MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fiddle Yard
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fiddle Yard

 Post Reply Post Reply
Author
TogKris View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 februar 2013
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TogKris Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fiddle Yard
    Posted: 11 juli 2018 at 13:52
Hei.
Jeg går å spekulerer i å lage en Fiddle Yard. Først med 3 spor på en plate som skal 'skyves' frem og tilbake vha en Stepmotor kontrollert av en Arduino. Har lekt mye med Arduino og dette skal være mulig å få til.
 
Det jeg sliter med er hvordan få plata / sporene til å stoppe nøyaktig der de skal. Noe likt en dreieskive med tannhjul. Jeg antar jeg kommer til å lage dette i treverk (da jeg ikke kan sveise for ellers hadde jeg lagt den i metall), og da blir det litt slark pga bevegeligheten i treverk. Derfor trenger jeg noe som sjekker nøyaktig posisjon hvor den skal stoppe.
 
Er det noen smarte hoder der ute som kan komme med noen tips ?
 
Jeg har tenkt på optisk, infrarød, laser, magneter/reed, fysiske følere ala blokkstyring. Kanskje noen allerede har laget noe tilsvarende. Har funnet noe på YouTube , men de er langt mer avanserte enn det jeg er i stand til.
 
Gode tips mottas med takk.
 
Mvh Kris

Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2018 at 17:17
Hei,

Jeg har tenkt på det samme.
Det å få nøyaktig deteksjon av posisjon er vanskelig.
Jeg har mer tro på å bygge en stabil mekanisme, og gjøre justeringen i programvaren, basert på at man ser, når den er i riktig posisjon.  Det er selvfølgelig mye enklere med kun to spor.  Da kan man lage en fjørende mekanisme.

For å få en stabil konstruksjon, kan du basere deg på z-aksle mekanismen fra en 3D printer.  Her er et eksempel :

https://www.aliexpress.com/item/3d-printer-Z-axis-diy-c-beam-Z-axis-kit-CNC-Z-axis-kit-T8-screw/32812317283.html

Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2018 at 20:10
Det er en artikkel i siste Model Railroader (august 2018) om akkurat dette. Styres av Arduino og beveger seg sideveis. Artikkelen inneholder deleliste og full beskrivelse
Terje
Back to Top
TogKris View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 februar 2013
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TogKris Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2018 at 14:10
Hei.
Takk for info begge to Smile
 
Status er jeg ha lekt med Arduino og en plate som rommer opptil 15 togsett en god stund.
Denne plata glir på "Linear Rail" og flyttes via en Stepmotor og en "Ball Screw" (vet ikke de norske betegnelsene). Dette er ganske likt en 3D-printer.
 
Dette fungerer tilsynelatende helt fint i test-modus, men jeg har altså problemer med avsporing da den bommer med kanskje en halv til en mm (!). Dette fordi det er ørlite slakk i konstruksjonen (kanskje pga varierende temp og fukt da den er laget av tre - skulle kanskje laget den i aluminium). Men siden jeg fremdeles er i test-modus er det ingen krise ennå. 
 
Derfor ønsker jeg meg en dings som gjør at den stopper på korrekt sted helt uavhengig av evt slakk, temp, fukt, bevegelser i konstruksjonen o.a. Tenkte kanskje en Infrarød sensor (eller kanskje laser) kunne være tingen, men vet ikke om jeg får den så nøyaktig til å dekke alle spor og begge veier. Har kun testet med 5 spor så langt og Stepmotoren er utrolig nøyaktig så det er ikke der prob ligger.
 
Artikkelen i Model Railroader er interessant, men helt andre dimensjoner jeg det jeg har tenkt, selv om prinsippet er det samme.
 
Noen flere som har noen gode ideer Ermm
Mvh Kris

Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2018 at 18:27
Det finnes også varianter som går i høyden (heis) for å tenke litt ut av boksen. Prøv med litt googling på model train elevator

http://www.nelevation.com/nelevator/
Terje
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2018 at 21:33
Hei,

Du kan også vurdere denne sensoren :
https://www.digikey.no/products/en?keywords=%201597-1484-ND%20
 
varenr :
1597-1484-ND

RPR-220 Infrared (IR) Sensor Grove Platform Evaluation Expansion Board

Den kobles til Arduino Digtal inngang, og trigges når den kommer i nærheten av noe hvitt.  Det er vanlig å bruke den til Robotter som følger svarte linjer - eller til måling av turtall.  Fungerer fint til mitt formål, men du må evt. teste den ut for å se om du får den til å trigge nøyaktiv når du vil.

Koster kr 40  hos digikey.no, men du får frakt på kr 140 i tillegg, så her må du evt bestille noe mere for å komme opp til kr 420 for gratis frakt. (søk f.eks. på Arduino, for å finne noe mere - - Jeg opplever normalt levereng med DHL etter til dager.

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2018 at 21:43
Model Railroader Video Plus har nylig lagt ut en video om an Arduino styrt travers som er bygd av deler for en 3D printer.  Jeg regner dog med at man må være abonnent for å se hele videoen.


Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.