MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Märklin F1
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin F1

 Post Reply Post Reply
Author
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin F1
    Posted: 27 juli 2018 at 02:46

Er Märklins 4242 eneste utgave av f1 i H0? Og hvor forbildetro er modellen?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2018 at 09:03
Märklin sin er vell bare er omlakering av de opprinnelige tyske vogna og ganske enkel. en av de største forskjellene er dørene til lasterommet som ble bygd om. Tror ingen andre har lagd den, Collector Modell tror jeg bygde om noen av disse for å få de mere korrekte, har en sånn i N skala. Ellers kan du se på materielldatabasen til NJK og sammenligne detaljer http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=1693&jernb=&art=&aut=&eng= 
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2018 at 09:31
Jeg har F1 (4242) og 3 stk B1. 2 er 4243 (19926) og en er fra startsett (19923). Det er mange feil med vognene, F1 skulle feks hatt foldedører og B1 har ikke igjensveiste dører. Boggiene er vel heller ikke særlig autentiske. Med de seneste versjonene med sjalusi og NEMsjakt kjører veldig fint og belgene går helt sammen på tettstrekninger.

Jeg har vært bestemt på at jeg skulle ha et slik sett på anlegget mitt sammen med rødbrun Di3. Ser strålende ut hvis man ikke bryr seg så veldig med detaljer Smile 
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2018 at 16:57
B1 19925 beholdt dørene så den blir den mest korrekte. http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=6151&aut=&eng=
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2018 at 23:25
Märklins "modell" av B1 er en omlakkert modell av en tysk vogn som aldri har vært hos NSB, altså bare fusk og fanteri. Dette gjelder for øvrig de fleste, muligens alle, Märklins "norske" vogner.

Mer om dette finner du i disse trådene:

Collector Modell har hatt flere utgaver av Fo type 6 eller 7, som F1-vognene het før 1970. Modellene hadde de opprinnelige tyske reisegodsdørene, som ble byttet til foldedører en gang på 1950- eller 1960-tallet. Boggiene ble erstattet med norske fagverksboggier ca. 1970, altså på omtrent samme tid som de fikk ny litra F1.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.