MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ESU lydfiler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ESU lydfiler

 Post Reply Post Reply
Author
Jacob View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 23 september 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacob Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ESU lydfiler
    Posted: 09 mars 2019 at 09:43
Trenger forslag til valg av lydfiler, i ESU sitt store bibliotek, til NSB type 26c damplok og BM 86.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2019 at 17:59
Damplok vet jeg egentlig null om, men 86/91 kjenner jeg litt til. Disse har to horisontale rolls royce c6 dieselmotorer med turbo. Det finnes et lydprosjekt "1st generation dmu" fra coastal sounds. Dette burde ha passet sånn nogenlunde, selv om jeg tror motorlyden der er Leyland. Jeg fant en YouTube video med denne lydfilen, og jeg synes den går "for hardt", men det er jo litt avhengig av øret som hører. Tror du like gjerne kan lage noe basert på vt36 fra ESUs sider. Det er MAN motorer, men også turboladete 6 syl diesel med hydraulisk drift. På ESUs side høres det ikke så ravgalt ut for meg i alle fall. Hadde jeg fått kloa i en 86/91 til vettug pris hadde i alle fall jeg brukt det som utgangspunkt.

Edited by StenR - 09 mars 2019 at 18:00
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2019 at 12:48
Originally posted by StenR StenR wrote:

Damplok vet jeg egentlig null om, men 86/91 kjenner jeg litt til. Disse har to horisontale rolls royce c6 dieselmotorer med turbo....
Hadde virkelig disse dieselmotorene turbo?? - Trodde effekten på hver motor var like over 200 hk og det er ikke stort! Turbomotorer hører annerledes ut da man "savner turbo-hvinet". 
- Tror at en tysk VT98 som hadde 2 motorer kan passe? Ellers har jeg brukt en lyd fra VT04 (som har 12-sylindret Maybach-motor, men noe lavere turtall) og er noe mer "grov" i lyden. Den siste passer best for BM88. 
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2019 at 14:44
Vel, litt upresist å skrive turbo. Sant nok. De er overladet (supercharged), men ikke med turbo. Man får derfor ikke "turbolyd" på samme måten.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2019 at 21:04
Originally posted by StenR StenR wrote:

Vel, litt upresist å skrive turbo. Sant nok. De er overladet (supercharged), men ikke med turbo. Man får derfor ikke "turbolyd" på samme måten.
 
Før turboladerens inntog var det en form for kompressor, som het Roots Blower. Lyden var spesiell!
- Tror ikke det var annet enn "sugediesel" i BM86 - og uten noen kompressor? Dette gir en "normal" diesellyd og ikke annet.
Roots-Blower er faktisk en kompressor der 2 rotorer utformet som et 8-tall roterer inne i et 8-tallshus.
Dersom man har levd en stund, og husker Commer-dieselene som BP-tankbilene hadde, har sikkert lagt merke til den karakteristiske lyden av Roots-Blower?
Ellers kan det være andre kompressortyper også.
 
Det er 4 typer (minst) dieselmotorer:
2 typer trunkmotorer. (4- og 2-takt. Hvorav 2-takt bruker en ekstern gjennomspyling enten fra Roots-blower eller turbolader. F.eks. Di3-motoren.)
Det er også 2 typer krysshodemotorer som ikke behøver gjennomspyling da de bruker undersiden av stemplet for å skape spyletrykk. (De siste 70 årene er det vel ikke konstruert nye 4-taktsmotorer med krysshode?) Men 2-taktsmotorer er vanlig som krysshodemotor i store skip, da de har et lavt turtall.
 
Alle disse motorene har spesiell lyd - men skilnaden innenfor hver motortype er liten.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2019 at 22:01
Stemmer. Det sitter Roots kompressor på disse. Motoren heter RR C6-SFL-H og er den horisontale versjonen av den som er montert i mange SKD220.

Men lydbildet er ikke bare motorlyden. Står man ved siden en BM86 på tomgang, så er det mye mer enn selve motoren som lager lydbildet. Synes mange av lydprosjektene for "smådiesel" er for mye traktor, nettopp fordi det er for mye knatrende motorlyd. Jeg synes i alle fall ikke en lydbildet på en 86/91 på tomgang er likt som på 220, selv om jeg vet det er samme motor... Men det er kanskje bare innbilning. 




Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2019 at 22:04
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Før turboladerens inntog var det en form for kompressor, som het Roots Blower. Lyden var spesiell!
- Tror ikke det var annet enn "sugediesel" i BM86 - og uten noen kompressor? Dette gir en "normal" diesellyd og ikke annet.
BM86 og BM91 fikk fra 1962 motorene oppgradert til Rolls-Royce C6SFLH, som har kompressor. Jfr.

Ut fra den siste wikipedia-siden virker det som akkurat denne motortypen bare ble brukt i enkelte eksemplarer på andre typer materiell, men om det finnes lydfiler for materiell med noen av de andre C6SFL-variantene (med 6 sylindre og kompressor), så kan kanskje det duge? (Se under "Applications".)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2019 at 10:35
Etter jeg forstår WIKI, så var alle BM86 levert med en annen motortype (og ikke Roots-blower).
Hvor mange enheter det ble totalt og samtidig med Roots-blower synes å være usikkert?
 
Jeg har faktisk jobbet med Roots-blowere for mange år siden på nøytralgassanlegg på gass- og kjemikalieskip. De laget et h... leven og overdøvde hoved- og hjelpemotor! (Til tross for at de hadde innsugningslyddemper).
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2019 at 11:01
De gamle motortypene kjenner jeg ikke. Men RR motorene som sannsynligvis er motorene de fleste forbinder disse settene med, har udiskutabelt roots kompressor. Har tilfeldigvis både c6-sflh servicemanualen og terminettersynsdok for 86/91...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2019 at 12:59
Originally posted by StenR StenR wrote:

De gamle motortypene kjenner jeg ikke. Men RR motorene som sannsynligvis er motorene de fleste forbinder disse settene med, har udiskutabelt roots kompressor. Har tilfeldigvis både c6-sflh servicemanualen og terminettersynsdok for 86/91...
 
Jeg forbinder BM86 med de gamle motorene og ikke de med Roots-Blower.
Det er klart at Roots-blower var et pluss da den økte effekten.
 
Etter det jeg kan se, var ingen BM86 levert med dette, så det var en modifikasjon som ikke omfattet alle motorvognene av denne type.
 
Jeg husker BM86.51 fra Flekkefjordsbanen med originale motorer - og levert før krigen.
Den hadde stigtrinn som ble felt ut sammen med at man åpnet dørene. Dette ga problemer, da de ofte gikk med en dør avsperret.
Seinere kom BM86 tilbake - og BM91, tror jeg? Disse har jeg ingen opplysninger om.
Back to Top
lolke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 16 november 2004
Location: United States
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lolke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2019 at 06:18
Hei,

As there is no sound file available with the Rolls Royce engines I used the VT137 ESU project. 
See http://lolkebijlsma.com/nmj_superline_bm86_dcc.html

For video see: https://youtu.be/Vv0BuDIGHWs

MVH,
Lolke

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.