MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Komponenter for kontrollpanel for sporveksler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Komponenter for kontrollpanel for sporveksler

 Post Reply Post Reply
Author
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Komponenter for kontrollpanel for sporveksler
    Posted: 07 april 2018 at 13:34
Originally posted by ses ses wrote:

Så spørs det hvordan du vil indikere sporvekselposisjon. Den "ekte" måten å gjøre det på er med tilbakemelding fra vekselmotoren for da vet om vekselen faktisk har lagt seg i antatt posisjon.
Den "helt ekte" måten er faktisk at tilbakemeldingen kommer fra selve sporvekseltungene. Hvis man ser etter på en sentralstilt sporveksel er det to trekkstenger til hver tunge. De ser like ut, men har forskjellig funksjon. Den ene stangen går fra motoren ut til tungen og beveger denne. Den andre går fra tungen og inn til kontaktsettet for tilbakemelding til sikringsanlegget.
Når kontaktsettet ligger i motoren vil man jo bare kontrollere hvilken posisjon motoren har gått til, man har ikke kontroll på at tungene virkelig har flyttet seg. Den eneste typen sporvekselmotorer jeg kjenner til er som har en slik funksjon er Pecos PL-10 (eller hva den nå heter i dag). Der kan det settes på et kontaktsett som er direkte koblet til stillsvillen og dermed til tungene.
På sporvekselmotorer som har fjæroverføring til tungene (slik at tungene går tilbake til utgangsposisjon hvis sporvekselen "kjøres opp") har man ikke denne kontrollen. Hvis en Pecoveksel kjøres opp vil indikasjonen vise det.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2018 at 11:05
Du trenger motstander i tillegg til LED (seriekoblet) slik at de ikke brenner ut. Motstanden tilpasses spenningen og hvor mye strøm LED trekker. Bruk Ohs lov (U=RI) for å beregne passende motstand. I gamle dager trakk LED ca 20 mA. Moderne LEDs trekker ofte betydelig mindre. Et datablad på de LED du bruker vil fortelle hvor mye trekket er. Får du ikke tak i det, kan du prøve deg fram med en høy motstand og så minske den inntil du får passende lysstyrke.

Så spørs det hvordan du vil indikere sporvekselposisjon. Den "ekte" måten å gjøre det på er med tilbakemelding fra vekselmotoren for da vet om vekselen faktisk har lagt seg i antatt posisjon. Når du henviser til vekselmotorer MTB MP5 så sier det meg ingen ting. Men det som regnes som state of the art sporvekselmotorer er Tortoise. De har to kontaktsett og der kan det ene brukes som tilbakemelding på posisjon. Kanskje har din MTB MP5 også kontaktsett for tilbakemelding?
Svein S
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2018 at 22:22
Takk for tipset, jeg bor i Bergen så skal sjekke ut Kjell & Co. Greit hvis man kan slippe å måtte bestille på nettet.
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2018 at 22:15
Kjell & Company har det du trenger. Jeg vet ikke hvor du bor, men de har allerede tre butikker her i Bergen og en god nettbutikk - https://www.kjell.com/no/. Skala Design’s nettbutikk har hatt de bryterne og lysdiodene jeg har hatt behov for, men jeg ser at nettsiden er nede for tiden - http://www.sidespor.no
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2018 at 21:50
Hei,
Jeg er godt i gang med bygging av anlegg, og jeg skal ha et kontrollpanel med vippebrytere og lys for å indikere hvilken vei vekselen ligger. Men akkurat når det gjelder dette området så er jeg ganske grønn. Hvordan det skal kobles virker i utgangspunktet ganske greit, men når det gjelder å velge komponenter så er det en hel jungel der ute for en grønnskolling som meg. Setter derfor veldig stor pris på om noen kan bidra med noen spesifikke forslag til komponenter

De komponente jeg trenger (spesifikke) forslag til er:
- Vippebrytere
- LED/dioder for indikasjon av sporvekselstilling
- Noen andre komponenter jeg har glemt som det vil være behov for?
- Anbefalt ledningstverrsnitt???

For styring av anleggets 8 sporveksler benyttes MTB MP5 vekselmotorer (i utgangspunktet skulle det være MP1, men ble en liten feilbestilling fra min side og jeg gidder ikke å gjøre noe med det...Wink)

Jeg har også en strømforsyning fra Clas Ohlson liggende, vil den være passende for mitt formål?



Alle tips mottas med stor takknemlighet!Smile


Edited by Yngve - 05 april 2018 at 21:50
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.