MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ulike vognkoblinger - diskusjonstråd
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ulike vognkoblinger - diskusjonstråd

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2018 at 17:41
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


 
Spørsmålet om hvilket produkt som i slike situasjoner videreføres dreier seg dessverre ikke alltid om kvalitet, men om produksjonskostnader. Ofte velger produsenten den løsningen som er billigst å produsere, selv om forbrukerne ville ønsket det omvendt. Hvis produsenter er økonomisk presset er det en ekstra grunn for dem til å velge noe annet en det vi ønsker.


Nå vet jeg ikke hvilken kobling som er billigst å produsere, men Rocos egen kobling som selges parvis for 42,- er ikke mye billigere enn to av Fleischmanns 6511 som du kan finne til 15,- (vel. pris for to er 45,-) så jeg tviler på om produksjonskostnaden her vil utgjøre noen forskjell.

Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2018 at 19:28
Originally posted by eika eika wrote:

[..] Rocos egen kobling som selges parvis for 42,- [...]
Da mistenker jeg at Roco alene tar godt over 90% avanse på det rælet; forhandlerens avanse kommer i tillegg.

Det kan neppe være noen vesentlig forskjell i materialkostnad mellom Fleischmanns 6511 og Rocos søppelkobling; det er omtrent like mye plast og metall i begge. Så da er spørsmålet om 6511 krever mer arbeid eller maskintid under produksjonen. Hvis ikke kan vi jo håpe at selskapet standardiserer på 6511 i fremtiden.

Jeg har imidlertid inntrykk av at det er såpass stor variasjon mellom Rocos egne bøylekoblinger, at jeg mistenker at koblingen avhenger av hvilken fabrikk modellen produseres ved, eller at Roco shopper rundt i Kina og til en hver tid kjøper der det er billigst.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.