MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fremotreff I Arendal, Arendals treffet 2019
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fremotreff I Arendal, Arendals treffet 2019

 Post Reply Post Reply
Author
Pusur View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 februar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pusur Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fremotreff I Arendal, Arendals treffet 2019
    Posted: 29 oktober 2018 at 12:47

For 19. gang har vi i Arendal Modelljernbaneklubb (AMJK)

gleden av å innby til FREMO-treff her i Arendal.

 

Stedet er igjen Nedeneshallen hvor vi har vært de 2 siste år.

Her har vi en idrettshall på rundt 1200 m2 til rådighet,

samt tilhørende kjøkken og kafe.

 

Tema og epoke
Treffet vil være i epoke III, årene 1960 til 1970 og ønsker

at rullende materiell som brukes skal reflektere

denne tidsperioden.
Tema for anlegget denne gang blir et «Fiktivt anlegg et sted i Norge»
 
For mere info og påmelding. se www.amjk.no og www.fremo-net.eu 
 
Oppdatering 05.01.2019
 
Vi har nå fått avtale med Stand Hotell, Fevik for de som ønsker å overnatte der.
Når dere bestiller husk å oppgi at dere skal delta på FREMO treff i Nedneshallen for
å oppnå best pris.
 

Enkeltrom 745,- per natt

Dobbeltrom 595,- per person per natt ( 1190,- pr natt per rom)

3 sengs rom 495,- per person per natt ( 1485,- pr natt per rom)

4 sengs rom 475,- per person per natt ( 1900,- pr natt per rom)  
 
02.03.2019
 
Alle som er påmeldt innen fristen 15.02.19, bekreftes herved som påmeldt. Tilbakemelding er gitt de fleste, men vi kan ha bommet.

 Det viser seg at adressen fremotreff(at)amjk.no hos noen har blitt oppfattet som spam og derfor havnet i søppelbøtten. Savner du tilbakemelding på din påmelding så sjekk om den er i «søppla». Betalingsfristen er for de fleste nå passert, så det er hyggelig om betaling nå kommer på plass. 

 

 

 

 

 

 



Edited by Pusur - 02 mars 2019 at 21:43
2 Skinne hjemme, 2 skinne i Fremo!
3 Skinne til barnebarn!
Arendal MJK
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2018 at 20:19
Er det lov for ikke Fremo medlemmer å komme inn å kikke? Smile
Back to Top
Pusur View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 februar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pusur Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2018 at 20:37
Hei.
 
Beklager det er ikke mulig.
Jeg siterer fra innbydelsen som er lagt ut på vår hjemmeside, www.amjk.no
"Dersom du ønsker å lære om Fremo og ønsker å delta for
første gang, ta kontakt med oss via mail så legger vi en plan for dette.
Det er viktig i denne sammenheng at du deltar på hele treffet.
Dagsbesøk kan ikke ordnes!"
 
 
2 Skinne hjemme, 2 skinne i Fremo!
3 Skinne til barnebarn!
Arendal MJK
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2018 at 21:08
Ok Smile
Back to Top
Pusur View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 februar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pusur Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2019 at 21:32
Ny info. vedr. Fremotreffet i Arendal er nå lagt ut.
Sjekk også www.amjk.no
 
2 Skinne hjemme, 2 skinne i Fremo!
3 Skinne til barnebarn!
Arendal MJK
Back to Top
Pusur View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 februar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pusur Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2019 at 22:39
Pris info på hotell er nå lagt ut her og på vår hjemmeside
2 Skinne hjemme, 2 skinne i Fremo!
3 Skinne til barnebarn!
Arendal MJK
Back to Top
Pusur View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 februar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pusur Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2019 at 20:01

 

 

Alle som er påmeldt innen fristen 15.02.19, har fått sin bekreftelse på epost.

Det viser seg at adressen "fremotreff (at) amjk.nohos noen har blitt oppfattet som spam og derfor havnet i søppelbøtten.
Savner du tilbakemelding på din påmelding så sjekk om den er i «søppla».
Betalingsfristen er for de fleste nå passert, så det er hyggelig om betaling nå kommer på plass.
 
Se også vår hjemmeside amjk.no
 


Edited by Pusur - 02 mars 2019 at 21:18
2 Skinne hjemme, 2 skinne i Fremo!
3 Skinne til barnebarn!
Arendal MJK
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2019 at 21:35
Må si at det oppleves noe sært at dersom en ønsker å se på og finne ut om dette kan være noe gjør at en må være der hele helgen. Gjør ikke dørstokkmila kortere for en som sitter på gjerdet.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2019 at 22:18
Kommer du først ned fra gjerdet vil du ønske å være der hele helgen :-)
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2019 at 17:45

Beklager det er ikke mulig.
Jeg siterer fra innbydelsen som er lagt ut på vår hjemmeside, www.amjk.no
"Dersom du ønsker å lære om Fremo og ønsker å delta for
første gang, ta kontakt med oss via mail så legger vi en plan for dette.
Det er viktig i denne sammenheng at du deltar på hele treffet.
Dagsbesøk kan ikke ordnes!"

Denne kunngjøringen var så absolutt ikke noe god reklame for rekrutteringen.CryCry

Dessverre føyer den seg inn i rekken over et inntrykk av at "Fremoister" ikke like nykommere...Angry
Fortsett slik....... så får dere være i fred...ClapClapClapClap


Edited by ESA-N - 21 februar 2019 at 17:47
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2019 at 21:37
Originally posted by ESA-N ESA-N wrote:

Fortsett slik....... så får dere være i fred...



Jeg tror desverre du har helt rett i dette, men her er det ikke bare Fremo-miljøet som er skyldig. Jeg har kommet på besøk til lokale MJ-klubber, og følt meg veldig lite velkommen - "så bra det kommer nye folk, men han der kjenner jeg ikke så han får noen andre snakke med". Hvor mange har ikke opplevd å stille "dumme spørsmål" som nybegynner og få en litt tamt svar bak dårlig skjulte rullende øyne? 

Både klubber, og Fremo, kommer ikke til å leve lenge om de ikke byr på seg selv og ønsker å ta i mot de som er helt ferske. De må også tåle å investere i "lære opp" ti nybegynnere som forsvinner fort ut igjen per nybegynner som ender med å bli en nøkkelressurs i miljøet i mange år fremover. Ingen begynner med en hobby som verdensmester. Jeg ble med i Tøff-tøff modelljernbaneklubb for et drøyt år siden, blant annet fordi det faktisk var hyggelige folk som var oppriktig interessert i å ha meg med.

Å sette av en langhelg og reise til Arendal er en stor investering, som man ikke kan be noen ta om de ikke vet at det de går til er noe de vil satse på. Jeg håper Fremo tar seg sammen og slipper til folk på mer åpne kjøresesjoner så man får mulighet til å bli kjent med miljøet. Om noen vil komme på dagsbesøk - gi dem en "fadder" som kan vise de rundt. Det var sånn jeg fikk min første smak på treff (Takk Magne L.!), og nå deltar jeg i Arendal med egenproduserte strekningsmoduler.
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2019 at 01:05
Originally posted by ESA-N ESA-N wrote:


Beklager det er ikke mulig.
Jeg siterer fra innbydelsen som er lagt ut på vår hjemmeside, www.amjk.no
"Dersom du ønsker å lære om Fremo og ønsker å delta for
første gang, ta kontakt med oss via mail så legger vi en plan for dette.
Det er viktig i denne sammenheng at du deltar på hele treffet.
Dagsbesøk kan ikke ordnes!"

Denne kunngjøringen var så absolutt ikke noe god reklame for rekrutteringen.CryCry

Dessverre føyer den seg inn i rekken over et inntrykk av at "Fremoister" ikke like nykommere...Angry
Fortsett slik....... så får dere være i fred...ClapClapClapClap

Jo, vi liker nykommere, jeg har selv vært det. Men, dette er en deltakersport som kever tid og krefter av deltakeren og det å komme innom og se et par timer en dag vil ikke gi deg like stort utbytte som å delta på et helt treff hvor du kommer inn i hvordan trafikkspillet foregår. Jeg kan bare oppfordre deg til å være tidlig ute og melde deg på et treff neste gang det inviteres. Som deltaker på treff kjører jeg mere tog der enn jeg gjør hjemme på et helt år og det sosiale kan ikke undervurderes.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2019 at 17:09
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Originally posted by ESA-N ESA-N wrote:


Beklager det er ikke mulig.
Jeg siterer fra innbydelsen som er lagt ut på vår hjemmeside, www.amjk.no
"Dersom du ønsker å lære om Fremo og ønsker å delta for
første gang, ta kontakt med oss via mail så legger vi en plan for dette.
Det er viktig i denne sammenheng at du deltar på hele treffet.
Dagsbesøk kan ikke ordnes!"

Denne kunngjøringen var så absolutt ikke noe god reklame for rekrutteringen.CryCry

Dessverre føyer den seg inn i rekken over et inntrykk av at "Fremoister" ikke like nykommere...Angry
Fortsett slik....... så får dere være i fred...ClapClapClapClap

Jo, vi liker nykommere, jeg har selv vært det. Men, dette er en deltakersport som kever tid og krefter av deltakeren og det å komme innom og se et par timer en dag vil ikke gi deg like stort utbytte som å delta på et helt treff hvor du kommer inn i hvordan trafikkspillet foregår. Jeg kan bare oppfordre deg til å være tidlig ute og melde deg på et treff neste gang det inviteres. Som deltaker på treff kjører jeg mere tog der enn jeg gjør hjemme på et helt år og det sosiale kan ikke undervurderes.
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2019 at 17:16
Originally posted by ESA-N ESA-N wrote:

Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Originally posted by ESA-N ESA-N wrote:



Jo, vi liker nykommere, jeg har selv vært det. Men, dette er en deltakersport som kever tid og krefter av deltakeren og det å komme innom og se et par timer en dag vil ikke gi deg like stort utbytte som å delta på et helt treff hvor du kommer inn i hvordan trafikkspillet foregår. Jeg kan bare oppfordre deg til å være tidlig ute og melde deg på et treff neste gang det inviteres. Som deltaker på treff kjører jeg mere tog der enn jeg gjør hjemme på et helt år og det sosiale kan ikke undervurderes.


Dette er reinspikka svada.
Det må da kunne gå an å sette av litt tid til å informere nykommere, og kanskje ha et tilskuertilbud.

Dessverre er det og har vært slik (som også andre bemerker) at nykommere skjelden føler seg velkommen. 
Dette sliter MJ-miljøet kraftig under, og en del andre tilsvarende miljøer. 
Hva med rekruttering?  Det er et generelt innrtykk at gjennomsnittalderen på MJ-folket er svært raskt stigende.  Med denne takten er det snart bare en pensjonistaktivitet..... der nye pensjonister ikke blir mottatt.  Det er slik vi lar hobbyen dø ut.  Tenk på dette, og sats på ungdommen og nykommere.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2019 at 18:14
Ja, gretne gamle gubber er det nok av i miljøet fra før av.

Edited by Lars Gjertsen - 24 februar 2019 at 18:17
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2019 at 21:22
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Ja, gretne gamle gubber er det nok av i miljøet fra før av.

Litt usikker på hva du faktisk mener her, men faktum er at denne tråden gjør at jeg revurderer å begynne på en fremomodul, og heller lage en annen type modul.

Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2019 at 22:02
Originally posted by AndreR AndreR wrote:

Litt usikker på hva du faktisk mener her, men faktum er at denne tråden gjør at jeg revurderer å begynne på en fremomodul, og heller lage en annen type modul.


Håper jeg ikke bidrog til den konklusjonen - det finnes bra miljøer der ute, det er bare veldig lett å trekke slutninger fra de dårlige opplevelsene. FREMO som standard, og miljø, har et stort potensiale og det finnes fantastiske byggere der ute. 
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2019 at 22:57
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Originally posted by ESA-N ESA-N wrote:

Fortsett slik....... så får dere være i fred...




Jeg tror desverre du har helt rett i dette, men her er det ikke bare Fremo-miljøet som er skyldig. Jeg har kommet på besøk til lokale MJ-klubber, og følt meg veldig lite velkommen - "så bra det kommer nye folk, men han der kjenner jeg ikke så han får noen andre snakke med". Hvor mange har ikke opplevd å stille "dumme spørsmål" som nybegynner og få en litt tamt svar bak dårlig skjulte rullende øyne? 

Både klubber, og Fremo, kommer ikke til å leve lenge om de ikke byr på seg selv og ønsker å ta i mot de som er helt ferske. De må også tåle å investere i "lære opp" ti nybegynnere som forsvinner fort ut igjen per nybegynner som ender med å bli en nøkkelressurs i miljøet i mange år fremover. Ingen begynner med en hobby som verdensmester. Jeg ble med i Tøff-tøff modelljernbaneklubb for et drøyt år siden, blant annet fordi det faktisk var hyggelige folk som var oppriktig interessert i å ha meg med.

Å sette av en langhelg og reise til Arendal er en stor investering, som man ikke kan be noen ta om de ikke vet at det de går til er noe de vil satse på. Jeg håper Fremo tar seg sammen og slipper til folk på mer åpne kjøresesjoner så man får mulighet til å bli kjent med miljøet. Om noen vil komme på dagsbesøk - gi dem en "fadder" som kan vise de rundt. Det var sånn jeg fikk min første smak på treff (Takk Magne L.!), og nå deltar jeg i Arendal med egenproduserte strekningsmoduler.
Og nå skal jo du være fadderen min
https://www.facebook.com/togrommetside/
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2019 at 17:01
Originally posted by akselstog akselstog wrote:

[
Og nå skal jo du være fadderen min [/QUOTE]

Practice what you preach! Cool
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2019 at 17:47
Det er svært viktig at vi som er erfarne innenfor hobbyen tar vare på nybegynnere/"omstartere" (det er like aktuelt for dem som har tatt opp hobbyen etter mange år). 
Fremo er et ganske alvorlig trafikkspill som skal taes seriøst, men det må alltid være rom for at nye skal kunne få se hvordan det fungerer. Hadde man ikke prøvd selv, og latt andre få prøve, så ville vi aldri hatt et slikt fremomiljø som vi har her i Bodø. Nå har vi blitt så mange at vi faktisk kommer til å ha et luksusproblem når vi skal ha neste kjøring. Vi begynner å gå tomme for arbeidsoppgaver. :) 
Men for noen år tilbake var vi litt få en kveld, så moren til et av våre juniormedlemmer fikk være txp på en av stasjonene. En oppgave hun ikke ante hva var, men som hun utførte strålende etter en liten innføring. Det er slik man verver medlemmer. Og vanskeligere bør det heller ikke være. Vi er 7 stk som kommer til Arendalstreffet fra Bodø i år. Det hadde vi aldri vært om vi ikke hadde vært åpne i klubben for nye medlemmer!

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Pusur View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 februar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pusur Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2019 at 21:46
02.03.2019
 
Ny infor vedr. påmelding lagt ut her og på vår hjemmeside
2 Skinne hjemme, 2 skinne i Fremo!
3 Skinne til barnebarn!
Arendal MJK
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2019 at 21:57
Jeg vil bare igjen takke hele gjengen fra Arendal Modelljernbaneklubb som arrangerte FREMO-treffet i Arendal i år. Det var et hyggelig treff! 
Et slikt treff kommer ikke av seg selv - det vet de som har arrangert treff før. I tillegg til å ha egne moduler klare, så skal det forberedes en hel masse til fellesskapet i form av, organisering i hall, alt fra renhold, mat og tilgjengelighet, til ruteplaner, materielloversikt, modulpåmeldinger, personellpåmelding etc. I tillegg er det mye teknisk infrastruktur som skal på plass, herunder spesielt DCC, telefon og klokkesystemer, som gjerne som i dette tilfellet er (del-)organisert av andre. I det hele tatt, mange legger ned et stort antall dugnadstimer som man som deltaker nyter godt av når man er på treff. 
Noen synes det er "stress" å ha med en modul eller to, eller en vogn eller to, som tilfredsstiller minimumskravene slik at trafikkspillet skal gå sin gang. Tenk da på hvilken energi de som organiserer hele "morroa" legger ned - det er ikke få timer! 

Hatten av, og en stor takk til de som har bidratt til fellesskapet!  :-) 
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
Niels View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 april 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2019 at 08:31
Helt enig Tore. Takk til alle for et herlig og flott treff.
H0 på spare bluss, Fremo er toppen
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2019 at 11:32
Istemmes! Det var første gang jeg deltok på et helt treff selv, og det var en veldig hyggelig opplevelse som gav mersmak.


Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.