MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva kommer NMJ med av nyheter i 2018
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva kommer NMJ med av nyheter i 2018

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva kommer NMJ med av nyheter i 2018
    Posted: 18 januar 2018 at 14:38
Dette er en av mine favoritt-tråder på forumet.  Alltid like gøy hvert år å se hav det spekuleres i av hva NMJ kommer.  Hvem tipper rett og kommer det noe ingen forutså?
 
Jeg sparker herved denne tråden i gang for 2018 og venter spent på hva NMJ kommer med.
 
For min del, må jeg innrømme at jeg faktisk ikke har anelse om hva de kommer med i Topline, i Superline er det nok noe sært noe.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 17:48
Det er gøy med de årlige spekulasjonene!
 
Tror ikke at det kommer noen nyheter i Superline etter som utlevering av Type 21 og BM68 er kraftig forsinket? - Husk at det er samme kundemasse til disse modellene - og de fleste har begrenset budsjett. Det å lage modeller til lager, er nok for kostbart?
For over 1/2 år siden sa NMJ at BM68 snart var ferdig. Den er ennå ikke utlevert.
Det å annonsere en modell som kommer først et par år frem i tid, tror jeg ikke på.
 
Jeg tror heller ikke noe på at det kommer noen formnyhet i Topline uten nye opplag av nummer-/fargevarianter - kanskje også med last? Med  fjorårets El14-prosjekt som ennå det ikke er vist en prototype på, tror jeg nok NMJ har nok å gjøre med å realisere dette prosjektet i 2018?
- Kanskje det kommer en norsk versjon av Y1 (når den kommer)?
- Ellers står sikkert BM74/75 på programmet for NMJ? Ettersom de ikke er ferdige med Flytoget, vil det være smart å utsette FLIRT-settene til etter Flytoget er full-levert. Også 3-vognsett av BM69 kommer vel før FLIRT-settene? Det kan jo bli for mange motorvognsett også.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 19:16
Håper (og tror litt på) Y1 i Wärmlandstrafik sine farger. Gikk til Årnes i noen år og er jo dessuten et kult design :-) Og hvert år håper jeg på BM86/91, men har vel ikke egentlig trua lenger.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 19:18
Jeg tror egentlig ikke det kommer noen 3-vognsett av type 69, men det hadde vært fint om det gjør det. Om det kommer noen formnyhet er det lov å håpe at det er Di. 2. Med både Flytoget og Y1 på vei kommer det neppe noe ny motorvogn i 2018. 
Kanskje vi får B2 vogner? Grunnlaget for en serie er jo klart, det skal ikke mye til å gjøre de nye vognene til B2 og dens varianter. 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 19:20
Jeg tror heller ikke på noen norsk formnyhet i Topline på trekkraftsiden, siden El.14 ennå ikke er ferdig. Men vi kan vel håpe på noen vogner.

Siden NMJ i de siste to årene har kommet med B4, B3 type 3 (tidl. B9/B2), BF10 og DF37, vil det være logisk om de følger opp med noen sovevogner og kanskje en spisevogn av samme generasjon.

To av de annonserte kjølevognene av type Iblps/G4 skal ha akselavstand tilsvarende 7,2 m. Da kan vi kanskje håpe at NMJ også følger opp med noen G4-vogner (normale) med samme akselavstand.
Om de da ikke fusker og bruker samme understell på kjølevognene som på eksisterende G4 i Topline (6 m akselavstand).

Et ennet "hull" de bør tette på godsvognsiden er stakevogner av type T4/Tl4. Disse var av samme generasjon som G4 og svært tallrike, og det burde være mulig å gjenbruke mye av understellet fra G4. Men det er kanskje litt for kort tid siden NMJ ga ut disse i Superline?
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 21:23
Selv om tidligere nyheter ikke er levert betyr ikke det at det ikke kommer formnyheter i katalogen. Det er ikke uvanlig at det tar tid fra det blir annonsert til det kommer, bare se på flytoget og postvogna. At alle nyhetene som annonseres  leveres i år tviler jeg allikevel på.



Edited by erakt - 18 januar 2018 at 21:29
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 22:30
Det er vel ikke urimelig å anta flere Di3-utgaver. Personlig håper jeg på 3.628 med frontploger, skinneskrape og ekstra lys med mer, som en oppfølger til 610 og 605 med frontploger. Det kunne blitt en veldig kul modell!

Andre ønsker fra meg (uten at jeg nødvendigvis tror på dem): Di 2 Topline, WLAB-3, en oppgradert type 73 ala forbedringene gjort til type 71 og karettoget (ærlig talt, hvor kult hadde ikke det vært!).

Også gir jeg ikke opp håpet om en El18 med bilder på sidene, men det er vel strengt tatt en Roco-nyhet...
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 22:46
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Andre ønsker fra meg [...] WLAB-3, [...]
Det er vel snarere noe du skal ønske deg fra NSB i 1:1, om det da ikke er noen nyheter på jernbanefronten som har gått meg hus forbi...
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2018 at 01:04


Jeg får hoppe i med begge beina, like morsomt å tippe hvert år LOL. Jeg gjetter på OBAS Di3 som fargevariant og Lps som formnyhet.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2018 at 05:49
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:



Det er vel ikke urimelig å anta flere Di3-utgaver. Personlig håper jeg på 3.628 med frontploger, skinneskrape og ekstra lys med mer, som en oppfølger til 610 og 605 med frontploger. Det kunne blitt en veldig kul modell!




Di 3.628, antar at det er JBV sin gule, med store frontploger ?

Det spørs da, er jo en del småting som må endres, neselykten i den ene enden må bort, og så er det og sett dit de ekstra lysene, mellom frontvinduene.
+ sikkert noe mer småting, som må endres.

Så da er jo spørsmålet.
Vil folk kjøpe den, hvis at ikke alt stemmer.
Spesielt hvis at der er mer synlige feil

For jeg husker bare på hva som skjedde for en del år siden, når det var feil på en modell     .
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2018 at 07:52
Jeg stemmer på Type 20 selv om jeg vet at den ikke kommer.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2018 at 00:34
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Andre ønsker fra meg [...] WLAB-3, [...]

Det er vel snarere noe du skal ønske deg fra NSB i 1:1, om det da ikke er noen nyheter på jernbanefronten som har gått meg hus forbi...


Det kommer i 1/1 Men om det får litrea wlab-3 får tiden vise. Norsk Tog har sendt ut anbud på leasing av 5 nye sovevogner.

Doffin

Edited by Wickerman - 20 januar 2018 at 00:36
A matter of life and death
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2018 at 17:26
Kjempefin tråd. Det er veldig morsomt å spekulere i hva NMJ kommer med av godbiter om 10 dager, 15 timer og 35 minutter (ja, de har en nedtelling på nettsiden sin).
 
Hva jeg TROR de kommer med av nyheter er:
* Flere NOHABer i ulike utførelser (men ikke i nyeste versjon med lykt på taket)
* Nye utgaver av person- og godsvogner fra former de allerede har (B3 i gammel og nydesign med andre littranr. f.eks.)
* Ett-eller-annet kjempedyrt i messing i Superline
 
Hva jeg HÅPER de kommer med av nyheter:
* Di 3 616 i den utførelsen lokomotivet har nå (Norsk Jernbanemuseum)
* Di 2 i rødbrun gammeldesign med tak som stikker litt ut (og med lyd!)
* B5 vogner!!! Superdetaljerte, helt nøyaktige, flotte B5-vogner Thumbs Up
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2018 at 18:58
For min del hadde jeg vært fornøyd om de bare leverte det de skulle komme med i fjor...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Di7 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 september 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Di7 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2018 at 21:50
Flere Di2ere jeg venter på!
Back to Top
Frostnatt View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 oktober 2017
Location: norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frostnatt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2018 at 13:25
Jeg håper det kommer en versjon av Nohaben i dette kostymet: Den er rett og slett vakker..

SHG
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2018 at 14:58
Det er relativt enkelt for NMJ å lage flere varianter av Di3. Når de først har laget en stor plog, kommer sikkert en gul variant (som Märklin) av JBV 3.628. Det er relativt enkelt å bore hull til "saftblandere".
 
Det virker som om NMJ sliter med produksjonen sin i Kina? En ting er å få framstilt modellene - men det virker som det er vanskeligere å få konstruert en akseptabel modell der nede (ref. El14 og Y1)? Dersom man skal ha flere ulike versjoner, krever dette stor omtanke hvordan man deler opp former for ikke å lage en egen form til hver utgave. Med det lille markedet for MJ i Norden, vil en egen form for hver utgave være kostbar delt på fremstilte modeller.
 
Tror at en mellomvogn til BM69 ikke lanseres som enkeltvogn men som sett? Da lønner det seg bedre.
Noen Di2 i plast tror jeg ikke kommer? NMJ har allerede laget den hos DJH i England. Det vi kan håpe på er et nyopplag og event. en ferdigmodell? Slike små lok i plast har vanskelig for å få stabilt strømopptak og stor nok vekt til å trekke noe særlig. Da egner hvitmetall seg bedre.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2018 at 16:47
Jeg håper også på Di2, gjerne i byggesett. Di3 med fire dører på siden. Ellers hadde damplok og diesel motorvogner vært topp.

Eldre varianter av de nye stålvognene, de kom med i fjor, er kanskje realistisk å håpe på.

Ellers vil alt materiell før 1965 være velkommen.
MVH

VA
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2018 at 15:28
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Det er relativt enkelt for NMJ å lage flere varianter av Di3.
Når de først har laget en stor plog, kommer sikkert en gul variant (som Märklin) av JBV 3.628. Det er relativt enkelt å bore hull til "saftblandere".
 





Som jeg nevnte litt i et tidligere innlegg her:

Er det like enkelt og fjerne neselykten i ende 2.
Sette på de 2 ekstra lysene, mellom frontvinduene.
((Det er vel også noe nedsenkbare ploger, hvis jeg ikke husker feil))
+ sikkert noe mer småting, som må endres.

Den enkle varianten er bare å lakkere om en Di.3 i gul, sette på JBV + 3.628 dekaler = ferdig til salgs.

Så da er jo spørsmålet.
Vil folk kjøpe den "enkle" utgaven, hvis at ikke alt stemmer ??
Spesielt hvis at der er mer synlige feil.

For jeg husker ennå på, hva som skjede for en stund side.


Når det gjeller ønske modell:
BM 86 / 91 + styrevogn.
BM 92

For det har ikke kommet noen Topline modell av Norske diesel motorvogner.

Jeg ser bort fra Y1 vognen, for de var ikke bestilt av NSB, bare inkjøpt.


Edited by Tåge - 24 januar 2018 at 15:32
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2018 at 18:26
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Den enkle varianten er bare å lakkere om en Di.3 i gul, sette på JBV + 3.628 dekaler = ferdig til salgs.

Så da er jo spørsmålet.
Vil folk kjøpe den "enkle" utgaven, hvis at ikke alt stemmer ??
Spesielt hvis at der er mer synlige feil.

For jeg husker ennå på, hva som skjede for en stund side.


Referer du da til Märklins kvarthjerta (synes halvhjerta er å ta i) forsøk?

Når jeg var inneom Ensjø i forrige uke overhørte jeg Finns forklaring på hvorfor El14 ikke kom til Nürnberg - før han ville gi ut en modell skulle alle detaljer stemme, om så det tok tid. Om 628 kommer ut er nok slike endringer som du ramser opp på plass, om enn noe forenklet som et naturlig ledd i nedskaleringen fra forbildet.

Merk også plogen med sporrenser, den er nok i seg selv en komplisert del om man legger ambisjonsniået for modellen høyt nok: https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=167645&u=81
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2018 at 14:22
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Den enkle varianten er bare å lakkere om en Di.3 i gul, sette på JBV + 3.628 dekaler = ferdig til salgs.

Så da er jo spørsmålet.
Vil folk kjøpe den "enkle" utgaven, hvis at ikke alt stemmer ??
Spesielt hvis at der er mer synlige feil.

For jeg husker ennå på, hva som skjede for en stund side.


Referer du da til Märklins kvarthjerta (synes halvhjerta er å ta i) forsøk?

Når jeg var inneom Ensjø i forrige uke overhørte jeg Finns forklaring på hvorfor El14 ikke kom til Nürnberg - før han ville gi ut en modell skulle alle detaljer stemme, om så det tok tid. Om 628 kommer ut er nok slike endringer som du ramser opp på plass, om enn noe forenklet som et naturlig ledd i nedskaleringen fra forbildet.

Merk også plogen med sporrenser, den er nok i seg selv en komplisert del om man legger ambisjonsniået for modellen høyt nok: https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=167645&u=81



Nei, ikke Märklin sin 3.628, men BMJ / Heljan sin Di.3, de var basert på den Danske MY loket, og var 2 - 3 mm for lang.
Å det var ikke bra, i følge noen, så de ble dessverre ikke noe salg suksess.
(Men jeg kjøpte xx antall av de, spesielt BMJ sine spesial modeller ).

Så det med og legge ambisjonsnivået for modellen høyt, så er det allerede blitt gjort.
For hvis at 2 - 3 mm var nok til at ikke BMJ / Heljan sin Di.3 solgte så bra, så for venter jeg at en ny modell av Di.3 er så korrekt som mulig.

Selv om mitt ambisjonsnivå ikke er så høyt, er glad det kommer Norske modeller, men siden jeg husker denne saken, så .

Edited by Tåge - 25 januar 2018 at 14:33
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2018 at 17:26
Spørsmål: hvis NMJ allerede har laget modeller av Bm 69 med to vogner og Bm 71 med tre vogner, vil det kreve mange endringer for å lage sett med hhv. tre eller fire vogner? Kunne dette komme som nyheter til uken?
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2018 at 17:54
Noen flere "moderne" godsvogner er kanskje realistisk, slik som Hbbis f.eks.?
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2018 at 18:39
Hadde vært fint med lps tømmervogner. De var vel basert på kbps også, selv om jeg er usikker på om det er noe på kbps modellene som kan "gjenbrukes" siden tregulvet ble tatt bort.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2018 at 12:30
Originally posted by erakt erakt wrote:

Selv om tidligere nyheter ikke er levert betyr ikke det at det ikke kommer formnyheter i katalogen. Det er ikke uvanlig at det tar tid fra det blir annonsert til det kommer, bare se på flytoget og postvogna. At alle nyhetene som annonseres  leveres i år tviler jeg allikevel på.



Jeg tror definitivt også at de kommer med nye formnyheter. De har svevet lenge på at "nyhetene" fort tar noen år å levere, så de sjanser nok på det samme i år også. De har vel skuffet unna alle konkurrentene, så der er vel neppe trusselen så stor. Men for å holde på markedsandelen i Europa må de komme med nyheter.

Kanskje en utenlandsk nyhet denne gangen, ala Nohabene i ulike varianter?

Mine stalltips er:
Topline:
En ny variant av Nohab (GM-loket?), kanskje OBAS?
B2-generasjonen med fagverksboggier
Noe i O-skala som kan passe til Nohaben i samme skala
Ny, mer moderne godsvogn?

Superline:
L-vogner eller noe 50-tall
Nytt damplok (Hvor mange er det igjen, egentlig...)
B3 i O-skala


Edited by Pelle - 30 januar 2018 at 12:31
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2018 at 12:36
Originally posted by Frostnatt Frostnatt wrote:

Jeg håper det kommer en versjon av Nohaben i dette kostymet: Den er rett og slett vakker..

Denne krever vel en del endring i formene, og da er den varianten med takoppbygg mest aktuell (både grønne, grønne med stripe og noen få røde med stripe) hadde dører i begge ender og takoppbygg, og ikke dør i snuten.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2018 at 14:18
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Denne krever vel en del endring i formene, [...]
602 er en av de lange Di 3-ene, så da kan en bruke lokkassen til MY, da den har endedører. Museumsloket har heller ikke takoppbygg.

En annen sak er at 602 i GM-design har vært gitt ut før av Heljan eller Roco. (Mulig bare én av dem hadde NSB-emblem på sin utgave, mens den andre kun var med GM-logo.)
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2018 at 14:44
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Superline:
[...]
Nytt damplok (Hvor mange er det igjen, egentlig...)
[...]
En drøss, særlig om en inkluderer lokene NSB overtok fra hovedbanen og privatbanene, inkl. lok det bare fantes ett eller noen få eksemplarer av, samt tidlige loktyper fra de første tiårene med jernbane i Norge.

Selv om en ser bort fra hoveddtyper med færre enn fem eksemplarer, er det fortsatt flere kandidater, f.eks.:
Type 7 ("Ulka")
Type 9
Type 11
Type 13
Type 19/28
Type 20
Type 22
Type 23
Type 25
Type 27
Type 33
Type 44
Type 45

Noen av de eldre, f.eks. type 9 eller 13, er kanskje passende trekkraft for passasjervognene fra 1890-tallet?


Edited by TorsteinS - 31 januar 2018 at 00:54
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2018 at 15:20
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Denne krever vel en del endring i formene, [...]

602 er en av de lange Di 3-ene, så da kan en bruke lokkassen til MY, da den har endedører. Museumsloket har heller ikke takoppbygg.

En annen sak er at 602 i GM-design har vært gitt ut før av Heljan eller Roco. (Mulig bare én av dem hadde NSB-emblem på sin utgave, mens den andre kun var med GM-logo.)

Ah, jeg var litt rask der. Selvsagt er det den som ligner mest på de europeiske! 602 har jo heller ikke gitter! Både Märklin, Roco og Heljan har kommet med denne, sistnevnte med og uten NSB-emblem. Er det da marked for en fra NMJ også?

Edited by Pelle - 30 januar 2018 at 15:21
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2018 at 17:35
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Superline:
[...]
Nytt damplok (Hvor mange er det igjen, egentlig...)
[...]
En drøss, særlig om en inkluderer lokene NSB overtok fra hovedbanen og privatbanene, inkl. lok det bare fantes ett eller noen få eksemplarer av, samt tidlige loktyper fra de første tiårene med jernbane i Norge.
 
Selv om en ser bort fra hoveddtyper med færre enn fem eksemplarer, er det fortsatt flere kandidater, f.eks.:
Type 7 ("Ulka")
Type 9
Type 11/15
Type 13
Type 19/28
Type 20
Type 22
Type 23
Type 25
Type 27
Type 33
Type 44
Type 45
 
Noen av de eldre, f.eks. type 9 eller 13, er kanskje passende trekkraft for passasjervognene fra 1890-tallet?
 
 
Type 22 og 24 er egentlig samme loktype. Den vesentligste forskjellen er lengden på førerhuset, det ble gjort 15 cm lenger på type 24 fordi fyrbøterne klaget på for kort avstand mellom kulluttak og fyrdør. Dermed ble hele loket 15 cm lenger.
De øvrige forskjellene er slike som var naturlig utvikling av typen i løpet av produksjonsperioden eller resultat av senere ombygginger. Særlig loktyper produsert både før og etter 1907-08 finnes i flere varianter på grunn av innføring av overheter.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.