MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva kommer NMJ med av nyheter i 2018
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva kommer NMJ med av nyheter i 2018

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2018 at 18:12
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Type 22 og 24 er egentlig samme loktype. [...]
Så om NMJ skulle lansere en av disse typene, skal det ikke så mye arbeid til for også å produsere en modell av den andre, som de gjorde med type 29 og 39. Type 26 og 31 var vel også temmelig like, og kom som Superline-modell med noen få års mellomrom.
 
Jeg utelot type 24 på listen fordi jeg trodde NMJ hadde gitt den ut tidligere, men det er det visst bare Brimalm som har gjort. Men det at mange samlere allerede har Brimalms modell, er kanskje noe som taler imot en Superline-utgave i nærmeste fremtid.


Back to Top
KGB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2018
Status: Offline
Points: 77
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KGB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2018 at 19:36
.

Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:55
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 00:19
Et av NSBs mest tallrike damplok er ikke lagd i Superline eller er nevnt på listen her: Type 30.


NMJ har de siste årene også presentert svenske damplok, med Brimalms konkurs tror jeg på SJ Type R - svenskenes malmdamper.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 00:22
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Så om NMJ skulle lansere en av disse typene, skal det ikke så mye arbeid til for også å produsere en modell av den andre, som de gjorde med type 29 og 39. Type 26 og 31 var vel også temmelig like, og kom som Superline-modell med noen få års mellomrom. 
Jeg utelot type 24 på listen fordi jeg trodde NMJ hadde gitt den ut tidligere, men det er det visst bare Brimalm som har gjort. Men det at mange samlere allerede har Brimalms modell, er kanskje noe som taler imot en Superline-utgave i nærmeste fremtid.
 
Det er nettopp fordi det allerede har vært produsert en modell av type 24 som det åpenbart finnes mange av rundt om hos de som er villige til å betale det slike modeller koster, at jeg antar at det å starte ny produksjon av type 22 vil være mindre interessant siden man knapt vil kunne se forskjell. 15 cm lengdeforskjell på førerhuset er bare 1,7 mm i H0. Alle de andre synlige forskjellene vil man kunne finne innenfor varianter av type 24.
Kjelene gikk om hverandre, også alle deler i maskineriet. De som studerer det siste gjenværende loket av type 24 vil oppdage at de fleste delene i styringen, samt en del av veiv- og koblestengene, er merket med type 22.
 
Det er ganske store forskjeller på type 26 og 31, selv om grunnkonstruksjonen er nokså lik og lokene på litt avstand gir et noenlunde likt inntrykk.
Type 31 har betydelig større kjel enn type 26 (større diameter), annerledes førerhus og større tender. Hvis man ser nærmere på maskineriet vil man også oppdage at linjalene, krysshodene og veivstengene er nokså forskjellig utformet. Dermed blir også sleidstyringen forskjellig, særlig i området ved medbringeren og pendelstangen (de er vendt motsatt vei). Det er også en god del andre mindre forskjeller. Innvendig i førerhuset og innvendig i maskineriet er det svært store forskjeller på type 26 og 31, men det det førstnevnte er lite synlig og det sistnevnte ikke synlig i det hele tatt på en modell.
 
Jeg ser også fordelen ved at man på en relativt enkel måte og med "gjenbruk" av deler kan produsere modellvarianter utover individvarianter, slik som med type 29 og 39. Der oppnådde man imidlertid to typer med noen (få) klart synlige typeforskjeller, noe man ikke vil få med type 22 og 24.


Edited by H. Lindholm - 31 januar 2018 at 00:29
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 01:05
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Et av NSBs mest tallrike damplok er ikke lagd i Superline eller er nevnt på listen her: Type 30.
I NMJs egen liste over tidligere Superline-modeller i 2012- og i 2013-katalogene står det at de i 1998 kom med 30a nr. 271 som byggesett og ferdigmodell.

Jeg oppdaget også at de tidligere har gitt ut type 15, så jeg fjernet den fra listen min. Men da skulle de ha et godt utgangspunkt for en modell av type 11.
Back to Top
Ola Trygve Kvitle View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ola Trygve Kvitle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 03:14
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


Selv om en ser bort fra hoveddtyper med færre enn fem eksemplarer,
Men det bør en ikke gjøre.
NHJ Litra A var det første lokomotivet i Norge og burde finnes i modell.
Nsb Type 1 var tilsvarende NSB's første lokomotiv.
NSB Type 2 er det førte lokomotivet en ser etter å ha kommet inn på
Norsk Jernbanemuseum. 2 av 3 er bevart og det andre kjøres
om sommeren med tidsriktige vogner.
Disse er alle tidlige Robert Stephenson & Co lokomotiver og har en del
felles detaljer.
Det burde også av denne grunn være mulig å selge disse lokomotivene
og vognene i utlandet. (De har jo faktisk kjørt i England.)
 
Ola Trygve Kvitle
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 08:44
Ser ut som nyhetene ligger i nettbutikken noen minutter før tiden.

Nyheten jeg ikke tror noen gjettet: Superline Padda!
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 09:47
Har gledet meg til lanseringen av NMJ-nyhetene lenge nå. Etter å ha sluttet med Märklin i fjor, har jeg hatt mitt fulle hyre med å kjøpe "alt" NMJ har produsert ila. noen måneder. I morges rigget jeg meg til på kontoret med kaffe og et par varme boller. Selvsagt kom sjefen med et hasteoppdrag akkurat kl. 09, men det er tross alt arbeidstid. Etter å endelig ha fått sett på godsakene, tenker jeg mange er glade for ferdigmodellen av godsekspedisjonen på Hell stasjon: https://www.nmj.no/nmj-skyline-15110-hell-gods-expedition-nmjh.html. For øvrig masse ferdigmodeller av bygninger som formelig oser av Norge. Min favoritt er Rema 1000-bygget.
 
Jeg er også veldig glad for at det kommer flere passasjervogner, og spesielt B3 Salongvogn i "Tomatsuppe": https://www.nmj.no/nmj-topline-113401-nsb-cb1-21219.html.
 
Min personlige favoritt er Di 3 med takmontert lampe og horn flyttet til inne på taket.
Back to Top
AtleB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 29 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AtleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 09:50
Og masse nye loknummer på Di3 og topplyskaster LOL Thumbs Up Nå blir det sprekk i budsjettet....

Edited by AtleB - 31 januar 2018 at 09:54
Mvh Atle
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 09:51
Endelig .

NMJ Skyline Hell Godshus "Gods - Expedition", Ferdigmodell .

Kom også en del interessante vogner .
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
AtleB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 29 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AtleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 10:07
Men Superline "Padda" uten digitalt grensesnitt? Ermm Det synes jeg var litt dårlig faktisk...
Mvh Atle
Back to Top
KGB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2018
Status: Offline
Points: 77
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KGB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 10:55
.

Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:54
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 12:22
Originally posted by AtleB AtleB wrote:

Men Superline "Padda" uten digitalt grensesnitt? Ermm Det synes jeg var litt dårlig faktisk...


Det er litt ulike tekster i beskrivelsen av hver variant. I teksten for 18246 står det at det er digitalt grensnitt, så man må jo tro det gjelder alle.
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 13:14
@ AtleB
Sprekk i budsjettet? Har du budsjett ;-)
 
Håper NMJ er flinkere til å sette lyskaster på taket enn Märklin (jf. modell 37662 av Jernbaneverkets Di 3 628) Dead
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 14:12
Det var som forventet fra NMJ!
- Lite nytt av formnyheter - og en del fargevarianter, særlig Di3.
For å lansere "litt nytt" i serien SuperLine var det en enkel motorvogn med 2 aksler. Det er lenge siden Perl lanserte den - og til overkommelig pris.
- Håper bare at de setter av plass til bufferkondensator? Det trengs på en så liten vogn.
 
SJ Litt. R (malmbanelok) var nylig lansert fra Lokmodeller i Sverige etter Brimalms konkurs - riktignok som byggesett. Så det er vel langt unna som ferdigmodell fra NMJ i SuperLine?
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 14:21
Padda er nok ikke rett rundt hjørnet når det står:Modellen kommer med digitalt grensesnitt. Per nå er det usikkert hvilket.
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 17:26
Såvidt jeg kan se, er AB11 fra den første serien (1960) eneste norske formnyhet i Topline. Resten av nyhetene i Topline er varianter av tidligere modeller samt tidligere annonserte modeller. Selv om jeg ikke hadde de store forventningene til formnyheter, ble jeg likevel noe skuffet. Unhappy  Ingen fare for budsjettsprekk her...

Når det gjelder modellen av AB11 24109, burde den heller merkes som AB12, som vogna ble fra 1980. Om den i det hele tatt hadde gummivulster som AB11, kan det neppe vært særlig lenge. (Jeg tror AB12 fikk bedre seter i 2.-klasseavdelingen enn AB11.)
Back to Top
KGB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2018
Status: Offline
Points: 77
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KGB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 18:20
.

Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:54
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2018 at 13:03
Originally posted by Torbjørn Torbjørn wrote:


@ AtleB
Sprekk i budsjettet? Har du budsjett ;-)
 
Håper NMJ er flinkere til å sette lyskaster på taket enn Märklin (jf. modell 37662 av Jernbaneverkets Di 3 628) Dead

Heljan gjorde dette med stort hell, mener jeg å huske. Märklin gjør så mye rart med sine modeller. De kan være detlajerte på mye, men feiler helt ut på idenlinjen enkelte ganger.. Se f.eks på hornet til Amundsens grønne Di3..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2018 at 15:10
Apropos NMJ Di3...
De fleste kortkoblinger kommer i konflikt med spissplogen. Enten kan man skjære av plogen - eller dersom man kan akseptere noe større avstand lok-vogner, kan man bore et 1,6mm. horisontalt hull gjennom NEM-lommen Dette bores ca. 3/4 fra forkant av NEM-lommen. Da kommer koblinger når den raster i det nye hullet, ikke i konflikt med plogen - og man ødelegger heller ikke modellen da koblingen også kan settes  helt inn i NEM-lommen. De fleste kortkoblinger vil ikke skyves inn når de raster i dette hullet.
 
Dette er "et knep" som også flere ferdigmodeller har.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2018 at 11:04
Det er merkelig stille hos NMJ for tiden?
Nå er det høysesong for nyheter fordi forretningsdrivende  ikke vil gå glipp av julehandelen. - Skal man kjøpe MJ - eller noe helt annet?!
BM68 og Type 21 kom i sommer i begrenset opplag. Disse modeller ser ut til å være produksjonsklare - og det er "bare å trykke på knappen"? NMJ Topline er det få formnyheter.  
- Hva skjer - NMJ sier ingenting? - Ikke engang en "kommer snart..." som de bruker.
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2018 at 19:15
Det blir vel flere Di3'er, Cmb16, Padde, flere Type21 utgaver.

Vi hadde nok hørt det om El14 og Y1 var klar
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2018 at 11:22
"Kommer snart" er et relativt begrep - i hvert fall hos NMJ? Nå har det stått på hjemmesiden at "Type 21 kommer snart" i et halvt år. Dette er merkelig, da første serien av Type 21 og BM68 er ute. Trodde det hadde vært rasjonelt å produsere alle modellene samtidig? - Har man enten problemer med modellene, slik at de må omkonstrueres, så hadde dette vært en plausibel forklaring - eller at det er "problemer i Østen" som er årsaken?
Ville tro at julehandelen er noe av det viktigste for MJ-salget? - I hvert fall er rundt halvparten av omsetningen i Tyskland "julehandel".
 
At El14 og Y1 ikke kommer, forbauser ikke like mye. El14 hadde vært en direkte konkurrent til Di3 - og NMJ vil vel først gjøre alle utgaver av Di3 før de setter El14 i salg?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2018 at 23:20
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

At El14 og Y1 ikke kommer, forbauser ikke like mye. El14 hadde vært en direkte konkurrent til Di3 - og NMJ vil vel først gjøre alle utgaver av Di3 før de setter El14 i salg?
Here we go again... Sick

Som tidligere skrevet, forventer NMJ prøvestøp på EL 14 til Nürnberg-messen, og den har latt vente på seg fordi det har tatt tid å få gode nok produksjonstegninger.  Se

Dette er ikke akkurat første gangen det har tatt lang tid å få ferdig en annonsert modell, og jeg ser ingen grunn til å tro at NMJ trenerer modellen for å selge flere Di 3. Hadde NMJ tenkt slik, ville de også ventet med å annonsere El 14, ellers ville de risikert at mindre bemidlede kunder heller sparer pengene til modellen er klar.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2018 at 11:05
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

[Here we go again... Sick
Som tidligere skrevet, forventer NMJ prøvestøp på EL 14 til Nürnberg-messen, og den har latt vente på seg fordi det har tatt tid å få gode nok produksjonstegninger.  Se
Dette er ikke akkurat første gangen det har tatt lang tid å få ferdig en annonsert modell, og jeg ser ingen grunn til å tro at NMJ trenerer modellen for å selge flere Di 3. Hadde NMJ tenkt slik, ville de også ventet med å annonsere El 14, ellers ville de risikert at mindre bemidlede kunder heller sparer pengene til modellen er klar.
 
Som sagt .... dette skurrer!
 
Poenget var at NMJ ikke har kommet med noen nyheter (bortsett fra topplykt på Di3) i kanskje den viktigste omsetningsperioden for MJ i året.
 
Det faller på sin egen urimelighet at når NMJ først lager en mer detaljert modell av El14 (Superline) - og så sier at de har ikke gode nok tegninger for å fremstille en mindre detaljert modell av samme loket (Topline), så får det meg til å undre? - Hva er feil på Superline El14 slik at de trenger nye tegninger?
Hadde de for første gang fremstilt en ny lokmodell, så hadde dette vært en plausibel forklaring.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2018 at 11:53
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
Det faller på sin egen urimelighet at når NMJ først lager en mer detaljert modell av El14 (Superline) - og så sier at de har ikke gode nok tegninger for å fremstille en mindre detaljert modell av samme loket (Topline), så får det meg til å undre? - Hva er feil på Superline El14 slik at de trenger nye tegninger?
Som jeg skrev i den andre tråden, er det ganske fundamentale forskjeller mellom en håndlaget messingmodell og en modell satt sammen av støpedeler i plast. Jeg kjenner riktignok ikke Superline-modellen, men antar at mye av den består av etsede deler. Etsetegninger er et dårlig utgangspunkt for å lage et støpeverktøy.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2018 at 10:11
Jeg trodde at utgangspunktet for en modell var en skikkelig målsatt tegning som viste modellen fra alle sider? Det at selve etsetegninger og støpedeler er forskjellige, er helt klart. Man kan ikke lage etsetegninger og støpedetaljer uten å vite grunnlaget/målene i detalj for modellen. Dette må vel NMJ ha klart når de allerede har fremstilt en mer detaljert modell av samme loket?
Som sagt, dette skurrer at modellen ene og alene stopper opp grunnet manglende tegninger.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2018 at 11:15
Jeg tror Kjell undervurderer hvilke dokumentasjon/tegninger som ligger bak en slik modell. En messingmodell er en helt annen sak enn en produksjon av en toplinemodell.  En målsatt hovedtegning kommer du ikke langt med når det skal støpes en slik modell. Men siden du insisterer på at "noe" skurrer så ok  for meg :-)

Edited by Arne Lie - 26 november 2018 at 11:16
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2018 at 13:28
Utgangspunktet er en målsatt tegning av forbildet. Det var det jeg antok manglet?
Støpeformproduksjon er noe helt annet. Det er krevende, spesielt om man skal ha flere modellvarianter av formen.
NMJ har hjelp til å utarbeide tegninger som danner grunnlag for støpeformproduksjon i Kina. Disse tegningene er igjen basert på målsatt tegning av forbildet og tegningsarbeid/støpeformsarbeid tar en viss tid. NMJ skulle ha god erfaring hvor lang tid slikt tar i Kina. Mangler det tegninger over hvordan forbildet har sett ut, kan arbeidet i Kina stoppe opp. Ellers burde det gå som planlagt.
Jeg undervurderer ikke den tid det tar eller hvilken dokumentasjon som er nødvendig.
NMJ er en "krevende kunde". Det kan godt være at de ser nye utgaver som kan realiseres ved endring av tegningen til støpeformen - og har underkjent tegningsgrunnlaget for støpeformene? - Jeg vet ikke?
 
Uansett er det lite nyheter fra NMJ i hovedsalg-sesongen for MJ som var mitt hovedpoeng.
 
 
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2018 at 14:33
Da er vi nok ganske enige, skulle gjerne sett noe mer ja :-)
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.