MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Jeg renoverer min Trix Di2
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Jeg renoverer min Trix Di2

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jeg renoverer min Trix Di2
    Posted: 01 februar 2019 at 00:40
Jeg renoverer min Trix Di2. Jeg har selv designet kåpen men jeg skal omlakkere den til jernoksydrød med sølv tak. Her har jeg laget vindusglass. Jeg laminerte er ark i lamineringsmakin og klippet til. Det ble bra vindusglass.
Jeg har sett på fargekode på internet på jernoksydrød og sksl få blandet det på lakkeringsverksted og få det på sprayboks.
Den er ikke mye pen for øyeblikket men den skal bli fin. Kåpen har jeg 3Dprintet. Men nå er vindusglass satt inn. Nå skal taket lakkeres i sølv.



Edited by HJM.models - 01 februar 2019 at 00:43
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2019 at 14:15
Jeg har lakkert taket sølv og bestilt rødfarge. Jeg fikk blandet fargekode RAL3009 som heter oxydrød. Den er nesten identisk til gammeldesign. De kunne ikke blande den fargekoden som kom opp på gammeldesign men denne er så lik at man den er et bra alternativ. De måtte ha en RAL kode for å blande. Jeg kan legge ved et bilde på nåværende status. Det er sølv tak.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2019 at 22:21
Dette er før jeg begynte. Da jeg fikk den kjøpte jeg grønn lakk og gav kåpen et tynt lag. Men det er feil grønnfarge. Nå har jeg fått blandet jernoksydrød og skal lakkere det neste måned. Fikk det hos billakkerer. Fargekode er RAL3009

Dette bildet viser loket før jeg begynte å pusse opp. Ganske bra print eller hva? Skrev jeg forresten at jeg hadde tegnet kåpen selv på PC?
Bildet viser før omlakkering. Nå har den sølv tak også og vindusglass.

HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2019 at 10:29
Han noen et forsmak til farge på buffere, dvs der tilhengerfestet er? Det er det rødt men ikke jernoksydrød.
HJM.models
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2019 at 09:25
har du sett her? Jernbane.net Di.2
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2019 at 11:48
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Han noen et forsmak til farge på buffere, dvs der tilhengerfestet er? Det er det rødt men ikke jernoksydrød.
Noen hadde svarte buffere og kobling, mens noen andre hadde rødbrune buffre og svart kobling.
https://www.facebook.com/togrommetside/
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2019 at 12:33
Jeg tror min hadde røde. Jeg så et bilde av en MAK. Min er en MAK.
Jeg har tegnet hele kåpen selv i 3D på PC.
Jeg har lastet den opp til shapeways.com. Du kan bestille den der. Søk på «Rottenikken»
I dag fortsetter jeg med lakkering av taket. Så skal resten sprayes med primer.
Her viser jeg vindusglassene jeg laget men jeg skal lage nye som er helt rene.


Edited by HJM.models - 15 februar 2019 at 12:40
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2019 at 18:06
Grunning er ferdig og et lag sølv til taket lakket.

HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2019 at 22:20
Nå venter jeg på jernoksydrød før jeg går videre. Jeg skal prøve å bygge eksemplar 803.
Nå er jeg ferdig med grunning. Tør ikke ta flere strøk.
Jeg bruker lamineringspapir til vindusglass.

HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2019 at 09:32
Farge, oksydrød. Fargekode er 3009RAL.
Fikk blandet det hos billakkerer.
Her er første strøk etter grunning.
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2019 at 10:34
Jeg synes du bør få en tilbakemelding på lakkeringsjobben du har gjort.

Dette ser ikke bra ut!
Å bruke en sprayboks med en dårlig dyse holder ikke til å lakkere modeller i skala 1:87.
Alt for tykt lag med lakk ødelegger alle detaljene du møysommelig har laget på 3D-printet.
Ujevnt lag på taket ser heller ikke bra ut. Ser ut som du ikke har ristet lakkboksen godt nok.

Kanskje du kan redde modellen ved å fjerne lakken med bremsevæske, og begynne på nytt!
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2019 at 13:27
Jeg har sluttet med mj men hadde denne modellen. Jeg gidder ikke å gjøre mer med den. Den står på hylla nå.




HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2019 at 20:45
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Jeg har sluttet med mj men hadde denne modellen. Jeg gidder ikke å gjøre mer med den. Den står på hylla nå.
Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du fortsetter å skrive innlegg og legge ut bilder av det du driver med på dette forumet.
Om du ikke har noen glede av modelljernbane lenger er vel bare å logge seg helt ut fra forumet her.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2019 at 22:50
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Jeg har sluttet med mj men hadde denne modellen. Jeg gidder ikke å gjøre mer med den. Den står på hylla nå.
Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du fortsetter å skrive innlegg og legge ut bilder av det du driver med på dette forumet.
Om du ikke har noen glede av modelljernbane lenger er vel bare å logge seg helt ut fra forumet her.



Fordi han prøver å selge ...
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2019 at 23:12
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Fordi han prøver å selge ...
Da er jeg glad jeg gitt meg med H0-skalaen ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2019 at 23:34
Då burde han jo gjort omlakkeringen skikkelig. Er jo ikkje god reklame å levere et så dårleg produkt. Bilde seier meir enn 1000 ord. Eg personlig syns førerhuset ser litt rart ut, litt for høgt i vindusdelen, men det kan jo være meg.

Edit: tasteleif

Edited by Johannn - 08 mars 2019 at 23:35
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2019 at 16:12
Toget er rundvasket med aseton. Jeg penslet på masse aseton så all lakken gikk bort. Nå prøver jeg på nytt.


HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2019 at 18:37


Det var bedre. Jeg malte hvite prikker på lyktene også.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2019 at 20:03
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.