MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva velger jeg??
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva velger jeg??

 Post Reply Post Reply
Author
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva velger jeg??
    Posted: 01 mai 2018 at 09:46
Hei alle eksperter på digitalisering!
Jeg har tatt opp igjen MJ hobbyen etter nesten 30 års pause.
Hva gjør jeg?
Jeg har om lag 20 lokomotiver hvorav 14 har chip for det eldgamle systemet Hornby ZERO 1.
Systemet "halter" etter 30 år i esker.
Men hva skal jeg velge?
Ønsker i utgangspunktet bare å kjøre noen få tog samtidig. Trenger ikke automatisering.
Ønsker å ha enkel oversikt over sporplan/sporvekslere. Manuell styring med brytere???
Eller finnes det i dag smarte løsninger for datamaskin?
Vil ha det enkelt, er "treg" i oppfattelsen av alskens moderne duppeditter, selv om jeg lett lar meg fascinere.
 
Har lite peil, men hva med Lenz?
 
Håper på snarlige tips.......
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2018 at 11:24
Hei,

Kjøp deg et Roco Digitalt startsett - Koster fra ca kr 2500 - 6000.
Jeg anbefaler et sett med "z21 Start" og multimaus.  Se f.eks. her :

https://www.nmj.no/startsett/startsett-h0-1-87/filter/a-10,dcc-digital,dcc-sound/manufacturer,roco.html

eller her :

https://www.togbutikken.no/product-category/skala-h0-187-startsett/

(Lenz er bra det, men er litt Rolls Royce, Dyrt og gammeldags  -  Roco digitalsentral og multimaus er Lenz kompatibelt)



Edited by programmeringssporet - 01 mai 2018 at 11:27
Back to Top
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2018 at 08:46
Har Roco chip som lett monteres i gamle lok? og enkle og programmere?
Back to Top
Niels View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 april 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2018 at 09:23
Hei Gamlestølen.
Chip heter nå til dags Decoder. Roco bruker Zimo eller ESU decodere. Jeg selv fortrekker ESU decodere jeg syns de er lettere å programere. (jeg har utstyret) men med z1 fra roco går det fint an å programere ESU også. 
Det å sette inn decodere i gamle lok krever lodde kunskaper. Nå kjenner jeg ikke til Hornby tekniken, men tror ikke den er så forskjellig fra andre merker. Decodere uansett merke er vanligvis laget etter samme NEM standard og kobles stortsett på samme måte. Det fins mye informasjon om dette på Google og youtube. Lurer du på noe er det kort vei til forumet og bare spør. håper dette hjelper deg litt på vei. Lykke til med hobbyen.

H0 på spare bluss, Fremo er toppen
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2018 at 11:23
Hei,

Kan du si litt om hva du har av lokomotiver ?
Hornby lok for Zero1, har et grensesnitt med tre ledninger mot dekoder som må endres, ganske drastisk for DCC dekodere. Med DCC må hjul og begge motorpoler isoleres.

Jeg monterer ofte plug i lokomotiver uten, for å gjøre det lett å teste/feilsøke uten dekoder med Analogstyring.

Du bør også tenke igjennom om du vil ha lyddekodere i en eller flere lokomotiver.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2018 at 13:19
Ja. Det finnes smarte løsninger for datamaskin. En av dem heter jmri. Der kan du lage oversiktlige paneler som viser sporplan med veksler m.m. Du kan sette vekslene på skjermen. Du ka også lage en fin liste over alle dine lok,  og du får et godt hjelpemiddel til å programmere dekoderne.
Jmri kan også mye mer.

Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2018 at 21:47
Hei og takk for svar.
Jeg har ikke lok fra Hornby, men Fleischmann, Roco, Liliput, Lima og et par ombygde Märklin lokomotover. Mest Roco og Liliput.
 
Er dekodere med lyd større enn de andre? Høres jo absolutt smart ut med lyd....
 
Mvh
Back to Top
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2018 at 21:53
Har så vidt rukket å prøve anytrain.
Litt knotete med fleksible skinner, ellers ok.
Skal se på ditt forslag og prøve det også før jeg kjøper lisenser.
Kan programmet "skjønne" når jeg må isolere skinneneved f.eks. vendesløyfe eller må jeg holde styr på dette selv?
 
Mvh
Back to Top
Niels View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 april 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2018 at 00:05
Det finnes grei elektronikk som styrer vendesløyfer. Togbutikken har det. koble 4 ledninger og apparatet styrer det selv uten at du merker det. 
Du skriver noe om anytrain, men jeg kjenner ikke til det kan det hende du mener "anyrail" som er et tegneprogram for modellspor?
H0 på spare bluss, Fremo er toppen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.