MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lære om elektronikk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lære om elektronikk

 Post Reply Post Reply
Author
AsleRunar View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 september 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AsleRunar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lære om elektronikk
    Posted: 15 september 2018 at 10:15
Litt off topic kanskje, men jeg har et forslag til dere som ikke kan så mye elektronik, men kanskje har lyst til å lære.  Jeg vil anbefale dere om å ta et radioamatørkurs. Selv om intensjonen kanskje ikke er å bli radioamatør, så vil dere lære svært mye om elektronikk, Ohms lov, motstander kondensatorer osv osv. Kurset er ikke så dyrt, men jeg garanterer at dere vil få lære svært mange ting som kommer til nytte i elektronikken på deres modelljernbane også. Ikke minst vil dere lære å forstå mer om elektroniske kretser.  
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2018 at 10:37
Synes ikke anbefalingen din er off-topic i det hele tatt.
Kunnskapene om elektronikk og elektroteknikk er nok svært varierende rundt om. Nå er nok behovet for slike kunnskaper også varierende, men selv de som bare ønsker å bygge helt enkle anlegg med minimalt av styringssystemer vil ha nytte av en del grunnleggende elektronikkunnskaper. Om man ikke tar radioamatørkurs lønner det seg i alle fall å lese seg opp litt.
For å si det enkelt - Ohms lov bør alle MJ-folk kunne.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2018 at 17:08
Det er vel relativt hva man lærer om elektronikk på kurs i amatørradio?
Jeg trodde det var mest Q-code og frekvenser som står igjen - etter at morsingen er slutt?
Allerede for over 50 år siden, var dette et "morsekurs". Lite om Pi-filter men noe om antenner, polarisering og litt rørteori (da jeg deltok på 60/70-tallet).
 - Er kanskje "gått ut på dato"?
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2018 at 09:21
Da jeg tok radioamatørlisens i 1976 oppdaget jeg fort at den hobbyen dessverre ikke dreide så mye om elektronikk og selvbygging som jeg hadde håpet.

Jeg ville forsøkt et selvstudium, se f.eks. her:


Jeg har bare skummet gjennom et par sider der, men syns det virker greit om det er basiskunnskaper man er ute etter.
Back to Top
AsleRunar View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 september 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AsleRunar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2018 at 09:42
Selvfølgelig er et slikt kurs "begrenset" - det er jo ingen yrkesfagutdanning, men et kurs. Og såvidt jeg vet det eneste kurset man lærer om elektronikk. Jeg vet ikke hvordan det var i 1976, men jeg lærte ihvertfall veldig mye som har kommet til nytte, både innenfor MJ-hobbyen, men også mer forståelse av elektronikk slik at jeg kan lese skjemaer og reparere elektronikk.  Selvstudier er bra det også, men ikke alle lærer like lett av det, slik at det er greit å ha noen til å forklare ting, og hjelpe en med problemer. 

Men alt er jo frivillig, det var kun et forslag jeg kom med for de som ønsker ¨lære mer.  Og tar man lisensprøven så har man også en hobby til man kan drive med hvis man ønsker forandring Wink . 
Legger ved en kopi av en side i læreboka som omhandler OHMs lov, så kan jo folk bedømme om dette er noe de kan ha nytte av. 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2018 at 20:10
I all beskjedenhet kan jeg henvise til de fire artikler om elektronikk for nybegynnere jeg hadde i MJ-bladet i 2016.
Svein S
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2018 at 01:02
bildet er mye likt innledningen i læreboka frå gk-mek som eg hadde i 94-95.
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
AsleRunar View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 september 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AsleRunar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2018 at 10:39
Ja det er sikkert ikke så ulikt det som står i læreboka til GK på videregående, all den tid det er ganske omfattende stoff man må igjennom for å bli lisensiert amatør.  Derfor er det også mye nyttig å lære for andre hobbyer innen elektronikk, vi hadde bl.a en som drev med modellfly og avanserte droner som tok kurset for å lære mer om elektronikk. Han endte forøvrig opp med å kjøpe seg radioutstyr og gå videre med den hobbyen også Wink
Back to Top
AsleRunar View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 september 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote AsleRunar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2018 at 22:30
Ja det er fine og forklarende artikler om elektronikk, Svein. Men som jeg har sagt før, så er det mange som ikke greier å lære seg elektronikk på egenhånd, det er tross alt en del matematikk hvis man skal lære utdypende om OHMs lov og slikt.  I de tilfellene er et amatørkurs midt i blinken.  Jeg skriver ikke dette for å fremme radioamatørhobbyen, for alle kurs er stappfulle slik at det mangler ikke på rekruttering. Selv om radioamatørhobbyen er en morsom hobby det også, så skrev jeg dette innlegget først og fremst for å tipse folk om muligheten til å lære seg mer om elektronikk Smile
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2018 at 06:05
Det var ikke ment som en motsetning eller erstatning. Selvfølgelig er det bedre om man kan ha kommunikasjon om det man skal lære framfor bare å lese om det, for ikke å si at det kanskje ved et slikt kurs følger praktisk labarbeid.
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2018 at 10:19
De aller fleste radioamatører bygger i dag ikke utstyret sitt selv. De kjøper ferdig utstyr. Det som folk med amatørradio som hobby må lage selv - eller tilpasse - er antenneutstyr. Derfor er fokus på dette området i dag.
Det var annerledes for 50 til 75 år siden. Da var ennå radiorørene bedre enn transistorer mht. følsomhet (ref. Tandberg som lenge hadde radiorør og transistorer sammen på kostbare radioer) og man diskuterte heftig om det var bedre med "dobbeltsuperheterodyn" kontra "vanlig super" mht. mellomfrekvenser. Dette var tidligere enn SSB (single sideband) kom på markedet (der man sparte sendereffekt ved ikke å sende ut bærebølge og kun sende ut en side av modulasjonen).
Den tiden hadde radioamatører greie på elektronikk - men det er lenge siden!
 
Nå er det mest snakk om Q-code, reglement, frekvenser og standbølgemålinger (SWR) i antennekretsen etter morsingen opphørte Da har elektronikken kommet i bakgrunnen. Jeg tror derfor man har ytterst begrenset utbytte av å lære om elektronikk på teorikurs om radioamatører?
Back to Top
AsleRunar View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 september 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AsleRunar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2018 at 16:47
Godt du (ikke) har greie på det du snakker om.  Elektronikkbiten har blitt strengere idag enn den var før, NKOM har kommet med nye og enda strengere regler. 


Back to Top
AsleRunar View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 september 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AsleRunar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2018 at 17:00
Tråkket jeg noen på foten når jeg kom med dette forslaget?  Virker nesten sånn. Det er jo frivillig hva man vil, men pr idag er et amatørkurs det eneste stedet du kan lære litt om elektronikk, hvis ikke må du ta et grunnkurs på videregående, elektronikklinja......  Noen har visst ikke peiling på hva de prater om, Q-koder er man knapt innom, de finner du online allikevel.  Det er Ohms lov, kretser, transistorer, motstander, likestrøm, vekselstrøm, tranformatorer osv osv som er det viktigste.  Ja - og vi lærer også om bølgeutbredelse og utregning av decibel og annen matematikk. JEG personlig lærte ekstremt mye om elektronikk jeg ikke kunne, så jeg tenkte at andre som var grønne innen elektronikk kunne ha nytte av dette også.  Men det ser ut til at slikt skal man ikke komme med her, det skal bekjempes med ethvert middel. Værsågod, kjøp heller ei bok, og prøv å lære det samme, noen vil klare det, men de fleste vil ikke skjønne så mye.  Dermed er mitt siste ord på denne tråden sagt. Hilsen LB5JG, Alias Asle Runar Borgersen - modelljernbane-og radioamatørentusiast. 
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2018 at 20:38
Det er et godt tips du kommer med om å delta på et slikt kurs, spesielt siden det virker som det er det eneste kursalternativet om elektronikk for hobbybrukeren. Antar du nylig har vært på et og dermed er  oppdatert på pensum og hva som man lærer der. På et kurs har man ofte sterkere fokus på hva som læres enn som for min del, å lese endel om elektronikk nå og da - uten å gjøre bruk av det. I tillegg kan man spørre og sikkert få svar på det man er usikker på.
Men om jeg tar et slikt kurs det vet jeg ikke, derimot skal jeg finne fram Svein sine artikler i MJ Bladet og lese meg opp på dem igjen Thumbs Up 
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2018 at 10:20
jeg har tidligere vært serviceingeniør for maritim elektronikk i 13 år og har TEA- og REA-godkjenning fra Statens Teletilsyn/NKOM (radio, tele, radar), så jeg vet nok ikke hva jeg snakker om - eller har peiling på elektronikk?
 
Har sjekket en prøve fra NKOM om amatørradio. Der er i beste fall 8 av 28 spørsmål relatert til generell elektronikk. Er man kritisk og ser på MJ og elektronikk, er kun 3 spørsmål (eller 11%) relevant for hobbyen.
Derfor - har du ikke planer om radioamatørlisens, så mener jeg dette opplegget er bortkastet for MJ.


Edited by Kjell H. - 01 oktober 2018 at 19:15
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.