MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - sparradiuser
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

sparradiuser

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: sparradiuser
    Posted: 01 desember 2005 at 13:14
har testet litt sporlegging på kjøkkenbenken (dont"try this at home people!)

Det jeg fant ut var at mine lima B3-vogner ikke likte den minste sporradiusen til Marklin k-skinner (ikke industrisporet) 360mm. De sporet av ganske ofte, selv ved lav fart.

Er dette normalt? Er det skinnene mine eller vognene det er noe galt med. Jeg kjørte ikke med ballast under skinnene, ville dette hatt noe å si for avsporingen sin del?


Edited by einjen
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2005 at 13:28
Jeg har en gammel Lima B3 av den aller første typen (kjøpt på begynnelsen av 80-tallet), og den går faktisk helt fint på de gamle M-skinnene mine! Men det er mulig det er større flenser på de gamle vognene?

Mvh Heine
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2005 at 13:36

Ja Einar, jeg tror jeg vil si det er normalt ....

På vårt lille myntanlegg som står på Arendal Stasjon har vi et tog med to B3-vogner som kjører på gamle M-skinner, med samme radius som du har. Her oppdaget jeg snart at endene på vognene støter sammen i kurvene, og presser vognkassen utover, med avsporing som et vanlig resultat. Jeg måtte øke avstanden mellom vognene ved å jukse litt med koplingene, da gikk det bra. Jeg festet koplingsbøylene sammen med en ståltrådbit. Men det er ikke så enkelt å gjøre på et vanlig anlegg hvor man ønsker å kunne kople vogner av og på.

Du må nok finne deg i å øke radiusen...

Hilsen Halvor

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2005 at 18:56

Mange av vogner og lok krever en minste radius.

Rocos vogner går på radius 2 til roco. Det gjør og el og diesel lok med untakk av noen damplok som krever radius 3 til roco. Lima"s B3 går på rocos r2 mens B5 liker seg best på r3 og oppover.

A matter of life and death
Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2005 at 20:19
jeg hadde en b3 vogn før og den gikk fint på den minste radiusen til märklin c-spor, men det sporet av på veksler og når toget rygget...

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2005 at 02:06

Originally posted by crasyhh crasyhh wrote:

jeg hadde en b3 vogn før og den gikk fint på den minste radiusen til märklin c-spor, men det sporet av på veksler og når toget rygget...

Det hjelper å bruke noe annet en de stardar koblingene som er på b3 vognene. Bruker rocos nye kortkoblinger og har ikke hatt en avsporing i Horten. Når d har skjedd har det ikke vært koblingen sin feil.

A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.