Hva kommer NMJ med av nyheter i 2018 |
Post Reply | Page 123> |
Author | |
akselstog
Veteran Joined: 12 august 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 109 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 desember 2018 at 15:45 |
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har begynt å kjøpe modeller fra danske McK. Disse imponerer - både materialvalg og lys/digitalutrustning stemmer - og de går godt. De er utført i zinkstøpegods og matcher den finish og detaljrikdom som de beste Märklin-modeller til samme pris som NMJ-Topline (med dekoder). De har en DSB Ardelt-traktor som går nydelig (- og med kondensator, slik at den kan forsere pensegater uten problem). Jeg kjøpte denne.
Nå har de kommet med DSB Litt.Q http://mck-h0.dk/kategori/test-overkategori/dsb-q/ Dette viser at det er fullstendig mulig for NMJ å fremstille små lok i metall og som går godt til en pris som matcher plastprodukter, selv i "små skandinaviske serier". (DSB Litt. Mz som var den første modellen til McK, ble fremstilt i plast i samarbeid med HobbyTrade - men den er mer detaljert enn HobbyTrade.)
|
|
Kleindorf
Medlem i MJF Joined: 20 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
Høyt oppe på min ønskeliste er tanklok type 25 eller 23 for skifte av vogner. Men tvilsomt om de kommer i Superline da det ifølge Finn Moe visstnok ikke koster så mye mer å lage større linjelok med tender, noe som de aller fleste kjøpere vil ha.
Damplok i Topline ville jo vært flott, men er det marked for tilstrekkelig mange til at det svarer seg? Man håper jo på at noen kan lage en av disse i byggesett. Det enkleste ville jo vært om understell kunne tas fra et produksjonslok. Liliputs Tigerli har jo feil hjulstilling, men i nøden så .... Det tyske BR93 har understell som matcher tanklok type 34 så det ville blitt lettere, men loket er vel for ukurant for de fleste med bare 4 bygde eks. som tilhørte Oslo distrikt. Jeg var atter en gang innom MJ-messa i Håverud, Dalsland nå 10 november, og der viste NMJ fram prøver av motorvogn Y1 i to versjoner. De er nok ikke så langt unna full produksjon. One87 har jo denne i messingutgave. Ikke av den helt rimelige varianten: http://www.one87.se/lok-fordon/sj-y1-yf1-39932583
|
|
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har litt erfaring med messing og plaststøp, og ser ikke de store forskjellene på tegningsgrunnlaget disse. Men tegneprogrammene blir jo mer avanserte og jeg tipper NMJ bruker forskjellige produsenter som tegner på sin måte. Konstruksjon av drivverk er helt klart forskjellig siden lokene faktisk må kunne kjøre (nesten ingen av mine motoriserte Superline-modeller klarer å kjøre....). Da vil de lett si at de andre tegningene ikke er bra nok..
Selv tegner jeg selv og har kontroll på hva som lages og sendes uavhengig av produsent og produksjonsmetoder. Så bortsett fra at Kina er ustabilt på leveranser og produsenter der ofte går konkurs, er ikke tegningene noe særlig forskjellige. |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da er vi nok ganske enige, skulle gjerne sett noe mer ja :-)
|
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Utgangspunktet er en målsatt tegning av forbildet. Det var det jeg antok manglet?
Støpeformproduksjon er noe helt annet. Det er krevende, spesielt om man skal ha flere modellvarianter av formen. NMJ har hjelp til å utarbeide tegninger som danner grunnlag for støpeformproduksjon i Kina. Disse tegningene er igjen basert på målsatt tegning av forbildet og tegningsarbeid/støpeformsarbeid tar en viss tid. NMJ skulle ha god erfaring hvor lang tid slikt tar i Kina. Mangler det tegninger over hvordan forbildet har sett ut, kan arbeidet i Kina stoppe opp. Ellers burde det gå som planlagt. Jeg undervurderer ikke den tid det tar eller hvilken dokumentasjon som er nødvendig. NMJ er en "krevende kunde". Det kan godt være at de ser nye utgaver som kan realiseres ved endring av tegningen til støpeformen - og har underkjent tegningsgrunnlaget for støpeformene? - Jeg vet ikke? Uansett er det lite nyheter fra NMJ i hovedsalg-sesongen for MJ som var mitt hovedpoeng. |
|
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror Kjell undervurderer hvilke dokumentasjon/tegninger som ligger bak en slik modell. En messingmodell er en helt annen sak enn en produksjon av en toplinemodell. En målsatt hovedtegning kommer du ikke langt med når det skal støpes en slik modell. Men siden du insisterer på at "noe" skurrer så ok for meg :-)
Edited by Arne Lie - 26 november 2018 at 11:16 |
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg trodde at utgangspunktet for en modell var en skikkelig målsatt tegning som viste modellen fra alle sider? Det at selve etsetegninger og støpedeler er forskjellige, er helt klart. Man kan ikke lage etsetegninger og støpedetaljer uten å vite grunnlaget/målene i detalj for modellen. Dette må vel NMJ ha klart når de allerede har fremstilt en mer detaljert modell av samme loket? Som sagt, dette skurrer at modellen ene og alene stopper opp grunnet manglende tegninger.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som jeg skrev i den andre tråden, er det ganske fundamentale forskjeller mellom en håndlaget messingmodell og en modell satt sammen av støpedeler i plast. Jeg kjenner riktignok ikke Superline-modellen, men antar at mye av den består av etsede deler. Etsetegninger er et dårlig utgangspunkt for å lage et støpeverktøy.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som sagt .... dette skurrer! Poenget var at NMJ ikke har kommet med noen nyheter (bortsett fra topplykt på Di3) i kanskje den viktigste omsetningsperioden for MJ i året. Det faller på sin egen urimelighet at når NMJ først lager en mer detaljert modell av El14 (Superline) - og så sier at de har ikke gode nok tegninger for å fremstille en mindre detaljert modell av samme loket (Topline), så får det meg til å undre? - Hva er feil på Superline El14 slik at de trenger nye tegninger? Hadde de for første gang fremstilt en ny lokmodell, så hadde dette vært en plausibel forklaring.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Here we go again... Som tidligere skrevet, forventer NMJ prøvestøp på EL 14 til Nürnberg-messen, og den har latt vente på seg fordi det har tatt tid å få gode nok produksjonstegninger. Se Dette er ikke akkurat første gangen det har tatt lang tid å få ferdig en annonsert modell, og jeg ser ingen grunn til å tro at NMJ trenerer modellen for å selge flere Di 3. Hadde NMJ tenkt slik, ville de også ventet med å annonsere El 14, ellers ville de risikert at mindre bemidlede kunder heller sparer pengene til modellen er klar.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Kommer snart" er et relativt begrep - i hvert fall hos NMJ? Nå har det stått på hjemmesiden at "Type 21 kommer snart" i et halvt år. Dette er merkelig, da første serien av Type 21 og BM68 er ute. Trodde det hadde vært rasjonelt å produsere alle modellene samtidig? - Har man enten problemer med modellene, slik at de må omkonstrueres, så hadde dette vært en plausibel forklaring - eller at det er "problemer i Østen" som er årsaken?
Ville tro at julehandelen er noe av det viktigste for MJ-salget? - I hvert fall er rundt halvparten av omsetningen i Tyskland "julehandel". At El14 og Y1 ikke kommer, forbauser ikke like mye. El14 hadde vært en direkte konkurrent til Di3 - og NMJ vil vel først gjøre alle utgaver av Di3 før de setter El14 i salg?
|
|
SveinF
Veteran Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det blir vel flere Di3'er, Cmb16, Padde, flere Type21 utgaver.
Vi hadde nok hørt det om El14 og Y1 var klar |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er merkelig stille hos NMJ for tiden?
Nå er det høysesong for nyheter fordi forretningsdrivende ikke vil gå glipp av julehandelen. - Skal man kjøpe MJ - eller noe helt annet?! BM68 og Type 21 kom i sommer i begrenset opplag. Disse modeller ser ut til å være produksjonsklare - og det er "bare å trykke på knappen"? NMJ Topline er det få formnyheter. - Hva skjer - NMJ sier ingenting? - Ikke engang en "kommer snart..." som de bruker.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Apropos NMJ Di3...
De fleste kortkoblinger kommer i konflikt med spissplogen. Enten kan man skjære av plogen - eller dersom man kan akseptere noe større avstand lok-vogner, kan man bore et 1,6mm. horisontalt hull gjennom NEM-lommen Dette bores ca. 3/4 fra forkant av NEM-lommen. Da kommer koblinger når den raster i det nye hullet, ikke i konflikt med plogen - og man ødelegger heller ikke modellen da koblingen også kan settes helt inn i NEM-lommen. De fleste kortkoblinger vil ikke skyves inn når de raster i dette hullet. Dette er "et knep" som også flere ferdigmodeller har.
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Heljan gjorde dette med stort hell, mener jeg å huske. Märklin gjør så mye rart med sine modeller. De kan være detlajerte på mye, men feiler helt ut på idenlinjen enkelte ganger.. Se f.eks på hornet til Amundsens grønne Di3.. |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
KGB
Viderekommen Joined: 30 januar 2018 Status: Offline Points: 77 |
Post Options
Thanks(0)
|
.
Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:54 |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Såvidt jeg kan se, er AB11 fra den første serien (1960) eneste norske formnyhet i Topline. Resten av nyhetene i Topline er varianter av tidligere modeller samt tidligere annonserte modeller. Selv om jeg ikke hadde de store forventningene til formnyheter, ble jeg likevel noe skuffet. Ingen fare for budsjettsprekk her...
Når det gjelder modellen av AB11 24109, burde den heller merkes som AB12, som vogna ble fra 1980. Om den i det hele tatt hadde gummivulster som AB11, kan det neppe vært særlig lenge. (Jeg tror AB12 fikk bedre seter i 2.-klasseavdelingen enn AB11.)
|
|
erakt
Medlem i MJF Joined: 13 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
Padda er nok ikke rett rundt hjørnet når det står:Modellen kommer med digitalt grensesnitt. Per nå er det usikkert hvilket.
|
|
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute" |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var som forventet fra NMJ!
- Lite nytt av formnyheter - og en del fargevarianter, særlig Di3. For å lansere "litt nytt" i serien SuperLine var det en enkel motorvogn med 2 aksler. Det er lenge siden Perl lanserte den - og til overkommelig pris. - Håper bare at de setter av plass til bufferkondensator? Det trengs på en så liten vogn. SJ Litt. R (malmbanelok) var nylig lansert fra Lokmodeller i Sverige etter Brimalms konkurs - riktignok som byggesett. Så det er vel langt unna som ferdigmodell fra NMJ i SuperLine?
|
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
@ AtleB
Sprekk i budsjettet? Har du budsjett ;-) Håper NMJ er flinkere til å sette lyskaster på taket enn Märklin (jf. modell 37662 av Jernbaneverkets Di 3 628)
|
|
cfsalicath
FREMO-forummedlem Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er litt ulike tekster i beskrivelsen av hver variant. I teksten for 18246 står det at det er digitalt grensnitt, så man må jo tro det gjelder alle. |
|
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
|
KGB
Viderekommen Joined: 30 januar 2018 Status: Offline Points: 77 |
Post Options
Thanks(0)
|
.
Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:54 |
|
AtleB
Viderekommen Joined: 29 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men Superline "Padda" uten digitalt grensesnitt? Det synes jeg var litt dårlig faktisk...
|
|
Mvh Atle
|
|
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
Endelig .
NMJ Skyline Hell Godshus "Gods - Expedition", Ferdigmodell . Kom også en del interessante vogner . |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
AtleB
Viderekommen Joined: 29 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og masse nye loknummer på Di3 og topplyskaster
Nå blir det sprekk i budsjettet....
Edited by AtleB - 31 januar 2018 at 09:54 |
|
Mvh Atle
|
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har gledet meg til lanseringen av NMJ-nyhetene lenge nå. Etter å ha sluttet med Märklin i fjor, har jeg hatt mitt fulle hyre med å kjøpe "alt" NMJ har produsert ila. noen måneder. I morges rigget jeg meg til på kontoret med kaffe og et par varme boller. Selvsagt kom sjefen med et hasteoppdrag akkurat kl. 09, men det er tross alt arbeidstid. Etter å endelig ha fått sett på godsakene, tenker jeg mange er glade for ferdigmodellen av godsekspedisjonen på Hell stasjon: https://www.nmj.no/nmj-skyline-15110-hell-gods-expedition-nmjh.html. For øvrig masse ferdigmodeller av bygninger som formelig oser av Norge. Min favoritt er Rema 1000-bygget.
Min personlige favoritt er Di 3 med takmontert lampe og horn flyttet til inne på taket.
|
|
cfsalicath
FREMO-forummedlem Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser ut som nyhetene ligger i nettbutikken noen minutter før tiden.
Nyheten jeg ikke tror noen gjettet: Superline Padda! |
|
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
|
Ola Trygve Kvitle
Viderekommen Joined: 18 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 4 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men det bør en ikke gjøre. NHJ Litra A var det første lokomotivet i Norge og burde finnes i modell. Nsb Type 1 var tilsvarende NSB's første lokomotiv. NSB Type 2 er det førte lokomotivet en ser etter å ha kommet inn på Norsk Jernbanemuseum. 2 av 3 er bevart og det andre kjøres om sommeren med tidsriktige vogner. Disse er alle tidlige Robert Stephenson & Co lokomotiver og har en del felles detaljer. Det burde også av denne grunn være mulig å selge disse lokomotivene og vognene i utlandet. (De har jo faktisk kjørt i England.) Ola Trygve Kvitle
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
I NMJs egen liste over tidligere Superline-modeller i 2012- og i 2013-katalogene står det at de i 1998 kom med 30a nr. 271 som byggesett og ferdigmodell. Jeg oppdaget også at de tidligere har gitt ut type 15, så jeg fjernet den fra listen min. Men da skulle de ha et godt utgangspunkt for en modell av type 11.
|
|
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |