MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Begynne med N-skala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Begynne med N-skala

 Post Reply Post Reply
Author
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Begynne med N-skala
    Posted: 01 mars 2019 at 22:39
N-modul av eigen design. Lag det som passer deg.

Bredde 18cm, lengde 120cm. Enkel "flat" modulkasse. Bygd i kryssfiner.

AT
Back to Top
FredrikB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 februar 2019
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote FredrikB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2019 at 18:24
Originally posted by AndreR AndreR wrote:


Neste spørsmål er om noen lager fremoendestykker i N-skala.


Hej!

Om du nöjer dig med att bygga en modul med flat profil i ändarna behöver du inte köpa färdiga gavlar.

Många byggmarknader (t.ex. Bauhaus) kan kapa skivor efter önskemål. Köp en skiva 12 mm MDF och be dem att kapa den i 10 cm breda ”remsor”. Kapa sedan remsorna i önskad längd (exakt vad det innebär beror på hur man vill bygga hörnen på modulen).

Om man är noggrann när man sågar och borrar så blir precisionen fullt tillräcklig med denna metod.

Jag vet att det förekommer en del snobberi när det gäller material till gavlar, folk vill ha björkplywood av finaste snitt, och minst nio lager för sju duger då rakt inte alls. Strunta i dem. Jag törs påstå att den absoluta majoriteten av N-RE-moduler i Sverige har gavlar och sidor av MDF, och det fungerar alldeles utmärkt.

Om du vill ha hjälp, och bor i närheten av Drammen, får du gärna höra av dig.

Mvh

Fredrik
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2019 at 23:42
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Til slutt vil jeg også nevne at hvis du har en gammel Multimaus med gammeldaks transformator, leverer denne høy spenning - første gangen jeg prøvde den med Atlas N-skala lokomotiver, kom det røyk ut av lokomotivet)  Så det kan være lurt å senke spenningen på Multimausen / kjøpe en strømforsyning)
Men først får man sjekke strømforsyningen. Mange Multimaus-er kom med Rocos strømforsyning 10850, som gir 18 V DC, som bør være greit. En trafo med ut-spenning spesifisert til 16 V AC, som svarer til ca. 21 V DC etter likeretting, er imidlertid ikke like greit.

Så kan man lure på hvorfor Rocos nyere strømforsyning, 10851, gir hele 20 V DC.

Quote Forøvrig alle de tre amerikanske lokomotivene jeg har - fungerer bra på Radie 1 skinner fra Fleishmann.  [...]
Jeg har en 6-akslet diesel fra Life-Like (EMD E7) som sporer av i den kurveradien  fordi boggien kolliderer med et stigtrinn.
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2019 at 22:20
Takk for tipset om spenning! Det hadde jeg vel hørt for en del år siden, men glemt nå, kan være viktig. Og arduino som DCC sentral høres også gøy ut som et eget prosjekt. Som kan være gøy etter at jeg har fått igang noe anlegg/modul.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2019 at 22:06
Hei,

Avhengig av hvor mye erfaring du har med DCC, kan det være lurt å starte med noe som virker (Multimaus og lokomotiv med dekoder).

DR 5000 har imponerende spesifikasjoner, men til å begynne med hadde den mangler med programvaren.  R-Bussen var f.eks. ikke fungerende.  Min forståelse ang. status nå er at funksjonaliten begynner å bli tilgjengelig.  Det eneste som jeg tror den ikke klarer er å oppgradere Multimaus (slik at du kan lese CV'er).  De fleste som har DR-5000 rapporterer om ustabilitet og dårlig dokumentasjon/support.  (Du kan i utgangspunktet ikke bruke digitalboksen fra roco sammen med denne)

Her er en open source Z21 kompatibel digitalsentral som du kan sette sammen selv:

Hvis du ikke skal kjøpe et startsett - kan du vel like godt bruke Multimausen foreløpig,  eventuelt kan du suplere denne med en enkel lokprogrammerer, slik at du kan programmere skrive/lese fra PC.  Her er det mange muligheter fra de rimeligste (DCC++, SPROG) eller hvis du skal ha lydekodere, kan du kjøpe programmerere fra ESU eller Zimo eller andre avhengig av hvilke dekoder du standardiserer på.

Som du ser er det mange valg å ta, og det er fort gjort å kaste bort masse penger og tid på løsninger du ikke blir fornøyd med (sier jeg som har et ukjent antall digitalsentraler (20?) - de fleste ikke i bruk og inkompatible med hverandre)

Til slutt vil jeg også nevne at hvis du har en gammel Multimaus med gammeldaks transformator, leverer denne høy spenning - første gangen jeg prøvde den med Atlas N-skala lokomotiver, kom det røyk ut av lokomotivet)  Så det kan være lurt å senke spenningen på Multimausen / kjøpe en strømforsyning)

Forøvrig alle de tre amerikanske lokomotivene jeg har - fungerer bra på Radie 1 skinner fra Fleishmann.  Selv om det ikke ser så bra ut - er også noe av fordelen med N-Skala at det tar mindre plass, da må nødvendigvis radiene ikke bli for store.  Et alternativ er sevfølgelig z-skala.

Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2019 at 19:16
Det var en spennende boks!

Dersom man da kan starte med eksisterende forsterker og løse skinner så tror jeg det er løsningen for meg.

Neste spørsmål er om noen lager fremoendestykker i N-skala.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2019 at 17:29
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Grunnen til at jeg vil anbefale et Fleischmann startsett, er at han da får oppgradert fra Roco Multimaus (som mangler cv les, pc interface(+300 kroner), ipad støtte og railcom).  Dette er så billig at han kan kaste skinnene, hvis han velger et annet skinnesystem.  Samtidig kan han beholde Multimausen som en ekstra kjørekontroller  -  Jeg mener derfor at et startsett er en meget fornuftig start.
Om man har nytte av en ekstra Multimaus, avhenger av om det er flere som skal betjene anlegget samtidig.

Om man allerede har en Multimaus med forsterker, kan man evt. vurdere å skaffe seg et startsett med z21 på et senere tidspunkt. Er det ikke behov for en ekstra Multimaus og det rullende materiellet i startsettet ikke er spesielt attraktivt, men man ønsker en ordentlig sentral, kan man f.eks. vurdere Digikeijs DR5000, som koster vesentlig mindre enn et startsett:
som er noe rimeligere fra
Denne sentralen har flere grensesnitt enn z21 (den hvite), omtrent som Rocos mye dyrere Z21 (sort, med stor "Z").

Med trådstarters valg av epoke, er dette neppe så interessant, men for de som er interessert i å kjøre norsk N-skala med forbilde fra de seneste årene, kan Fleischmanns startsett 931888 kanskje være av interesse:
Loktypen, BR187 med Railpool-merking, har nemlig vært brukt i Norge:
Vognene er imidlertid ikke relevante for Norge, og settet leveres ikke med en z21-sentral, kun en simpel forsterker av tilsvarende type som jeg antar trådstarter allerede har.

Startsett i N-skala med z21 ser for øvrig ut til å være lite tilgjengelig i Norge.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2019 at 16:39
Originally posted by bkv1 bkv1 wrote:

[...] Så vidt jeg vet selges det som tidligere var Rocco n skinner nå under Fleischmann-navn.[...]
Ja, det er åpenbart Rocos N-skinner som Fleischmann nå selger som N-spor uten ballast. Til og med Rocos artikkelnummer er beholdt (22000-serien). Disse skinnene er relativt prisgunstige, og kan være et alternativ til Peco om man er førnøyd med code 80 eller har skjulte spor. Også der må bør man styre unna den miste radien (194,6 mm); det er ikke sikkert de annonserte B7-vognene klarer så krappe kurver.

I Fleischmanns startsett er det skinnene med ballast som benyttes.
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2019 at 15:18
Mente epokemessig ja, hadde sett for meg sent 80-tall. Men er ikke sikkert at det er det folk kommer til å henge seg opp i dersom jeg ender opp med å lage noe. 😳
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2019 at 14:38
Originally posted by AndreR AndreR wrote:

Ellers så har jeg sett disse B7-vognene, og de er en grunn til at jeg vurderer N-skala da norsk er nok ett sterkt ønske. Men EL18 er i utgangspunktet litt for sen... 😉
Mener du for sen epokemessig, eller at du allerede har en El 18 som er omlakkert fra Re 460/465?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2019 at 14:33
Originally posted by AndreR AndreR wrote:

[...] Ser ut som det er litt lite utvalg med betongsviller i code 55. Da tenker jeg primært på veksler. Kan jo se ut som at det enkelte steder ble liggende igjen tresviller i vekslende når det ble skiftet til betong på linjene, så kanskje det går an å bruke disse om hverandre? [...]
Betongsviller i vekslene var noe man begynte med lenge etter at man begynte med betongsviller på linjene, og du finner nok fortsatt en god del sporveksler med tresviller på norske stasjoner, selv om mange har vært byttet ut i de senere årene. Så det er helt greit å bruke sporveksler med tresviller selv om du bruker betong i hovedsporet. På mindre brukte spor på stasjonen, f.eks. fra spor 3 og utover her i Tønsberg, er det fortsatt tresviller som gjelder, og det var ikke så mange årene siden de byttet fra tre til betong i spor 2.

Se også

Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2019 at 11:31
Takk for innspill. Ser ut som det er litt lite utvalg med betongsviller i code 55. Da tenker jeg primært på veksler. Kan jo se ut som at det enkelte steder ble liggende igjen tresviller i vekslende når det ble skiftet til betong på linjene, så kanskje det går an å bruke disse om hverandre? Noen som vet når det ble byttet til betong på Østfoldbanen?

Ellers så har jeg sett disse B7-vognene, og de er en grunn til at jeg vurderer N-skala da norsk er nok ett sterkt ønske. Men EL18 er i utgangspunktet litt for sen... 😉
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2019 at 02:37
Torstein,

Jeg er helt enig i vurderingene dine av de forskjellige skinnesystemene.
Grunnen til at jeg vil anbefale et Fleischmann startsett, er at han da får oppgradert fra Roco Multimaus (som mangler cv les, pc interface(+300 kroner), ipad støtte og railcom).  Dette er så billig at han kan kaste skinnene, hvis han velger et annet skinnesystem.  Samtidig kan han beholde Multimausen som en ekstra kjørekontroller  -  Jeg mener derfor at et startsett er en meget fornuftig start.

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2019 at 00:54
Du kan godt beholde din Multimaus med sentral/forsterker og kjøpe skinner og rullende materiell i "løsvekt". Jeg vil heller anbefale å starte med det, med mindre du har funnet et startsett med et togsett du gjerne vil ha.

Skinnene som følger med Fleischmanns startsett, er ikke noe å trakte etter, da de bruker en kurveradius på kun 192 mm. Det ser ikke bra ut, særlig med lange vogner, og i tillegg kan det være materiell fra andre produsenter som ikke klarer så krappe kurver. Siden den innebygde ballasten i Fleischmanns skinner bare går ut til svilleendene, må man likevel fylle på med ballast utenfor, og da kan det bli noe utfordrende å få en pen overgang.

Dagens startsett fra Minitrix benytter en noe større kurveradius (228,2 mm), som vil gi mindre sannsynlighet for avsporing ved bruk av lange lok og vogner, selv om også det er "trikkespor". Du kan imidlertid ikke bruke din Multimaus på Trix sin sentral.

Både Fleischmann, Minitrix og Kato bruker skinnehøyde "code 80", som er omtrent det dobbelte av skalariktig høyde, altså påfallende grovt.

Vekslene til Minitrix har noen store, skjemmende "jernplater" der det burde vært sviller. Platene finnes også, i en noe mindre utgave, på Fleischmanns veksler uten ledende skinnekryss ("hjertestykke"). Kryssvekslene til Fleischmann og Minitrix ser helt grusomme ut. Fleischmanns kurveveksler og enkelte av Minitrix sine veksler har kurveradier på 192 mm; styr unna disse!

Katos skinner er sikkert praktiske om man skal legge spor rett på stuegulvet, men jeg kan styre meg for det estetiske. Skjøtene er mer skjemmende enn selv på Roco GeoLine, og skinneprofilen har en merkelig (dvs. urealistisk) utforming der skinnehodet er alt for høyt i forhold til resten. Mønsteret i svillene, som skal forestille trestruktur, er påfallende grovt. Ballastprofilen er for bratt (i likhet med GeoLine, C-skinner og M-skinner i H0), og jeg synes "ballasten" ser temmelig unaturlig ut.

Så om du legger vekt på at sporet skal se noenlunde realistisk ut,  vil jeg heller anbefale å se på skinner fra Peco, fortrinnsvis code 55. Pecos code 55 benytter egentlig et spesielt code 80-profil med dobbel fot, der den nederste foten er støpt inn i svillene, slik at den synlige delen svarer til code 55. Da kan skinnespiker-imitasjonene lages tynnere, siden de ikke trenger å holde skinnene, og man fortsatt kan kjøre med hjul beregnet på code 80. Fordi den totale skinnehøyden er code 80, går det også greit å koble dem sammen med vanlige code 80-skinner. En ulempe er at Pecos code 55 ikke har faste rette og buede skinner, kun fleksispor, veksler og kryss. Dette finnes imidlertid i Pecos code 80-sortiment, men jeg finner dem ikke hos NMJ. Vekslene til Peco, både i Code 55 og 80, ser klart bedre ut enn de fra Minitrix og Fleischmann; kryssvekslene ser uendelig mye bedre ut.

Såvidt jeg kan se, er Pecos skinner også mer prisgunstige.

Om du vurderer amerikansk forbilde, kan du også vurdere Atlas sine code 55-skinner. Amerikansk spor har sviller som er smalere og ligger tettere enn på europeisk spor. Om det er ønskelig å kunne kjøre med rullende materiell fra amerikanske produsenter, må du for all del unngå den minste radien fra Fleishmann, Minitrix og Roco (192 mm).

Om du kunne tenke deg å kjøre norsk, har det hittil vært dårlig utvalg, men så ser det ut til at det kommer El 18 og B7-vogner, jfr.
Fra før finnes vel et et par godstogslok (Cargonet og Green cargo) og noen få godsvogner som ferdigmodeller.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2019 at 13:30
Hei,

Jeg bruker Peco fleksispor for "seriøse" anlegg, men har også bygget et modulbasert transportabelt anlegg basert på 3d-printing og Fleischmann skinner fra Startsett.  Dette prøver jeg nå å utvide med Kato skinner og moduler basert på T-Track standarden :


Kato kjøper jeg fra conrad.se, med levering poste-restante Strømstad.
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2019 at 10:04
Ja, har sjekket litt mer, og dersom jeg skal ha betongsviller, så begrenser det seg noe. Har også sett disse Katoskinnene. Får planlegge litt mer hva jeg skal lage (Fremomoduler?), mulig at det påvirker valget.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2019 at 21:17
Jeg tror forøvrig det er verdt å ta seg god tid på valg av skinnesystem.
Gjerne prøve en sporveksel og noen skinner fra noen produsenter.
Og man må tenke gjennom hva som er viktig for en, og hvor mye arbeid og ferdighet det kreves for å legge sporene.
Selv la jeg Peco code 55 pluss noen få innsla av Fleischmann på mitt nåværende anlegg. Flex sporene gir noen fine muligheter, men det er også mer krevende å få på plass.

Det går altså an å blande spor i mange tilfeller, men man velger gjerne en hovedleverandør,  og valget åpner muligheter og legger begrensninger.



Edited by bkv1 - 15 februar 2019 at 21:23
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2019 at 20:20
Fleismann skinnene ser ikke så værst hvis man legger litt ekstra pukk rundt dem, og pensene fungerer nok like greit som penser fra andre syster fra den tiden. Rart ikke noen tysk produsent fornyer skinnesystemet sitt. Jeg hadde Fleischmann skinner på mitt første anlegg.

Nå har jeg snakket om de tradisjonelle Fleischmann Piccolo skinner. Så vidt jeg vet selges det som tidligere var Rocco n skinner nå under Fleischmann-navn.

På et tysk N-forum jeg følger skrytes det ibant av Katos skinner.
Disse har en temmelig høy bedding (heter det slik?), men det gir plass til å bygge inn pensemotoren.

Jeg tror man må bestille det fra Tyskland.





Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2019 at 19:49
Jo Fleischmann er absolutt noe å satse på. Men som det ble sagt i tidligere svar, så har de to typer veksler. Med og uten strømledende hjertestykke. Sistnevnte anbefales spesielt for digital drift. Enkelt skinnesystem som kan monteres rett på anlegget uten noen modifiseringer. Selges av noen norske forhandlere. Amundsen hobby i Oslo fører også minitrix sitt skinnesystem som også har veksler med ledende hjertestykke.
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2019 at 22:21
Vil jo tro at noen kan skaffe det, dersom jeg spør.

Har ikke sett noe som helst på skinnesystem, og hva en ev. Går for på anleggsfronten dersom det blir noe utav dette. Men det betyr altså at Fleischmann kanskje ikke er noe å satse på til et permanent anlegg?
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2019 at 01:20
Hvis du får tak i et startset med z21 Start, får du mye for pengene :
En digitalsentral som både kan skrive og lese CV, og som du kan koble til din eksisterende Multimaus.
Skinneoval.
Lokomotiv med dekoder.
Både NMJ og Togbutikken hadde dette på lager før jul - men nå er det tomt.

ulempen er at pensene er av den gamle typen, som har et kort isolert kryss - men du velger kanskje et annet skinnesystem alikevel ?
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2019 at 22:21
Hei. Har noe H0 liggende men ikke kommet helt igang. Deriblant en Roco Multimaus med DCC sentral.

Kan man kjøpe skinner i N-skala og koble rett til denne? I så fall:

A) kjøpe skinner og materiell og benytte den gamle sentralen.

B) kjøpe sett med z21 sentral (ikke norsk materiale).

C) annet?

Har prøvd litt å søke etter skinnesett i N-skala uten å finne noe i norske nettbutikker, men mulig at å kjøpe skinner i løsvekt er like greit?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,070 seconds.