De to andre dørene har nok blitt tettet igjen på et tidspunkt. TMY 105 hadde også kun to dører i 2003. TMY 101 har jeg ikke bilde av
Så modellen er ikke korrekt


Edited by jevistad - 12 mars 2019 at 17:00
Back to Top
lolke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 16 november 2004
Location: United States
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote lolke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2019 at 06:48
TMY 101 had the original four doors in 1996, when I saw it in Hove:



MVH,
Lolke


Edited by lolke - 13 mars 2019 at 16:04
Back to Top
Jacob View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 23 september 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacob Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2019 at 11:16
17 desember 2013 kom TMY110 og 101 til Kongsvinger med et tømmertog fra Solør. 110 kunne fjernstyres og begge gikk (styrt av en fører på utvendig plattform) rundt for å kobles til i øst for videre ferd til Sverige. 101 hadde da to dører, høyre dør var fjernet.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2019 at 12:07
Originally posted by lolke lolke wrote:

TMY 101 had the original four doors in 1996, when I saw it in Hove:

MVH,
Lolke

Useful information, thanks!
It only remains to put on the small yellow sign "NSB Baneservice" on the model :-)

I thought that the doors was removed before it becomes a TMY-locomotive, but apparently not.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2019 at 18:03
Et lite sidespor til innledningen. NSB har gjennom årene blitt stykket opp (infrastruktur, bygninger, godstrafikk, materiell mm) og skal nå konkurrere med utenlandske selskaper om drift av passasjertrafikk på norske spor og veier. Slik jeg forstår det, er dette bakgrunnen for navneskiftet (for tog og buss mm). Om det er nødvendig å skifte navn og profil fra NSB til Vy er jeg usikker på, men det gir i all fall MJere som modellerer kontemporær jernbane et større utvalg av materiell på norske spor

Edited by Morten Jacobsen - 13 mars 2019 at 18:04
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2019 at 19:44
Tusen takk for mange nyttige innspill. En stor takk også til Knut Moe hos NMJ som sendte meg e-post i dag med lenke til mange fine bilder av originalene der de hadde fire dører. Jeg gjengir ikke lenkene her fordi jeg er usikker på dette med copyright. Uansett: TMY 101 havnet sporenstreks på min ønskeliste, og jeg var oppom Ensjø i dag og ervervet en modell:



Første oppdrag var å slepe med El 17.2232 i Flåmsbana-lakkering fra samme butikk. Mulig dette ikke ville gått i virkeligheten siden TMY 101 kanskje ikke eksisterte med fire dører og NSB-merker samtidig som El 17.2232 var grønn. Men så tynne spikker jeg ikke flisene. To flotte modeller inn i samlingen.

Og bare for å toppe det hele kjøpte jeg med bladet Modell & Elektronikk med stor artikkel om Jevistads flotte anlegg. Av og til er livet rett og slett deilig å leve...

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2019 at 00:46
Originally posted by Torbjørn Torbjørn wrote:

[...] Jeg gjengir ikke lenkene her fordi jeg er usikker på dette med copyright. [...]
Å bare gjengi hyperlenker bør være uproblematisk. Da deler du bare adressene, ikke selve bildene. Dette er selve fundamentet i "world wide web", og hvis noen ikke ønsker at andre skal kunne gå direkte til sine bilder, finnes det tekniske løsninger for å omdirigere til f.eks. hjemmesiden.

Hvis du derimot kopierer bildene til en annen server eller lenker dem inn på en slik måte at de vises direkte her på forumet eller en annen side, kan du få problemer.
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2019 at 10:05

TMY 101 (NSB utgave) med 4 dører og NSB-merker: 

 

TMY 101 med 4 dører uten NSB-merker:

 

TMY 102 med 4 dører i 1995 og 1996:

https://goo.gl/images/8gMQYs

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2019 at 11:31
TMY 101 fikk dørene tettet så sent som 2005.
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2019 at 11:36
@Laurenz - takk for nyttig info. Det passer fint for den perioden jeg ønsker å modellere. Det må være vanskelig å modellere lok og vogner når de stadig vekk endres. Og tilsvarende vanskelig å kjøpe korrekte modeller ut fra tidsepoken en ønsker å modellere.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.