MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kan Märklin CS2 og SoundTraxx leke sammen?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kan Märklin CS2 og SoundTraxx leke sammen?

 Post Reply Post Reply
Author
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kan Märklin CS2 og SoundTraxx leke sammen?
    Posted: 31 juli 2018 at 10:05
Til den ærede forsamling har jeg følgende spørsmål:
 
Kan Märklins Central Station 2 styre og kontrollere et Athearn Genesis diesellok utstyrt med SoundTraxx Tsunami dekoder?
 
Jeg har på følelsen dere kommer til å etterlyse flere detaljer, så like gjerne først som sist:
 
- Jeg har siden slutten av 70-tallet kjørt kun Märklin 3R H0, først analogt, og så digitalt fra midten av 90-tallet. Jeg har derfor ingen erfaring med andre produsenter.
- Høsten 2017 begynte jeg å kjøpe inn Roco (som nå er min favoritt), BRAWA, NMJ og diverse andre som jeg kjører med DCC på 2R. Til styringen benytter jeg Märklins Central Station 2, som i tillegg til MFX-protokollen også håndterer DCC-protokoll.
- I går pakket jeg opp en forsendelse fra USA med et Athearn Genesis F7 lokomotiv, og satte det på programmeringssporet. Det første som skjedde var at lokomotivet spilte av dieselmotorlyd. Trolig fordi det "husket" dette fra sist det ble kjørt (det er kjøpt brukt på eBay, og selger sendte meg en video av lokomotivet som kjørte frem og tilbake, med alle lydeffekter i tur og orden, rett før han sendte det). Med andre ord: lokomotivet fungerte da det ble sendt, og lydeffekter som virket i går kveld tyder på at det også har overlevd turen over Atlanteren til meg.
- Jeg startet prosedyren med å registrere nytt lokomotiv på CS2, velger DCC, adresse 3 og trykker på programmering. Lokomotivet blinker med lyset, og motoren gjør noen ørsmå rykk, slik alle lokomotiver jeg har programmert så langt har gjort. Så langt, alt vel.
- Lokomotivet vil imidlertid ikke la seg programmere. CS2 kommer med en feilmelding på at prosessen ikke var vellykket.
- Lokomotivet blinker 10 ganger med lysene, tar en pause der lysene er av, og gjentar 10 blink. Slik fortsetter det. På nett finner jeg at antallet blink med lysene angår feilkode. 10 blink = feilkode 10 = dekoder skrur seg av pga. for høy volt på sporet (beskyttelsesfunksjon):
- Det hører også med til historien at lokomotivet består av to enheter; en FP7 med SoundTraxx Tsunami lyddekoder og motor, og en F7B - også utstyrt med samme dekoder og motor. F7-lokene gikk jo ofte som A-B-B eller A-B-A. Dette er altså en "consist" på A-B, og skal være programmert deretter. Jeg har forsøkt å programmere modellene med CS2 med bare A-Uniten FP7 på programmeringssporet, og hele "consisten" A-B med begge modellene. Utfallet blir det samme.
- Jeg ser i menyen til CS2 at jeg har 22,5 V. SoundTraxx skriver på sine sider at dersom dekoderen oppdager spenning > 21 V, så går dekoderen over i beskyttelsesmodus og lysene blinker 10 ganger for å angi for høy volt: http://www.soundtraxx.com/factory/athearn.php?s=op-dc.
- Märklin angir at CS2 er i tråd med NMRA/DCC-standarder. SoundTraxx angir at dekoderene de leverer er i tråd med NMRA/DCC.
 
For å ende opp i et spørsmål: hvordan kan to komponenter som begge påstår de er innenfor en gitt NMRA/DCC-standard ikke fungere sammen? Og hvis svaret er at Märklins CS2 pumper ut 22,5 V, er dette i tråd med NMRA/DCC-standardene? Og hvis 22,5 V er for mye, er det mulig å justere CS2 til å sende ut en lavere spenning? Jeg fant ikke noe om dette på nett i går kveld, og ingenting i menysystemet på CS2. Min tanke var at kanskje andre på dette forumet har erfaring med kombinasjonen av Märklins CS2 og Athearn Genesis-modeller utstyrt med SoundTraxx Tsunami dekodere.
 
På forhånd tusen takk for alle gode råd.
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2018 at 10:55

Addendum:

Jeg burde også opplyst at min CS2 får strøm fra Märklins transformator artikkel nummer 60052:
Denne har oppgitt effekt på 60 VA (som jeg antar er "VoltAmpere", også kjent som Watt), og den skal etter sigende ha en output på 16 VAC (Volt vekselstrøm).
 
Siden MFX-lok og DCC-lok alle kjører på likestrøm, må det innebære at CS2 omformer vekselstrømmen den får inn fra trafoen til likestrøm som den sender ut på sporet. Men det er rart at den øker spenningen fra 16 V til 22,5 V?
 
På nett fant jeg følgende opplysninger:
Input for CS2 er minimum 14 V DC (likestrøm), og maksimalt 24 volt DC, eventuelt 16 V AC (vekselstrøm). Jeg benytter altså sistnevnte.
I brukerveiledningen til CS2 er det anbefalt 3 A for H0 og N-skala, 5 A for 1-skala, og 1 A for programmeringssporet.
En annen nettside påstår at NMRA/NEM-standarder for spenning for DCC er 9 V for Z-skala, 12 V for N, 14 V for H0, 18 V for 0-skala og 22 V for G-skala.
 
Snodig at Märklin da anbefaler trafoen 60052 med 16 V output, hvis H0 skal ha 14 V? Og enda snodigere at CS2 sender 22,5 V ut på sporet når den får levert 16 V fra trafoen. Poenget mitt med denne ekstraposten var egentlig å spørre om løsningen kan være å kjøpe en annen (likestrøms-)transformator på 14 V.
 
 
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2018 at 11:27
Hei,

Når du likeretter 16 Volt - får du høyere spenning ut. 
Vekselstrøm har en sinuskurve - 16 volt vekselstrøm er gjennomsnittet av spenningen.
Ved likeretting med kondensator, vil spenningen tilsvare maksimalspenningen i sinuskurven minus ca 1.4 volt, som blir borte i likerettere.  Det er også mulighet for at trafoen din leverer høyere spenning, når den er lite belastet.

Den raskeste, og billigste løsningen for deg, er kanskje å gå til kjell og Co (www.kjell.com) og kjøpe en ekstra likeretterbro :

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/halvledere/likerettere/luxorparts-likeretterbro-10-a-2-pk--p90497

Den har fire tilkoblinger,  to merket med vekselstrøm (liggende krøllete linje), en merket med pluss, og en med minus. 

Vanlig tilkobling er at vekselstrømmen kobles til vekselstrømsinngangene, slik at du får strøm ut på pluss og minus utgangen.

Du kan også bruke den til å redusere spenning både på vekselstrøm og likestrøm :
Da kobler du den ene ledningen via likeretterbruen (inn på vekselstrøminngang, og ut på den andre vekselstrøminngangen).  Du må også koble sammen pluss og minuskoblingene på likeretterbroen.  Du vil da få ca 1.4 volt spenningsreduksjon.  trenger du mere kan du bruke to for å få 2.8 volt etc.

Dette kan du gjøre både mellom trafo og digitalsentral, eller mellom digitalsentral og skinnene.  En vanlig likeretterbro som denne er imidlertid laget for 50 HZ vekselstrøm, ikke for DCC signalet som svinger med en høyere frekvens.  Du bør derfor velge andre raskere dioder hvis dette skal være en permanent løsning - men for en enkelt test, bør det være ok.

Den beste  og mest fleksible løsningen er nok en laboratoriestrømforsyning, hvor du kan stille inn spenning, og evt sette maks strøm.  Vekdig nyttig i mange sammenhenger, f.eks. for å teste nyinstalerte dekodere i forhold til kortslutning - med lite strøm slik at ingenting blir ødelagt.
Her er noen eksempler,  også en konstant 13,6 volt, som er rimeligere og kanskje løser problemet ditt:

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/laboratoriestromforsyning
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2018 at 11:35
Hei,

Jeg så også litt på trafoen du bruker - ser ut til å være en uregulert vekselstrømstrafo.  Har ikke noe erfaring med denne, men Roco hadde en tilsvarende for sine digitalsentraler.  Jeg tror du blir overasket over hvor høy spenning disse leverer ubelastet.   Har du et multimeter, still dette på ac 50Volt og mål.

Du vil få et mye bedre digitalsystem hvis du har en likestrømsstrømforsyning med spenningsstabilisering, som f.eks. du over.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2018 at 11:54
Den spenningen som CS2 måler, er vel inngangsspenning?
Da CS2 er en multiprotokollsentral, så sjekk at den står på DCC - ikke bare for det loket du prøver å kjøre men generelt. Du finner innstillinger under setup-skinne... der velger du "bare" DCC og ikke AUTO.
Jeg mener at CS2 kan brukes for LGB og helt ned til H0 - men ikke for N og Z? Den skal ha justerbar/stabilisert spenning (slik som alle moderne sentraler har).
CS2 har min. inngangsspenning på 14VDC, så kanskje 13,6V er for lite for å unngå feilmeldinger?


Edited by Kjell H. - 31 juli 2018 at 11:56
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2018 at 14:47
Hei,

Jeg har aldri sett en CS2, men er du sikker på at den har regulerbar utspenning ?
Mange "moderne" digitalsentraler mangler spenningsregulering.  Det er f.eks. fra ROCO, kun den Sorte Z21 som har, det mangler på hvit z21, z21 start og multimaus.

Jeg skrev feil over, den stabiliserte gir 13,8 volt, litt lite kanskje, men tviler på at CS2 er så kritisk på inputspenning.  Kjell og Co har mange andre rimelige regulerbare strømforsyninger som brukes.

Da jeg testet mulige innspenninger på forskjellige ROCO sentraler, fungerte de med ganske lav spenning (10 volt fungerte ok - standardstrømforsyning gir ca 18).

Man kan også kanskje prøve CS2 med en standard Roco strømforsyning 10850, som gir ganske konstant 17 - 18 volt likestrøm, som bør gi 16 - 17 volt skinnespenning ?)
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2018 at 21:09
Takk igjen for svar, begge to.

I en diskusjon på nett påstod noen av Märklins CS2 hadde mulighet for å justere volt-ut. Det ser ut til at dette ikke er tilfelle. ESUs Command Station har en strømforsyning der en kan justere volt mellom 14 V og 21 V. Hvis Rocos svarte Z21 har funksjonen er denne selvsagt fristende. Men et slikt kjøp vil spise penger som ellers hadde gått til rullende materiell.

En lab-strømforsyning er også fristende, og er sikkert nyttig i mange sammenhenger. Vil det være mulig å bruke en slik til å styre analoge DC lokomotiver?
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/labstromforsyning-0-30-v-0-30-a-p44806
For eksempel ved å sette A = 1-3, og så gradvis øke V fra null, vil en kunne oppnå svært gode kjøreegenskaper på analoge lok? Om ikke like bra som med DCC, så i alle fall bedre enn en tradisjonell transformator som ofte kommer i startsett?

Det er riktig at transformatoren jeg bruker, Märklin artikkel 60052, er en gammeldags trafo med jernkjerne som durer og brummer, og blir varm ved bruk. Jeg er ikke hjemme og får målt med multimeter før til helgen, men det skal bli interessant å se hva trafoen har av output, og hva som faktisk er på sporet.

Jeg har også lest litt mer på nett i kveld, og oppdaget av dekodere styrer hastigheten på motoren i DCC-kontrollerte lokomotiver med såkalt Pulse Width Modulation (PWM), der full strømstyrke fra sporet sendes i korte impulser til motoren. Høyere volt = høyere slitasje, mener noen. Dette er også et argument for å redusere spenningen på sporet. Et annet alternativ er Märklins 60061. Denne koster 700-800 kroner, og er en bedre strømforsyning for CS2, later det til. Den er ikke en trafo, men en "Switched Mode Power Pack", som enkelte påstår bufrer strøm internt. Dette gir CS2 en jevn likestrøm i stedet for vekselstrøm (som er 0 V en 50-60 ganger i sekundet?), slik at sistnevnte slipper å bufre strøm internt (mindre slitasje på komponenter). Sikkert salgstriks alt sammen, men kanskje dette er en god løsning.

Opplevde forresten nylig at en ESU-dekoder ble ekstremt varm, og så sluttet å virke, og det luktet svidd elektronikk. Kanskje den ikke likte 23-24 volt. Det ser ut som om det er en god idé å redusere til 18 V uansett.

Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2018 at 23:35
Den strømforsyningen du referer til er på 30 ampere, og ganske dyr.  For mj sammenheng ville jeg valgt en av de rimeligere med 3 - 6 Ampere.  De funkerer nok greit til å kjøre analog DC, men spesialiserte DC kjørekontrollere er oftest basert på PWM for å oppnå best mulig kjøreegenskaper.  Husk også at den kan levere opp til 30 Volt - så det er fort gjort å ødelegge noe hvis man skrur opp spenningen.

Referansen til de forskjellige Z21 versjonene var mest ment for å si at mange nye sentraler ikke har spenningsregulering.  Personlig ville jeg valgt z21 start, eller hvit z21, da den har de viktigste funksjonene, og finnes til en rimelig penge i Roco startset./ ebay.

Alt av nyere strømforsyninger er i form av "Switched Mode Power Pack".  EU's leketøysdirektiv (?) forbyr salg av de gamle vekselstrømstransformatorene, fordi de kan være livsfarlige i en bestemt situasjon.
(Hvis du har to trafoer, og kobler sammen utgangene, plugger den ene i veggkontakten - vil du ha 220Volt vekselstrøm i den andre løse kontakten - dette er ikke bra).

Jeg tror du får en god løsning med MS2 og en passende strømforsyning :
Jeg bruker disse to,sammen med DCC++ bl.a.:
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/labstromforsyning-0-3-a-p44801

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/laboratoriestromforsyning-0-30-v-0-5-a-p44013



Disse er vel også ok :
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/stromforsyning/ac-dc/justerbar-utgangsspenning/justerbar-stromforsyning-12-24-v-(dc)-72-w-p44287


https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/stromforsyning/ac-dc/justerbar-utgangsspenning/justerbar-stromforsyning-6-15-v-(dc)-60-w-p44514

Hvis jeg skal komme med et råd - ville jeg kjøpt denne :

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/laboratoriestromforsyning/labstromforsyning-0-3-a-p44801

Når du har funnet ut hva som er optimal spenning - kan du evt. kjøpe en annen rimelig strømforsyning, og bruke laboratoriestrømforsyningen til andre ting.

En liten ting til slutt.  Det å måle skinnespenningen på et DCC anlegg er litt vanskelig, fordi  rimelige instumenter ikke er laget for DCC frekvenser.  Du får derfor ofte feil resultat.  En mulighet er å måle spenningen inne i dekoder, etter dekoderens likeretter og kondensator.  Det enkleste er nok å måle spenningen f.eks. på en lysutgang.  "Effektiv" skinnespenning vil da være ca 1,4 volt høyere.  Men det er nok ikke så viktig å måle.  Du kan gå ut ifra at Skinnespenningen er omtrent en volt lavere enn likestrøms inngangspenningen. eks :

Hvis du ønsker 12Volt PWM på motorer, kan du legge til 2 volt spenningsfall i dekoder, og 2 volt i digitalsentral.  Du bør derfor stille spenningsforsyningen på 16 Volt.  Dette er bare antagelser fra min side, så du må nok måle for å få det nøyaktige svaret - men det er vel kanskje ikke så viktig ?



Edited by programmeringssporet - 31 juli 2018 at 23:42
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2018 at 12:05
Nå har jeg målt med oscilloskop på utgangssignalet til CS2.
V p-p var rundt 48V p-p (men det er betraktelig mindre i effektivverdi - omtrent halvparten for alle kjente digitalsystem). Det var det samme for DCC, MFX og MM2. - Altså synes ikke CS2 å være regulert utgangsspenning? Dette er dårlig at en såpass "moderne" sentral ikke har regulert utgangsspenning!
24V effektivverdi er "noe voldsomt" for de fleste dekodere.
Jeg trodde at CS2, om du satte utgangsprotokollen til DCC, skulle være egnet for alle DCC-dekodere?
Trafoen jeg brukte var Märklin 6002 (fra MM2) som ga en belastet spenning på like over 18,0 VAC.
Det stemmer godt med målte verdier og uregulert utgangstrinn.
 
En regulert booster/sentral må kvitte seg med mye varme om den er belastet. Om man regner 18VAC trafo og sentralen/boosteren skal gi ut 18 V, så er det ved full effekt (2A) 12W som sentralen/boosteren "må kvitte seg med". På CS2 er det 18W. Dette går ikke uten en ekstern kjøleribbe (som Intellibox har).
 
Jeg sjekket også med scope på Intellibox I (IB1) der man kan justere skinnespenningen. (Bruker alltid å sette den til N-skala som begrenser skinnespenningen til 36 V p-p for ikke å få "feilmelding" på noen små dekodere som egentlig er beregnet for N-skala.) Der var spenningen valgbar, enten "uregulert" til H0 eller "regulert" for N-skala.
 
Har man konvensjonelle trafoer, så bør man bruke regulerte boostere/sentraler. Her henger dessverre Märklin etter. Vet ikke hvordan det er på CS3 men CS2 fra 2007 er nok ikke regulert?
Dette er sikkert enda viktigere på anlegg som forsynes av flere boostere? Der kan man risikere at lok kjører kun på deler av anlegget - eller i verste fall får dekoderen ødelagt.
 
 


Edited by Kjell H. - 01 august 2018 at 12:13
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2018 at 12:41

Her er det masse kompetanse. Angrer på at jeg ble økonom. Skulle blitt elektriker...

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2018 at 13:31
Märklin 60061 til CS3 er et switchet power med regulert DC ut. Oppgitt til 19 volt. Jeg måler 19,3 volt med multimeteret mitt og scoopet viser en glattet spenning uten rippel.

Edit: Scoopet viser p-p ca 38 volt på skinnetilkoblingen. Jeg antar at det enkelt og greit bare er en brokobling med spenning direkte fra poweret som lager "kjørestrømmen". Jeg finner ingen mulighet i CS3 til å endre spenningen ut.


Edited by steinel - 01 august 2018 at 13:53
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2018 at 14:43
Takk til steinel for bidrag til diskusjonen.
Min elektronikk-kompetanse strekker seg ikke utover det å skille mellom vekselstrøm og likestrøm, volt og ampere.
 
Da forstår jeg det slik at ift. mitt problem med SoundTraxx-dekoderen, bør jeg investere ca. 700 kr på Märklin 60061. Da får jeg bedre strømtilførsel til min CS2, bedre kvalitet på digitalsignalet, og jeg får redusert spenningen på sporet fra 22-23 V til 19-20 V. Som er under grensen på 21 V for nevnte dekoder.
 
Kanskje det da blir "tut & kjør".
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2018 at 23:31
En liten oppdatering på denne tråden, i tilfelle noen i fremtiden har samme problem som meg og søker på forumet etter en mulig løsning:

Når Märklin Central Station 2 (CS2) er koblet til den tradisjonelle jernkjernetransformatoren 60052 med effekt 60 VA, er spenningen inn til CS2 uten last 18 V vekselstrøm. Ifølge Märklins nettsider skal den ha 16 V. Jeg har målt med Caltek multimeter med +/- 0,8 % feilmargin RMS (Root Mean Square). Dvs. multimeteret tar kvadratroten av produktet av gjennomsnittet (siden vekselstrøm svinger rundt 0 V). Og siden spenningen svinger og snittet er 18 V, må toppene på spenningen være høyere. Slik jeg har forstått det er det en likeretter og/eller kondensator i CS2 som "bufrer" strøm til sporet, og denne sender da ut likestrøm med en spenning lik toppene på vekselstrømmen fra 60052. På displayet til CS2 står det 23 V uten belastning. På sporet klarer jeg ikke måle utslag for likestrøm (fordi strømmen til DCC ikke er likestrøm, men inneholder digitalt signal som forstyrrer måleren?). Stiller jeg multimeteret på vekselstrøm, varierer målingen mellom 30-34 V.

Jeg har kjøpt Märklin 60061 60 VA Switched Mode Power Pack med oppgitt output på 19 V likestrøm. Multimeteret viser også 19 V. Displayet på CS2 viser 18,8 V uten last. Også i dette tilfellet klarer ikke multimeteret å gi noen måling på sporet, hverken for likestrøm eller vekselstrøm.

Formålet med å kjøpe 60061 var å få spenningen på sporet < 21 V, jf. Athearn Genesis-modellen med SoundTraxx Tsunami lyddekoder som skrur seg av for å beskytte seg mot for høy spenning dersom denne overstiger 21 V. Lokomotivet lot seg nå programmere og styre. Fin lyd, men noe i overkant diskant. Dette er da også en eldre modell. Det snodige er at dieselmotorlyd ikke lar seg skru av og på med F1, men starter automatisk når lokomotivet begynner å kjøre. Mulig dette skyldes noen innstillinger. Men dette er et annet problem, og passer ikke i denne tråden.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2018 at 00:59
"Det snodige er at dieselmotorlyd ikke lar seg skru av og på med F1, men starter automatisk når lokomotivet begynner å kjøre."

Standard "mute" - slå av lyd - på Soundtraxx og mange andre DCC-dekodere, er F8.
Men det kan endres, er dog usikker mht gamle Tsunami dekodere.
Tror Tsunami 2 har stor fleksibilitet med å endre hvilke funksjon en knapp styrer (function mapping).

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2018 at 10:27
Det å måle spenning med multimeter er krevende for instrumentet.
Dersom du har et multimeter med RMS, så er det forskjell på et kostbart instrument og et billig et. De fleste RMS-metere har kun en kondensator for "å jamne ut" spenningen. Dette går greit dersom man ikke har for steile flanker (høy frekvenskomponent) på vekselstrømmen. Dette betyr at et rimelig multimeter kan indikere om du har spenning eller ei - men ikke måle nøyaktig RMS (som er effektivverdien). Du målte 23V i CS2 og hele 30-34V med multimeter på utgangsspenningen. i RMS-verdi er denne spenningen ca. 22V. Det er rundt 55% feil!
Det sikreste er å måle med oscilloskop.
DCC og andre digital-spenninger er en firkantpuls. Etter det jeg husker fra skolen (for nærmere 50 år siden) består slike firkantpulser av 1.harmoniske, 3. harmoniske, 5. harmoniske, 7. harmoniske - og man kan fortsette i en uendelighet for å få en ideell firkantspenning.
 
Alle sentraler likeretter spenningen for å få en "glatt" spenning som de kan hakke opp i firkantpulser. Dette krever kondensatorer. Som regel er det en brolikeretter i inngangskretsen slik at den kan forsynes med AC og diodene i brolikeretteren gjør at om du tilslutter den til DC, så er det poluavhengig (ingen + og -). Brolikeretteren forårsaker et tap på 1,4V - og det er vel denne spenningen du måler internt på displayet i CS2? Med DC-forsyning og 19VDC burde du ha rundt 17 V på sporet.
Denne spenningen skulle ikke ødelegge noe.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2018 at 11:04
Hei,

Etter min mening så er den eneste relevante spenningen - den dekoder ser etter dokoderens likeretter og kondensator.  Dette måles enten inne i dekoderen, eller med en separat likeretterbro med en liten kondensator koblet til sporet, med multimeteret i DC modus.  Dette er også relevant sett i forhold til forskjellig spenning ulike steder på anlegget.

En annen greie i forhold til automatisering, er hvordan hastigheten endrer seg i forhold til spenningen.  Dette ser ut til å være veldig dekoder(fabrikant) avhengig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.