MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin 29205 Togsett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Marklin 29205 Togsett

 Post Reply Post Reply
Author
Robert-Karlsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 25 mars 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Robert-Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Marklin 29205 Togsett
    Posted: 25 mars 2018 at 13:15
Hei!

Da er jeg (og min sønn) ny i denne togverdenen :)
Han fikk et tog og en del skinner til jul av sin onkel.
Onkelen hadde fått dette når han selv var ung, så det er vel ca 20 år gammelt.

Uansett, kan dere gi meg litt info om hvilke skinnetyper det er jeg har? står H0 på esken..

Og toget funket fint til å begynne med, men nå bråker det ganske mye og går sakte fremover.
Hva kan være galt? er det børster på dette?

Og til sist, finnes det noen slags nybegynner guide på norsk slik at man får litt grunnleggende info om modelltog?

Takk,

Mvh Robert.


Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2018 at 17:32
Er ingen ekspert på modelljernbane ikke i nærheten engang men kan prøve svare så godt jeg kan. I følge bilde på esken er det marklin c-spor skinner som er med i settet. 




Edited by marklintog - 26 mars 2018 at 00:33
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2018 at 18:34
Støy (skrike- eller skrapelyder) kombinert med at lokomotivet kjører saktere skyldes i ca 99,9 % av tilfellene (altså i praksis alltid) at motoraksellagrene er tørre. Det er helt vanlig på modeller som har ligget lagret lenge.
Du skal da smøre akseltappene på hver side av motoren med EN LITEN dråpe olje (ikke to dråper!!). Bruk symaskinolje eller en tilsvarende tynn maskinolje. Kan også kjøpes i modelljernbaneforretninger. Bruk for all del ikke matolje, olivenolje eller andre sorter oljer, de herder og ødelegger lokomotivet etter en tid (har dessverre sett noen sånne gjennom årene...).
Hvis du ikke vet hvor motorakselen er ser du i bruksanvisningen. På den ene siden av motoren er den midt mellom motorbørstene, og da selvfølgelig også rett overfor på motsatt side.
Tannhjulsakslene og selve hjulakslene kan også smøres veldig forsiktig, hvert sted med den aller minste oljedråpe du klarer å få til. Heller ikke der skal det to dråper. Det verste er ikke noe olje, men det nest verste er for mye olje.
Husk at det er der to flater glir mot hverandre at det skal smøres. Noen tannhjul roterer på en stillestående aksel, mens noen har en aksel innpresset i tannhjulet hvor akselen roterer i en boring i rammegodset. 
Selve tannkransene på tannhjulene er det ikke nødvendig å smøre. Det siger litt olje ut fra akslene, ekstra olje på tannkransene bare griser til.
 
Hvis settet ikke er veldig mye brukt er det neppe nødvendig å skifte motorbørster.
 
Hvis du holder lokomotivet opp-ned og sikter langsmed og på tvers av slepeskoen skal den være helt rett i alle retninger, og stikke ca 2mm opp over hjulene i begge ender. Trykker du på den, så skal den fjære lett.
 
Generelt skal alt slikt utstyr holdes rent, så rengjør hvis det er nødvendig. Hovedproblemet ditt løses uansett med en liten dråpe olje på hver side av motorakselen.
Back to Top
Robert-Karlsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 25 mars 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Robert-Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2020 at 14:53
Hei igjen. Dette ble pakket bort sist, men er tatt frem igjen nå. Har skaffet en sponplate for å bygge toget og vegetasjon osv.
Men nå har tydeligvis den glødepæren gått sund. Og tror denne fungerer som en sikring.
Toget er gammel, ca 25 år tenker jeg. Finner ikke delelisten til det, og det er ikke noe i esken eller.
Noen som kan hjelpe meg å finne i dette?
Og den pæren, noen som kan kjenne til at det er en sikring? og hvor kjøper jeg denne?

Takk :)
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2020 at 17:35
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2020 at 21:54
Nei, lyspæren har ingen sikringsfunksjon. Lyspæren er en lyspære, og gjør ikke noe annet. Den kjøpes hos en Märklinforhandler, eller bestilles fra Märklin.
 
Denne delelisten er for den delvis moderniserte utgaven av lok 3000, med trommelkollektormotor og konvensjonell (elektromekanisk) retningsomskifter. Den viser modellen slik den var fra 2001 og senere.
Det finnes mange varianter av denne modellen, og tilsvarende mange varianter av delelister for den.
Av slitedeler er både motoranker, statorspole, motorskjold, motorbørster og lyspære forskjellig avhengig av når den er produsert. Også mange andre deler er annerledes.
For å få riktige deler må man enten ha korrekt deleliste som ble levert sammen med lokomotivet, eller være godt kjent med utførelsen av de enkelte modellene, eller ta den med til en forhandler som finner riktige deler.
Jeg har dessverre sett veldig mange slike lok hvor noen har kjøpt feil reservedeler som de allikevel har prøvd å få til å passe. I beste fall virket det bare ikke, men mange ganger hadde lokene blitt påført betydelig større skade enn nødvendig i forsøket på å få satt inn de gale.
 
Lokomotivet i dette startsettet er oppgitt å være et Delta-lok. Da har det en elektronisk Delta-dekoder i stedet for den retningsomskifteren som er vist på delelisten. Dermed er også koblingsskjemaet annerledes. Lyspæren kan være en stiftpære slik som på bildet i delelisten, men det er også mulig at det er en eldre type skrupære (med gjenger). Det finner man bare ut ved å åpne loket.
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.