MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Loddetråd valg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Loddetråd valg

 Post Reply Post Reply
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Loddetråd valg
    Posted: 18 desember 2018 at 22:00
Hei hva slags loddetråd skal jeg velge om skal lodde sammen litt forskjellige kabler f.eks brawa sine. Prøvd å velge noen hos elfa men får bare beskjed om at jeg ikke har lov til å kjøpe. Hvilken tråd kan jeg bruke eventuelt noe art nr hos elfa ? 
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2018 at 23:38
Loddetråd fra biltema eller clas ohlson fungerer helt fint til formålet du er ute etter
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2018 at 23:43
Ok. Skjønner jo at kanskje elfa er dyrere enn Biltema, Clas ohlson osv men om velger kjøpe fra elfa for det slik at kan kjøpe litt større rull slik at jeg har lenge hvilke loddetråd velger jeg da ? Prøvde som sagt velge en type men kom da bare opp melding at gikk ikke an å kjøpe den varen så hvilke loddetråd velger jeg ?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2018 at 11:22
Det er minst 2 typer loddetinn.
Den gamle sorten var vanligvis 40/60% av bly/tinn. Det er denne som flyter best og du får de fineste loddingene med. Bly er i nåværende miljødebatt et fy-ord. Man har derfor utviklet nye typer loddetinn bestående av  tinn, kobber, bismuth, indium, sink og antimon (og sikkert flere metaller også). Det er det "loddetinnet" som er i handelen nå. Smeltepunktet til dette loddetinn ligger 5 - 20 grader høyere enn 40/60-tinn som smelter ved 188 grader.
Man kan risikere at om man bruker forskjellige loddetinn at man får en "uønsket mix" der smeltepunktet kan både ligge høyere og lavere enn 40/60-tinn og få forskjellig egenskaper med holdbarhet og gap-bygging. 
 
Jeg har "sikret meg" en passende mengde mens det gamle tinnet ennå var i handelen. Du får 40/60-tinn ennå - men det er ikke alle butikker som selger det.
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2018 at 15:53
Back to Top
Ser003 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 25 desember 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ser003 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2021 at 20:24
Mulig feil måte å gjøre det på. Skal kjøpe loddebolt til fin mekanikken. Noen anbefalinger?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2021 at 10:49
De har en temperatur-regulert bolt hos Kjell&Co. De selger den for NOK 300.
Det er også et utvalg av spisser som ekstrautstyr.
Jeg har brukt den til messinglodding omtrent i 3-4 år og lar den stå på hobbyklubben.

Dette er en god å billig loddebolt, men jeg foretrekker Weller EC2002 som jeg har hatt i ca. 35 år. Den er på 50 watt.
Back to Top
Ser003 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 25 desember 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ser003 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2021 at 15:58
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2021 at 20:47
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

De har en temperatur-regulert bolt hos Kjell&Co. De selger den for NOK 300.
Det er også et utvalg av spisser som ekstrautstyr.
Har du sjekket om det settet med spisser som er oppført under "aktuelt tilbehør", faktisk passer? Det er snakk om dette:
Der står det at dette er loddespisser til 40712, som er en annen loddestasjon med effekt 48W:
To av kundeanmeldelsene bemerker også fravær av reservespiss til 40W-stasjonen.

Jeg har mistanke om at din 40W-stasjon er den samme som Conrad i Tyskland selger til halve prisen:
Reservespiss er denne, med diameter 4,9 mm (unntatt krage) og lengde ca. 57 mm:

Selv kjøpte jeg en lignende 48-Watts stasjon hos Conrad for noen år siden:
Den bruker en kraftigere spiss med diameter 5,8 mm og lengde ca. 78 mm:
Visuelt ser denne spissen ut til å matche settet som Kjell & Co selger til 40712. 

Det kan derfor være verdt å sjekke hva lags spiss som faktisk står i Kjells 40W-stasjon. Om den er av den mindre typen, burde man i det minste kunne skaffe spisser fra bl.a. Conrad.

En av begrensningene med min 48W-stasjon har vært at Conrad kun har én type spiss, som er for grov for en del SMD-lodding og i tynneste laget for "grovarbeid". Men settet som Kjell & Co selger, kan muligens være en løsning.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.