MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva kommer NMJ med av nyheter i 2018
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva kommer NMJ med av nyheter i 2018

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva kommer NMJ med av nyheter i 2018
    Posted: 02 desember 2018 at 15:45
Originally posted by Kleindorf Kleindorf wrote:

Høyt oppe på min ønskeliste er tanklok type 25 eller 23 for skifte av vogner. Men tvilsomt om de kommer i Superline da det ifølge Finn Moe visstnok ikke koster så mye mer å lage større linjelok med tender, noe som de aller fleste kjøpere vil ha. 
Damplok i Topline ville jo vært flott, men er det marked for tilstrekkelig mange til at det svarer seg? 

Man håper jo på at noen kan lage en av disse i byggesett. Det enkleste ville jo vært om understell kunne tas fra et produksjonslok. Liliputs Tigerli har jo feil hjulstilling, men i nøden så ....
Det tyske BR93 har understell som matcher tanklok type 34 så det ville blitt lettere, men loket er vel for ukurant for de fleste med bare 4 bygde eks. som tilhørte Oslo distrikt.

Jeg var atter en gang innom MJ-messa i Håverud, Dalsland nå 10 november, og der viste NMJ fram prøver av motorvogn Y1 i to versjoner. De er nok ikke så langt unna full produksjon. 

Fra Håverudmessa

One87 har jo denne i messingutgave. Ikke av den helt rimelige varianten: http://www.one87.se/lok-fordon/sj-y1-yf1-39932583
Ja, type 25 i topline hadde vært noe med NMJ autentisk smuss Smile
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2018 at 11:20
Jeg har begynt å kjøpe modeller fra danske McK. Disse imponerer - både materialvalg og lys/digitalutrustning stemmer - og de går godt.
De er utført i zinkstøpegods og matcher den finish og detaljrikdom som de beste Märklin-modeller til samme pris som NMJ-Topline (med dekoder). De har en DSB Ardelt-traktor som går nydelig (- og med kondensator, slik at den kan forsere pensegater uten problem). Jeg kjøpte denne.
Dette viser at det er fullstendig mulig for NMJ å fremstille små lok i metall og som går godt til en pris som matcher plastprodukter, selv i "små skandinaviske serier".
(DSB Litt. Mz som var den første modellen til McK, ble fremstilt i plast i samarbeid med HobbyTrade - men den er mer detaljert enn HobbyTrade.)
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2018 at 22:42
Høyt oppe på min ønskeliste er tanklok type 25 eller 23 for skifte av vogner. Men tvilsomt om de kommer i Superline da det ifølge Finn Moe visstnok ikke koster så mye mer å lage større linjelok med tender, noe som de aller fleste kjøpere vil ha. 
Damplok i Topline ville jo vært flott, men er det marked for tilstrekkelig mange til at det svarer seg? 

Man håper jo på at noen kan lage en av disse i byggesett. Det enkleste ville jo vært om understell kunne tas fra et produksjonslok. Liliputs Tigerli har jo feil hjulstilling, men i nøden så ....
Det tyske BR93 har understell som matcher tanklok type 34 så det ville blitt lettere, men loket er vel for ukurant for de fleste med bare 4 bygde eks. som tilhørte Oslo distrikt.

Jeg var atter en gang innom MJ-messa i Håverud, Dalsland nå 10 november, og der viste NMJ fram prøver av motorvogn Y1 i to versjoner. De er nok ikke så langt unna full produksjon. 

Fra Håverudmessa

One87 har jo denne i messingutgave. Ikke av den helt rimelige varianten: http://www.one87.se/lok-fordon/sj-y1-yf1-39932583
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2018 at 18:38
Jeg har litt erfaring med messing og plaststøp, og ser ikke de store forskjellene på tegningsgrunnlaget disse. Men tegneprogrammene blir jo mer avanserte og jeg tipper NMJ bruker forskjellige produsenter som tegner på sin måte. Konstruksjon av drivverk er helt klart forskjellig siden lokene faktisk må kunne kjøre (nesten ingen av mine motoriserte Superline-modeller klarer å kjøre....). Da vil de lett si at de andre tegningene ikke er bra nok..

Selv tegner jeg selv og har kontroll på hva som lages og sendes uavhengig av produsent og produksjonsmetoder. Så bortsett fra at Kina er ustabilt på leveranser og produsenter der ofte går konkurs, er ikke tegningene noe særlig forskjellige.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2018 at 14:33
Da er vi nok ganske enige, skulle gjerne sett noe mer ja :-)
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2018 at 13:28
Utgangspunktet er en målsatt tegning av forbildet. Det var det jeg antok manglet?
Støpeformproduksjon er noe helt annet. Det er krevende, spesielt om man skal ha flere modellvarianter av formen.
NMJ har hjelp til å utarbeide tegninger som danner grunnlag for støpeformproduksjon i Kina. Disse tegningene er igjen basert på målsatt tegning av forbildet og tegningsarbeid/støpeformsarbeid tar en viss tid. NMJ skulle ha god erfaring hvor lang tid slikt tar i Kina. Mangler det tegninger over hvordan forbildet har sett ut, kan arbeidet i Kina stoppe opp. Ellers burde det gå som planlagt.
Jeg undervurderer ikke den tid det tar eller hvilken dokumentasjon som er nødvendig.
NMJ er en "krevende kunde". Det kan godt være at de ser nye utgaver som kan realiseres ved endring av tegningen til støpeformen - og har underkjent tegningsgrunnlaget for støpeformene? - Jeg vet ikke?
 
Uansett er det lite nyheter fra NMJ i hovedsalg-sesongen for MJ som var mitt hovedpoeng.
 
 
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2018 at 11:15
Jeg tror Kjell undervurderer hvilke dokumentasjon/tegninger som ligger bak en slik modell. En messingmodell er en helt annen sak enn en produksjon av en toplinemodell.  En målsatt hovedtegning kommer du ikke langt med når det skal støpes en slik modell. Men siden du insisterer på at "noe" skurrer så ok  for meg :-)

Edited by Arne Lie - 26 november 2018 at 11:16
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2018 at 10:11
Jeg trodde at utgangspunktet for en modell var en skikkelig målsatt tegning som viste modellen fra alle sider? Det at selve etsetegninger og støpedeler er forskjellige, er helt klart. Man kan ikke lage etsetegninger og støpedetaljer uten å vite grunnlaget/målene i detalj for modellen. Dette må vel NMJ ha klart når de allerede har fremstilt en mer detaljert modell av samme loket?
Som sagt, dette skurrer at modellen ene og alene stopper opp grunnet manglende tegninger.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2018 at 11:53
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
Det faller på sin egen urimelighet at når NMJ først lager en mer detaljert modell av El14 (Superline) - og så sier at de har ikke gode nok tegninger for å fremstille en mindre detaljert modell av samme loket (Topline), så får det meg til å undre? - Hva er feil på Superline El14 slik at de trenger nye tegninger?
Som jeg skrev i den andre tråden, er det ganske fundamentale forskjeller mellom en håndlaget messingmodell og en modell satt sammen av støpedeler i plast. Jeg kjenner riktignok ikke Superline-modellen, men antar at mye av den består av etsede deler. Etsetegninger er et dårlig utgangspunkt for å lage et støpeverktøy.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2018 at 11:05
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

[Here we go again... Sick
Som tidligere skrevet, forventer NMJ prøvestøp på EL 14 til Nürnberg-messen, og den har latt vente på seg fordi det har tatt tid å få gode nok produksjonstegninger.  Se
Dette er ikke akkurat første gangen det har tatt lang tid å få ferdig en annonsert modell, og jeg ser ingen grunn til å tro at NMJ trenerer modellen for å selge flere Di 3. Hadde NMJ tenkt slik, ville de også ventet med å annonsere El 14, ellers ville de risikert at mindre bemidlede kunder heller sparer pengene til modellen er klar.
 
Som sagt .... dette skurrer!
 
Poenget var at NMJ ikke har kommet med noen nyheter (bortsett fra topplykt på Di3) i kanskje den viktigste omsetningsperioden for MJ i året.
 
Det faller på sin egen urimelighet at når NMJ først lager en mer detaljert modell av El14 (Superline) - og så sier at de har ikke gode nok tegninger for å fremstille en mindre detaljert modell av samme loket (Topline), så får det meg til å undre? - Hva er feil på Superline El14 slik at de trenger nye tegninger?
Hadde de for første gang fremstilt en ny lokmodell, så hadde dette vært en plausibel forklaring.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2018 at 23:20
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

At El14 og Y1 ikke kommer, forbauser ikke like mye. El14 hadde vært en direkte konkurrent til Di3 - og NMJ vil vel først gjøre alle utgaver av Di3 før de setter El14 i salg?
Here we go again... Sick

Som tidligere skrevet, forventer NMJ prøvestøp på EL 14 til Nürnberg-messen, og den har latt vente på seg fordi det har tatt tid å få gode nok produksjonstegninger.  Se

Dette er ikke akkurat første gangen det har tatt lang tid å få ferdig en annonsert modell, og jeg ser ingen grunn til å tro at NMJ trenerer modellen for å selge flere Di 3. Hadde NMJ tenkt slik, ville de også ventet med å annonsere El 14, ellers ville de risikert at mindre bemidlede kunder heller sparer pengene til modellen er klar.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2018 at 11:22
"Kommer snart" er et relativt begrep - i hvert fall hos NMJ? Nå har det stått på hjemmesiden at "Type 21 kommer snart" i et halvt år. Dette er merkelig, da første serien av Type 21 og BM68 er ute. Trodde det hadde vært rasjonelt å produsere alle modellene samtidig? - Har man enten problemer med modellene, slik at de må omkonstrueres, så hadde dette vært en plausibel forklaring - eller at det er "problemer i Østen" som er årsaken?
Ville tro at julehandelen er noe av det viktigste for MJ-salget? - I hvert fall er rundt halvparten av omsetningen i Tyskland "julehandel".
 
At El14 og Y1 ikke kommer, forbauser ikke like mye. El14 hadde vært en direkte konkurrent til Di3 - og NMJ vil vel først gjøre alle utgaver av Di3 før de setter El14 i salg?
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2018 at 19:15
Det blir vel flere Di3'er, Cmb16, Padde, flere Type21 utgaver.

Vi hadde nok hørt det om El14 og Y1 var klar
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2018 at 11:04
Det er merkelig stille hos NMJ for tiden?
Nå er det høysesong for nyheter fordi forretningsdrivende  ikke vil gå glipp av julehandelen. - Skal man kjøpe MJ - eller noe helt annet?!
BM68 og Type 21 kom i sommer i begrenset opplag. Disse modeller ser ut til å være produksjonsklare - og det er "bare å trykke på knappen"? NMJ Topline er det få formnyheter.  
- Hva skjer - NMJ sier ingenting? - Ikke engang en "kommer snart..." som de bruker.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2018 at 15:10
Apropos NMJ Di3...
De fleste kortkoblinger kommer i konflikt med spissplogen. Enten kan man skjære av plogen - eller dersom man kan akseptere noe større avstand lok-vogner, kan man bore et 1,6mm. horisontalt hull gjennom NEM-lommen Dette bores ca. 3/4 fra forkant av NEM-lommen. Da kommer koblinger når den raster i det nye hullet, ikke i konflikt med plogen - og man ødelegger heller ikke modellen da koblingen også kan settes  helt inn i NEM-lommen. De fleste kortkoblinger vil ikke skyves inn når de raster i dette hullet.
 
Dette er "et knep" som også flere ferdigmodeller har.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2018 at 13:03
Originally posted by Torbjørn Torbjørn wrote:


@ AtleB
Sprekk i budsjettet? Har du budsjett ;-)
 
Håper NMJ er flinkere til å sette lyskaster på taket enn Märklin (jf. modell 37662 av Jernbaneverkets Di 3 628) Dead

Heljan gjorde dette med stort hell, mener jeg å huske. Märklin gjør så mye rart med sine modeller. De kan være detlajerte på mye, men feiler helt ut på idenlinjen enkelte ganger.. Se f.eks på hornet til Amundsens grønne Di3..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
KGB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2018
Status: Offline
Points: 77
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KGB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 18:20
.

Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:54
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 17:26
Såvidt jeg kan se, er AB11 fra den første serien (1960) eneste norske formnyhet i Topline. Resten av nyhetene i Topline er varianter av tidligere modeller samt tidligere annonserte modeller. Selv om jeg ikke hadde de store forventningene til formnyheter, ble jeg likevel noe skuffet. Unhappy  Ingen fare for budsjettsprekk her...

Når det gjelder modellen av AB11 24109, burde den heller merkes som AB12, som vogna ble fra 1980. Om den i det hele tatt hadde gummivulster som AB11, kan det neppe vært særlig lenge. (Jeg tror AB12 fikk bedre seter i 2.-klasseavdelingen enn AB11.)
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 14:21
Padda er nok ikke rett rundt hjørnet når det står:Modellen kommer med digitalt grensesnitt. Per nå er det usikkert hvilket.
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 14:12
Det var som forventet fra NMJ!
- Lite nytt av formnyheter - og en del fargevarianter, særlig Di3.
For å lansere "litt nytt" i serien SuperLine var det en enkel motorvogn med 2 aksler. Det er lenge siden Perl lanserte den - og til overkommelig pris.
- Håper bare at de setter av plass til bufferkondensator? Det trengs på en så liten vogn.
 
SJ Litt. R (malmbanelok) var nylig lansert fra Lokmodeller i Sverige etter Brimalms konkurs - riktignok som byggesett. Så det er vel langt unna som ferdigmodell fra NMJ i SuperLine?
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 13:14
@ AtleB
Sprekk i budsjettet? Har du budsjett ;-)
 
Håper NMJ er flinkere til å sette lyskaster på taket enn Märklin (jf. modell 37662 av Jernbaneverkets Di 3 628) Dead
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 12:22
Originally posted by AtleB AtleB wrote:

Men Superline "Padda" uten digitalt grensesnitt? Ermm Det synes jeg var litt dårlig faktisk...


Det er litt ulike tekster i beskrivelsen av hver variant. I teksten for 18246 står det at det er digitalt grensnitt, så man må jo tro det gjelder alle.
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
KGB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2018
Status: Offline
Points: 77
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KGB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 10:55
.

Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:54
Back to Top
AtleB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 29 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AtleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 10:07
Men Superline "Padda" uten digitalt grensesnitt? Ermm Det synes jeg var litt dårlig faktisk...
Mvh Atle
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 09:51
Endelig .

NMJ Skyline Hell Godshus "Gods - Expedition", Ferdigmodell .

Kom også en del interessante vogner .
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
AtleB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 29 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AtleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 09:50
Og masse nye loknummer på Di3 og topplyskaster LOL Thumbs Up Nå blir det sprekk i budsjettet....

Edited by AtleB - 31 januar 2018 at 09:54
Mvh Atle
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 09:47
Har gledet meg til lanseringen av NMJ-nyhetene lenge nå. Etter å ha sluttet med Märklin i fjor, har jeg hatt mitt fulle hyre med å kjøpe "alt" NMJ har produsert ila. noen måneder. I morges rigget jeg meg til på kontoret med kaffe og et par varme boller. Selvsagt kom sjefen med et hasteoppdrag akkurat kl. 09, men det er tross alt arbeidstid. Etter å endelig ha fått sett på godsakene, tenker jeg mange er glade for ferdigmodellen av godsekspedisjonen på Hell stasjon: https://www.nmj.no/nmj-skyline-15110-hell-gods-expedition-nmjh.html. For øvrig masse ferdigmodeller av bygninger som formelig oser av Norge. Min favoritt er Rema 1000-bygget.
 
Jeg er også veldig glad for at det kommer flere passasjervogner, og spesielt B3 Salongvogn i "Tomatsuppe": https://www.nmj.no/nmj-topline-113401-nsb-cb1-21219.html.
 
Min personlige favoritt er Di 3 med takmontert lampe og horn flyttet til inne på taket.
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 08:44
Ser ut som nyhetene ligger i nettbutikken noen minutter før tiden.

Nyheten jeg ikke tror noen gjettet: Superline Padda!
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Ola Trygve Kvitle View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ola Trygve Kvitle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 03:14
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


Selv om en ser bort fra hoveddtyper med færre enn fem eksemplarer,
Men det bør en ikke gjøre.
NHJ Litra A var det første lokomotivet i Norge og burde finnes i modell.
Nsb Type 1 var tilsvarende NSB's første lokomotiv.
NSB Type 2 er det førte lokomotivet en ser etter å ha kommet inn på
Norsk Jernbanemuseum. 2 av 3 er bevart og det andre kjøres
om sommeren med tidsriktige vogner.
Disse er alle tidlige Robert Stephenson & Co lokomotiver og har en del
felles detaljer.
Det burde også av denne grunn være mulig å selge disse lokomotivene
og vognene i utlandet. (De har jo faktisk kjørt i England.)
 
Ola Trygve Kvitle
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 01:05
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Et av NSBs mest tallrike damplok er ikke lagd i Superline eller er nevnt på listen her: Type 30.
I NMJs egen liste over tidligere Superline-modeller i 2012- og i 2013-katalogene står det at de i 1998 kom med 30a nr. 271 som byggesett og ferdigmodell.

Jeg oppdaget også at de tidligere har gitt ut type 15, så jeg fjernet den fra listen min. Men da skulle de ha et godt utgangspunkt for en modell av type 11.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.