MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Byggetråd oppstart januar 2018
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Byggetråd oppstart januar 2018

 Post Reply Post Reply
Author
kyrre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kyrre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Byggetråd oppstart januar 2018
    Posted: 29 desember 2018 at 23:08
Hei alle sammen

I boden står det en eske med togskinner merket Märklin (tatt frem i dag for å mimre litt). Dette settet er fra da jeg var ung gutt (nå 50), og i alle årene togbanen har vært pakket ned har jeg drømt og drømt, planlagt, og drømt litt til. En liten hendelse nå i høst har satt ting i perspektiv, og jeg vil nå rett og slett gjøre noe med denne drømmen.

Märklin-banen skal få hvile i fred i esken som et fint minne fra da jeg hadde 20+ hus, og noen tunneler laget av pappmaché.

Jeg er glad i apper og ting som er automatisert. Lyset i huset styrer seg stort sett selv, og jeg kan overstyre med et par apper. Altså er app og nettbrett på en måte et must. En kompis kvitret meg i øret at et Roko startsett med Z21 var tingen. Da holder jeg meg også til samme skala som jeg drev med i gamledager (H0, ikke sant?).

MEN! Jeg har ikke tenk til å kjøpe en centimeter skinnegang før jeg har bygget fundamentet. Jeg tror det er lurt. Hvis jeg kjøper startsettet nå, så begynner jeg å leke med det - og vipps så har det gått et halvt år uten at jeg egentlig har gjort noe fornuftig. 

Nå begynner spørsmålene å komme. Er det smart? Å vente med å kjøpe noe. Klarer jeg å bygge et fundament uten ei einaste skinne?

Rommet jeg skal bruke måler ca 380 x 360 cm. Av dette starter jeg med 240 x 160. Da utnytter jeg et hjørne som jeg kan få tømt uten å måtte bygge bod i hagen. Skal jeg ta mer, må jeg finne på noe lurt med alt som står i hyllene. Jeg kan ta ut maks 240 x 360 x 160. 

Beklager rotet - dette er roterommet ;) 



Det er altså alt fra venstre side av hyllen rett frem og til veggen på høyre side jeg vil starte med å tømme. Videre er det området fra bakveggen og mot kameraet til og med kommoden skjermen står på. Hvis jeg finner plass til alt rotet kan jeg fortsette med hyllen mot veggen på venstre side. 

Her er en slags skisse jeg har kastet sammen i Photoshop. Det er maksmålene.



Jeg tenker punkt-til-punkt med litt by og litt industri. Det er ikke viktig for meg at ting skal være autentisk. Dobbeltspor med tunnel innerst, fjellsider på venstre og høyre side, og så utnytte plassen på midten til by og slikt. Jeg kunne latt en av hyllene til venstre være midlertidig oppstillingsplass/togstall?

Så hva søker jeg her? Tips og råd. Hvor begynner jeg? Synes dere jeg burde åpne opp for å bruke hele rommet, eller holder 240x160 i begynnelsen?

Jeg har sett at mange bygger to lag der det ene ikke skal synes. Er det kritisk og viktig? Hva er egentlig formålet? Det jeg har sett på Youtube er at togene kjører der. :)  

Hva med dimensjoner på materialene. Jeg ser mange bygger med 2" 4". Er ikke det voldsomt grovt?

Jaja... dette er en start. Jeg skal rydde rommet klart slik at jeg dra i gang i januar.

PS: Jeg har et lite H0-sett som jeg kjøpte på modelljernbanemuseet i Fredrikstad for tre år siden. Husker ikke hva det heter. Rød trådløs fjernkontroll. Det kan jeg bruke til å leke litt med ideer og planer.
Pust inn - pust ut
kyrre.no
Märklin H0 fra 1980-tallet
Märklin H0 fra 2015
Snart Roko H0?
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2018 at 01:21
Hei,

Hvis du kutter hyllene ca 120 cm over gulvet, kan du bygge anlegget langs veggen over hyllene 50 - 60 cm bredt.  Det er ganske gøy å planlegge spor - her er mitt forslag.  Dette er bare en skisse som helt klart trenger forbedringer, bl.a. på sporene på stasjonene :

Grønne spor : Hovedstasjonen til venstre
Blått og turkist spor, er hovedsporet til skyggestasjonen, grått spor.
Fra hovedstasjonen går det et sidespor i rosa. til en møtestasjon i Lys grønt, og videre som rødt spor til endestasjonen, hvor det også er et sidespor (arbeidsspor,testspor, programmeringsspor) som ligger over arbeidsboret ditt.




Edited by programmeringssporet - 30 desember 2018 at 01:25
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2018 at 11:33
Jeg har et ende til ende hylle anlegg underveis i et 4x4m rom der det også er plass til arbeidsbord, sprøytemalingsboks og «kontor». Om du har Facebook, har jeg laget en side som heter «Østlandsbanen» der jeg har lagt ut anleggstegning og bilder fra rammeverk via sporlegging og elektronikk til naturbygging.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Per Ivar View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Ivar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2019 at 18:54
Hei!
Jeg synes du tenker veldig klokt når du tenker å vente med startsettet. Det er nok flere av oss som har startet i feil ende, og dermed brukt langt mer tid på anleggsbyggingen enn egentlig nødvendig!
 
Etter min mening - og bak denne påstanden ligger det over 50 års erfaring med prøving og feiling - spesielt det siste - er det to viktige ting å gjøre før du kjøper startsettet. Det ene er trearbeidet for å få noe å bygge anlegget på. Jeg synes Programmeringssporet har en fiffig løsning her, slik at du beholder en hel del av lagerplassen intakt! Det neste er å planlegge selve sporet - stasjoner, sidespor og slikt noe - og det er nok her de fleste av oss synder - i hvert fall undertegnede.
 
Og ja, det går an å planlegge et anlegg uten å ha en eneste skinne. Det finnes utmerkede programmer til slikt, men du kan komme like langt med blyant, linjal og passer. Siden du har såpass romslig med plass, så syns jeg du skal vurdere om du skal gå for standard kurver, eller om du skal bruke fleksi-skinner. Da står du ganske fritt når det gjelder hvordan du legger sporet, og du har mulighet til legge noen "paradestrekninger" der togene kan få vist seg fram i all sin prakt!
 
Så jeg synes du tenker veldig riktig! Det dukker sikkert opp andre ting, men dette er de tingene som jeg synes er viktigst i denne fasen.
 
Lykke til!
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.