MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin c-penser og laterner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Marklin c-penser og laterner

 Post Reply Post Reply
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Marklin c-penser og laterner
    Posted: 23 november 2018 at 00:49
Hei har noen marklin c spor penser som er koblet opp med motor, dekoder og slik laterne. Har koblet alt sammen til strømmen til skinne. Spørsmålet mitt er det kommer slik suse/buzzing noise fra pensene når slår på kjøre kontrolleren og latererne lyser opp er dette vanlig ?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2018 at 16:11
Har et par veksler m/motor, men uten lanterne, koplet på kjørestrømmen på et test-oppsett.
Kan ikke si at jeg hører noe ved oppstart, men de smeller skikkelig v/omlegging Wink

Nå benytter jeg en MS2, og den sjekker ikke stillingen til vekslene v/oppstart.
Jeg har ingen erfaring med andre enheter.
Bjørn Egil
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2018 at 18:09
Kan det skyldes lanterne som gjør at kommer lyd siden disse er koblet til spor strømmen også og ikke til egen trafo ?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2018 at 10:36
Har du analogdrift og penser med tilbakemelding?
Normale C-penser har en microbryter som bryter strømmen når den er i endeposisjon. Da har den motsatte spolen for omlegging en forbindelse for å legge tilbake igjen. Denne microbryteren benytter Märklin for å få en tilbakemelding av posisjon. Da er strømmen i den spolehalvdelen for liten til å legge om spolen - men kanskje stor nok til å få jernkjernen til å bevege seg? Når man trykker "omlegging", går full strøm gjennom spolen - inntil den er kommet i endeposisjon - og strømmen brytes av microbryteren.
Det er ganske liten strøm som går gjennom tilbakemeldingskretsen, bare ca. 10mA - og det er ikke nok til å legge om C-pensen, men dette kan få jernkjernen til å vibrere og derved lage lyd.
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2018 at 11:01
Bruker digital og ikke analog. Er som sagt dekoder, motor og lanterne tilkoblet alt sammen til skinne strømmen under hver pens.

Har sjekket hos en annen person som har samme type men uten lanterne her er det ikke noe lyd som jeg kan høre skyldes lyden hos meg rett og slett lanterne jeg har tilkoblet pensen?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2018 at 13:36
Som sagt, kobler alle C-penser ut strømmen når de kommer til endeposisjon.
Har du for liten spenning, kan det være at sporskifteren blir for tung å drive, slik at den ikke kommer til endeposisjon?
Noen modifiserer C-sporskifterene med å koble ut endebryteren (som også krever litt kraft). Da kan de stille lengden som pulsen skal vare, slik at de ikke brenner opp spolen i sporskifteren.
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2018 at 16:45
Har ikke så mye erfaring ikke så flink så skjønte ikke så mye av dette beklager.
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2018 at 22:52
Er det noen flere som har disse marklin dekodere 74461 på banen sammen med lanterner 74470 tilkoblet ? Har dere loddet lanternene direkte til dekoderen eller bruker dere egen trafo til lanternene ? 
Sliter med susing/lyd/støy fra skinnene/pensene og blir litt oppgitt og deppa at ikke er i orden. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.