MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Südexpress CD 312 Cargonet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Südexpress CD 312 Cargonet

 Post Reply Post Reply
Author
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Südexpress CD 312 Cargonet
    Posted: 03 februar 2018 at 23:45
Südexpress har laget en detaljert modell av CargoNets CD 312 (Vossloh Euro 4000). Jeg kjøpte meg en slik modell nylig, og mottok den i dag. Lokomotivet durer bare, og lys i førerhytte og frontsignalet går på, men ingen bevegelse. Det er akkurat som om drivverket sitter fast. Tenkte jeg kunne ta en titt inni i tilfelle det var noe åpenbart som kunne løse problemet. Men jeg får ikke av kåpen. Er det noen som har noen tips? I den svært mangelfulle brukerveildeningen som fulgte med ser jeg en beskrivelse av hvordan det skal gjøres - i teorien. Bøy ut kåpen slik at fire haker løsner fra rammen, og trekk kåpen av. Hakene ser jeg er frigjort, og kåpen begynner i skli av, men blir så hengende igjen og vil ikke av.

Som gammen Märklinist må jeg si at det å ta av kåpen på Roco, NMJ m.fl. fremstår som risikabelt. Jeg er redd for at plastkåpen skal sprekke. På Südexpress-modellen har allerede et par plastdetaljer knekt av. Hvorfor har så mange denne lite elegante måten å ta av kåpen? På Märklin skrur man ut en eller to skruer, og så kan en løfte kåpen av. Virker mye bedre.
 
Dersom noen har tips til optimal dekoder med original lyd til CD 312, mottar jeg gjerne tips om det også.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2018 at 08:39
Høres ut sonet analogt lok på digitalstrøm..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2018 at 09:35
@jhh61no
Jeg trodde analoge lok på digital strøm raste i vei på maksimal hastighet?
Uansett, loket står på et spor med analog likstrøm. Andre analoge lok er kjørt før og etter dette loket er prøvd. Og alle fungerte fint. Det er vel ikke mulig at loket har digital dekoder, for da vil det fungere på analog strøm?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2018 at 10:27
Et gammelt Märklin-lok med allstrøm-motor kan nok "rase i vei" for full hastighet. Det er årevis siden også Märklin i det stille gikk over til å bruke likestrømsmotorer. - De fikk problemer med de gamle allstrømsmotorene da de kom med digitalstyring. Allstrømsmotorer er vanskelig å regulere.
Således betrakter en likestrømsmotor digitalstrømmen som vekselstrøm. DCC har for noen systemer (f.eks. Lenz) en mulighet til å kjøre et likestrømslok på digitalstrøm. Dette gjøres ved å "forskyve nullpunktet" slik at det blir en "overvekt" av negative eller positive pulser. Likestrømsmotorer har ikke godt av denne behandlingen og blir varme om du kjører langsomt.
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2018 at 12:39
Oppdatering:
Jeg fikk bøyd ut kåpen såpass at jeg fikk satt inn en fyrstikk ved hver av de fire tappene. På denne måten var alle fire frigjort fra lokomotivets metallramme samtidig. Hadde for få hender til å klare det uten hjelpemidler. Etter å ha lirket på kåpen en 15-20 minutter løsnet den plutselig, og flere plastdeler (sandingsrør) sprutet utover. Skrudde løs printplaten, og fikk tilgang til svinghjulene. De vibrerte når jeg skrudde på strøm på sporet. Dyttet på dem med fingeren, og plutselig løsnet motoren, og lokomotivet kjørte i vei. Meget pent også, må jeg si. Da jeg snudde polariteten for å rygge, satt motoren fast igjen og det kom samme durelyd.
 
Lukter av retur til selger dette...
 
Må igjen sutre over at jeg synes slike plastkåper som en bøyer ut virker "billig", risikabelt, kronglete og dumt sammenlignet med kåper som er festet med skrue(r). Men siden så mange bruker førstnevnte metode er det kanskje noen fordeler jeg ennå ikke har forstått.Confused
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2018 at 13:09
Kan det være noe som sitter i klem når du kjører den ene veien?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2018 at 15:42
Originally posted by Torbjørn Torbjørn wrote:

[...] På Märklin skrur man ut en eller to skruer, og så kan en løfte kåpen av. [...]
Ikke alltid. Også på 3029 og 3087/3090 måtte man bøye plastkåpen for å få den av. Da sparte man noen øre til skruer og montasje av disse,  noe som det ble noen D-mark av når det ble produsert hundretusenvis av eksemplarer.

Dyrere Märklin-modeller har vel gjerne metall-kåpe, og da er det ikke aktuelt å bøye ut kåpen.

En del eldre modeller fra andre produsenter, bl.a. Fleischmann og Gützold, hadde også kåper som var festet med skruer, selv der det var plastkåper.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2018 at 17:47
Originally posted by Torbjørn Torbjørn wrote:

Oppdatering:
. Dyttet på dem med fingeren, og plutselig løsnet motoren, og lokomotivet kjørte i vei. Meget pent også, må jeg si. Da jeg snudde polariteten for å rygge, satt motoren fast igjen og det kom samme durelyd.
 
 
Husker ikke om motoren er åpen på disse lokene? - Er den det, så sjekk at ikke noe ligger løst i motoren (f.eks. en plastbit ol.) Ellers kan det være at en av børstene hekter seg fast i kommutatoren hver gang du snur retning. Dette kan slites til ved testkjøring med lokkåpen av, slik at du kan komme til motoren.
Har du kjøpt loket i utlandet, så er det verre å reklamere der.
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2018 at 13:08
Oppdatering: i går monterte jeg en ESU V4 lyddekoder i lokomotivet. Går selvsagt enda penere nå, skjønt akkurat når lokomotivet tar igang skulle jeg ønske det startet litt "mykere". Det er en anelse "Anfahrrück" som tyskerne kaller det. Jeg har justert dekoderen til å starte på trinn 1, men likevel... Slik er det vanligvis med ESU-dekodere. ZIMO-dekoderne jeg har gir ekstremt myk start. Men det er ikke mulig å få tak i ZIMO-dekoder med lyden til Vossloh Euro4000. Men det er et imponerende lydbilde på modellen.
Thumbs Up
Det er nesten litt i overkant, for lydvolumet er for høyt. Slik dekodere ofte er innstilt. Jeg programmerer og styrer via Märklins CS2. Når jeg stiller lydvolumet der, endres det ikke på dekoderen. Noen som har kjennskap til hvordan jeg kan endre volumet?
 
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2018 at 14:21
Da har du kanskje ikke lenger "problemer med fastlåst motor"?
 
Noen dekodere har en programmerbar "kickstart" av motoren. Den virker slik at motoren får først en stor spenningspuls slik at den begynner å rotere, før den midlere spenningen blir lav. Noen motorer kan ha et "heng" på børstene/kommutatoren - eller stor svingmasse. "Kickstart" er for å få slike motorer til å rotere jamt ved start.
Har dekoderen "kickstart", bør den justeres sammen med motorparametere når man installerer dekoderen. Både forsterkning og derivatvirkning i en PID-regulator (som ESU har) kan forårsake igangsettingsrykket. - Sjekk at disse innstillingene ikke er satt for høyt.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2018 at 14:35
Originally posted by Torbjørn Torbjørn wrote:

[...] På Märklin skrur man ut en eller to skruer, og så kan en løfte kåpen av. [...]
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Ikke alltid. Også på 3029 og 3087/3090 måtte man bøye plastkåpen for å få den av. Da sparte man noen øre til skruer og montasje av disse,  noe som det ble noen D-mark av når det ble produsert hundretusenvis av eksemplarer.
 
 
Om dette er bra eller ikke kommer helt an på utførelse og bruk, og det var nok ikke bare produksjonskostnader som avgjorde konstruksjonen. På 3029 og 3087/3090 var systemet med festetapper fint tilpasset og fungerte helt utmerket så lenge folk ikke brukte rå makt. Jeg har åpnet og satt sammen igjen noen tusen slike lok gjennom årene, og det var lite problemer.
 
Det er flere problemer med skruefeste på lok som brukes av barn eller som skal forsøkes reparert av voksne som ikke har allverdens teknisk innsikt eller fingerfølelse. Ofte skrus skruen skjevt eller for hardt inn, så gjenger ødelegges og/eller overdelen sprekker, og det blir gjerne også brukt alt for stor skrutrekker. Skruen blir ofte også borte, og når folk generelt har erfaringer med at det ikke kan skaffes reservedeler til "leketøy", så setter de inn en annen skrue - helst en alt for stor treskrue. Det går ikke bra.
 
På modell 3104 som erstattet 3090 som startsettlok på 80-tallet var dessverre festetappene og overdelen dårlig tilpasset til hverandre, dessuten var det en liten støpegrad på oversiden av rammen som ikke ble fjernet og som førte til at overdelen ikke kom helt ned på tappene. Med disse har jeg mange ganger opplevd at kunden løftet loket forsiktig opp, og 15-20 cm over disken falt understellet ut av overdelen og dundret ned i glassdisken. Det var ikke akkurat noe godt salgsargument, for å si det sånn...
Noe slikt har jeg aldri opplevd med 3029 eller 3087/3090. Generelt var 3104 et ordentlig møkkalok, det var det dårligste startsettloket Märklin noen gang har hatt.
 
Det eneste problemet med 3029 var at det var veldig trangt inni, så det var fort gjort at kabler kom i klemme og at overdelen ikke kom helt ned på festetappene, men det var et visuelt pent og fint proporsjonert lok. 3087/3090 var teknisk sett det beste startsettloket de har hatt, omskifter og kabler ligger fint beskyttet, det hadde god jordforbindelse og loket var godt avbalansert. 3087/3090 var det absolutt minst problemer med, og hvis noe skjedde var det lett å reparere.


Edited by H. Lindholm - 19 februar 2018 at 14:41
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2018 at 15:36
Hei
Dekoderens volum kan justeres i ulike CV-er i dekoder men CV63 er master Dvs justerer alle lydene

Standard verdi ser ut til å være 128

Prøv å sette den f.eks 100 og prøv deg frem

Lykke til !

Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2018 at 18:21
@jhh61no
Takk for info. CS2 som jeg benytter får ikke opp noen liste over de ulike CVene, kun en liste med CV1Name, CV2Name, osv. Noen av menyene ble plutselig tyskspråklige etter siste programoppdatering. Mulig løsningen er en ny oppdatering...
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2018 at 00:06
Kjenner dere til funksjonen "Motor Auto-Tune" som er ESU dekoderen har?
Er en kjapp måte for å finjustere kjøreegenskapen som ofte gjør nytten uten videre justeringer.
Kort fortalt:
programer CV 54 = 0
gå tilbake til vanlig kjøremodus
Trykk så F1
Loket vil da kjøre av seg selv et lite stykke, så obs ha plass.
Når det stopper, kan man prøve om dette var nyttig.
Ev forsøke en gang til, eller andre justeringer.
Les HER for mer om dette.
Lykke til.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2018 at 10:45
@KnuT
Oj, det var en fuksjon jeg aldri har hørt om. Straks jeg finner ut hvordan jeg endrer CV-verdier med min Märklin CS2 skal jeg teste ut denne funksjonen. Takk for tips.
 
Jeg husker jeg hadde en Märklin CS1, og på den kunne jeg programmere hvor mange Volt dekoderen skulle gi i startspenning til motoren. Ved litt prøving og feiling med denne funksjonen fikk jeg noen av Märklin-lokomotivene til å starte svært pent. Jeg har ikke klart å finne samme funksjon på CS2.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2018 at 14:24
Jeg har ennå ikke funnet et lok der denne "automatiske motortilpasningen" virker tilfredsstillende (som KnuT refererer til) men har ikke forsøkt dette på flere lok. Den er beskrevet på bruksanvisningen til LokPilot V4.0 i avsnitt 11.1.3.
ESU tar også forbehold  da de skriver:
Dieser Vorgang führt in vielen Fällen zu einem sehr guten Lastregelungsverhalten. Ein gutes Ergebnis kann aufgrund der unendlich vielen Kombinationen zwischen Motoren und Getrieben allerdings nicht in jedem Fall garantiert werden. Einen Versuch ist es allemal wert.
 
- Slik jeg tolker dette, kan man prøve om disse innstillinger funker - ellers bør innstilling av motorreguleringsparameterne skje på en konvensjonell måte - ellers hadde sikkert ESU ikke "gjemt bort" denne innstillingen som siste alternativ?
- Kan være at jeg ikke har fått dette til grunnet at jeg ikke har en rett strekning der lokene kan kjøre i minst 2 sekunder med stabil full hastighet? Jeg har en rullebukk som jeg testkjører lok på - og da får jeg ikke lokvekt og rullemotstand som viktige parametere for motorinnstillingen.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2018 at 20:45
Jeg har god erfaring med denne automatiske motortilpasningen, i flere tilfeller har den "ryddet opp i" for eksempel rykkete oppstart og stopp. Så kan det være gunstig i noen tilfeller å fortsette å eksperimentere, men dette har for meg vært unntakene.
Jeg har brukt metoden både på anlegget og på et par lengder med flex-spor jeg har tilkoplet "Lokprogrammeren". Jeg kan tenke meg at kjøring på rullebukk ikke gir samme resultat fordi vekten av loket ved akselerasjon og stopp ikke blir tatt hensyn til.
For øvrig, i praksis kjører loket ca. 1 meter på "full fart" ved denne testen.

Hilsen Halvor
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2018 at 22:08
Har også veldig god erfaring med CV54 til 0 for programmering, spesielt på eldre N lok som jeg ellers ikke har fått til å kjøre pent. 

Her er videoen til ESU som forklarer den
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2018 at 10:09
En liten oppdatering i denne tråden, etterfulgt av et spørsmål:
Kjøpte ESU V4 lyddekoder til Südexpress-modellen av CargoNet 312 omtalt over. Du verden så imponerende lydkulisse, og nydelige gangegenskaper. Faktisk likte jeg modellen så godt at jeg slo til på den hvite modellen av "Railcare"-lokomotivet fra samme produsent. I helgen satte jeg i tilsvarende ESU lyddekoder i lokomotivet. Satte det på programmeringssporet og ga det en adresse. Lokomotiver jeg programmerer med Märklins CS2 pleier å gjøre noen få "rykk" med motoren når de programmeres, slik at lokomotivet så vidt rører på seg. Det gjorde det denne gangen også. Men da jeg skulle skru på lysene og testkjøre, skjedde ingenting. Og få sekunder etterpå kom den umiskjennelige lukten av brent elektronikk...
 
Jeg kjente på dekoderen, og den var svært varm. Nå tør jeg ikke forsøke ytterligere programmering. Dekoderen har jo en slik 21 pins kobling, hvor ett av hullene i koblingen på dekoderen er tettet igjen, slik at en er nødt til å sette i dekoderen én bestemt vei. Jeg satte den i på samme måte nå som da jeg monterte identisk dekoder i det andre Südexpress-lokomotivet. Kan jeg ha gjort noe galt, eller var rett og slett dekoderen defekt?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2018 at 10:25
ESU sine dekodere, spesielt LokSound 3-versjonene kan ha problemer. Egentlig skal utgangene til motor og funksjoner være kortslutningssikre. Derfor er det trolig fabrikasjonsfeil på den MTC21-dekoderen du har kjøpt?
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2018 at 10:55
Her er bilde av dekoderen, montert i modellen:
 
Er det noe åpenbart feil?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.