MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Jeg ble så inspirert - stillverk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Jeg ble så inspirert - stillverk

 Post Reply Post Reply
Author
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jeg ble så inspirert - stillverk
    Posted: 04 februar 2018 at 21:31
Artikkelserien i siste numre av MJ-bladet har virkelig vært inspirerende lesning. Og temaene har hjemsøkt meg i mine drømmer dag og natt. Så jeg bare måtte bygge meg noe mer forbildetro enn den "trøtte" styring av veksler og signaler som jeg har hatt til nå.

Her er så langt drømmene til nå har materialisert seg. 


Brytere mm er på plass, og hullene til lysdioder er klare. Nå mangler bare resten!
Helge F.
Back to Top
KGB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2018
Status: Offline
Points: 77
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KGB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2018 at 21:37
.

Edited by KGB - 11 februar 2018 at 21:41
Back to Top
GeirM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 oktober 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2018 at 22:48
Hei, så flott at du fant inspirasjon - virkelig et flott stillverk.
 
Med vennlig hilsen
Geir Melgårdsbakken, CCO Tøff-tøff MEDIA
Redaktør MJ-bladet, Modelljernbaneforeningen i Norge
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2018 at 23:00
Dette er jo den beste tilbakemeldingen en skribent kan få, at noen finner ting nyttig og bruker det til noe selv. Takk for at du delte dette.
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2018 at 00:23
Originally posted by KGB KGB wrote:

Her er det bare å bøye seg i hatten.
Og vi som ikke har hatt, kan ta av oss støvet.
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2018 at 18:45
Originally posted by ses ses wrote:

Dette er jo den beste tilbakemeldingen en skribent kan få, at noen finner ting nyttig og bruker det til noe selv. Takk for at du delte dette.
Selv takk, for de fine artiklene. Har studert de nøye, og lest det jeg kommer over på njk og andre kilder.
Jeg har et spørsmål jeg ikke har funnet klart beskrevet. Bryteren for "Kontr. lys av", virker den på absplutt alle lys på panelet, eller er det noen som vil lyse uavhengig av den?
Helge F.
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2018 at 18:51
52 lysdioder. Jeg lodder på ledninger før jeg monterer de. Og da hjelper det med en liten og enkel hjelper:



Bøy benene litt fra hverandre og den ligger låst i sporet mens ledninger loddes på. Så klipper jeg overskytende lengde av benene, tar på krympeslange og tester at dioden virker før den settes på plass.
Helge F.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2018 at 02:31
Etter inspirasjonen fra Svein's informative og velskrevne artikler I MJ bladet, gir dine innlegg på MJF sitt forum et ytterligere dytt for mere forbildelike signaler og stillverk på Østlandsbanen, Helge
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2018 at 14:01
Originally posted by hflesche hflesche wrote:


Her er så langt drømmene til nå har materialisert seg. 




Jeg ser at du har satt inn et operativ ampermeter. Hva har du tenkt å bruke det til? I forhold til virkeligheten ville det være å måle strømtrekket på vekselmotorene når de legger over.
Selv har jeg valgt å bare sette inn et bilde av ampermeter fordi den tilgjengelige plassen der vi bruker dette er for liten, men jeg blir kritisert litt for det, av andre i klubben. Wink



Edited by ses - 13 februar 2018 at 14:04
Svein S
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2018 at 21:25
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Etter inspirasjonen fra Svein's informative og velskrevne artikler I MJ bladet, gir dine innlegg på MJF sitt forum et ytterligere dytt for mere forbildelike signaler og stillverk på Østlandsbanen, Helge
Takk for det, Morten.
Ja, her er det bare å gå i gang. Sånn sett er det ikke så mye arbeid å lage til, bare mye mer enn man trorWink.

Men med Svein sine artikler, diverse tråder på NJK-forumet og jbv sitt tekniske regelverk som utgangspunkt, så slipper man jo å bruke mye tid på å etablere forbildegrunnlaget.
Helge F.
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2018 at 21:38
Originally posted by ses ses wrote:


Jeg ser at du har satt inn et operativ ampermeter. Hva har du tenkt å bruke det til? I forhold til virkeligheten ville det være å måle strømtrekket på vekselmotorene når de legger over.

Det er akkurat det jeg har tenkt å bruke amperemeteret til. Har tre stk Tortoise som skal styres via H-broer fra Arduino'en. Felles strømforsyning mot de tre, og med amperemeteret koplet mellom strømfosyningen og H-broene.
Jeg har ikke prøvd konseptet ennå, men delene er kommet i hus så jeg skal gjøre en test av oppkoplingen snart. Var litt usikker på hvilket strømforbruk Tortoisen vil ha og således hvilket område amperemeteret skulle dekke. Men siden jeg fant noen på ebay til ca kr 22 pr stk, så har jeg anledning til å eksperimentere noe og eventuelt bytte ut med et annet om den informasjonen Tortoise oppgir ikke skulle stemme med min virkelighet.

Ellers er størrelsen på panelet A4. Det er fremdeles plass til 2-3 ekstra stillere på hver side av amperemeteret, men da begynner det å bli trangt.
Helge F.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2018 at 21:58
hei,

kan jeg komme med tre spørsmål som jeg lurer litt på, om hvordan ting fungere på den ekte jernbanen i Norge :

Amperemeteret, hva er normal skala ? (1 - 10A ?)
Hvor mye bruker en sporvekselmotor normalt ?
Hvis man legger en togvei som krever endringer på flere veksler, skifter de da samtidig, eller går det sekvensielt, og hvordan er da evt rekkefølgen ?

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2018 at 22:52
Jeg kan kun svare på det første spørsmålet: Det går til 25 A på et vanlig NSI 63 stillverk.
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2018 at 00:16
Originally posted by hflesche hflesche wrote:

[...] Var litt usikker på hvilket strømforbruk Tortoisen vil ha og således hvilket område amperemeteret skulle dekke. Men siden jeg fant noen på ebay til ca kr 22 pr stk, så har jeg anledning til å eksperimentere noe og eventuelt bytte ut med et annet om den informasjonen Tortoise oppgir ikke skulle stemme med min virkelighet.
Om maksimalt strømtrekk overstiger hva amperemeteret kan vise, kan det løses med en passende motstand i parallell med instrumentet. Da vil riktignok ikke skalaen stemme lenger. Men kanskje du uansett burde vurdere å merke om skalaen til å gå til 25 A, slik som på forbildet, jfr. Sveins siste innlegg.
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2018 at 06:55
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Om maksimalt strømtrekk overstiger hva amperemeteret kan vise, kan det løses med en passende motstand i parallell med instrumentet.
Det er ikke den enden av skalaen jeg er "bekymret" over, men om det å legge om en veksel gir så lite utslag at det blir lite synlig fra det motorene trekker når de står i ro.
Helge F.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2018 at 11:43
Vær klar over at Tortoise også kan drives på samme måte som dobbeltspolereleer, altså med strøm bare under omleggingen. Armen slipper riktignok seg litt tilbake når strømmen blir borte, men ikke mer enn at det normalt tas opp av fleksibiliteten i pianotråden (eller hva det er) mellom armen på Tortoise og opp til sporvekselen.
Svein S
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2018 at 22:55
Litt eksperimentering med H-bro og strømforbruk i kveld. Har kjøpt noen enkle saker på e-bay til ca 5 kr stykket (L9110 H-bridge Stepper Motor Driver). Hver modul kan drive 2 stk Tortoise, så mitt oppsett vil være 2 stk H-bro moduler og tre stk Tortoise.

Prøvde med varierende spenning på logikksignal og forsyning til modulene, men endte opp med at det var best å ha samme spenning, altså 5V i mitt tilfelle.

Ta tallene med en liten klype salt. Jeg leste av strømforbruket på det avbildete amperemeteret uten at det er blitt kalibrert på noen måte.

En Tortoise koplet direkte opp mot 5V trekker 9 mA når den står i ro med fullt utslag, mens den trekker noe mindre mens den beveger seg, 6 mA.

En ubelastet H-bro modul trekker 26 mA uten tilkoplet Tortoise. Med tilkoplet Tortoise og alle styringssignaler satt til "lav" trekker den 6 mA. Settes ett av styringssignalene til "høy" trekker den 41 mA med Tortoise i bevegelse og 44 mA med Tortoise i ro på fullt utslag.

Så da har jeg flere mulige tilnærminger på hvordan styringen av Tortoisene skal gjøres for at amperemeteret skal gi noe fornuftig informasjon. I alle tilfeller vil jeg slå av strømmen til de ved å sette styringssignaler til "lav" etter at en veksel har kommet til riktig posisjon. Om jeg vil legge om vekslene sekvensielt, eventuelt maks to samtidig, eller om jeg vil vil legge inn en parallellmotstand slik TorsteinS foreslår, kan jeg vente med å avgjøre til senere.
Helge F.
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2018 at 16:23
Fremdrift.

Utviklingen følger agile metoder, og det er etablert et prosjekt med brukerrepresentant, logistikkansvarlig, systemingeniør, elektronikkingeniør og prosjektleder. En programmerer vil også inngå, men han har ikke vist seg ennå. Utover det prosjektet selv produserer, gir de diverse arbeidsoppdrag til det de finner av tilgjengelig arbeidskraft.
Brukerrepresentanten er ikke lett å holde styr på. Han har en tendens til å rotte seg sammen med elektronikkingeniøren og finne på nye behov underveis. Til prosjektleders store fortvilelse. Milepeler skyves på stadig, og da til høyre på tidslinjen.

Men nå er det nå avholdt en System Design Review og diverse elektronikk er under produksjon. Designavgjørelsene om hvilken funksjonalitet som skal løses med elektronikk, og hvilken som skal løses med programvare, er fattet.

Her ser vi egenproduserte moduler for oppkopling av panellysene til dverger og signaler. Og en modul for pulsbreddemodulert strømforsyning til de hvite diodene som ellers vil bli altfor lyssterke. Strømforsyningen er basert på innkjøpte kretskort for 9V og 5V, mens komponentene setter jeg på selv. En modul for kopling av stillere og trykknapper er også laget.

Helge F.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2018 at 18:51
Det der kjenner jeg meg igjen i fra et tidligere liv, Helge
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2018 at 18:56

Plassmessig har jeg måttet pakke panelet og elektronikken inn i en kasse. Det var ikke tatt høyde for et såpass stort panel da stasjonen det skal brukes på, ble planlagt og skrudd sammen. 
Detektorer er ikke klare ennå, men simuleres. Og noen av oppkoplingene er av heller midlertidig karakter. 
Mye av programvaren er klar. Togveier kan legges, stoppes og oppheves. Sikkerhetsregler er implementerte. Ekspansjonskort med seriell kommunikasjon er koplet opp for å ha flere IO'er enn det som er tilgjengelig på Arduinoen.

En liten utfordring å ta bilde uten å bli for mye blendet av diodene nå om kvelden, men det ble nå sånn noenlunde brukbart.


Helge F.
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2018 at 16:36
Hei!
Som signalmontør så kan jeg kanskje hjelpe til med å svare på noen spørsmål  Smile
 
Amperemeteret brukes for å se om motorene i drivmaskinene drar strøm, det er ikke så nøye hvor mye de drar, blir ofte sjekket i feil situasjoner.
Når det gjelder omlegging når vi legger togveier så går de som regel samtidig bortsett fra "sløyfe veksler" da går ikke den andre vekselen før den første har fått kontroll.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2018 at 17:06
OG med sløyfeveksler mener du to motstilte veksler som muliggjør overkjøring fra et spor til et annet ved dobbeltspor?
Svein S
Back to Top
Totto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2018 at 17:08
Ja det stemmer, var nok litt uklar der Tongue Det gjelder også motstillte veksler inne på stasjoner
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2018 at 09:54
Dette var en interessant detalj.
 
Hvis jeg har oppfattet det riktig, så betyr det at alle sporveksler i togveien i utgangspunktet legges over samtidig. Unntaket er altså sporveksler som ligger slik at begge må ligge i riktig stilling for at togvei/skiftevei skal kunne sikres gjennom dem ("sløyfespor"), da legges først den ene, og deretter den andre etter at det er kontroll på den første. Jeg går ut fra at du med "motstilte veksler" inne på stasjoner mener det samme som "sløyfespor" - at to sporveksler danner et kort overkjøringsspor mellom to parallelle spor?
 
Et annet spørsmål i denne sammenhengen:
Når to slike (motstilte) sporveksler legges over med lokalomstiller, så er det så vidt jeg vet slik at det er tilstrekkelig å betjene den ene lokalomstilleren for å legge begge sporvekslene (siden jo begge må ligge riktig). Legges også da først den ene og så den andre, eller vil de da legges over samtidig (når man bruker lokalomstiller)?
 
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2018 at 17:54
I min implementering legges alle sporveksler samtidig når togvei stilles eller når de betjenes manuelt. Det kan i teorien være maks tre stk med sporplanen jeg har. "Utfordringen" jeg hadde med at mitt operative amperemeter ikke ville dekke strømtrekket fra tre stk Tortoise, har jeg løst ved å sette inn et 200mA i stedet.
Helge F.
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2018 at 18:03
Originally posted by Totto Totto wrote:

Hei!
Som signalmontør så kan jeg kanskje hjelpe til med å svare på noen spørsmål  Smile

Så fint at du stiller med kompetanse på området! For da har jeg et spørsmål:
Når togvei legges, er det noen forsinkelse fra når betingelsene for sikret togvei er oppfylt og tilhørende lampe tennes, til signalene settes?

Jeg er usikker på om jeg skal legge inn en liten forsinkelse. Visuelt er det nå mye lys som tennes samtidig på panelet ....
Helge F.
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2018 at 22:00
Om skilpadder, deres innmat, tilbakemelding av posisjon og programvareutfordringer.


Slik ser kretskortet inne i en Tortoise ut. Man ser tydelig merke etter bevegelsene til kontaktene når en veksel legges om.
Min plan var å bruke et av kontaktsettene til å detektere hvilken posisjon vekselen ligger i, "rett" eller "avvik". Omleggingsstrøm skulle slås på inntil vekselen kom i riktig posisjon, da skulle strømmen slås av igjen.

Denne logikken fungerte fint så lenge jeg ikke hadde tilkoplet noen vekselmotorer, men bare simulerte posisjoner og omleggingsaktiviteter i programvaren. Men i går laget jeg et oppsett med tilkoplete Tortoise og tilbakemelding av posisjon. Kretskortet viser tydelig hvorfor opplegget ikke fungerte. Det er ganske mye mer vandring som må til for at vekselen kommer i ytterposisjon etter at kontaktene har skiftet fra den ene kontaktflaten til den andre.

Så da var det en liten tur i tenkeboksen. Innkoplingen av omleggingsstrøm styres nå av tid. Målt tid for omlegging fra ytterpunkt til ytterpunkt var ca 8 sekunder. Jeg har satt parameteren i programvaren til 12 sekunder for å ha noe å gå på.
Sekvensen av handlinger i hovedløkken til programvaren er:
1. Ordre om omlegging aktiveres fra vekselstiller eller indirekte fra legging av togvei. Nedtelling starter.
2. Ordren slår av lamper for visning av vekselposisjon og setter omleggingsstrøm så lenge ordren er aktiv.
3. Når nedtelling er ferdig, deaktiveres ordren og lampe for visning av gjeldende vekselposisjon slås på.

På denne måten unngår jeg at vist vekselposisjon skifter selv om veksel ikke er omlagt, at posisjonslyset blafrer mellom posisjonene når kontaktene passerer feltet uten kontaktflater og at togvei sikret lyser opp før veksler er kommet i riktig posisjon. Ved å følge med på amperemeteret vil jeg og kunne se når en veksel er kommet i posisjon; da trekker den noen mA mer enn under bevegelse.
Helge F.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2018 at 22:13
HVordan slår du strøm av og på Tortoise siden du tydeligvis ikke vil la den ligge konstant på enten + eller -?
Svein S
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2018 at 22:38
Originally posted by ses ses wrote:

HVordan slår du strøm av og på Tortoise siden du tydeligvis ikke vil la den ligge konstant på enten + eller -?

ref mitt innlegg tidligere i tråden:

Originally posted by hflesche hflesche wrote:

Litt eksperimentering med H-bro og strømforbruk i kveld. Har kjøpt noen enkle saker på e-bay til ca 5 kr stykket (L9110 H-bridge Stepper Motor Driver). Hver modul kan drive 2 stk Tortoise, så mitt oppsett vil være 2 stk H-bro moduler og tre stk Tortoise.

Det er to styringssignal inn til hver halvdel av H-broen. Bruker to pinner pr Tortoise fra Arduinoen til dette formålet. Kan da styre dreieretning ved å ha en pinn høy og den andre lav, eller ingen strømpådrag ved å ha begge pinner lave.
Helge F.
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2018 at 09:01
En liten demo.

Har koplet opp vekselmotorer med tilbakemelding på deres posisjon, og laget et testoppsett med deteksjon av fri eller besatt sporfelt. Linjeblokk er ikke laget til ennå. En lampetest kjøres ved oppstart av stillverket.

Demoen viser legging av togvei inn mot spor 1, at innkjør foretas, at signalene rives når de passeres og at togveien løses ut. 
Deretter legges en gjennomgående togvei. Siden spor 1 nå er besatt, settes alternativ togvei via spor 2, veksel legges om og togveien låses når veksel er kommet i posisjon og betingelser forøvrig er oppfylte.
Kjører gjennom denne togveien også. Man ser hvordan sporfelt blir besatte og at de blir frigitte igjen med en innlagt forsinkelse etter at materiellet har forlatt feltet. Til slutt løses togveien ut.

Helge F.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,064 seconds.