MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lok raser av gårde ukontrollert
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lok raser av gårde ukontrollert

 Post Reply Post Reply
Author
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lok raser av gårde ukontrollert
    Posted: 16 mars 2018 at 09:17
Hei.
Jeg kjører Mærklin digitalt anlegg, styrt med TAMS controller.  Jeg har i lang tid hatt (og fortsatt har) problem med at et (tilsynelatende tilfeldig) lok plutselig raser avgårde i full fart uten at jeg har gitt noen kommando.  Og eneste måte å stoppe det på (hvis det ikke allerede har crashet eller kjørt av sporet) er ved å ta bort strømmen.
 
Jeg har i flere år slitt med dette.  Det kan skje et par ganger for dagen, eller kanskje en gang pr mnd.  Men sist, i dag, skjedde det med et lok med lyd-dekoder.  Først spilte det av en av lydene sine, og etter en stund raste det avgårde.
 
Jeg har byttet dekoder i flere av de lokene det har skjedd med, og da har det tilsynelatende hjulpet.  Men jeg kan ikke fortsette å bytte dekodere i det uendelige.  Og jeg tror ikke det kan være feil på så mange forskjellige dekodere.
Jeg har programmert bort analog-styring på flere av de lokene dette har skjedd med, men det hjalp ikke.
 
Anlegget er bygget opp ganske nøye, og all ledningsføring skal være OK.  Men jeg har begynt å lure på om problemet kan være at TAMS controlleren ikke sender et "rent" nok signal til skinnene, slik at decoderene av og til misforstår kommandoene som går i sporet?  Noen som vet, eller har noen erfaringer, med dette?  Det er veldig vanskelig å feilsøke dette, da det kan skje veldig sporadisk og med veldig forskjellige lok og dekodere.  Men det er veldig problematisk.  Særlig her på et stort anlegg med mange tog på sporet.
 
Hvis det evt skal være nødvendig å bytte controller, hva skal man i så fall satse på?  Hva er det beste man kan kjøre, sammen med WinDigiPet, som jeg bruker?
 
Beste hilsen
Per.
 
 
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2018 at 17:36
Min første tanke var dette med analog styring men så skrev du at du hadde slått det av i dekoderen. Det er noe jeg har sett flere ganger. Dårlig signal er en annen årsak som er naturlig å tenke på og du skriver anlegget er bygget opp ganske nøye. Da er det fristende å se litt på selve sentralen slik du tydeligvis også har tenkt på. Har du mulighet til å teste anlegget med en annen controller, ESU eller Märklin f.eks? Om problemet ikke er der enda eller blir borte så vet du litt mer.

Laurenz
Back to Top
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2018 at 17:51
Hei.
 
Nei jeg har ingen annen sentral å prøve med.  Skal gå nøyere gjennom en del innstillinger både i TAMS kontrolleren, lok-dekoderne og WDP.  Fikk noen tips fra en WDP beta-tester.
 
Per.
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2018 at 16:53
Dersom du tar for deg hvert lok og setter "automatisk analogvalg" til null (bit 2 =av), så skulle det hjelpe? Dersom loket grunnet støy og kontaktproblemer "velger" analogdrift og "raser av sted", vil det fortsette med samme hastighet og fart. Dette gjelder DCC og DCC-baserte dekodere der man kan stille CVer.
Noen dekodere er følsomme for multiprotokoll, så prøv å slå dette av på sentralen.
Gamle Märkin-dekodere forstår "bare" Motorola og AC-strøm.
Back to Top
Trotters View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 oktober 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Trotters Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2018 at 02:23
Hei,

En teori jeg så nevnt i en video på YouTube var at stamledningene som du mater skinnene fra ikke bør være en "ringledning", da signalene fra kontrolleren vil kunne nå lokomotivet fra to retninger til ulik tid (grunnet ulik avstand), og sånn sett forurense signalene med en ekkoeffekt. Tilsvarende bør også sporene ha en form for seksjonering (minimum på samme sted som stamledningene), for ellers vil skinnene kunne sørge for den samme effekten og ditto problemer.

Jeg har ingen personlige erfaringer på området, men videreformidler kun det som ble sagt i klippet. Jeg vet ikke engang om dette er en aktuell problemstilling for ditt anlegg.

https://youtu.be/I5ief4AZ5ys?t=13m45s
(13:45 - 16:00)

- Trygve
Back to Top
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2018 at 07:42
Hei !
 
Takk for info.  Nei, jeg bruker ikke ring-mating.  Faktisk har jeg 6 boostere som alle mater hvert sitt område, og alle er separerte fra hverandre.  Og innenfor hvert område har jeg mating ca hver 30-50cm fra matekabel som ligger under anlegget i stjerneformasjon, ikke ring, , så det fenomenet som er beskrevet i videoen vil ikke kunne oppstå her.
 
Men takk for forsøket :)
 
Beste hilsen
Per Olsen
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2018 at 10:33
Det hadde vært rart om dette fenomenet skyldes "ringmating"? DCC-signalet er relativt lavfrevens med store pulsbredder og gangtiden gjennom begge grenene vil være ubetydelig.
 
Jeg tror heller på at det kan være spenningsforskjeller mellom ulike boostere som trigger analogdrift på enkelte lok og dekodere?
Back to Top
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2018 at 11:11
Hei. 
Nå har ikke problemet vist seg på en stund :) etter at jeg fikk koblet vekk analog drift på samtlige lok.  De lokene som laget dette problemet, hadde disablet analog drift, men raste enkelte ganger avgårde likevel.  Men nå skal det være borte fra alle lok, og (krysser fingrene) feilen har ikke vist seg på en stund.
 
Kan ikke måle noe forskjell i spenninger fra boosterene.  Det skal vel ikke ha noe å si likevel, da lok som raser avgårde står helt innenfor kun 1 booster-krets når det starter opp...
 
Per.
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2018 at 22:32
Dersom spenningen som forsyner boosteren har et "dip", så risikerer man at loket "raser ut".
Sjekk spenningen på oscilloskop, særlig om det er switch-mode strømforsyning og boosteren har dårlig filtrering av inngangsspenningen.
Har merket forskjell på dekoderfabrikat også. Spesielt eldre Tams og Digitrax har lett for å "rase ut". - Andre fabrikat bruker å ha en forsinkelse - før dekoderen skifter om til "analog drift" dersom den har vært spenningsløs.
Positivt at CV#29 ser ut til å løse dine problem dersom du stiller Bit 2 "av".  - Håper at dette vedvarer!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.