MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Regio Shuttle Stadler RS1 DB650
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Regio Shuttle Stadler RS1 DB650

 Post Reply Post Reply
Author
thpe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 februar 2013
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thpe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Regio Shuttle Stadler RS1 DB650
    Posted: 22 februar 2019 at 18:49
Har noen drifts erfaring med denne i AC fra BEMO eller Roco på Marklin C-skinner?
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2019 at 12:48
Jeg tror Roco sine AC modeller er utstyrt med store nokk flenser. Tror ikke det vil bli noe problem. Bemo har jeg ingen erfaring med.
Proud to be a nerd.
Back to Top
thpe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 februar 2013
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thpe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2020 at 13:06
Digital styring faller ut.
Jeg kjører Marklin digitalt.  Har 8-9 lok.  De fungerer helt ok.  Nå har jeg 2 stk splitter nye Marklin E185 lok digitalt.  De styres med Mobil stasjon.  Første kvelden gikk det helt topp.  Strømmen ble slått av med stopp på Mobil stasjonen samt koblet fra lysnettet.  Neste dag var all styring vekke.  De gikk hele tiden, kunne ikke reguleres eller stoppes.  Sannsynligvis var det analogt.  Øvrige lok fungerer fremdeles ok. Er det noen som har erfaring med dette og kan gi meg noe svar?  Hva kan gjøres?
Back to Top
thpe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 februar 2013
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thpe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2020 at 15:11
Digital styring faller ut.
Jeg kjører Marklin digitalt.  Har 8-9 lok.  De fungerer helt ok.  Nå har jeg 2 stk splitter nye Marklin E185 lok digitalt.  De styres med Mobil stasjon.  Første kvelden gikk det helt topp.  Strømmen ble slått av med stopp på Mobil stasjonen samt koblet fra lysnettet.  Neste dag var all styring vekke.  De gikk hele tiden, kunne ikke reguleres eller stoppes.  Sannsynligvis var det analogt.  Øvrige lok fungerer fremdeles ok. Er det noen som har erfaring med dette og kan gi meg noe svar?  Hva kan gjøres?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2020 at 15:32
Først bør det klargjøres hvilken MS du benytter (1 eller 2)?
Dersom det er MS 2: er den oppdatert versjonsmessig?
Bjørn Egil
Back to Top
thpe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 februar 2013
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thpe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2020 at 12:24
Jeg har 2 Mobil stasjoner 7 og 3 år gamle.  Har funnet delvis ut av problemet.  Lokene ser ut til å være i orden. Men problemet er når lok nr 11 skal lastes inn.  Får ikke det til.  Samt å laste inn nytt lok på ledig plass etter lok som er slettet (løschen). 
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2020 at 16:11
MS1 er den som er helt firkantet med 'hjulet' litt til høyre.
MS2 er buet på undersiden med 'hjulet' sentralt plassert. 2 utførelser: lys grå og mørk grå (nyest).

MS1 har begrensende muligheter og jeg tror ikke den kan oppgraderes. Da min sluttet å virke for lenge siden, gikk jeg over til MS2.
MS2 har en egen tilkoplingsboks og når MS2 oppgraderes vha en oppgradert CS2/CS3, oppgraderer den tilkoplingsboksen når den plugges i igjen.
Med en oppgradert MS2 vil du kunne ha 40 lok direkte tilgjengelige på displayet.
Uten oppgradering kan du også ha tilgang på flere enn de 10 som vises på displayet, men de må da hentes fram ett og ett fra 'lageret' og vil da skyve et av de som lå synlig ut på 'lageret'.

Det er mulig du kjenner til dette, men jeg skriver det for det er viktig å vite hvordan ting fungerer.

MS2 er i alle henseende å betrakte som en fullverdig sentral med mulighet for å kontrollere og programmere både motorola- og DCC-dekodere, også på 'CV-nivå' (unntatt for mfx-dekodere).
Selvfølgelig med den begrensningen det lille displayet utgjør,

Tilbake til dine MS'er, vil jeg foreslå at dersom den eldste er en MS1 og 'krangler', har den sikkert en mulighet for å stille den tilbake til fabrikk-innstillinger(? husker ikke) og så legge inn lok på nytt.
Om du har MS2 som 'krangler', anbefaler jeg deg å få den oppgradert til siste (software)versjon. Dette vil ikke gjøre noe med lagrede data (= lok, penser etc)
Edit: Glemte å nevne at med oppdatering får MS2 32 tilgjengelige funksjoner (noe flere av de nye lokene har Wink )


Edited by b e pedersen - 05 februar 2020 at 18:05
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2020 at 10:52
Jeg mener at MS1 kan oppdateres via en CS?
I hvert fall kan den artikkellisten Märklin støtter visningen på, oppdateres. Har man Märklin-lok, så kan det lønne seg å koble til en CS jevnlig.
 
Jeg har funnet følgende tyske tekst (før MS2 kom på markedet):
 
Wenn die Mobile Station an die Central Station zum ersten Mal angesteckt wird, überprüft die Central Station die Version der Datenbank in der Mobile Station. Sollte diese Version älter als die Version in der Central Station sein, so wird diese Datenbank automatisch aktualisiert. Während dieses Prozesses ist der Bildschirm  in der Mobile Station dunkel geschaltet. Auf dem Bildschirm der Central Station erscheint nach kurzer Zeit ein Hinweis auf den Aktualisierungsprozess. Nach dem Aktualisieren der Datenbank in der Mobile Station erfolgt dort zusätzlich ein Geräte-Reset. Alle Daten in der Lokliste der Mobile Station werden dabei gelöscht! Die Übertragung der Daten von der Central Station zur Mobile Station dauert ca.  3 - 10 Minuten.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2020 at 15:42
Ok, da tok jeg feil i min antakelse ang. MS1 Embarrassed
Men, som sagt, det er lenge siden jeg har håndtert en slik ...

Uansett er oppdatering viktig. Jeg har selv erfart å ha problemer med å få skikkelig kontakt med (nytt) materiell pga for gammel software-versjon.
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.