MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ESU V4-dekoder og "strømsparemodus"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ESU V4-dekoder og "strømsparemodus"

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2018 at 10:35
Alle dekodere er i utgangspunktet DC - også med powerpack. Powerpacken vil kun øke lagret energi internt i dekoderen. - Ellers er det en liten kondensator som stabiliserer strømmen i dekoderen. Det er ingen endring på virkemåten av dekoderen når den drives av powerpack men om spenningen varierer, så kompenserer ikke dekoderen til lik effekt ved å endre puls-bredde-moduleringen. (Til en viss grad med EMF innkoblet).
Det eneste som kan endre seg, er spenningen etter brolikeretter når loket "går strømløst".
 
- Kanskje noen lurer på hvorfor powerpack bør frakobles under CV-programmering av dekoderen?
Dette er fordi programmeringsverktøyet entydig skal kjenne hvor strømmen kommer fra. Dersom powerpack er innkoblet, kan programmeringsverktøyet ikke kjenne økt strømtrekk dersom strømmen kommer fra powerpack. Mange sentraler/programmeringsverktøy har kun spenning på i korte øyeblikk under lesing av CVer. Med ladestrøm til powerpack i tillegg til kvitteringspulsen, kan denne pulsen "drukne" i ladestrømmen til powerpack.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2018 at 15:52
Jada, dette er greitt. Det jeg lurte på er hvordan dekoderen oppfører seg under utladning. Vanligvis er motorsignalet og lysstyringen puls-bredde-modulerte signaler. Det jeg lurte på var om det fortsatt er det når loket trekker strømmen fra kondensatorbatteriet, eller om det da egentlig forsyner motor/lys regulert DC? Det vil kunne forklare trådstarters spørsmål på hvorfor også lys og motor er "annerledes" på strømløse seksjoner. Må nesten kjøpe meg en powerpack og henge på skopet. Ble nysgjerrig...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2018 at 15:22
Originally posted by StenR StenR wrote:

Hvordan fungerer egentlig disse power pack'ene? Er signal til motor/lys fortsatt pwm mens loket går "strømløst"?
 
Det er på samme måte som en elbil funker - eller kanskje en hybridbil? Strøm i powerpacken lagres når loket har strøm - og bruker batteriet til fremdrift når det ikke har strøm i en begrenset tid.
Det som kan være en utfordring når batteriet lades, kan være at det da trekker strøm for drift av selve loket og i tillegg ladestrøm for batteriet. Da batteriet består av oftest store elektrolyttkondensatorer, GoldCaps eller kondensatorbatterier, kan strømmen være betydelig - nærmest en kortslutning. Det er derfor en motstand i serie med kondensatorbatteriet slik at det lades relativt langsomt opp. Dette skaper igjen en utfordring for korte lok og pensegater (penser med dårlig strømopptak som følger etter hverandre).
Har man liten motstand, kan man risikere at kortsluttningsbeskyttelsen til boosteren blir aktivert - eller man kan risikere at vendesløyfeautomatikk "går amok".
Dessuten kan man få problemer med "brenning" av strømopptak og hjul/skinnegang.
Ved for stor seriemotstand blir ikke kondensatorbatteriet nok oppladet.
 
Derfor har de fleste powerpacks 3 tilkoblinger 0V - charge - V+. Mange dekodere har passende innebygget seriemotstand som tilkobles "charge" - eller man kan lage kretsen selv av en motstand og en diode som kobles i lederetning fra kondensatorbatteriet og til V+. Dette fordi ved utlading av kondensatoren skal den lades ut hurtig for å forsyne motor, lys og event. lyd som krever stor strøm - og ikke gjennom seriemotstanden der strømmen begrenses.
 
Man bør ved store powerpacks frakoble denne når dekoderen CV-programmeres. Da kvitterer dekoderen med økt strømtrekk fra programmeren når den leses. Dette gjelder særlig dersom man programmerer hver CV for seg - og ikke programmerer CV samlet via en spesiell programmerer av samme merke som dekoderen (f.eks. ESU LokProgrammer og ESU-dekodere). Da kommuniserer dekoderen med programmereren via en annen måte. 
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2018 at 13:42
Hvordan fungerer egentlig disse power pack'ene? Er signal til motor/lys fortsatt pwm mens loket går "strømløst"?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2018 at 11:51
Jeg har ingen lok med ESU powerpack montert i etterkant - men har 4 lok fra ESU som har denne "finessen" fra fabrikk. - Har ikke merket noen senking av spenning der (men heller ikke kjørt disse lokene spesielt mye). Dette kan det være flere årsaker til? LEDene i lokene kan ha stabilisert strømforsyning for lys (3V) og svinghjul kan "redde" kjøreegenskapene ved kortvarige strømbrudd.
Har heller ikke oppdatert lokene til FW4.6.
Dersom det er "GoldCaps" som elektrolyttkondensatorer, har disse en max.spenning < 5,5V. Ellers må "powerpacken" inneholde en krets som medfører spenningstredobling fra de 5,5 voltene som kondensatoren medfører. - Har ikke sjekket slike "powerpacks" - men det kan godt være at de gir kun 5,5V ved utlading og har kun en krets som sørger for at det ikke opptrer spenninger som overstiger de 5,5 voltene som GoldCap-kondensatoren tåler og ladetid for "powerpack"? - Da vil det observerte fenomenet opptre. Loket vil da "krype ut" fra spenningsløse steder - og med redusert lys om det er brukt seriemotstand? En spenningstredobling kan både utføres med spole - eller kondensatorer (ref. gamle CRTer og TVer). Begge deler er litt volumiøse og bygger fort det som GoldCapen  bygger. Begge systemer for spenningøking krever at spenningen på GoldCapen hakkes opp.
5,5V er nok til at dekoderprocessoren "overlever" - og det kan være en av hensiktene med "powerpack" for at ikke lyd og aksellerasjon skal starte fra begynnelsen.
 
Sjekk at powerpacken gir ut full dekoderspenning  - og ikke kun 5,5V når den utlades? Da må det være dekoderen som kobler til "sparemodus" når den mister DCC-protokollen? Det er CV 113 som kobler ut dekoderen når det går for lang tid hvor loket ikke har mottatt DCC-protokoll. Den er stilt originalt på 0,82 sekunder - og det er ikke mye! Om denne stilles til max. (255) gir dette kun 4,2 sekunder som loket kan være uten DCC-spenning.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2018 at 00:27
Det er ingen eksterne komponenter mellom Powerpack og dekoder, men det kan selvsagt ligge noe på Powerpack-kortet. Som du sier kan det være at spenningen fra Powerpack ikke er så høy som forsyningsspenningen i dekoderen, men slik jeg ser det ville det være hele hensikten med en Powerpack å utligne slike forskjeller.

Sette CV 113 <=10 løser ikke problemet for da forsvinner hele vitsen med Powerpack ved at utladningstiden blir veldig kort.

Det er litt underlig at ESU indikerer at dette er "fordel" som ble innført fra firmware version 4.6. Det kan bety at dette fungerte bedre i eldre versjoner (eller hadde andre problemer ).

Jeg registrerer også, ikke så rart egentlig, at dekoderen ikke mottar kommandoer dersom det er mye dårlig kontakt (les møkk på skinner og/eller hjul). Dette betyr at loket fortsetter å kjøre uten kontroll inntil det får kontakt med digitalsignalet igjen, noe som er nesten like plagsomt som den rykkete gangen.

Hilsen Halvor
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2018 at 21:42
Har ikke skikkelig power pack i noen av mine, bare noen mindre kondensatorbatterier, men jeg trodde den strømsparingen kun skulle ta ned volumet for å gjøre at strøm til lys og motor skal holde litt lengre. Du kan skru ned CV113 til under 10 for å koble ut denne funksjonen. Pussig observasjon. Hvis lys og fart er konstant i utladningsperioden er det vel neppe selve utladningen du ser. Mulig spenningen fra powerpacken er noe lavere enn det som ligger på skinne, så selv om den opprettholder f.eks samme puls-bredder til lys, så faller intensiteten siden spenningen er lavere? Står det komponenter mellom powerpack og dekoder? Dioder etc? 
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2018 at 20:07
Jeg har flere lokomotiver med ESU Lokpilot og Loksound dekodere, og er generelt godt fornøyd med de. I noen av disse lokene har jeg i tillegg montert ESU's Powerpack Mini for å forbedre kjøreegenskapene. Det er ikke alle lok som har tilfredsstillende strømopptak sånn uten videre. Det siste er nå en Skd221 fra Skala Design som jeg omsider har fått på sporet.

Etter litt innkjøring og tilpasning går den ganske så bra, med en fin myk gange. Men:
Disse dekoderne ser ut til å ha en innebygget strømsparefunksjon som tilsynelatende ikke gir helt mening (selv om ESU fremhever den som en fordel ). Når loket kommer til et strømløst punkt, og da skal kjøre på den opplagrede kapasiteten i Powerpack'en, så senker den utspenningen til lys og motor (og etter sigende lydstyrke), med det resultat at loket får en rykkete gange og blinker med lysene. Dette står omtalt i manualen (10.9), men da kun i sammenheng med lydstyrken. Men gjelder også faktisk også lys og motor. Når loket løftes av sporet er det en tydelig demping i lysene i de 1-2 sekundene det fortsetter å svive.

Er det noen som vet om det er mulig (i en eller annen skjult funksjon) å kople denne strømsparingen bort slik at effekten av den ikke blir så tydelig?

Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.