MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Di3 616 og funksjoner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Di3 616 og funksjoner

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 17:49
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

På mitt seineste eksemplar med topplys er det dessverre ingen mulighet til "å mappe" dette til at kun markeringslys i en side blir tent. [...]
Jeg har ikke mulighet til å sjekke mitt eksemplar nå i dag, men det er den første utgaven med "fjernlys" i snuten jeg har. Kan det være forskjell på denne og utgaver med "nymotens" topplyskaster?

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Man kan selvfølgelig dimme markeringslysene når begge er tent, så de lyser like sterkt som topplyset.  [...]
Markeringslysene skal vel da dimmes slik at de lyser svakere enn topplyset.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 15:55
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
En av mine NoHABer med topplys var LEDen defekt (kaldlodding) - så jeg måtte bytte LED (da dette loknummer var utsolgt). - C-moment å splitte lykten og lodde inn ny LED. Derfor sjekk topplysene!

Jeg hadde kun fjernlys i ende2 da jeg prøvde loket i dag. Tok av kåpa og målte hit og dit uten å bli noe klokere.
Plutselig hadde jeg kun fjernlys i ende 1. Etter litt rugling på ledningene fikk jeg fjernlys i begge endene. Dessverre viser dette at selv om detaljnivået er bra og intensjonene gode skorter det på kvalitetskontrollen.
Apropos det: Finn åtte feil på bildet Wink

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 15:47
Originally posted by StenR StenR wrote:

Nei, disse modellene skal (som forbildet) lyse hvitt i begge ender. Det fantes noen røde skiver som kunne monteres utenpå bakre markeringslys ved løslokkjøring. Aner ikke i hvilket omfang det ble brukt. Aldri sett det montert selv, og sett veldig få bilder av det.

StenR

Det er som du sier ikke ofte at man ser Di3 med røde sluttlys. Disse er røde plastskiver som blir satt i holdere på frontlampene.
Det blir derimot feil å si at de SKAL lyse hvitt i begge ender. Reglene sier at det skal være røde baklamper eller sluttsignal i enden av toget så da vil man jo naturligvis prøve få det til.

Det lille kretskortet er jo konstruert slik at det skal kunne være en rød og en hvit lysdiode i hver ende. Da vil man kunne få automatisk lysskift rødt/hvitt med kjøreretningen. Man vil derimot ikke kunne få hvitt/hvitt som er det mest vanlige her til lands. 

For å få begge deler må man til å endre på hovedkretskortet for å få delt det opp. Jeg vet ikke om det er forsterkerkretser på dette kortet eller om disse også må lages. 8 lysfunskjoner behøver man da.

Selv om det er mulig vet jeg ikke om det er verdt arbeidet.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 15:07

 

På mitt seineste eksemplar med topplys er det dessverre ingen mulighet til "å mappe" dette til at kun markeringslys i en side blir tent. Dette fordi at kun en utgang tenner 2 LEDs. - En for markeringslys og en for "sluttlys". Dette veksler når man skifter retning. NMJ har endret dette fra El 11/13.

Man kan selvfølgelig dimme markeringslysene når begge er tent, så de lyser like sterkt som topplyset. Det var kun et apropos for at på denne måten kan man få markeringslysene til å lyse kraftigere enn topplyset.

 

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 14:34
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Dessverre er Di3 fra NMJ slik at du ikke får markeringslys i en ende. Det er 2 varmhvite LEDs i hver ende og de veksler om å tenne. [...]
Såvidt jeg husker, kunne jeg løse det på mitt eksemplar ved å endre funksjonsmappingen i dekoderen, dvs. endre noen CV-verdier, tilsvarende som på El 13 og El 11.

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Om du aktiverer både F0f og F0r samtidig, får du ekstra sterkt lys i markeringslysene - på en måte som fjern-og nær-lys. [...]
De bør i så fall kunne dimmes ned i dekoderen.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 14:04
Dessverre er Di3 fra NMJ slik at du ikke får markeringslys i en ende. Det er 2 varmhvite LEDs i hver ende og de veksler om å tenne. Det du kan gjøre, er å bryte printkortet for den ene dioden slik at den blir uvirksom. Da kan du legge inn en ekstra funksjon på en F-knapp, slik at begge markeringslys blir tent.
Noen utenlandske NoHABer har røde sluttlys. Da er det enten rød LED eller farget lysleder når den bakerste LEDen tenner.
Om du aktiverer både F0f og F0r samtidig, får du ekstra sterkt lys i markeringslysene - på en måte som fjern-og nær-lys. Det er kanskje ikke helt forbildeaktig på norske NoHABer?
 
En av mine NoHABer med topplys var LEDen defekt (kaldlodding) - så jeg måtte bytte LED (da dette loknummer var utsolgt). - C-moment å splitte lykten og lodde inn ny LED. Derfor sjekk topplysene!
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 14:02
Originally posted by StenR StenR wrote:

[...] Aldri sett det montert selv, og sett veldig få bilder av det.
Det siste kan være fordi de aller fleste bilder av kjørende lok er tatt forfra.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 13:58
Det skal normalt ikke lyse rødt i den ene enden, men kun når loket går som løslok eller bakerst i tog, så mangel på røde baklys bør ikke være noe stort savn på en modell av et norsk lok. På Di 3 og andre eldre lok ble det i disse tilfellene brukt røde skiver over markeringslysene.

Normalt var de hvite markeringslysene tent i begge ender, selv om det muligens ikke var helt i henhold til en streng tolkning av reglementet.

NMJs modell av Di 3 har ikke røde baklys.

Det kan være at printkortet til lysdiodene er laget for å kunne brukes i flere modeller, også de med integrerte baklys, slik som El 14 og El 17. Det er også mulig at det er røde baklys på andre av NMJs NOHAB-modeller, da reglene for bruk av baklys er annerledes i andre land.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 13:52
Nei, disse modellene skal (som forbildet) lyse hvitt i begge ender. Det fantes noen røde skiver som kunne monteres utenpå bakre markeringslys ved løslokkjøring. Aner ikke i hvilket omfang det ble brukt. Aldri sett det montert selv, og sett veldig få bilder av det.

StenR
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2019 at 13:09
Hei folkens,
har kjøpt på meg NMJs Di3 616 analog. I etterkant har jeg puttet inn en ESU lyddekoder.

Men så, så skal man jo finne alt av lys og hvilken dekoderutgang disse er koblet til.

Så langt har jeg funnet ut følgende:
Frontlight(1) - Frontlamper begge ender
Frontlight(2) - Ingen
Rearlight(1) - Frontlamper begge ender
Rearlight(2) - Ingen
AUX1(1) - Fjernlys ende 2
AUX1(2) - Ingen
AUX2(1) - Fjernlys ende 1
AUX2(2) - Ingen
AUX3 - Førerromsbelysning ende 2
AUX4 - Førerromsbelysning ende 1
AUX5 - Ingen
AUX6 - Ingen
AUX7 - Ingen
AUX8 - Ingen
AUX9 - Ingen
AUX10 - Ingen

Det jeg ikke helt får grepet på er frontlampene. Det er de to nederste lampene i begge ender. Lysdiodene til disse er montert på et lite kretskort i hver ende. På dette kretskortet finnes plass til fire lysdioder, LED1, LED2, LED3 og LED4.
LED1 har ingen påloddet lysdiode. 
LED2 og LED3 har hver sin varmgule lysdiode som lyser opp frontlampene i den enden.
LED4 har to påloddede ledninger som går opp i fjernlyset over vinduene.

Frontlight(1) tenner LED3 i ende 1 og LED2 i ende 2
Rearlight(2) tenner LED2 i ende 1 og LED3 i ende 2.

Så til slutt spørsmålet:
Har jeg fått et mandagseksemplar med kun hvite lys i begge ender eller er det faktisk tenkt slik siden man oftest så lokene med kun hvite lys?
Eller skal det normalt lyse rødt i ene enden og hvitt i den andre?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.