MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva kommer NMJ med av nyheter i 2019.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva kommer NMJ med av nyheter i 2019.

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2019 at 07:17
Mine ønsker av modeller:
1. Bm92
2. Bm93
3. Bm70
4. Skyline fabrikk e.l.
5. Skyline flere norske stasjoner
Christian L.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2019 at 11:56
Originally posted by KGB KGB wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Man må dessverre  bytte alle ledninger som er festet til motorboggiene på BM68. 
 
Vi har også kjøpt BM68. Må si det er ugreit at NMJ repeterer feilen fra BM86/91 med disse ledningene når prisen tross alt nærmer seg 25000 kroner i innkjøp. Dette burde Fiinn & co ta hånd om sporenstreks.
 
Rett skal være rett! Jeg tror at NMJ er uskyldig i de "stive og bruddkjenslige" ledningene i BM 68. Produsenten må ha fått levert uegnede ledninger når de har satt i gang masseproduksjonen? 
Det er ikke særlige alternativ til å skifte ledninger med mer fleksible.
Jeg ønsker ikke å sende modellen tilbake til NMJ for utbedring og igjen få den tilsendt igjen, da risiko for andre skader/tap kan være stor. Da er det 4 postganger. Dette er mitt valg! Da er det bedre å utbedre den selv. Da vet jeg også hva som er gjort.
NMJ har aldri vært vanskelige med garantireparasjoner for min del .
 
Årsaken jeg skriver dette på nettet, er at de som har en modell av BM 68 i vitrinen, skal vite om dette. - Så er dette ikke noen overraskelse når man skal kjøre modellen. - Om man skal bry seg om dette, er opp til hver enkelt kjøper?
Jeg skulle nok ha laget en egen tråd på dette, hvis jeg hadde ant hvor mye stoff det samlet?
 
For øvrig: Når modifikasjonene er gjort, går BM 68 helt nydelig!
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2019 at 15:52
Så var det tid for BM68B....
Spent hentet jeg esken og pakket den ut. På forhånd så jeg at det var endringer grunnet dokumentasjonen som fulgte med. Det virker som NMJ ikke bruker "consist-adresse" lengre - og kun "vanlig adresse"? - Det er likegreit!
Jeg sjekket alle strømopptak FØR jeg satte settet i drift. Hele 3 strømopptak på boggiene hadde brudd i de (fortsatt) stive ledningene. De er fortsatt av fortinnede enkelttråder i ledningen - og er stive og brekker lett der de er loddet. Jeg antar at ledningene har brukket under prøvekjøringen?
Det virket som ledningene til motorene var tynnere og mer fleksible? - Kanskje fabrikken har byttet den om? - Ellers er det samme historien at settet har en overhyppighet til å spore av, grunnet de stive ledningene og koblingene "løser seg opp" ved ujamnt spor (f.eks. på moduler). Koblingene har ikke låsing.
Alle ledninger må skiftes også på BM68B - hvis ikke havner det etter kort tid "på hylla" som uvirksom modell. (Jeg begynner nå å få rutine for skifting av ledninger!)
 
En nydelig modell - men noen mangler som er lett å utbedre!
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2019 at 22:50
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Så var det tid for BM68B....
Det virker som NMJ ikke bruker "consist-adresse" lengre - og kun "vanlig adresse"? - Det er likegreit!

Finnes det noen oversikt over den nye programmeringen?



Edited by SveinF - 01 september 2019 at 22:50
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2019 at 15:50
Nei - alle CVer er ikke vedlagt. Det hadde således vært mange ettersom det er 5 dekodere i settet. Om du må skifte dekoder, inneholder beskrivelsen kun de viktigste.
Jeg mener også at lyslisten med dekoder fra Train-o-Matic er spesiallaget for settet? Den inneholder også 1,5V-regulator og MTC-stikk for Zimo-dekoderen.
Jeg åpnet den videresendte E-mail da settet ble levert - uten å åpne vedlegget. E-mailen inneholder en beskrivelse av hvordan settet forandrer adresse - uten at det er nevnt consist-adresse, så jeg trodde dette var fjernet? Det er "lås" på dekoderene, slik at man må fjerne "låsen" for å programmere.
Consist-adresse er 68 på hvert sett fra tidligere versjoner, så dersom man har flere sett, må dette endres.
Ikke ett sted på E-mailen står det noe om consist-adresse. Den må fjernes i CV#19 før at settet fungerer under ny adresse. - Det er ikke like enkelt å forstå for alle.
Derfor trodde jeg NMJ hadde fjernet consist-adressen på den nye BM68B - men det har de ikke.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2019 at 10:37
BM68 ble seinere utstyrt med lysrør. De første BM68A hadde vel glødelamper ved levering - men på ett eller annet tidspunkt (tidlig i livsløpet) ble også disse ombygget. Ble alle BM68 levert med glødelamper og seinere ombygget?
Hva med inngangsparti og godsrom? - Ble det beholdt glødelamper på disse plasser - og kun kupeene ble ombygget?
Årsaken til jeg spør, er at Train-o-Matic-lyslistene har lysrør-startblinking for hver diode. Det hadde vært greit å omprogrammere disse til "lysrør" når man først var i gang.
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2019 at 16:51
Det var kun kupeene som fikk lysrør. Men er ikke sikker på godsrommet, tror det beholdt glødelampene.

Edited by lokomotiv2770 - 03 september 2019 at 16:53
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2019 at 09:01
Fant et bilde av godsrommet i 68B.87 som er tatt i 2018. Der var det fortsatt holdere for glødelamper (vognen var ganske medtatt, så selve pærene var borte....).
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2019 at 11:14
Det var det jeg trodde, uten å huske det spesielt? Det er lenge siden jeg har kjørt med BM68! - Takk for hjelpen!
 
Da "installerer"/programmerer jeg lysrør i kupeene og "vanlige" pærer på ganger, toaletter og godsrom.
Det er programmert lyspærer over alt, originalt fra NMJ. - En liten detalj som gjør settene enda bedre!
- Da får jeg komme tilbake å si hvilke CVer jeg har programmert om på BM68B.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2019 at 15:21
Lysrør i norsk jernbanemateriell er drevet med høyfrekvens, og har ingen startblinking.   Om man skal ha noen spesialeffekt på lyset, måtte det være langsom øking av lysintensiteten etter påslag.


Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2019 at 12:20
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Lysrør i norsk jernbanemateriell er drevet med høyfrekvens, og har ingen startblinking.   Om man skal ha noen spesialeffekt på lyset, måtte det være langsom øking av lysintensiteten etter påslag.
 
Kanskje nå er det slik, når man har fått pålitelig elektronikk?
 
Jeg antar at lysrørene i BM68 som var kanskje installert i begynnelsen på 60-årene, hadde noe annet enn reaktorer og startere - men jeg tror en form reaktor ble beholdt - og starteren innbygget i armaturen? Transistorteknikken var ikke utviklet den gang (med germanium-transistorer).
Lysrørene var ikke koblet til 16 2/3 Hz men forsynt av likestrømsbatteri. For å holde batterikapasiteten nede gikk NSB tidlig over til lysrør (forbruk 1/5 av det glødelamper forbruker)?
 
Lysrør da var termoelektriske og trengte oppvarmingstid i begynnelsen? - Derfor blinking før de var oppvarmet før lyste stabilt. Jeg vet heller ikke om det var en tynn metallstripe på lysrørene (for lettere tenning) eller det var en eller to pinner i endene?
Lysrør vil gi et bedre lysutbytte ved likestrøm da det ikke trenger å tenne 100 ganger i sekundet ved 50 Hz (det er mørkt omtrent halve tiden, derfor flimrer det ved belysning med lysrør). Det gjelder å få filamentene oppvarmet og få tent lysrørene. Det kan man gjøre også med datidens teknologi - uten elektronikk.
 
Glemte å si at når lysrøret er tent, så er det lavohmig. Derfor må strømmen begrenses av en kombinert høyohmig reaktor når den forsynes med likestrøm som er forskjellig fra AC-armaturer.
 
 
 


Edited by Kjell H. - 05 september 2019 at 17:38
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2019 at 13:26
For å programmere lysrørsblinking på BM68 (noe jeg tror var riktig ut fra "gårsdagens teknologi"), skal man gjøre:
Lås opp Train-o-Matic-dekoderne.
BM68.
CV#136=1
CV#137=1
CV#138=2
CV#139=2
CV#140=2
CV#141=2
CV#142=2
CV#143=2
CV#144=1*
 
På B68
CV#136=2
CV#137=2
CV#138=2
CV#139=2
CV#140=2
CV#141=2
CV#142=2
CV#143=2
CV#144=2*
CV#145=1
CV#146=1
 
BFS68
CV#136=2
CV#137=2
CV#138=2
CV#139=2
CV#140=2
CV#141=2
CV#142=1
CV#143=1
CV#144=1*
 
Jeg har valgt 1 i stedet for 0 da glødelamper har en viss starttid og ettergløding. Hvis man programmerer 0 er det av-og-på mens 1 er "fade in and out". CV#112 er "fade in" og CV#113 er "fade out". De har jeg stilt på ca. 150 mS og 120 mS. (Maxverdi er 1 sek.)
 
 * VÆR EKSTRA OPPMERKSOM NÅR DU PROGRAMMERER CV#144!
Det er "låsingen" til Zimo-dekoderen. Når du spør hvilken verdi den har, svarer tilsynelatende Train-o-Matic-dekoderen - men hvis du programmerer noe annet i verdi, låser du opp Zimo-dekoderen - og alt blir bare tull videre - det kan jeg love deg! (Brukte flere timer for å rette opp fadesen).
Programmer først låsing i CV15 på Train-o-Matic-dekoderen, før du programmerer tilbake låsingsverdien av Zimo-dekoderen - og FØR du fortsetter å programmere!
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2020 at 18:58
Får ta det her, selv om nyhetene til NMJ er for lengst historie.....
Det hjelper å klage (selv om Superline kjøres lite)!
NMJ har endret til tynne ledninger på BM68B i nydesign. De er mer robuste og knekker ikke så lett av. Flertrådet og fortinnet (enkeltledere) lisse knekker lett av og er stivere. Det lot seg dårlig kombinere med strømopptak til boggier og motorer på de 4 tidligere BM68-modellene. Når motorboggiene på modellen har RP25-hjul, skal det lite motstand til for at hjulene avsporer.
Med 6 ledninger til hver motorboggi (4 til strømopptak og 2 til motor), kan man enkelt redusere med 2 ledninger og få minimal sidebelastning og ha kun 2 ledninger til strømopptak og lodde fordelingspunktet til dekoderen til forbindelsen mellom boggiene. - Det har jeg gjort.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.