MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ESU V4-dekoder og "strømsparemodus"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ESU V4-dekoder og "strømsparemodus"

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2019 at 18:59
Originally posted by Kleindorf Kleindorf wrote:

På siden til Scale Sound System, [...] så kan man også kjøpe et "Basic Stay-Alive Kit" til USD 5, med enten 2200uF, 3300uF eller 4700uF kondensator. [...] Herfra kan man laste ned en pdf som beskriver hva som må gjøres for montering. 

Med tanke på fraktkostnader fra USA, om firmaet i det hele tatt er villig til å sende til Norge, er det antagelig greiere å skaffe komponentene selv.

Om det er plass, vil jeg heller bruke en kondensator med minst 25V merkespenning og droppe zenerdioden. Og med europeisk sentral, som Roco, kan man ikke regne med at DCC-spenningen som regel er mellom 12 og 14V, slik det hevdes i instruksjonene. Med en Roco-sentral kan spenningen være over 20V, avhengig av strømforsyningen. Så om du bruker en 16V-kondensator, dropp for all del ikke zeneren!

Med en DCC-spenning på 20V (etter likeretter) vil det med en zener på 15V og en seriemotstand på 100 ohm brennes av ca. 1 W ekstra, det meste i zeneren, så dette er ikke noen optimal løsning.

Originally posted by Kleindorf Kleindorf wrote:

Noe av det samme ble forresten også diskutert i en annen tråd "LokSound + kondensator"
http://forum.mjf.no/search_results_posts.asp?SearchID=20190108133253&KW=stay+alive
Den lenken virker ikke, da søket er løpt ut. I stedet må man lenke til det aktuelle treffet. Jeg antar at du ville frem denne tråden:

Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2019 at 22:31
Hei,

Jeg tror det er en god ide med zenerdiode, slik at man unngår eksplosjoner i kondensatorene.

Når det gjelder Høy spenning med Roco digitalsentraler, er dette noe man nesten kan glemme i dag.
Jeg har gjort noen tester :

Med en Multimaus, og den nye strømforsyningen til Roco (10850, 230VAC, 18V DC, 36VA) målte jeg 17,87 Volt likestrøm ut av strømforsyningen og 17,47 volt på skinnene.

Med dette mener jeg "baterieliminatortypen", som man stikker inn i stikkontakten.  Denne gir en grei spenning, i motsetning til den gamle transformatoren (20 år gammel?) som kom med de første digitalsentralene til Roco, inkludert de første settene med LokMaus II.  Senere LocMaus II, MultiMaus og z21 er levert med de nye.

En Zenerdiode som beskyttelse og en moderne Roco sentral bør fungere bra med 16V kondensatorer.  Jeg tror også det kan være en ide å senke kjørestrømmen til ca 12 Volt (H0 og N) .  Dette gjøres enklest med noen dioder på ledningen mellom strømforsyning og digitalsentralen.


Edited by programmeringssporet - 08 januar 2019 at 22:32
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2019 at 22:36
"Dette er selvsagt interessant. Vet du om det er noe programmering som må gjøres for at denne funksjonen skal fungere, eller er den aktiv som default? Det står veldig lite om den i Zimo-manualene jeg har sett."

Smart-Stop funksjonen er så langt jeg vet ikke noe som kan styres - hvis det er kondensator, så vil den virke, hvis ikke virker den ikke.  En stor kondensator kan medføre mange stoppforsøk.  Jeg har ikke funnet noen CV instillinger for å styre dette.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2019 at 01:18
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Når det gjelder Høy spenning med Roco digitalsentraler, er dette noe man nesten kan glemme i dag.
Jeg har gjort noen tester :

Med en Multimaus, og den nye strømforsyningen til Roco (10850, 230VAC, 18V DC, 36VA) målte jeg 17,87 Volt likestrøm ut av strømforsyningen og 17,47 volt på skinnene.
Trekker en fra ca. 1,4 V i tap i likeretteren i dekoderen, blir spenningen over kondensatoren da tilnærmet lik 16 V. Å belaste en kondensator med merkespenningen over lang tid regnes ikke som "sunt"; det kan redusere levetiden.
 
Den nyere og kraftigere strømforsyningen 10851, som fortsatt er i salg, gir nominelt 20 VDC, altså 2 V mer enn 10850. Med den vil man klart overstige 16 V. Så om man skal bruke en 16 V kondis, så bruk for all del også en zener!


En annen sak er at med en 15 V zener, så kommer man også temmelig nær 16 V, særlig om zenerspenningen ligger nær øvre toleranse, så jeg synes ikke konseptet med 16 V kondis og 15 V kondis er helt sunt. Er det plass til en 25 V kondis, så bruk heller det!

Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Med dette mener jeg "baterieliminatortypen", som man stikker inn i stikkontakten.  Denne gir en grei spenning, i motsetning til den gamle transformatoren (20 år gammel?) som kom med de første digitalsentralene til Roco, inkludert de første settene med LokMaus II.  Senere LocMaus II, MultiMaus og z21 er levert med de nye.
I den trykte manualen (utgave VI/2007) som fulgte min Multimaus, er den gamle trafoen 10725 vist på figurene som viser tilkobling av forsterker og evt. booster, selv om det var en 10850 som fulgte med. Googler man på "Roco 10725", kommer det fortsatt opp et og annet treff på forhandlere som fortsatt har den (bl.a reynaulds.com), selv om den er utgått hos de fleste. Så det finnes nok en del anlegg med Multimaus og denne trafoen. Den er spesifisert til 16 V AC ut, som tilsier spenningstopper på ca. 22,6 V. Selv etter brolikeretting i både forsterker/booster og dekoder blir det da ca. 20 V igjen.

For øvrig gir de ulike spenningene fra Rocos ulike strømforsyninger utfordringer ved bruk av booster. For å unngå at kortslutningssikringen løser ut ved langsom kjøring over isolert skinneskjøt, må man sørge for at booster og forsterker gir tilnærmet samme spenning, så man kan ikke uten videre kombinere de ulike strømforsyingene. (Men også her bør noen dioder i serie med den høyeste forsyningsspenningen kunne løse problemet.)


Edited by TorsteinS - 10 januar 2019 at 01:00
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2019 at 10:43
Det er etter min mening to eller tre problemer med de gamle Roco Trafoene :

1. For Høy spenning.
2. Variabel spenning.  Mye høyere spenning ubelastet, eller med liten belastning, slik at ladekretsen må dimensjoneres for dette.
3. EU's leketøys direktiv forbyr vekselsstrømstrafoer, som kan feilkobles slik at det kommer 220 Volt ut av støpselet. Gjelder dette også Roco trafoen ?

Min konklusjon er at jeg ikke bruker tradisjonelle trafoer, men benytter istedenfor en eller flere stabiliserte strømforsyninger, slik at alle tog i alle bosterkretser får den samme spenningen.

Ved å kjøre med lavere spenning på DCC signalet, kan man også redusere spenningen på Zenerdiode til f.eks. 12 - 13 Volt, slik at 16 volts elektrolytter går bra. (16 Volt er ofte vesentlig mindre fysisk i forhold til 25 V).

Jeg foretrekker som regel Tantal kondensatorer.  Disse tåler vel overspenning enda dårligere - så da er det viktig med en beskyttelse.

NMRA standarden for dekodere tror jeg sier at de skal fungere fra 7 - 22 Volt, men jeg foretrekker å holde den på 12 Volt i N og kankje et par volt høyere i H0, men det er egentlig ikke behov for å gå over 12 Volt.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2019 at 12:49
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

2. Variabel spenning.  Mye høyere spenning ubelastet, eller med liten belastning, slik at ladekretsen må dimensjoneres for dette.
I tillegg varierer utspenningen med lysnettspenningen.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2019 at 17:25
For FREMO-bruk, som det tidligere har vært referert til, skal spenningen på sporet være 14 Volt ifølge normen. Dette oppnås normalt gjennom programmerbare boostere fra for eksempel Tams, Lenz osv. hvor spenningen kan stilles manuelt eller programmeres.

Hilsen Halvor
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2019 at 18:48
Kanskje en liten "gammel" nyhet/tips?
Train-o-Matic lager aldeles utmerkede "power-packs" for omtrent halve prisen som du betaler i Norge.
En engelsk leverandør selger slike "levert i postkassen". De har 1F kondensator og har en "varighet" på loket på ca. 4 sek. - nok til å overvinne dårlig strømopptak i små lok. De kan også kombineres med ESU- og LENZ-dekodere. (Sikkert lik Train-o-Matic ombyggingssett til Skd 224?)
Mer info finner dere under Ebay: Powerpack-SPP-Train-O-Matic-für-ESU-Lokpilot-Loksound-Lenz-USP-Energispeicher (fikk ikke linket denne). Den koster 20€ + forsendelse.
Train-o-Matic averterer den ikke (dårlig webside).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.