MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Di3 616 og funksjoner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Di3 616 og funksjoner

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ Di3 616 og funksjoner
    Posted: 06 januar 2019 at 13:09
Hei folkens,
har kjøpt på meg NMJs Di3 616 analog. I etterkant har jeg puttet inn en ESU lyddekoder.

Men så, så skal man jo finne alt av lys og hvilken dekoderutgang disse er koblet til.

Så langt har jeg funnet ut følgende:
Frontlight(1) - Frontlamper begge ender
Frontlight(2) - Ingen
Rearlight(1) - Frontlamper begge ender
Rearlight(2) - Ingen
AUX1(1) - Fjernlys ende 2
AUX1(2) - Ingen
AUX2(1) - Fjernlys ende 1
AUX2(2) - Ingen
AUX3 - Førerromsbelysning ende 2
AUX4 - Førerromsbelysning ende 1
AUX5 - Ingen
AUX6 - Ingen
AUX7 - Ingen
AUX8 - Ingen
AUX9 - Ingen
AUX10 - Ingen

Det jeg ikke helt får grepet på er frontlampene. Det er de to nederste lampene i begge ender. Lysdiodene til disse er montert på et lite kretskort i hver ende. På dette kretskortet finnes plass til fire lysdioder, LED1, LED2, LED3 og LED4.
LED1 har ingen påloddet lysdiode. 
LED2 og LED3 har hver sin varmgule lysdiode som lyser opp frontlampene i den enden.
LED4 har to påloddede ledninger som går opp i fjernlyset over vinduene.

Frontlight(1) tenner LED3 i ende 1 og LED2 i ende 2
Rearlight(2) tenner LED2 i ende 1 og LED3 i ende 2.

Så til slutt spørsmålet:
Har jeg fått et mandagseksemplar med kun hvite lys i begge ender eller er det faktisk tenkt slik siden man oftest så lokene med kun hvite lys?
Eller skal det normalt lyse rødt i ene enden og hvitt i den andre?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 13:52
Nei, disse modellene skal (som forbildet) lyse hvitt i begge ender. Det fantes noen røde skiver som kunne monteres utenpå bakre markeringslys ved løslokkjøring. Aner ikke i hvilket omfang det ble brukt. Aldri sett det montert selv, og sett veldig få bilder av det.

StenR
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 13:58
Det skal normalt ikke lyse rødt i den ene enden, men kun når loket går som løslok eller bakerst i tog, så mangel på røde baklys bør ikke være noe stort savn på en modell av et norsk lok. På Di 3 og andre eldre lok ble det i disse tilfellene brukt røde skiver over markeringslysene.

Normalt var de hvite markeringslysene tent i begge ender, selv om det muligens ikke var helt i henhold til en streng tolkning av reglementet.

NMJs modell av Di 3 har ikke røde baklys.

Det kan være at printkortet til lysdiodene er laget for å kunne brukes i flere modeller, også de med integrerte baklys, slik som El 14 og El 17. Det er også mulig at det er røde baklys på andre av NMJs NOHAB-modeller, da reglene for bruk av baklys er annerledes i andre land.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 14:02
Originally posted by StenR StenR wrote:

[...] Aldri sett det montert selv, og sett veldig få bilder av det.
Det siste kan være fordi de aller fleste bilder av kjørende lok er tatt forfra.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 14:04
Dessverre er Di3 fra NMJ slik at du ikke får markeringslys i en ende. Det er 2 varmhvite LEDs i hver ende og de veksler om å tenne. Det du kan gjøre, er å bryte printkortet for den ene dioden slik at den blir uvirksom. Da kan du legge inn en ekstra funksjon på en F-knapp, slik at begge markeringslys blir tent.
Noen utenlandske NoHABer har røde sluttlys. Da er det enten rød LED eller farget lysleder når den bakerste LEDen tenner.
Om du aktiverer både F0f og F0r samtidig, får du ekstra sterkt lys i markeringslysene - på en måte som fjern-og nær-lys. Det er kanskje ikke helt forbildeaktig på norske NoHABer?
 
En av mine NoHABer med topplys var LEDen defekt (kaldlodding) - så jeg måtte bytte LED (da dette loknummer var utsolgt). - C-moment å splitte lykten og lodde inn ny LED. Derfor sjekk topplysene!
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 14:34
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Dessverre er Di3 fra NMJ slik at du ikke får markeringslys i en ende. Det er 2 varmhvite LEDs i hver ende og de veksler om å tenne. [...]
Såvidt jeg husker, kunne jeg løse det på mitt eksemplar ved å endre funksjonsmappingen i dekoderen, dvs. endre noen CV-verdier, tilsvarende som på El 13 og El 11.

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Om du aktiverer både F0f og F0r samtidig, får du ekstra sterkt lys i markeringslysene - på en måte som fjern-og nær-lys. [...]
De bør i så fall kunne dimmes ned i dekoderen.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 15:07

 

På mitt seineste eksemplar med topplys er det dessverre ingen mulighet til "å mappe" dette til at kun markeringslys i en side blir tent. Dette fordi at kun en utgang tenner 2 LEDs. - En for markeringslys og en for "sluttlys". Dette veksler når man skifter retning. NMJ har endret dette fra El 11/13.

Man kan selvfølgelig dimme markeringslysene når begge er tent, så de lyser like sterkt som topplyset. Det var kun et apropos for at på denne måten kan man få markeringslysene til å lyse kraftigere enn topplyset.

 

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 15:47
Originally posted by StenR StenR wrote:

Nei, disse modellene skal (som forbildet) lyse hvitt i begge ender. Det fantes noen røde skiver som kunne monteres utenpå bakre markeringslys ved løslokkjøring. Aner ikke i hvilket omfang det ble brukt. Aldri sett det montert selv, og sett veldig få bilder av det.

StenR

Det er som du sier ikke ofte at man ser Di3 med røde sluttlys. Disse er røde plastskiver som blir satt i holdere på frontlampene.
Det blir derimot feil å si at de SKAL lyse hvitt i begge ender. Reglene sier at det skal være røde baklamper eller sluttsignal i enden av toget så da vil man jo naturligvis prøve få det til.

Det lille kretskortet er jo konstruert slik at det skal kunne være en rød og en hvit lysdiode i hver ende. Da vil man kunne få automatisk lysskift rødt/hvitt med kjøreretningen. Man vil derimot ikke kunne få hvitt/hvitt som er det mest vanlige her til lands. 

For å få begge deler må man til å endre på hovedkretskortet for å få delt det opp. Jeg vet ikke om det er forsterkerkretser på dette kortet eller om disse også må lages. 8 lysfunskjoner behøver man da.

Selv om det er mulig vet jeg ikke om det er verdt arbeidet.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 15:55
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
En av mine NoHABer med topplys var LEDen defekt (kaldlodding) - så jeg måtte bytte LED (da dette loknummer var utsolgt). - C-moment å splitte lykten og lodde inn ny LED. Derfor sjekk topplysene!

Jeg hadde kun fjernlys i ende2 da jeg prøvde loket i dag. Tok av kåpa og målte hit og dit uten å bli noe klokere.
Plutselig hadde jeg kun fjernlys i ende 1. Etter litt rugling på ledningene fikk jeg fjernlys i begge endene. Dessverre viser dette at selv om detaljnivået er bra og intensjonene gode skorter det på kvalitetskontrollen.
Apropos det: Finn åtte feil på bildet Wink

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 17:49
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

På mitt seineste eksemplar med topplys er det dessverre ingen mulighet til "å mappe" dette til at kun markeringslys i en side blir tent. [...]
Jeg har ikke mulighet til å sjekke mitt eksemplar nå i dag, men det er den første utgaven med "fjernlys" i snuten jeg har. Kan det være forskjell på denne og utgaver med "nymotens" topplyskaster?

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Man kan selvfølgelig dimme markeringslysene når begge er tent, så de lyser like sterkt som topplyset.  [...]
Markeringslysene skal vel da dimmes slik at de lyser svakere enn topplyset.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2019 at 10:59
NMJ har brukt samme verdi på seriemotstander både i topplys og markeringslys. Derved lyser de like sterkt.
Det har jeg (foreløpig) ikke gjort noe med. - Samme "historien" på El11/13 men der har jeg dimmet de ned. Det går an også på Di3.
 
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2019 at 11:19
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


Jeg hadde kun fjernlys i ende2 da jeg prøvde loket i dag. Tok av kåpa og målte hit og dit uten å bli noe klokere.
Plutselig hadde jeg kun fjernlys i ende 1. Etter litt rugling på ledningene fikk jeg fjernlys i begge endene. Dessverre viser dette at selv om detaljnivået er bra og intensjonene gode skorter det på kvalitetskontrollen.
 
 
Det var det samme som hendte på min Di3.
Da jeg tok av lokkassen for å montere dekoder, virket ikke ene topplyset lenger. Konstaterte at det var brudd i ledningskretsen. Med noe "fikling" fikk jeg lys igjen - men hvor lenge er det lys dersom ledningen kun ligger mot LEDen? - Eneste mulighet var å lodde for å få en varig forbindelse.
Reklamerte på  loket - men dette loknummer var utsolgt. - Skulle jeg ha dette loknummer, var eneste mulighet å reparere selv.
Pirket løs limfugen (av lynlim?) på innsiden som holdt lykten og splittet lykten. Der fant jeg den løse ledningen som ble loddet til LEDen. NMJ hadde visstnok ikke "løse" topplykter?
Samme loknummer som du hadde. - Kan det være en fabrikksvakhet?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2019 at 12:01
Ikke bra. Dersom lyset svikter igjen får jeg gjøre samme operasjonen som du.
Må også lime buffertene. Disse faller av for et godt ord. Det er kanskje ikke enstående for NMJ, mensatt opp på samme lista som løse ledninger og ploger med svarte felt bare på den ene halven så begynner det å utkrystallisere seg et mønster dessverre.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Toko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2019 at 23:39
Har hatt problemer med med snutelykta i den ene enden på 615, samt topplyskasteren i den ene enden på både 614 og 618.

Tore
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2019 at 11:02
Ikke det trådstarter hadde som tema - men vi får ta dette her:
 
Det er utrolig lett å ødelegge topplykten!
Det er en messingtråd der 0204-dioden er loddet på i ene ende og en ledning som er loddet på i andre enden. Messingtråden er også feste for topplykten.
Dersom lykten er skjev og du vil rette den opp, er du garantert at lysdioden løsner. Dette kan også skje om den meget utsatte topplykten blir utsatt for krefter ellers - f.eks. under pakking og håndtering.
- Kanskje det hadde vært bedre å ha 2 loddede ledninger til topplykten - og latt messingtråden være kun feste??
Topplykten består av 3 plastdeler, høyre/venstre side og linsen. De er limt sammen antakeligvis med lynlim? Du må faktisk splitte alle deler for å lodde. Det går ikke å pirke ut ledningen eller LEDen. Som regel er LEDen brukket på messingstangen. Den kan være ødelagt (slik som i mitt tilfelle) ved at den lille loddeflaten på LEDen er brukket. Da må du ha en ny LED. Messingstangen som LEDen er loddet på, har en bøy inne i lykten - derfor må du faktisk splitte lyskasteren.
Har du loddeutsyr for SMD og trening, så er det ikke noe som tilsier at du ikke bør forsøke å reparere?
Det hadde vært greit om NMJ hadde løse topplyskastere - og med kanskje 2 isolerte ledninger og messingstang-feste til lokene - for de er utsatt for skader.
 
Det er også en utfordring "å pirke løs festet" av lynlim for lykten som er inne i lokkassen. Den er ofte festet slik at den isolerte ledningen er limt fast og isolasjonen blir skadet under operasjonen.


Edited by Kjell H. - 08 januar 2019 at 11:14
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2019 at 19:05
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det hadde vært greit om NMJ hadde løse topplyskastere - [...]
Det hadde vært greit om NMJ hadde reservedelslister og mulighet for å bestille mesteparten som løse deler, slik de fleste store europeiske produsentene har for sine lok-modeller.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2019 at 11:17
Jeg skrev en artikkel om dette i MJ-bladet nr. 2/2018 hvor mapping av topplyskasterne er forklart.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2019 at 00:32
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg skrev en artikkel om dette i MJ-bladet nr. 2/2018 hvor mapping av topplyskasterne er forklart.
Dessverre forutsetter denne artikkelen at man har en ESU LokProgrammer (i tillegg til en ESU-dekoder). Den ville favnet et bredere publikum om den også oppga de endrede CV-verdiene, slik at en slik dekoder kan omprogrammereres med en annen sentral/håndkontroll.

Det som er relevant for oss andre, er opplysningene om at AUX1 og AUX2 styrer topplyskasterne, mens AUX3 og AUX4 styrer førerromsbelysningen. Det er også relevant for de som bruker andre typer dekodere. Rart at det skal være så vanskelig for NMJ å dokumentere dette på infoarket som følger modellen. (Det stod i alle fall ikke noe om dette i infoen som fulgte modellen av Di 3.627.)
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2019 at 01:40
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

På mitt seineste eksemplar med topplys er det dessverre ingen mulighet til "å mappe" dette til at kun markeringslys i en side blir tent. [...]
Jeg har ikke mulighet til å sjekke mitt eksemplar nå i dag, men det er den første utgaven med "fjernlys" i snuten jeg har. Kan det være forskjell på denne og utgaver med "nymotens" topplyskaster?

På mitt eksemplar kan markeringslysene i hver ende styres uavhengig av hverandre - jeg har nå sjekket det.

Jeg har riktignok satt opp dekoderen, en ESU Lokpilot Standard, slik at F0 aktiverer topplyskaster i kjøreretningen pluss markeringslys i begge ender, mens F1 aktiverer markeringslys i begge ender. Sånn sett hadde det ikke spilt noen rolle om markeringslysene ikke kunne styres uavhengig.

Nedenfor er det bilder av hhv. det ene LED-printet og "hovedkortet". Også på dette LED-printet er det fire posisjoner for LEDs, men bare to er bestykket.

LED1 (ubestykket) er koblet i parallell med LED2. Jeg antar denne posisjonen benyttes til hvite markeringslys i de belgiske NOHAB-klonene som også har separate røde baklys. Sistnevnte er i samme posisjon som markeringslysene på Di 3, mens markeringslysene er lenger ned.

LED2 er til markeringslys. (Antagelig ikke bestykket for den nevnte belgiske varianten.)

LED3 (ubestykket) er på bildet delvis skjult av den sorte skumgummien, som dessverre ikke er nok til å hindre lyslekkasje til snutelykta. Jeg antar at den er ment for rødt baklys på de utgavene der det er aktuelt, og at den står tett inntil LED2 fordi de bruker samme lysleder. Den har plass til seriemotstand til høyre for LED4, og tilkoblingen skjer da via det tomme loddelandet nederst til høyre, merket "R" (for "reverse" eller "red"? ). Om den bestykkes, antar jeg at det loddes en ledning videre derfra til det nærmeste av loddelandene "R" eller "RF" på hovedkortet, som styres av samme funksjonsutgang som markeringslyset i motsatt ende.

LED4 er for hovedlyskasteren i snuten.




Om disse printene er like for de nye modellene med lyskaster over vinduene, kan Kjells beskrivelse tyde på at både LED2 og LED3 er bestykket med hvite LEDs, og at nevnte ledninger til "R" og "RF" på hovedkortet er montert.

Den som ønsker mulighet for røde baklys ved kjøring som løslok- og skyvelok, og i tillegg har litt elektronikkunskaper, kan montere røde LEDs i posisjon LED3, med passende seriemotstander. "R" fra LED-printene kan da:
- kobles til AUX3 og AUX4 om en kutter ut førerromsbelysningen.
eller
- kobles til hver sin transistor-driver styrt av AUX5 og AUX6 om en bruker en dekoder med minst åtte funsjonsutganger, f.eks. Zimo MX638C. (Zimo-dekodere ser imidlertid til å være ganske krøkkete å programmere om en ønsker retningsavhengig styring med andre fuksjonstaster enn F0.)



Edited by TorsteinS - 11 januar 2019 at 13:48
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2019 at 07:04
Hei,

Veldig nyttig informasjon.  Jeg har også vurdert å sette inn ESU Lokpilot Standard i NMJ Di3.  Ser du noen ulemper med Standard i forhold til LP4. Noen mulighet for at du kan publisere oppsettet ditt (både CV verdier, og eksport fra ESU Lokprogrammmer - hvis det er mulig ?  eksport fra JMRI ?)

Det er selvfølgelig mindre muligheter for motorkonfigurering - men betyr det noe i praksis ?

Jeg har også tenkt på ESU Lokpilot standard for NMJ  EL11, EL13, EL17, Di8 og BM69, men ikke detaljundersøkt hva jeg evt. mister.

Noen som har prøvd Lenz Standard eller Zimo MX600 i disse enhetene ?  Det begynner etterhvert å bli ganske dyrt med LP4.  aLternativet er selvfølgelig å gå til Lyddekodere hvis man alikevel må ut med mange hundre kroner for en dekoder, men tror ikke det blir aktuelt å høre på lyden av 20 - 30 lokomotiver samtidig.  Noen som har erfaring ?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2019 at 11:31
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


Om disse printene er like for de nye modellene med lyskaster over vinduene, kan Kjells beskrivelse tyde på at både LED2 og LED3 er bestykket med hvite LEDs, og at nevnte ledninger til "R" og "RF" på hovedkortet er montert.
 
På printet over lysene på NoHABer med "snutelukt" er det samme printet men LED 3 (som er på bildet under tapen) er ikke bestykket.
På NoHABer med topplykt, er den bestykket. Der er også loddet på ledninger på LED 4 slik at det kan plasseres en LED i topplykten.
 
Det som er "problemet" er at LED 2 og 3 veksler om å lyse når markeringslys er tent. Det var det jeg ønsket å fortelle at NoHABene fra NMJ med topplykt er forskjellige mht. lysene.
 
Dette er lett å gjøre noe med da an kan lodde av ledningen på hovedprintet merket R og RF, slik at LEDen blir mørk. Verre er det ikke.
Man kan med neglelakk (og annen lysgjennomskinnelig maling) male halvparten av den delen som lyslederen dekker, slik at du får røde sluttlys - eller om du vil koble den til en ledig utgang. Maler du lyslederen, er det kanskje fornuftig å montere tapen som du ser på bildet over for ikke å få en rødtone i lysene?
Da trengs det hele 8 utganger på dekoderen! (Markeringslys x2, Topplys x2, Førerromsbelysning x2 og Røde sluttlys x2). Det kan også "mappes" slik at du trenger færre utganger. Det krever litt elektronikkunnskaper.
 
 
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2019 at 11:45
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Hei,

Veldig nyttig informasjon.  Jeg har også vurdert å sette inn ESU Lokpilot Standard i NMJ Di3.  Ser du noen ulemper med Standard i forhold til LP4. Noen mulighet for at du kan publisere oppsettet ditt (både CV verdier, og eksport fra ESU Lokprogrammmer - hvis det er mulig ?  eksport fra JMRI ?)

Det er selvfølgelig mindre muligheter for motorkonfigurering - men betyr det noe i praksis ?

Jeg har også tenkt på ESU Lokpilot standard for NMJ  EL11, EL13, EL17, Di8 og BM69, men ikke detaljundersøkt hva jeg evt. mister.

Noen som har prøvd Lenz Standard eller Zimo MX600 i disse enhetene ?  Det begynner etterhvert å bli ganske dyrt med LP4.  aLternativet er selvfølgelig å gå til Lyddekodere hvis man alikevel må ut med mange hundre kroner for en dekoder, men tror ikke det blir aktuelt å høre på lyden av 20 - 30 lokomotiver samtidig.  Noen som har erfaring ?
 
Jeg har de fleste NoHABer og lok ellers med LokPilot Standard. Det er en helt grei dekoder! Kun når jeg skal ha avanserte funksjoner (som virtual sound, Rule 17 og lysrørsblink), bruker jeg noe annet og mer avansert!
 
Lenz Standard finnes i 2 utgaver - en med 3 utganger og en nyere med 4 utganger. - Sjekk spesielt at du får den nyeste. (Jeg kjøpte noen nylig, der jeg ikke sjekket - og de har "bare" 3 utganger).
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2019 at 14:04
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Man kan med neglelakk (og annen lysgjennomskinnelig maling) male halvparten av den delen som lyslederen dekker, slik at du får røde sluttlys [...]
Med mindre man kobler LED3 til en ledig AUX-utgang, får man da alltid røde baklys, også når loket går foran i tog. Dette blir feil i forhold til norske forhold.

Merk at ved skifting brukes også hvite markeringslys i begge ender.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2019 at 14:22
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

[...]  Ser du noen ulemper med Standard i forhold til LP4. Noen mulighet for at du kan publisere oppsettet ditt (både CV verdier, og eksport fra ESU Lokprogrammmer - hvis det er mulig ?  eksport fra JMRI ?)

Jeg har bare prøvekjørt det litt, og har ennå ikke gjort noe med motorparametrene. Loket var i hvert fall kjørbart med standard innstillinger.

Jeg har kun en Roco Multimaus (+ en Lokmaus 2), som ikke kan lese ut CV-verdier. Jeg har ikke notert ned konfigurasjonen, men den er ganske enkel på en LokPilot Standard. Jeg kan evt. komme tilbake til dette senere. Jeg dimmet også ned markeringslysene.

LokPilot Standard har færre muligheter for konfigurasjon av funksjonsutganger enn LP 4. Bl.a. er det kun F0 og F1 som kan gi retningsavhengig styring, og det er ikke mulig med invertert styring (slik at at en aktiv F-knapp kan slå av en utgang.) Til gjengjeld er den enklere å programmere med en Multimaus, da funksjonsmapping på LP 4 bruker adresser over 255.

13/1-2019: En liten presisering: Multimaus kan strengt tatt lese CV-verdier med en passende forsterker/sentral. Det er den medfølgende forsterkeren, 10764, som er begrensningen. Samme begrensing gjelder også den eldre forsterkeren 10761 og boosterne 10762 og 10765.


Edited by TorsteinS - 13 januar 2019 at 20:48
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2019 at 14:44
Dersom du har førsteversjon, kan det være greit å lodde inn en rød 0204-LED. - Er det montert varmhvit LED der, så hadde jeg nok lakket - dersom jeg hadde montert røde sluttlys på NoHABen?
Det er sikkert tenkt slik fra NMJ?
 
Det er faktisk 3 forskjellige typer elektronikk i Di3! - Jeg hadde tenkt at dersom man kopierer alt utenom adresse, så er det greit - men det var det ikke!
På mellomdesign Di3 med snutelykt, er det montert en "ekstra" LED3, så der får man lysveksling.
Hovedprintet  har 2 utganger til førerromsbelysning -uavhengig av hverandre.
Når jeg ser på sist leverte NoHABer, er førerromsbelysningen styrt av kun en funksjon - og den er retningsavhengig. Der kan man ikke tenne førerromsbelysningen uten å tenne markeringslys.
I midlertid er det også en pussighet her. - Aktiverer du Aux.4 så overstyrer du retningsbestemt førerromsbelysning i en ende - men ikke i andre enden. Derved har du 2 Aux.-utganger som kan styre samme LED?
Dette vil si at du kan klare deg med 7 utganger - om du har røde sluttlys.
Har du 6 utganger og ønsker å ha røde sluttlys, er dette en utmerket anledning til å omgruppere LEDene. Da kan du få førerromsbelysning sammenkoblet (i begge ender) og røde sluttlys som skifter med retning.
 
 
Back to Top
HAI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 13 mai 2012
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2019 at 17:06
For min egen del har det aldri vært noe mål å ha røde baklamper på mine norske lokomotivmodeller.


Som påpekt i denne tråden er det i følge regelverket kun ved kjøring av løslok og som hjelpelok (lok bakerst i tog) at dette er påkrevd. Med løslok menes lok uten tilkoblede vogner underveis på linjen mellom to stasjoner - skifting inne på en stasjon, til fra lokstallområde etc. blir altså noe annet, og da kreves ikke røde baklamper.


Men i virkeligheten brukes nok signalene enda sjeldnere. Senest i dag så jeg et El 14-løslok hvor røde baklamper ikke ble benyttet, men hvite markeringslys (både foran og bak) i stedet. Også i forbindelse med hjelpelokkjøring har jeg inntrykk av at man tidligere, hvertfall noen steder, ikke var så nøye med røde baklamper, hvertfall ikke hvis det var snakk om å gå ut og sette på slike røde signalskiver utenpå markeringslysene (for El 11, El 13, Di 3 o.s.v.)

Nå skjønner jeg at denne tråden handler om å få muligheten til å vise alle signalbilder som et lok kan/kunne i virkeligheten, men dersom det var et spørsmål om hva man skulle velge hadde jeg hvertfall lett valgt bort de røde baklampene. Jeg er derfor ganske fornøyd med den linjen NMJ har lagt seg på, med tente (hvite) markeringslys foran og bak, og sjaltbar retningsavhengig topplyskaster.
Mvh Halvard
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2019 at 23:07
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg skrev en artikkel om dette i MJ-bladet nr. 2/2018 hvor mapping av topplyskasterne er forklart.
Dessverre forutsetter denne artikkelen at man har en ESU LokProgrammer (i tillegg til en ESU-dekoder). Den ville favnet et bredere publikum om den også oppga de endrede CV-verdiene, slik at en slik dekoder kan omprogrammereres med en annen sentral/håndkontroll.

Det som er relevant for oss andre, er opplysningene om at AUX1 og AUX2 styrer topplyskasterne, mens AUX3 og AUX4 styrer førerromsbelysningen. Det er også relevant for de som bruker andre typer dekodere. Rart at det skal være så vanskelig for NMJ å dokumentere dette på infoarket som følger modellen. (Det stod i alle fall ikke noe om dette i infoen som fulgte modellen av Di 3.627.)

Nå er det faktisk mulig å finne CV-verdier uten en fysisk LokProgrammer:

Jeg skrev en tilleggs-kommentar til Morten Pelles forklaring i MJ-bladet 3/2018 side 7 om "Programmering av topplyskaster med ESU-dekodere.
Han skriver at "For å få programmert funksjonene til AUX-utgangene, er det enklest på ESU-dekodere med en programmeringsenhet som ESU sin lok-programmer"

Ikke alle har en slik innomhus, men det er faktisk et par andre muligheter.

PC-programmet LokProgrammer kan nemlig lastes ned gratis fra ESU sine sider, og det kan brukes uavhengig av om man har en LokProgrammer-enhet tilkoblet.
Man kan da gjøre alt Morten Pelle gjorde og viste til i skjermdumpen i artikkelen sin.
Når man har gjort dette, kan man klikke på "Tools" i verktøylinjen
deretter "Show Changed CVs"
Da får man opp et vindu som viser de CVene som må endres for å få til det man har programmert i PC-programmet.
Denne listen kan også kopieres til utklippstavla og dermed lagres i egnet tekstbehandler og eventuelt skrives ut.
Så kan man gå til sin DCC-sentral å gjøre jobben manuelt.
Det kan dog være utfordrende da man først må stille inn CV31 og CV32.

Dersom man allerede har en annen programmeringsenhet eller interface fra DCC til PC, kan man bruke gratisprogrammet DecoderPro fra JMRI
Om man ikke alt har en slik, kan LokProgrammer programmet være et nyttig redskap. Eneste ulempe er at programmet kun er for Windows.

Håper dette kan være til litt hjelp!


Edited by KnuT - 11 januar 2019 at 23:08
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2019 at 00:38
Og for de som har Lomaus II eller Multimaus, og som ønsker å lese / skrive CV'er fra JMRI DecoderPro  kan man få til dette for et par hundrelapper og litt kobling av ledninger, uten å lodde ved hjelp av DCC++

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2019 at 11:23
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

LokPilot Standard har færre muligheter for konfigurasjon av funksjonsutganger enn LP 4. Bl.a. er det kun F0 og F1 som kan gi retningsavhengig styring, og det er ikke mulig med invertert styring (slik at at en aktiv F-knapp kan slå av en utgang.)
 
Det er vel ikke korrekt? - Blander du funksjoner fra LokPilot Basic?
 
Jeg har flere LokPilot Standard V1 som har full mulighet til å styre rettningsbestemt lys - til og med på alle 6 MTC21-utganger.
Som regel vil man ha topplyskaster koblet til Aux.1 + 2 og samme F-knapp. Det er det rik anledning til - også på Di3. De eldste NMJ Di3 med snutelykt utnytter LokPilot Standard optimalt, da hver mulig funksjon (6) har sin kontrollerte utgang.
Det er sjeldent man har bruk for "invertering" men retningsbestemt lys "er et must".
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2019 at 10:21
Det jeg mente å si med det ovenstående, er at LokPilot Standard kan fullt ut mappes (dvs. man kan legge funksjoner og utganger på hvilken som helst utgang). Det er hele 8 F-knapper som er retningsbestemt og 11 F-knapper som ikke er det. F-knappene er faste. Støtter derfor F0 til F18. - Det burde holde med 8 retningsbestemte F-knapper på 6 utganger?
Dette til motsetning av LokPilot Basic som ikke gikk an å mappe.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.