MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjul til FREMO-treff
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjul til FREMO-treff

 Post Reply Post Reply
Author
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjul til FREMO-treff
    Posted: 23 februar 2019 at 14:53
Jeg skal på første FREMO-treff som deltaker, og er i ferd med å forberede noen godsvogner til å ha i bagasjen. Foreløpig er tre NMJ Topline, en Lima og en Liliput på listen.

Da melder spørsmålet seg: Hvilke hjul bør jeg bruke?

NMJ- og Liliput-vognene ser ut til å ha ganske lave flenser, men har en back-to-back rundt 14,3 (måler med analogt skyvelær, så litt vanskelig å si nøyaktig). Lima-vognen har pizzahjul, så den må vel byttes.


 - Er NMJs standard-hjul (NEM-hjul?) greit, eller må de byttes med Rp-25?
 - Hvilke RP-25 anbefales? Rocos RP-25 hjul er oppgitt med en back-to-back på 14,3. Er det innafor eller må btb være 14,5?
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2019 at 19:20
Velkommen skal du være på treff. Kravene er opp til arrangøren å sette, men i Arendal så er det bestemt at det er Rp25-hjul som gjelder. Selv har jeg kjøpt Roco sine Rp-hjul. Avstanden bør justeres til 14,5 selv om 14,3 kan gå. Håper det var til noe hjelp
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2019 at 10:11
Hei.
Jeg kjøper hjul fra 2 forskjellige i Tyskland.


Back to Back må justeres på alle hjul til 14,5mm, dette fordi selvbygde veksler er noe trangere enn kjøpte.



Rune


Edited by Basic71 - 24 februar 2019 at 10:47
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2019 at 11:23
Jeg har kjøpt fra Lück feinmechanik tidligere, men klarer ikke å finne igjen siden hans. Du kan prøve å sende en epost til feinmechanik-luck@t-online.de med mål og spørre om det er mulig å bestille hjul? http://forum.mjf.no/luck-feinmechanic_topic10615.html. ;

Husk at du må måle både diameter på hjulet og lengden på aksel for å finne riktig RP25 til vogna.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2019 at 11:31
Jeg kjøper også fra Thomschke - og det har jeg gjort i mange år!
Det første du må måle, er Ø på det hjulet du ønsker. De har 3 forskjellige Ø - minst!
De har en masse aksellengder, så sjekk at målene stemmer med den akslingen du vil erstatte. De har normalt spissaksler men også tappaksler - om du trenger det?
Først da kan du "skumme listene" av fabrikater etter de hjulene som passer.
 
Dette fremgår ikke av "katalogen" som er sortert på hjulfabrikat du ønsker å erstatte.
Sjekk at du også bestiller RP25-hjulprofil - nettsiden "defaulter" til NEM, så sjekk 2 ganger hva du bestiller.
 
Thomschke sender til Norge UTEN MVA - hvis du ber spesielt om det. Tilpass bestillingen < NOK 350 inkl. sending om du vil ha akslinger "rett i postkassen".
 
Ellers kan NEM-hjul variere hvor tykke flensene er, selv på fabrikkdreide hjul (0,1-0,2 mm.). Det riktige må være å måle sporvidden?


Edited by Kjell H. - 24 februar 2019 at 17:04
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2019 at 21:25
Takk for alle tips! Da får vi se om jeg får med meg noen vogner på treff Cool
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.