MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Riktig målestokk?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Riktig målestokk?

 Post Reply Post Reply
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Riktig målestokk?
    Posted: 28 desember 2018 at 09:06
Jeg har jobbet flere dager med å få til teglsteinsvegger til stajonsbygningen min. Her er en ny prøvevegg. Ser ut som jeg ender her. Veldig vanskelig og tidkrevende. Metode. Male med kraftig rød akrylmaling. Det trengs flere tynne strøk for å fylle fugene. Spettet med litt brunt. Spettingen kan trygt overdrives. Så smussepulver. Har blandet hvit og svart. Det røde må tørke i minst 1 dag før pulveret legges på. Børst med glassfiberbørste og puss over med 800 slipepapir. Så matt klarlakk. Jeg har Timyia flat clear. Steinene har lett for å bli grå. Det går an å legge på litt rødt etterpå med flatsida av en pensel. Det har jeg gjort her.
.
Ser brukbart ut med dette inspeksjonskameraet vi har på jobben, bare synd at det er altfor smått til å se bra ut i virkeligheten. Hel stein er ca 2,5x0,7mm. Fugene ca 0,13mm.
.
Jeg trenger synspunkter, skal jeg øke størrelsen på steinene slik at det ser ut som en teglsteinvegg uten å bruke lupe? Jeg ønsker så klart at flere ser at det er "virkelige" murstein og ikke bare en rødbrungrå vegg.





Edited by steinel - 28 desember 2018 at 09:15
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2018 at 10:14
Har fått et innspill på Facebook om at jeg skal holde alt i riktig målestokk. Ender nok opp med det Smile
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2018 at 10:20
Tester å scratchbygge skifertak. Her en prøvebit på 8x3cm. Synes det ble bra og det gikk ganske raskt. ca 1 time på denne biten fra start til ferdig lakket og smusset. 
Når det gjelder målestokk her, er jeg litt usikker på hva som er riktig. Hver skiferstein er 43,5cm. Tror ikke det er helt på jordet.


Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2018 at 18:14
Veldig bra arbeid dette!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2019 at 17:30
Neida. Prøven over hadde helt feil målestokk. Det var besnærende å bruke sikksakksaksa, men skiferen ble altfor liten. Har også sett på 7mm sikksakksaks, men de har ikke 90 grader tenner. Nå har jeg bygget opp hele hovedtaket på stasjonsbygningen og målt meg fram til at 7,5mm er rimelig riktig. Ulempen er at hver eneste stein må kuttes til med skalpell. Det er ikke bare å bestille Ottaskifer med hest og kjerre som de sikkert gjorde da originalen ble bygget. Selve taket er forøvrig bygget opp av mitt favorittmateriale, skummet PVC. Denne gangen 3mm kjøpt på Elfa. Alt kuttet og tilpasset med skalpell. Det er en lang byggetråd på Facebook om byggingen av stasjonsbygningen på Lillehammer stasjon.




Edited by steinel - 22 januar 2019 at 17:32
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2019 at 15:01
Ang. riktig målestokk, er det jo greit når en har et konkret forbilde, som vist ovenfor, å finne dimensjon på skiferen. For øvrig har nok størrelsen på takskifer variert med geografi og produsent.

Når det gjelder teglstein, er nok standardsteinen relativt gammel: 228x108x62 mm (LxBxH)
I 1:87 blir dette 2,62x1,24x0,71 mm, så der er du jo ille nære, for ikke å snakke om 'standardfugen' på 12 mm som tilsvarer 0,13 mm! Smile
Bjørn Egil
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2019 at 09:03
Mailet litt med PPD i går. Fordi jeg lurer på å messingetse alle mursteinsveggene. Jeg ble aldri 100% fornøyd med den laserskjærte fineren. Og det er utrolig krevende å få realistisk maling av murstein og fuger. Det kan fort gå på trynet og da er det ikke mulig å vaske vekk malinga og starte på nytt. Dessuten skjønner jeg ikke hvordan jeg kan få strøkne utvendige hjørner der det bare er teglstein. PPD kan etse helt ned til 0,13mm, fugene mine skal være 0,13-0,14. Dette har jeg litt tro på. Tenker å bruke 0,3mm messing. Da vil PPD etse 1/3 fra framsida og 2/3 fra baksida.

Edited by steinel - 01 februar 2019 at 09:04
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2019 at 10:24
Da har jeg hatt en lengre prat med feiermesteren. Så nå har jeg full kontroll på pipene Smile, tror jeg.
9-toms pipeløp murt med helstein. Opprinnelig var det halvstein over tak. Den brede pipa på toppen har 2 løp med halvstein mellom løpene.
Det skulle bety at pipene er ca 70cm i firkant, passer perfekt å bruke 8mm skummet PVC, legge en "skiferhelle" på toppen og lage beslag rundt av messing eller stripes. 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2019 at 17:55
Jeg ble aldri 100% fornøyd med teglsteinsveggene laserskjært i finer. Så jeg bestemte med for å prøve med messingetsing. Før jeg bestemte meg hadde jeg litt kommunikasjon med PPD som mente dette kom til å gå fint. Her har jeg tegnet det minste tilbygget som var stasjonsmesterens kontor. Jeg har også tatt med noe annet småtteri som jeg skal teste. Nå gjenstår jobben med å separere tegninga til en for og bakside og legge på tags. 
(Jeg prøver med jevne mellomrom å laste opp bilder her. Nå klarte jeg ett bilde, nummer 2 ble avvist. Den som vil se hele byggetråden må følge med på Facebook)




Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2019 at 21:11
Da ble jeg ferdig med en bitte liten del av stasjonsbygningen på Lillehammer stasjon. Stasjonsmesterne kontor. Bygget på 30-tallet og revet i forbindelse med ombyggingen til OL.
Alt, bortsett fra taket er i messing. Har brukt finsparkel i fugene. Litt hvitt smussepulver illuderer saltutslag. Plateskjøtene på taket er Woodland stripes 0,25x0,5mm. Det er takrenner fra Auhagen.
Det har vært en lang vei for å finne metoder (med god hjelp) og farger som er reproduserbare slik at hele stasjonsbygningen skal framstå noenlunde lik over det hele.
Her er det mye jeg er misfornøyd med, men det er enda mer jeg er fornøyd med. Hvis resten av bygningen blir slik, tror jeg hovedinntrykket blir bra.




Edited by steinel - 01 april 2019 at 21:23
Back to Top
Per Ivar View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Per Ivar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2019 at 11:01
Jeg skjønner ikke at du kan være misfornøyd med noe som helst her. I så fall stiller du vanvittig høye krav til deg selv! Dette er rett og slett fantastisk bra etter min mening!
Og: Jeg synes det er veldig kjekt å få lov til å følge med på prosjektet ditt!
Mvh Per Ivar
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2019 at 13:01
Takk Per Ivar.
Det var noen detaljer i går som gjorde meg litt deprimert (bare litt, altså). Det går mest på at jeg blir for utålmodig og det klabber litt når jeg skal lime ting og ting blir litt skeivt. Antakelig er det bare jeg som ser disse tingene og etter noen timer og en natt har det nesten gått over Wink
Jeg satte stasjonsmesterens kontor sammen med modellen av modellen i går kveld. Tror hele bygningen skal bli ganske mektig når den er ferdig. 
(jeg lagde denne modellen av modellen printet på plastark og limt sammen med 2x2mm trelister for å ha noe å måle på og for inspirasjon under den virkelig byggeprosessen) 

Og der kom bildeopplastingsfeilmeldingen igjen, ja. Så da ble det ikkenoe bilde.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2019 at 13:22
Prøver igjen


Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2019 at 17:15
Originally posted by steinel steinel wrote:

Takk Per Ivar.
Det var noen detaljer i går som gjorde meg litt deprimert (bare litt, altså). Det går mest på at jeg blir for utålmodig og det klabber litt når jeg skal lime ting og ting blir litt skeivt. Antakelig er det bare jeg som ser disse tingene og etter noen timer og en natt har det nesten gått over Wink
Jeg satte stasjonsmesterens kontor sammen med modellen av modellen i går kveld. Tror hele bygningen skal bli ganske mektig når den er ferdig. 


Det er ikke bra når selvkritikken tar overhånd! Men likevel er det ikke tvil om at det er nødvendig å granske arbeidet sitt kritisk når man sikter mot stjernene.

Om man bare trekker på skuldrene og tenker "godt nok" vil resultatet ikke bli annet enn middelmådig.

Jeg applauderer alle som biter tenna sammen, prøver og feiler og til slutt imponerer alle, inkludert seg selv!

Modellen din kommer til å bli ganske mektig, ingen tvil om det.

Imponerende og inspirerende!
Back to Top
KGB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2018
Status: Offline
Points: 77
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KGB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2019 at 17:43
Dette er storveis ja. Og helt på høyde med lokstallen og vel så det. Må dessuten stille meg helt bak Håvard Houens kommentar. Og han vet hva han driver med. Sikter du ikke mot stjernene havner du ikke på en fjelltopp engang...Dette ER mat for Mons. Ser frem til fortsettelsen.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2019 at 18:33
Takk gutter Embarrassed
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2019 at 18:42
Under takutstikk er det ca 150 slike støtter på bygningen. De skal stikke 6mm ut på modellen. Legg merke til at skråstaget er litt tynnere. Vi ser også et det er et lite spor i underkantene på den horisontale delen. Jeg velger å påstå at det blir en utfordring å få til disse og en tålmodighetsprøve å lage og male de.
Men det kommer en mulig løsning i neste post.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2019 at 20:05
Jeg prøver nå denne metoden. Sette sammen 5 tynne deler til en støtte. De ytterste er halvetset på skrådelen og det er etset ut et designspor på de. Her på ligger det løse deler til en understøtte og 2 som er limt sammen er limt fast på en liten messingstripe, klare til lakkering. Det vanskeligste er å lime de 5 delene nøyaktig sammen. Jeg må finne en god metode for å gjøre det, ettersom det er 750 deler som skal limes sammen til 150 støtter. Hvis jeg ikke finner ut av det, kunne det være et alternativ å få de laserskjært i riktig tykkelse i akryl. Da må jeg file litt, men totalt sett blir det kanskje enklere Ermm 

 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2019 at 22:32
Kostmalt forsøk. Jeg er fornøyd. Mye jobb, men det er vel noe av poenget med detta Smile


Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2019 at 00:10
Jeg er usikker på om du har etset ferdig alle delene til takstøttene, men hvis så ikke er gjort: Legg inn 2 hull på f.eks 1 mm på samme sted på alle støttene. Gjerne der det kan være en gjennomgående bolt. Legg en av de ferdige støttene på en treplate og bor med 1 mm vinkelrett ned i treplaten. Sett 1 mm messingtråd med ca 10 mm lengde i de 2 hullene i treplate. Da er det bare å tre de 5 delene på de 2 bitene av messingtråd og varme opp med en loddebolt. Tilfør tinn og takstøttene rette seg selv opp. Klipp av de utstikkende ms.-trådene og fil de lett flate. Ferdig.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2019 at 07:35
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Jeg er usikker på om du har etset ferdig alle delene til takstøttene, men hvis så ikke er gjort: Legg inn 2 hull på f.eks 1 mm på samme sted på alle støttene. Gjerne der det kan være en gjennomgående bolt. Legg en av de ferdige støttene på en treplate og bor med 1 mm vinkelrett ned i treplaten. Sett 1 mm messingtråd med ca 10 mm lengde i de 2 hullene i treplate. Da er det bare å tre de 5 delene på de 2 bitene av messingtråd og varme opp med en loddebolt. Tilfør tinn og takstøttene rette seg selv opp. Klipp av de utstikkende ms.-trådene og fil de lett flate. Ferdig.

Genialt, Asgeir. Jeg har lurt på lodding, men ikke skjønt hvordan jeg skulle få det til. Med din metode trekker loddetinnet ned gjennom hullene langs messingtråden. Smart Smile Nei, jeg har ikke etset delene enda, disse på bildene er bare noen få jeg la inn på samme flaket som stasjonsmesterens kontor for å teste litt.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2019 at 08:07
Og etter å ha lest et par andre tråder de siste dagene skjønner jeg at jeg dreit meg ut litt oppi tråden her ved å takke KGB og andre med et "Takk gutter" Embarrassed 

Takk for hyggelige kommentarer både her og i andre tråder, Karin Gunvor Smile

Stein E L

Back to Top
KGB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2018
Status: Offline
Points: 77
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KGB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2019 at 08:33

...




Edited by KGB - 16 april 2019 at 23:37
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2019 at 10:24
Regner med å være på messa i år også. I fjor traff jeg igjen en gammel arbeidskollega og lovte han at hvis han kom på neste messe på Hamar skulle stasjonsbygningen være ferdig. Det skal holde hardt, men lovt er lovt Wink  
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2019 at 11:06
I dag fikk jeg laserskjærte knekter i 1,6mm akryl. Hadde vært veldig lettvint å bruke de i stedt for messingetsede.

Her er et litt uskarpt bilde.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2019 at 12:35
Tror det kan bli bra når jeg får øvd meg litt på å file skrådelen tynnere og skjære ut pyntespor i horisontaldelen.


Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2019 at 19:48
Originally posted by steinel steinel wrote:

Tror det kan bli bra når jeg får øvd meg litt på å file skrådelen tynnere og skjære ut pyntespor i horisontaldelen.




Ja, det der ser lovende ut!

Tror jeg skal komme meg på Hamar-messa i høst, dette vil jeg se live!
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2019 at 21:32
18 stk klare, 132 to go Tongue
Nå kan hvem som helst komme med en macrozoom uten at jeg behøver å bli flau Embarrassed
Først er begge sider pusset med 400. Skrådelen er filt ned på begge sider med nålefil og den lille pynterilla er skjært med skalpell. Børstet med glassfiberbørste og skyllet i varm vann. Gikk nøye over for å se etter pusse- og filestøv.
Så airbrushet med 1 del flat black, 1 del flat brown og 9 deler tynner.



 


Edited by steinel - 17 april 2019 at 12:33
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.