MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB type 25e
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB type 25e

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB type 25e
    Posted: 19 desember 2018 at 22:16
På nyåret i 2019 har jeg planer om å starte på et prosjekt som består i å bygge om et sveitsisk H0 damplok "Tigerli" til en NSB type 25e. Jeg har tenkt i hovedsak å følge oppskriften som sto i På Sporet 69. Frem til nå har arbeidet bestått i å samle nødvendige deler til prosjektet, og i dag kom motorombyggingskitet fra SB Modellbau i posten, så nå er det meste på plass.


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2018 at 22:35
Har et tigerli lok som bare venter på å bli fornorsket, men når jeg hold på å digitalisere det for et par år siden ble dekoderen mest sannsynelig for varm under lodding at den bare har blitt stående på hylla
Back to Top
miniclub89drg View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 28 august 2008
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote miniclub89drg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2018 at 12:27
Dette skal bli spennende å følge med på Bjørn Runar.
Det hadde vært fint med en best. art. liste over det du har anskaffet til prosjektet!
Mvh
Knut,
1:220 og 1:87 i Fremo
Back to Top
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2018 at 23:56
Har lurt på i alle år om det er mulig å bygge alle typer NSB type 25 da mener jeg både a,b,c,d og e versjonene av den sveitsisk H0 damplok "Tigerli" for da har jeg et ønske om å bygge NSB type 25d som har gått på Flåmsbanen og kanskje Hardangerbanen. Da har jeg denne jeg ville prøve på gitt.

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=5206&aut=
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2018 at 00:49
Originally posted by Lars-Erik K Lars-Erik K wrote:

Har lurt på i alle år om det er mulig å bygge alle typer NSB type 25 da mener jeg både a,b,c,d og e versjonene av den sveitsisk H0 damplok "Tigerli" for da har jeg et ønske om å bygge NSB type 25d som har gått på Flåmsbanen og kanskje Hardangerbanen. [...]
Om du skal bygge en 25d, er det vel neppe så mye mer enn hjul, motor og noe av gangtøyet du kan bruke fra Liliput-modellen. I motsetning til de andre utgavene hadde 25d overheter, og derfor andre sylindre (med rundsleider).

25e (og 43a) har mest til felles med Liliput-modellen, men også her er det vesentlige forskjeller. Blant annet stemmer ikke akselavstanden. På "Tigerli" er det forskjellig avstand fra midtre til hhv. fremre og bakre aksel, mens den er lik på type 25 (og 43). Skal man få akselavstanden korrekt, må man bygge om drivverket, og man må lage nye kobbelstenger.

Lokene fikk en eller annen gang, muligens kort tid etter krigen, bredere førerhus, så om du vil ha en "moderne" utgave, må også førerhuset bygges om. (Det er så vidt jeg vet beskrevet i artikkelen i På Sporet nr. 69.)

25e fikk fjernet sidetankene kort tid etter at de kom til Norge, men jeg har sett ett bilde av en 25e med sidetank (kun én side synlig) men likevel med ombygget førerhus:
Den har også samme type røykskapsdør som "Tigerli". Det hadde antagelig alle 25e og 43a da de kom til Norge, men noen fikk senere de typiske norske røykskapsdørene.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2018 at 02:24
Tigrli har vel mest til felles med type 43, ikke type 25.
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2018 at 12:55
Originally posted by ses ses wrote:

Tigrli har vel mest til felles med type 43, ikke type 25.
Mulig det, men på enkelte punkter har Tigerli mer til felles med 25e:
  • Tigerli og 25e har sanddom, mens 43a har sandkasser på fotbrettene.
  • Tigerli og 25e på bildet som jeg lenket til, ser ut til å ha kortere sidetanker enn 43a. (Men disse sidetankene varte ikke lenge på 25e.)



Edited by TorsteinS - 21 desember 2018 at 12:56
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2018 at 20:24
Men om man kan bygge om store deler av overdelen, så er det kanskje type 43 som er mest likt?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2018 at 23:06
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Men om man kan bygge om store deler av overdelen, så er det kanskje type 43 som er mest likt?
Visuelt sett synes jeg 25e med sidetanker ligner mest på Tigerli, jfr. bilder jeg lenket til. Men som sagt forsvant disse sidetankene tidlig, visstnok for å redusere aksellasten. Det er kun 488 jeg har sett avbildet med sidetanker, og mens den gikk på Lillestrøm spilte den ekstra vekten kanskje ikke noen rolle, da de tyngre skiftelokene av type 40a også gikk der. På senere bilder av 488 fra Oslo Ø eller Lodalen er den uten sidetanker.

Om det står mellom 25e uten sidetanker og 43a, blir det minst jobb med understellet på sistnevnte, da deler av motoren er i sidetankene på Liliput-modellen.

Skal man ta en større jobb med overdelen, og lager bl.a. ny røykskapsdør og nye kanaler mellom røykskap og sylindre, kan man også vurdere å bygge 25 a, b eller c. Men da spørs det hva som blir igjen av Liliputs overdel.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2018 at 08:52
For min del er det kun å benytte underdelen med drivverk fra Lilliput som er av noe poeng. Overdelen kan lages på nytt. Smile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2018 at 18:05
Følgende må gjøres for å bygge om Tigeri til type 25e:
- Fjerne sidetankene
- Bygge nytt førerhus
- Flytte motoren bakover eller bytte til en mindre motor, siden sidetankene må fjernes
Følgende må gjøres for å bygge om Tigerli til type 43a, tidlig versjon
- Fjerne sandkasse på kjelen
- Bygge to ny små firkanta sandkasser som plasseres nede på fotbrettet

Jeg er ikke i tvil om hva som er enklest.
Nedenfor et bilde av type 43a, eller litra F som typen het som NHJ-lok.



Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2018 at 14:04
Originally posted by ses ses wrote:

Følgende må gjøres for å bygge om Tigeri til type 25e:
- Fjerne sidetankene
- Bygge nytt førerhus
- Flytte motoren bakover eller bytte til en mindre motor, siden sidetankene må fjernes
I tillegg må dampdomen modifiseres. På alle bilder jeg har sett av 25e, er domen flatere på toppen enn på Tigerli; på noen er den flosshatt-formet.

Originally posted by ses ses wrote:

Følgende må gjøres for å bygge om Tigerli til type 43a, tidlig versjon
- Fjerne sandkasse på kjelen
- Bygge to ny små firkanta sandkasser som plasseres nede på fotbrettet
I tillegg må sidetankene forlenges, og jeg regner med at kullhaugen på den ene sidetanken skal vekk.
For nyere versjon av 43a kreves i tillegg nytt førerhus.

For begge to bør en helst:
  • Montere doble sikkerhetsventiler (eller hva det nå er) på dampdomen.
  • Flytte bakre drivaksel ca. 2,5 mm frem. Dette er neppe en jobb for de med ti tommeltotter. De som er usikre på om de får det til, kan med fordel begynne med å lage nye kobbelstenger. Mislykkes det, er det ingen vits i å "herpe" understellet. Man bør kunne klare seg uten tannhjulsoverføring til bakre drivaksel når kobbelstengene er i metall.
Ombygging av Tigerli til gammel versjon av 43a tror jeg må være den enkleste måten å få et norsk førkrigslok uten å punge ut for en Supeline- eller Brimalm-modell. (Jeg ser da bort fra skiftetraktorer som Skd 206.)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2018 at 15:11
Hvor man mør gjøre avhenger av hva man aksepterer av kompromisser.

Selv er jeg mer interessert i å få den kjørbar. Hva slags dekoder kan egne seg til denne modellern? Jeg antar at den må plasseres i førerhuset (limt oppi taket?).
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2018 at 15:59
Originally posted by ses ses wrote:

[...] Hva slags dekoder kan egne seg til denne modellern? Jeg antar at den må plasseres i førerhuset (limt oppi taket?).
Her er det en som har brukt en ESU Lokpilot Micro plassert foran snekkedrevet:
Da har han riktignok ikke klart å skjule ledningene ordentlig.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2018 at 17:15
Originally posted by miniclub89drg miniclub89drg wrote:

Dette skal bli spennende å følge med på Bjørn Runar.
Det hadde vært fint med en best. art. liste over det du har anskaffet til prosjektet!

En deleliste så langt er følgende:
  • Evergreen Scale Models: no. 9513 Black 0,5mm Polystyrene sheet (for bygging av førerhytte)
  • SB Modellbau: Motorombyggingssett SBB E 3/3 / Tigerli, best. nr. 20054
  • ESU 56899 LokSound micro V4.0
  • ESU 50321 høyttaler
  • ESU 54671 PowerPack Mini
  • Weinert 8405 (sikkert ikke riktig type, men nær nok for meg)
  • Weinert 8460 (til feste av håndtak)
  • Weinert 8461 (til feste av håndtak)
  • Romerike Modellservice: Dekaler NSB damplok 25
Pr. i dag vet jeg ikke om jeg faktisk får plass til lyddekoder, høyttaler og power pack, men det er målet.

Min modell kommer trolig til å bli nr. 489, ut fra beskrivelser av forskjeller på de 5 forskjellige lokene (i PS nr. 69).
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2018 at 13:18
Oppstarten for 2019-prosjektet har blitt fremskyndet ørlite grann Clown.

Jeg har demontert originalmotoren, kappet vekk overflødig støpegods for å vinne plass til dekoder etc. og prøvemontert motoren fra SB Modellbau.


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2018 at 13:46
Ja, så grundig må man gjøre det for å få til en type 25e uten vanntanker.

Gjør du noe kompenserende med tanke på den vekten som ble borte med bortfresingen?
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2018 at 13:49
Originally posted by ses ses wrote:

Gjør du noe kompenserende med tanke på den vekten som ble borte med bortfresingen?

Foreløpig ikke, jeg får se om det blir plass til noe blyinnlegg etter at alt annet er på plass.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2018 at 15:05
Test av mulig plassering av lyddekoder, høyttaler og powerpack:



Høyttaler og powerpack får plass på hver sin side av førerhytten, siden den norske førerhytten blir noe bredere enn den opprinnelige. Dekoderen derimot blir for lang til å monteres i lengderetning, så den må festes på tvers oppunder taket. Alternativt kan dekoderen få plass bak svinghjulet om jeg fjerner litt mer støpegods.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2019 at 09:31
Kan du si litt kort om hva en "powerpack" er?
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2019 at 11:03
Originally posted by ses ses wrote:

Kan du si litt kort om hva en "powerpack" er?
En Powerpack er en krets som skal sørge for å drive lokomotivet videre når/om det kortvarig mister DCC-spenningen fra sporet (f.eks. ved skitne hjul eller spor). Kretsen består av en (eller flere) kondensator(er) med høy kapasitans og en elektronikkrets som bl.a. sørger for at den relativt lave spenningen fra kondensatoren(e) økes slik at det blir høy nok spenning til å drive lokomotivet videre.

Flere av dekoderleverandørene leverer lignende kretser for sine dekodere. Den jeg benytter her heter 54671 ESU PowerPack Mini, og har en Supercap/GoldCap kondensator på 1 Farad. (For noen tiår siden måtte det en fysisk meget stor komponent til for å kunne ha en så høy kapasitans). Ulempen med slike Supercap/GoldCap-kondensatorer er at de ikke er tilgjengelig for høye spenninger, denne er for kun 2,7 volt. Det må derfor noe ekstra elektronikk til for å kunne jekke opp spenningen til noe som kan drive motor/lys. Hele enheten er på kun 15.7 mm x 9.7 mm x 13 mm.

Dessverre er det jo gjerne slik at det er de minste lokomotivene som har størst behov for et slikt hjelpemiddel, samtidig som at de har minst plass tilgjengelig for en slik enhet...Ouch
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2019 at 11:42
Takk for informasjonen.
Du sier at spenningen må jekkes opp. Er det slik at det ligger allerede i denne pakken, eller må man mekke noe selv?
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2019 at 11:59
Originally posted by ses ses wrote:

Takk for informasjonen.
Du sier at spenningen må jekkes opp. Er det slik at det ligger allerede i denne pakken, eller må man mekke noe selv?

Alt er ferdig til bruk, behøver kun å lodde de tre ledningene fra Powerpacken til loddepunkter på dekoderen. Loddepunktene er beskrevet i veiledningen som følger med.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2019 at 13:19
Førerhytten må bygges helt fra scratch. Jeg har laget noen enkle tegninger (med noen målangivelser) av førerhytten, basert på studering av diverse fotografier av de 5 lokene NSB hadde, det ble slik:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2019 at 14:51
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Dessverre er det jo gjerne slik at det er de minste lokomotivene som har størst behov for et slikt hjelpemiddel, samtidig som at de har minst plass tilgjengelig for en slik enhet...


Hei Bjørn Runar, og godt nytt år!

Jeg er spent på å høre dine erfaringer med Powerpack i dette loket, i sammenheng med de jeg har hatt i andre lok, beskrevet i en annen tråd her nylig...

For øvrig, lykke til med prosjektet!

Hilsen Halvor
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2019 at 15:41
Originally posted by halvors halvors wrote:



Hei Bjørn Runar, og godt nytt år!

Jeg er spent på å høre dine erfaringer med Powerpack i dette loket, i sammenheng med de jeg har hatt i andre lok, beskrevet i en annen tråd her nylig...

For øvrig, lykke til med prosjektet!

Hilsen Halvor


Takk og godt nytt år, Halvor!
Jeg har fulgt tråden om erfaringer med Powerpack. Jeg kommer til å benytte lysdioder for belysning i stedet for de originale pærene, så jeg tror ikke spenningsfallet blir så synlig.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2019 at 12:46
Det er en stund siden siste oppdatering på dette prosjektet, en del andre prosjekter har kommet imellom.

Jeg har frest ut litt mer i bakkant, slik at det skulle bli mulig å plassere dekoderen der.

Det er også gjort flere forsøk på å skjære til førerhyttedeler i 0,5 mm plast, men jeg har foreløpig ikke fått til deler som jeg synes er gode nok kvalitetsmessig...

Jeg har i stedet laget en enkel "mockup" av førerhytten i 1 mm plast, for å kontrollere om all elektronikken virkelig får plass inni førerhytten:




Det ser faktisk ut til at alle delene får plass der jeg tenkte de skulle stå; høyttaler og powerpack på hver sin side av motoren, og dekoderen på tvers av førerhytten i bakkant:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2019 at 21:49
Nok en gang er andre prosjekter (både MJ-relaterte og ikke) kommet foran dette prosjektet, men litt videre har jeg i hvert fall kommet.

Motoren fra SB Modellbau har blitt montert fast på understellet, og jeg har nøye kontrollert at motoren ikke har elektrisk kontakt med noen av de to halvpartene av understellet.



Etter at motoren var kommet på plass og var blitt testet med DC-spenning, ble lyddekoder, powerpack og høyttaler koblet til. Høyttaleren skal senere skiftes ut med en adskillig mindre.



Loket ble testet på en liten sporbit, og gikk fint med den nye motoren.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2020 at 18:42
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

25e fikk fjernet sidetankene kort tid etter at de kom til Norge, men jeg har sett ett bilde av en 25e med sidetank (kun én side synlig) men likevel med ombygget førerhus:
Nå ligger det to bilder til av 25e med sidetanker på Digitalt Museum:

På det første, av 487 i 1951, har loket til og med opprinnelig førerhus.
På begge er toppen av dampdomen rund, som på Tigerli. Såvidt jeg kan se, har domen fortsatt bare én sikkerhetsventil på det første bildet, men to på det andre.

Uansett har vi på det første bildet et enklere forbilde for ombygging enn type 43a.

Siden minst tre av disse lokene gikk de første årene med sidetanker, stiller jeg spørsmål om de egentlig ble fjernet for å spare vekt. Kan det være at tankene rett og slett ble fjernet fordi de var for rustne, og det var nok kapasitet i rammetankene for tjenesten de ble brukt til? Lokene var tross alt temmelig gamle da de kom til Norge.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2020 at 09:15
"Sidetankene" å type 25e er ikke vanntanker. Den venstre er kullkasse, mens den høyre sannsynligvis bare er et verktøyskap e.l. Vannpåfyllingstraktene nede ved fotbrettet viser at det bar er rammevanntank.
 
At disse kassene skulle blitt fjernet av vekthensyn er ikke sannsynlig. Type 25d var allerede da de kom fra Sveits lettere enn alle de øvrige lokene av type 25. De ble nok heller fjernet fordi de var rustne (kullkasser ruster veldig mye...), og lokene fikk kullkasse bak som er mer praktisk for fyrbøteren. Den vekten man sparte med å fjerne kassene var nok mindre enn tilleggsvekten som kom med kullkassen bak.
 
Lokene hadde tydeligvis en spesiell type sikkerhetsventiler da de kom. Det har vært krav om to sikkerhetsventiler på damplok i alle europeiske land i veldig lang tid, så loket har nok to ventiler også på det første bildet. Det ser ut til å være en dobbeltventil med felles fjær, en løsning man stort sett gikk bort fra rundt 1900. Det som stikker opp er nok fjærhuset, som har åpninger for at det ikke skal bygge seg opp trykk på grunn av lekkasjedamp.
Slike ventiler har den ulempen at når den ene ventilen åpner, så øker trykket som holder den andre ventilen lukket. Ved veldig stor damputvikling kan derfor trykket i kjelen øke ganske mye over avblåsingstrykket. Med de helt separate pop-ventilene som lokene fikk etter hvert (og som var det vanlige i Norge fra ca 1900) åpner hver ventil helt uavhengig av den andre.

Legg merke til dampfløytene. De er av en type som har vært sjelden i Norge, men vanlig i en del andre land.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.