MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Di3 616 og funksjoner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Di3 616 og funksjoner

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2019 at 20:29
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er vel ikke korrekt? - Blander du funksjoner fra LokPilot Basic?
Nei, men det viser seg at instruksjonene på kartongen til min dekoder viser en annen funksjonsmapping enn i utgaven som ESU tilbyr for nedlasting. Slik ser den ut på kartongen:



Siden jeg bare mappet om de fire CV-ene for F0 og F1, vet jeg ennå ikke om det var feil i den medfølgende dokumentasjonen, eller om det er snakk om forskjellig firmware.

Dekoderen i min Di 3 er på undersiden merket "ESU", "LPS", "V10" og "2013". Jeg har også en foreløpig ubenyttet LokPilot Standard merket "ESU", "LPS", "V11" og "2017" der medfølgende instruksjoner er identiske.

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

[...] Det er hele 8 F-knapper som er retningsbestemt [...]
I den nedlastbare manualen er det kun 6 F-knapper som er retningsbestemte: F0, F1 og F4-F7. ESU har altså hoppet over F2 og F3.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2019 at 10:48
Jeg glemte i farten å trekke fra de 2 utgangene som ikke er retningsbestemt - beklager dette!
Det har vel gått noe fort for meg!
LokPilot Standard har kun 6 retningsbestemte utganger. - Det bure holde, da dekoderen har kun 6 utganger, så ønsker man å gjøre hver utgang retningsbestemt er dette mulig.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2019 at 11:08
En annen fordel LP 4 har i forhold til Standard og de fleste andre lokdekodere, og som jeg faktisk bruker, er muligheten til å aktivere funksjonsutganger basert kun på at loket kjører, uavhengig av om noen F-knapp er trykket. Jeg bruker dette til å få automatisk tenning av markeringslys. Ingen "big deal", men jeg setter pris på muligheten.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2019 at 03:53
Der viser seg at det er forskjellig firmware i mine to LokPilot Standard-dekodere. V10/2013 følger dokumentasjonen på kartongen. V11/2017 følger dokumentasjonen fra ESUs nettside, slik at funksjonsmappingen på kartongen ikke stemmer.

Jeg ser også at min Di 3 er montert slik at det er ende 2 som har normal retning forover, selv om det kun var montert kobling i ende 2 og hel plog i ende 1. Mulig det kan skyldes at "hovedkortet" med motor er montert feil vei i fabrikken. (De hadde også montert sandingsrørene feil, med avsporing som resultat - typisk Kina-produksjon.) Er det slik på andre eksemplarer?

På mitt eksemplar er derfor de fysiske funksjonene koblet slik:
F0f: Markeringslys ende 2
F0r: Markeringslys ende 1
AUX1: Snutelykt ende 2
AUX2: Snutelykt ende 1
AUX3: Førerromslys ende 2
AUX4: Førerromslys ende 1

Retningen fikses ved å sette bit 0 i CV 29 til 1. (I mitt tilfelle: CV 29 = 35 = 1 [reversert kjøreretning] + 2 [28/128 trinn] + 32 [lang adresse]; analogdrift og RailCom av.)

Øvrige CV-modifikasjoner:
CV 33 =  7 (F0 forover: Begge markeringslys + AUX1)
CV 34 = 11 (F0 bakover: Begge markeringslys + AUX2)
CV 35 =  3 (F1 forover: Begge markeringslys)
CV 47 =  3 (F1 bakover: Begge markeringslys)
CV 113 = 1 (Dimming F0f, tillatt område 0-15)
CV 114 = 1 (Dimming F0r, tillatt område 0-15)

Merk at med bit 0 i CV 29 satt, så er F0/F1 forover egentlig F0/F1 bakover og vice versa. Man trenger derfor ikke mappe om de retningsbestemte funksjonene om denne biten settes.

Jeg kom altså til at det var hensiktsmessig å bruke laveste tillatte verdi (unntatt 0) for dimming av markeringslys. Det tilsier egentlig at NMJ burde brukt betydelig større serieresistans.

Pga. feil retning og at jeg har brukt dekoderen med gammel firmware, har jeg mappet om slik at F5 styrer føereromsbelysningen i ende 1, mens F6 styrer ende 2. NB! Kun for gammel firmware og reversert kjøreretning:
CV 39 = 32 (F5: AUX4 = føreromsbelysning i ende 1)
CV 40 = 16 (F6: AUX3 = føreromsbelysning i ende 2)

Med ny firmware ville jeg lagt dette retningsavhengig på F5 (ikke testet):
CV 39  = 16 (default; F5 forover: AUX3)
CV 136 =  32 (F5 bakover: AUX4)
I så fall kan det også være greit å sette CV 40 og CV 137 til 0,  om en vil unngå at F6 slår på det ene førerromslyset.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2019 at 15:25
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ikke det trådstarter hadde som tema - men vi får ta dette her:
 
Det er utrolig lett å ødelegge topplykten!
Det er en messingtråd der 0204-dioden er loddet på i ene ende og en ledning som er loddet på i andre enden. Messingtråden er også feste for topplykten.
Dersom lykten er skjev og du vil rette den opp, er du garantert at lysdioden løsner. Dette kan også skje om den meget utsatte topplykten blir utsatt for krefter ellers - f.eks. under pakking og håndtering.
- Kanskje det hadde vært bedre å ha 2 loddede ledninger til topplykten - og latt messingtråden være kun feste??
Topplykten består av 3 plastdeler, høyre/venstre side og linsen. De er limt sammen antakeligvis med lynlim? Du må faktisk splitte alle deler for å lodde. Det går ikke å pirke ut ledningen eller LEDen. Som regel er LEDen brukket på messingstangen. Den kan være ødelagt (slik som i mitt tilfelle) ved at den lille loddeflaten på LEDen er brukket. Da må du ha en ny LED. Messingstangen som LEDen er loddet på, har en bøy inne i lykten - derfor må du faktisk splitte lyskasteren.
Har du loddeutsyr for SMD og trening, så er det ikke noe som tilsier at du ikke bør forsøke å reparere?
Det hadde vært greit om NMJ hadde løse topplyskastere - og med kanskje 2 isolerte ledninger og messingstang-feste til lokene - for de er utsatt for skader.
 
Det er også en utfordring "å pirke løs festet" av lynlim for lykten som er inne i lokkassen. Den er ofte festet slik at den isolerte ledningen er limt fast og isolasjonen blir skadet under operasjonen.
 
Igjen et "problem" med funksjonen av topplykten på en annen Di3.
Det er loddepunktet som er festet til messingstangen som holder lykten i posisjon som brekker. Denne gang brukte jeg en SMD-LED som det var loddet ledninger på i begge ender. Det er mer solid! Den ble lagt "løs" inne i lyskasteren. Denne reparasjonsmetode vil jeg bruke i fremtiden - om det trengs! 
- Samme arbeid med å demontere lykten og å pirke ut lynlim fra limflatene.
 
- Håper NMJ kommer med en ny versjon hvor ikke LEDen er festet i messingstangen, men med 2 ledninger. 
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2020 at 12:42
Da får vi fortsette med lys på Di3 her:
 
NMJ har kommet med en "ny" Di3 som har "feil" farge. Den er "gammeldesignrød" som de tidlige lokene i nydesign (f. eks. El17 og B7). Jeg kjøpte den for å bruke til reservedeler og åpnet den.
 
"Nye Di3" med endret printkort. Dette er 3. eller 4. gangen de endrer printkortet?
Nytt er at de forsyner topplyset fra hovedprint via en plugg. Hovedprint inneholder en SMD-motstand for dette. Det er bedre enn å pirke kontakten inn under snuten i begge ender på den tidligere løsningen.
Jeg har nevnt i denne lenken at topplyset ikke tåler påkjenning før LEDen brekkes av i messingstangen som var tidligere. Her har man gjort en absolutt forbedring! LEDen er montert på en dobbeltsidig film, hvor det er en ledning på hver side av den fleksible filmen og videre ført i ledninger til hovedprintet.
Jeg klarte å dechiffrere delen som heter: DEH002  PCB05R1. Vi får håpe at NMJ har denne nye delen på lager (inkl. lyskaster)?
 
Ellers er det 2 LEDs som er montert på printplaten i begge ender. Jeg stusset på det!
Det viser seg at LED 2 og 3 skifter mellom å lyse ved retningsskifte. Vil man ha mørk side mot togstammen, er det ikke mulig. Da blir det å lodde av ledningene R og R1 på hovedkortet. Det er enkelt! Hvis man vil, kan man programmere på en egen F-knapp F0f og F0r, så er det lys i begge ender. Hvis man programmerer F0f og F0r samtidig, vil markeringslyktene lyse sterkere da 2 LEDs blir tent.


Edited by Kjell H. - 29 januar 2020 at 12:42
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2021 at 12:07
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

I den nedlastbare manualen [for ESU LokPilot Standard] er det kun 6 F-knapper som er retningsbestemte: F0, F1 og F4-F7. ESU har altså hoppet over F2 og F3.
At ESU hoppet over retningsbestemt F3, er i og for seg greit, da F3 normalt brukes til skiftemodus. Men de burde latt F2 være retningsbestemt og evt. heller droppet dette på F4, da F4 typisk brukes til å slå av akselerasjons- og bremseforsinkelse. F2 kan være grei å ha til styring av (retningsbestemt!) baklys på lok som har det.

Nå har ESU annonsert en "LokPilot 5 Basic", som antagelig er arvtageren til LokPilot Standard. Det skal bli interessant å se hvordan denne konfigureres når manualen blir tilgjengelig.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2021 at 14:32
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

I den nedlastbare manualen [for ESU LokPilot Standard] er det kun 6 F-knapper som er retningsbestemte: F0, F1 og F4-F7. ESU har altså hoppet over F2 og F3.
At ESU hoppet over retningsbestemt F3, er i og for seg greit, da F3 normalt brukes til skiftemodus. Men de burde latt F2 være retningsbestemt og evt. heller droppet dette på F4, da F4 typisk brukes til å slå av akselerasjons- og bremseforsinkelse. F2 kan være grei å ha til styring av (retningsbestemt!) baklys på lok som har det.

Nå har ESU annonsert en "LokPilot 5 Basic", som antagelig er arvtageren til LokPilot Standard. Det skal bli interessant å se hvordan denne konfigureres når manualen blir tilgjengelig.


Sjekket med Lokprogrammer og en Lokpilot V4 nå nettopp. Alle funksjoner (F0-F13) står oppført som retningsbestemte.
Du kan også programmere dem slik at den kun går på om loket kjører eller det står i ro.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2021 at 16:44
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Sjekket med Lokprogrammer og en Lokpilot V4 nå nettopp. Alle funksjoner (F0-F13) står oppført som retningsbestemte.
Du kan også programmere dem slik at den kun går på om loket kjører eller det står i ro.
Lokpilot 4 er noe helt annet enn Lokpilot Standard, som er mye mer begrenset hva programmeringsmuligheter angår. Jfr. det som ble skrevet om forskjellen på disse to tidligere i denne tråden (11. januar 2019).

Tidligere fantes det en "Lokpilot Basic" som helt manglet funksjonsmapping. Så spørs det hva ESU har tenkt når de kaller den neste rimelige lokdekoderen for "Lokpilot 5 Basic" og ikke "Lokpilot 5 Standard". Blir da konfigurasjonsmulighetene enda mer begrenset enn i LP Standard, dvs. mer "basic"? Eller er det bare for at kundene lettere skal skjønne at det ikke er en "fullblods" LP 5?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2021 at 16:55
Aha. Har aldri brukt en Lokpilot. Når jeg lette på nytt så fant jeg jo Standard. Pussige greier ja. Hvorfor utelate F2 of F3?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.