MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Termisk problem med FREDi
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Termisk problem med FREDi

 Post Reply Post Reply
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Termisk problem med FREDi
    Posted: 09 mars 2018 at 13:33
Noen av dere har sikkert, slik som jeg, undret på et "problem" med FREDi, nye og gamle, hvor loket ikke vil stopper helt, men beveger seg sakte selv om kontrollen er skrudd helt ned. Etter en samtale med Lutz Brenneis i Hamburg fikk jeg litt mer klarhet i hva dette skyldes:

Når FREDi'en er kald (min erfaring: under ca. 12-15 grader) så oppstår en termisk ustabilitet i elektronikken som resulterer i at FREDi'en sender stadig nye hastighetskommandoer, og i realiteten styrer loket med hastighet 0, 1, 2, 3 i rask rekkefølge. Dette får loket til å sakte krype fremover eller bakover.

Feilen er lokalisert, og det finnes en mulighet for å rette på dette ved å bytte noen komponenter. Feilen forsvinner også etter noen tids bruk, dvs. at FREDi'en har stått tilkoplet en stund.

Det legges ikke opp til en utstrakt modifikasjonsrunde, så det er opp til hver enkelt å se om dette er et praktisk problem som man faktisk ønsker å rette på. Effekten av feilen kan sannsynligvis unngås ved å sette laveste hastighetstrinn på dekoderen til større enn 3.

For dere som lagrer FREDi i kalde rom, eller har tidvis lave temperaturer i rommer hvor FREDi benyttes, kan det i alle fall være greit å vite om problemet.

Hilsen Halvor




Edited by halvors - 09 mars 2018 at 13:35
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2018 at 21:12
Det er jo kjempeflott for oss som ennå ikke har summet seg til å montere en forsendelse for lenge siden, om det kan oppgis hvilke komponenter som bør skiftes ut Embarrassed
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2018 at 22:54
Jeg vet ikke sikkert, det er mulig Pål vet... Men jeg mener det dreier seg om et par av de overflatemonterte (forhåndsmonterte) motstandene. Jeg tror ikke det spiller noen rolle om byggesettet som sådan er montert først.

Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.