MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Eldre Roco B1 passasjervogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Eldre Roco B1 passasjervogner

 Post Reply Post Reply
Author
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Eldre Roco B1 passasjervogner
    Posted: 17 oktober 2018 at 22:28
Jeg er innehaver av noen av disse,  De har per nå standard (brede Roco hjul, split axle).  Planen er å bytte disse i noe som er mer smekkert (RP25) (Fine Scale).

Men, så ser det ut til at disse vognene er forberedt for innvendig "pærebelysning".  Jeg forsøker å få et overblikk over dette, men får ikke av taket.  Noen som har råd om hvordan?
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2018 at 00:21
Taket kan være vanskelig å få av på disse, veldig vanskelig. Taket må klemmes sammen for å få det løst men plasten er på vognkassen er sprø og lett å ødelegge. Jeg har ødelagt 1 vogn i et forsøk på å få av taket-
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2018 at 00:27
Taket må klemmes litt sammen fra sidene for å løse ut rastreringen. Taket er veldig stivt, og det er vanskelig å få klemt det sammen fordi takkanten må inn innenfor veggene.
Det er fire festetapper på hver side av taket. De ytterste er mellom dørene og de ytterste vinduene, de andre akkurat mellom vinduene der det er tverrstivere oppe under taket inne i vognkassen (tverrstiverne kan sees når man kikker inn i vinduene).
Plasten i vognkassen blir ofte litt sprø med årene. Hvis man ikke får klemt sammen taket tilstrekkelig til å løse ut rastreringen og man er litt brutal når man trekker av taket har det lett for å bli revet av biter av veggene.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2018 at 10:26
Dette gjelder også de første boggivognene (teakvognene) fra Roco. Mykgjøreren fra plasten fordamper over tid - og plasten blir sprø.
Jeg har derfor prøvd å fjerne understellet først. I de åpningene som blir i "ratsterfingrene" som låser understellet til vognen (eller den store åpningen dersom vognen har innredning), kan man stikke inn små skrutrekkere for å vippe ut låsingen for taket.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2018 at 20:57
Dette var gode innspill!  Må testes ut.  Takker!
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2018 at 18:01
Første tak kom av på et RIMELIG greit vis, uten at noe tilsynelatende er skadd.   Jeg ser at det er et ledningsopplegg fra slepere.  Prøvde å legge inn bilde......  Men nei!  Planen var å legge inn LED lys i denne men da må jeg sjekke hvordan ledningene henger sammen.  Det kommer en svart og en rød opp "på toalettet", men bruksanvisningen kan antyde at dette ikke er sammenkoblet som det bør være.  Det er slepere på begge ender av hjulakslene (Split-axle) originalt.  Min plan er finere, RP25 hjul og da må  jeg ha kontroll på dette.  For å finne ut dette så kan det være ønskelig å åpne bunnen.  Sett ovenifra så kan jeg ikke se noen holdehaker, men er det rett å anta at de ligger i samme område som taket sine?  
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2018 at 20:31
Hva er det egentlig du prøver å få "kontroll på"? Beskrivelsen din av disse vognene stemmer på en prikk. 4 slepere, 2 per boggi. Sleper på metallstykker på boggien som tar strømmen fra skinne gjennom akseltappene... Hvis det ikke finnes split-axle rp25, så må du nødvendigvis bygge om med strømopptak på aksel med en pol på hver boggi... Har en slik vogn i småbiter et sted. Kan se om jeg finner bilde til deg, om du forklarer hva du trenger bilde av.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2018 at 22:56
Originally posted by StenR StenR wrote:

Hva er det egentlig du prøver å få "kontroll på"? Beskrivelsen din av disse vognene stemmer på en prikk. 4 slepere, 2 per boggi. Sleper på metallstykker på boggien som tar strømmen fra skinne gjennom akseltappene... Hvis det ikke finnes split-axle rp25, så må du nødvendigvis bygge om med strømopptak på aksel med en pol på hver boggi... Har en slik vogn i småbiter et sted. Kan se om jeg finner bilde til deg, om du forklarer hva du trenger bilde av.
I utgangspunktet tenker jeg meg å bytte til noen aksler som ikke er Split-Axle.  Tror jeg har rett dim liggende "et eller annet sted".  Dermed må opptaket modifiseres.   Om ikke kjøper jeg noen som kan gå rett inn.  Så ei LED stripe i taket + passasjerer.  Muligens jeg finner utav  ved ved måling av kabler.  Vi får se!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.