MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Får ikke Decoder Pro til å virke
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Får ikke Decoder Pro til å virke

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Får ikke Decoder Pro til å virke
    Posted: 24 juni 2018 at 20:39
Jeg styrer mitt lille ende til ende anlegg (Østlandsbanen) med en Digitrax Xephyr og en Loconet bus med 4 paneler og enkle UT4 kontrollere.  Jeg har imidlertid aldri blitt særlig komfortabel med programmere dekodere fra Zephyr (mot et programmeringsspor), annet enn til setting av adresser.  Etter å ha sett Decoder Pro funksjonalitet på MR Video Plus, har jeg lastet ned programmet fra JMRI (for Mac) og koblet Macen opp mot et programmeringsspor via en Digitrax PR3.  Det ser imidlertid at den versjonen jeg har lastet ned ikke gir meg de funksjonene jeg ønsket; lese et lok, finne decodertype, sette adresse samt endre verdier og eventuelt laste ned lyd.  Åpningsbildet er helt annerledes og det ser ut som jeg bare er i "edit mode", uten mulighet til å lese verdier fra lok på sporet.








Jeg fikk spørsmål om å oppgradere Java mens jeg skrev dette innlegget, men tror ikke at feilen ligger der.  Noen som har gode råd?



Edited by Morten Jacobsen - 24 juni 2018 at 20:44
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2018 at 21:36
Hei,

Min standardtest for å sjekke om DecoderPro kommuniserer mot digitalsentraler, er å skru strømmen på og av (rød / grønn knapp).  Hvis alt virker skal du kunne gjøre det både på Digitalsystemet og i DecoderPro.

Hvis dette ikke fungerer, må du inn i preferences for å se hva som er feil:

1. Connections er parametere riktig.
2. SJekke at hver enkelt funksjon er koblet mot denne digitalsentralen (ikke den interne simulatoren)

Var litt vanskelig å lese skjermbildene du hadde vedlagt.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2018 at 21:37
Etter å ha kommunisert med gode MJ venner og lett litt på Digitrax sine sider har jeg kommet litt videre, men fortsatt leser ikke programmet dekoderen.  USB blinker grønt og Stat rødt på PR3.  

Serie port:






Fortsatt feilmelding:




Edited by Morten Jacobsen - 24 juni 2018 at 21:38
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2018 at 23:13
Trur dette kan være problem med spenningen. Har samme utstyret selv og har testet litt på dette tidligere. Mener jeg fant ut at problemet skyldes for lav spenning uten at jeg husker i farten hvor høy spenningen må være.

Edit: sjekka jmri sine sider no og lyddekodere har enkelte brukere rapportert at en må helt opp i 18v for å lese, men pr3 er bare oppgitt til maks 15v. Zephyr har 13,5 volt strømforsyning om jeg ikke husker feil. Du finner mer her:
http://jmri.sourceforge.net/help/en/html/hardware/loconet/PR3.shtml

Edited by Johannn - 24 juni 2018 at 23:44
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2018 at 07:38
Hei Morten

Må stille standard kontroll spørsmålet : Virker programmering og lesing når du gjør det manuelt Dvs direkte fra Zephyren?
Alltid greit med en skisse på oppkobling også når ting ikke virker 😉
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2018 at 08:45
Takk for spørsmålet Jarle.  Lesing virker fra Zephyren og jeg kan programmere adresser.  Noen ganger "tar" imidlertid ikke dekoderen en 4 sifret adresse.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2018 at 08:47
Skal i klubben på onsdag.
Kommer du innom - kan vi se på det😉
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2018 at 09:42
Da tar jeg trolig en tur.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2018 at 10:02
Den e go
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2018 at 20:45
I serien "Morten prøver seg frem med JMRI Decoder Pro", har vi kommet frem til at mye har skjedd etter hjelp fra Jarle (se over) og jeg skiftet fra Digitrax til Sprog for interface.  Utfordingen i dag er å sette riktige funksjoner på en NMJ Skd224.  Er det noen som kjenner til hvilken dekoder som sitter i den oppgraderte versjonen og som i tillegg vet hvordan funksjonene skal settes i dekoder pro?  (Retningsbestemt Lys pluss Lys i førerhytta).  Tar gjerne i mot en kopi av hele listen med CVer for modellen også.


Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2018 at 11:15
Det er en Rumensk dekoderprodusent som heter Technologistic (eller noe slikt?) som sikkert er bedre kjent som Train-o-matic? De har laget hele den nye elektronikken til Skd224.
Vet ikke om de er aktive lenger?
 
Glemte å si at de har laget innerbelysninger til BM73 og passasjervogner fra NMJ:


Edited by Kjell H. - 16 juli 2018 at 11:35
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2018 at 15:28
Som Kjell sier er det Train-o-matic i SKD224. CV-lista finnes i monteringsanvisningen for erstatningsprintet: https://www.togbutikken.no/wp-content/uploads/2016/03/SKD224_replacement-board-with-integrated-dcc-decoder-assembly-guide-v-0.1.62.pdf ;

F0 og F1 kan retningsstyres. For den som skulle klare å dumpe borti Train-o-matics vanlige dekodere, så er en rumensk manual (heldigvis med engelsk CV-liste :-) ) her: https://www.hgd.ro/info/TOMBAS.pdf

Har faktisk et par av disse Lokkommander mini, og de er faktisk ikke så verst. Tror jeg ga 75kr for dem for et par år sida, og det er de i alle fall ærlig verdt...
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2018 at 00:16
SKD224 ligger under Tehnologistic (train-O-matic) i min JMRI 4.12 sammen med lyslister for B3 og B7 vognene
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.