Fleksibel gips? |
Post Reply ![]() |
Author | |
cfsalicath ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 27 juni 2018 at 20:54 |
Jeg jobber med mitt første fremo-prosjekt, med forbilde fra Bergensbanens høyfjellstrekning i vinterdrakt. Jeg har bygd opp landskapet med dels skumplater, dels fugeskum armert med hønsenetting, og har lagt et lag gips oppå. Så ble jeg tipset om at mange fremo-byggere unngikk gips fordi det kunne sprekke i frakt og håndtering - en problemstilling jeg ikke tok høyde for. Nå skal jeg legge snø, og prøver å finne en sparkelmasse eller gips som er litt fleksibel, så eventuelle sprekker ikke nødvendigvis havner på overflaten. Noen tips til hvordan jeg kan løse dette?
|
|
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
|
![]() |
|
Bo11 ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
All gipsbruk kommer att krackelera för dig inom en kommande tid. Att förhindra detta så krävs det någon typ av armering som kan bestå av blöta lakan remsor exempelvis. Detta är naturligtvis kostsamt för 2.9kvm, och kan göras med grövre gasbinda som läggs i ett gipsbad, för en betydligt mindre kostnad. Apoteket elastiska gasbindor 6cmx4m 2st kostnad Sverige 25kr för smma yta som woodland-scenics blir det sek-163kronor. Vänligen Bo
|
|
![]() |
|
Henning L ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Du kan også kjøpe skinkelerret, ubleket, lime det ned på bærekonstruksjonen og så gips på dette. Bra armering!
|
|
![]() |
|
mjens1 ![]() Viderekommen ![]() Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Hei! Jeg bygger også vinteranlegg (http://forum.mjf.no/vinterbanen_topic9289_page2.html) og bruker Ardex A828 gips (http://media.byggtjeneste.no/media/dokument/117569) til nesten alt. Denne gipsen sitter veldig godt, er veldig solid, lett å jobbe med og sprekker ikke lett. Har du et solid nok rammeverk tror jeg det skal gå helt fint.
|
|
![]() |
|
Bo11 ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Vi jobbar med ganska brett sortiment på flexbruk när vi jobbar med badrum.
Detta kanske skulle kunna bidra med bra effekt. ARDEX X 77 Flexibelt plattsättningsbruk Produktbeskrivning Vatten- och frostbeständig Mycket god vidhäftning För keramik med låg vattenabsorption Uppfyller C2 krav enligt EN 12004 Fiberförstärkt Inom - och utomhus på golv och vägg. Konsistens/Lätt, smidig, plastig. Bearbetningstid Ca 3
tim vid 20°C. Finns i 5/12,5/25kg |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |