MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dekoder reagerer ikkje - tips?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dekoder reagerer ikkje - tips?

 Post Reply Post Reply
Author
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dekoder reagerer ikkje - tips?
    Posted: 10 november 2018 at 21:57
Har ein dekoder som ikkje gir svar på spørring på cv-verdier, til dømes adresse, fabrikant etc. eller programmering av ny adresse.

I Z21_maintenance (V1.13) får eg følgande feilmelding:
Cannot read CV [nr]. Result=NACK!
Cannot whrite CV [nr]. Result=NACK!

I appen får eg berre read/programming error.

Har prøvd på eget programmeringsspor og program on main med bare denne eninga på sporet.

Er da dekoderen heilt dø eller finnes det eit håp om å vekke denne på eit slags vis?

Det gjeld ein Viessmann Robel 26110 (står på esken), men søker eg opp modellen på Viessmann sine sider, står den som 2610.

Den fungerer sist den sto på sporet før dette begynte.


Edited by Johannn - 10 november 2018 at 23:37
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2018 at 06:43
Hei
Normalt skal programmering av CV8 til verdi 8 resette dekoder, men det gjelder da å kunne få programmert den da..

Kjører den digitalt/ analogt ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2018 at 09:39
Kan det være feil på motoren, eller brudd i forbindelsene fra dekoder til motor? Alle sentraler (tror jeg) bruker det faktum at motoren trekker strøm som bekreftelse for lesing og skriving av CV'er. Dette er den lille rykkingen i loket man ofte ser når sentralen leser eller skriver CV'er-

Hilsen Halvor
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2018 at 09:52
Då har eg eit par tips å gå på. Skriving til CV8 gir same feilmelding så trur det blir kabel/loddepunkt sjekk. Takker for innspill so langt og kjem med attendemelding når eg har sjekka dette.

Edited by Johannn - 11 november 2018 at 09:54
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2018 at 10:23
Det kan også være at det er en form for brudd i kretsen på programmeringssporet- eller at loket har dårlig strømopptak? - Sjekk med en annen dekoder om du kan forandre den?
Dersom det er brudd fra dekoder og til motor (som de fleste funksjonsdekodere som ikke har motor) vil du ikke få lest av verdien på CVen - men kan allikevel få endret den.
 
Litt forklaring:
Har du et programmeringsverktøy som har samme fabrikat som det dekoderen har, kan du som oftest også lese ut funksjonsdekodere. Dette da dekoderen ikke kommuniserer via CVer men har en "annen måte å kommunisere på".
Når du bruker CVer , så "stepper" dekoderverktøyet gjennom hver verdi CVen kan ha. Når verdien samsvarer med verdien i dekoderen, gir dekoderen økt strømtrekk (via motoren) for å si "samsvar".
Dette tar uhorvelig tid for å steppe gjennom alle verdier og vente litt ved hver verdi for å se om det er samsvar med siste verdi. Derfor har de fleste fabrikat en "egen" og ikke-standardisert måte å kommunisere med dekodere på som er mye raskere. 


Edited by Kjell H. - 11 november 2018 at 10:25
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2018 at 13:46
Programmeringssporet trur eg vi kan utelukke då det berre er denne modellen av 15 som ikkje responderer, så feilen ligger frå hjul via dekoder til motor på modellen.

Har sjekka strømopptakene og dei ligger innpå samtlige 4 hjul. Og eg finn heller ikkje noko dritt ved visuell inspeksjon.

Edit: når eg prøver å programmere adresse uten å gå på CV- verdi, men berre sett kort eller lang adresse får eg same feilmelding i app. Z21 på PC kan ikkje programmere adresse direkte annet enn verdi i cv1.

Edited by Johannn - 11 november 2018 at 13:49
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2018 at 14:00
Hei

Kjører loket analog/digitalt ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2018 at 17:09
Gjør faktisk loket det lille rykket (som nevnt over) når du skriver verdi til det (f.eks CV#8 = 8)? 
Jeg har opplevd at noen sentraler sliter med CV lesing og ACK (acknowledge) fra enkelte modeller med diger kondensator, som Viessmann-robelen. Kan riktignok ikke minnes av å ha hatt dette problemet med Z21. I de tilfellene jeg har vært borti dette, så har faktisk CV blitt satt, selv om sentralen ikke fikk ACK. Så har du satt CV8=8 ville jeg først sjekket om robelen responderte på adresse 3... 
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2018 at 17:26
I utgangspunktet digitalt, men kan sjå om eg får køyrd den analogt på zephyren i kveld, har unger og hunder som får tida fram til ungene er lagt. Får ikkje sjekka om den er satt opp til å kjøre analogt ettersom den ikkje svarer på CV read.
Mistenker forøvrig at dekoderen er ein del av printet ettersom motor og elektronikk sitter under planet på Robelen.
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2018 at 21:15
Då har eg sjekka litt med Z21 og Digitrax Zephyr:
- Robelen gjør ingenting når eg skriver verdi 8 til CV8
- Robelen gir heller ingen respons på adresse 3 etter CV8 over, med Z21 eller Zephyr
- Robelen reagerer ikkje analogt (adresse 0 på Digitrax Zephyr)
- Når eg prøver å lese ut ein CV-verdi med Zephyr, f.eks CV8 står den å tenkjer litt før den serverer svaret: d_nr (_ er mellomrom)
Så eg trur neste skritt er å opne opp robelen og begynne å granske kabler og loddepunkt, men finn ikkje ein liten nok flattrekker for å få av bunndekselet, så eg kjem nok ikkje vidare i dag....


Edited by Johannn - 11 november 2018 at 21:16
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2018 at 10:27
Har du garanti gyldig?
Prøv den!
Det kan være at dekoderen har røket - det er ikke helt uvanlig!
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2018 at 17:56
Takk for påminninga Kjell H. den er jo kjøpt i 2014 og soleis innafor reklamasjonstiden jamfør forbrukerkjøpsloven.

Sendte reklamasjonsførespurnad til NMJ etter å ha lest innlegget ditt og har fått tilbakemelding om å returnere den, saman med kopi av kvittering. (kjekt å scanne alle kvitteringer, slik at ein kan finne dei att)
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.