MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - signaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

signaler

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: signaler
    Posted: 17 januar 2018 at 09:03
Har et enkelt innkjøringssignal fra Scala design. Noen tips om hvordan man kobler dette. Må man ha noen elektroniske dingser for at dette skal funke. Har sett på nettsiden og funnet skjema, men er allikevel usikker.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2018 at 09:25
Du kobler den ene ledningen som er merket 12V (sort?) til 12V likespenning (tåler også noe lavere voltstyrke). For å få en lampe til å lyse, må den tilhørende ledningen kobles til 0 V.
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2018 at 10:12
Siden jeg er mørkegrønn på området, hva er 0 V?
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2018 at 13:58
All strøm har 2 ledninger. Signalet bruker likestrøm (merket med =). Den ene ledningen er som regel 0v (også kalt minus -), og den andre spenningen (kalt pluss). Koble kontaktene til et 9V-batteri du får kjøpt i butikken, og koble den sorte til + og den andre til -. Da skal signalet lyse. Hvis ikke, bytter du om på hvor ledningen lyser.

Når du har fått signalet til å lyse, merker du deg hvem som er koblet inn i + og - på batteriet.

Da kan du koble signalet til en strømforsyning eller bruke batteriet. Strømforsyninger på 12V kan kjøpes på Biltea, Clas Ohlson, Jula o.l. Tror denne er i likestrøm (husk å spørre om den er i likestrøm og har +/-)https://www.clasohlson.com/no/Batterieliminator-til-LED-lyslist/36-5116

For å skifte mellom grønt og rødt signal, må du ha en bryter som sender spenningen til respektive dioder (lys). Da kan det være greit å spørre noen som har vært borte i dette, eller i butikken.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2018 at 16:14
Originally posted by mikki mikki wrote:

Siden jeg er mørkegrønn på området, hva er 0 V?

Generelt, hvis du vil gjøre noe med den mørkegrannheten, foreslår jeg at du begynner å sette deg inn i den serien og elektro på MJ-banen som jeg hadde i MJ-bladet gjennom hele 2016. De er skrevet for de uten bakgrunnskunnskaper om elektro - var intensjonen i hvert fall.

Men for svare på spørsmålet (ser at Pelle også har svart noe), så må du skaffe deg en strømkilde som gir fra seg likespenning på maks 12 volt. Dette finnes antagelig allerede på de strømkildene du bruker til MJ-anlegget ditt. Men du kan ikke bruke det samme som du mater sporet med, enten det er analog eller digitaldrift du bruker. Likestrømkilder er oftest markert med = symbol. Det er alltid tid utganger fra en strøm/spenningskilde. Den ene er 0 volt, den andre noe annet, og altså gjerne 12 volt på MJ, for Märklin gjerne 16 volt. Du skader ikke signalet hvis du snur om på 0 volt og 12 volt, men lampene vil ikke lyse hvis du tar feil. Vekselspenning vil neppe skade heller, men antagelig føre til at lampene lyser svakere enn ellers. Vekselspenning er markert på strømkildene med en liggende S.
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2018 at 20:20
Originally posted by ses ses wrote:

[...] Du skader ikke signalet hvis du snur om på 0 volt og 12 volt, men lampene vil ikke lyse hvis du tar feil. [...]
Hvis det er lysdioder og ikke lamper som er benyttet, kan de ta skade ved feil polaritet, da mange lysdioder er spesifisert med en maksimal reversspenning på ca. 5V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2018 at 20:36
Uff da. Men nå ligger det inne en seriemotstand også som jo skal redusere spenningen over LED. Vil ikke det være nok om polariteten snus?
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 00:20
Originally posted by ses ses wrote:

Uff da. Men nå ligger det inne en seriemotstand også som jo skal redusere spenningen over LED. Vil ikke det være nok om polariteten snus?
På det siste databladet for en LED som jeg sjekket, var både maksimal tillatt reversspenning og minste "reverse breakdown voltage" 5 V. Det skulle tilsi at LED-en begynner å lede kraftig når reversspenningen blir tilstrekkelig stor, som på en zenerdiode. En grønn, rød eller gul LED har typisk en arbeidsspenning under 2 V. Om vi sier at spenningen blir 1,5V  i riktig retning og 6 V i feil retning med en gitt strøm, blir effekten 4 ganger så stor. Riktignok blir strømmen noe lavere fordi spenningen over seriemotstanden blir mindre, men effekten blir likevel mye større i sperre-retningen.

Kanskje går det bra om man har dimensjonert seriemotstanden for en strøm som er langt under maksimal tillatt verdi. Men det forutsetter at LED-en tåler like mye effekt i reversretningen som forover, noe jeg ikke er sikker på om den den gjør.

Jeg tipper problemet kan løses med en vanlig diode i serie med den felles forsyningsspenningen - kanskje er det allerede bygget inn i signalet?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 05:49
Noe av utfordringer er at Skala Design ikke gir noen informasjon om hvordan dette er konstruert på forpakningen som følger med signalene.
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 06:11
Kort fortalt så betyr dette at man må koble lyssignaler via en dekoder????
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 09:33
Kopiert fra monteringsveiledningen til signalet:

Signalet er koblet opp med felles pluss og driftspenningen er på 12V DC (likestrøm). Dette betyr at plussen skal kobles på den svarte ledningen og ved å koble rød respektiv grønn til minus vil det aktuelle lyset lyse. Signalet tar ikke skade om man skulle bytte om på pluss og minus. Oppkoblingstips finnes på vår hjemmeside.

Der står vel egentlig det man trenger å vite..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 09:34
Nei. Les Pelles innlegg. Den siste diskusjonen går på hvorvidt det er skadelig for signalet å snu om på pluss og minus på strømforsyningen. Jeg skal legge ut et koblingsskjema for enkel oppkobling av slike signaler.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 09:38
I teksten jeg kopierte står det konkret: Signalet tar ikke skade om man skulle bytte om på pluss og minus. Mener du at man ikke skal stole på det produsenten selv skriver?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 10:11


Her er et skjema for enkel oppkobling av et signal som viser rødt eller grønt. Her ligger ingen blinking inne. Bryteren bør være av typen som bare har to stillinger siden signalet enten skal vise rødt eller grønt. En typisk bryter for slikt er avbildet.
SkalaDesign har selv produsert en avansert styringsmodul for sine signaler, men den er ikke i produksjon lenger, visstnok fordi det var liten interesse for den. Det går sikkert an å finne en eller annen dekoder som kan styre slike signaler også, men dette er altså den enkleste og billigste måten å få korrekte signalbilder.
Jeg kom over en beskrivelse av SkalaDesigns egen styringsmodul, og det opereres det med kun 5 volt ut på den sorte ledningen til signalet. De lysdiodene som er brukt i signalet fungerer tydeligvis greit innenfor et større spenningsområde, og trenger altså ikke 12 volt selv om det står så på SkalaDesigns egen forpakning av signalene.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 10:20
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

I teksten jeg kopierte står det konkret: Signalet tar ikke skade om man skulle bytte om på pluss og minus. Mener du at man ikke skal stole på det produsenten selv skriver?


Der var SkalaDesign selv inne her. Flott!
Innleggene kommer litt om hverandre her tidsmessig, så jeg vet ikke helt hvem du sikter til i det jeg har sitert. Jeg skrev mitt svar uten å se at du siterte fra produktbeskrivelsen, og jeg sitter et sted uten tilgang til noe som helst annet enn Internett, så jeg gjengir det jeg mener å huske fra beskrivelsen. Og selvsagt, hvis produsent skriver at det ikke tar skade, så må vi selvsagt tro på det. Mitt problem er at jeg vet ikke hvordan signalet er bygd opp "inni". Så diskusjonen mellom Torstein og meg skjer på den sviktende bakgrunn at vi gjetter om hvordan dette er bygget opp. Så informer oss gjerne om dioder og motstander som måtte ligge i signalet og sokkelen.

Et annet spørsmål til deg er hvorfor du anbefaler 12 volt på forpakningen men bare 5 volt på dette skjemaet: www.sidespor.no%2Findex.php%3Froute%3Dproduct%2Fdownload%2Fdownload%26download_id%3D28&usg=AOvVaw2bfqkEUYR9ndf9HUrQNQOE
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 11:36
Ahh, OK, ser nå at svaret ditt over her kanskje var ment til Mikki og ikke til meg. For øvrig har jeg ingenting med SkalaDesign å gjøre, jeg bare fant veiledningen til signalet på sidespor.no. Tror kanskje du blander meg og Svein R... Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 12:09
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

[...] Mener du at man ikke skal stole på det produsenten selv skriver?
Man kan ikke alltid stole på at produsenten har finlest eller fullt ut forstått databladene for komponentene de bruker. Det kan også hende at de har prøvd noen signaler med 12 V feil vei, men det er ikke noen garanti for at det alltid går bra.

Originally posted by ses ses wrote:

Der var SkalaDesign selv inne her. Flott!
Nå tror jeg du forveksler Svein_H med SveinR...


Edited by TorsteinS - 18 januar 2018 at 12:16
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 12:20
Vanlig å sette en liten vanlig diode for å hindre at led'en knekker. Det meste fra Viessmann, Brawa osv. har dette. Bruker det som "sikkerhetsnett" selv når jeg kabler led som er kronglete å skifte....
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 15:14
Her ble det mange misforståelser. Beklager...
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2018 at 08:06
Spennende at mitt "lille" spørsmål kan skape så stort engasjement. Føler at jeg er litt mer lysegrønn, men fortsatt grønn. Kan kanskje ligge på at jeg burde stilt mitt spørsmål mer konkret. Har en blå Marklin trafo som jeg bruker til strømforsyning til lys på anlegget osv. Skal/kan den omtalte sorte ledning kobles her. Jeg kjører DCC og noe av min problemstilling er at jeg gjerne ønsker at signalene skal skifte automatisk ved lokpassering etc. Da ser jeg for meg at der må en eller annen dekoder hvor de øvrige 2 ledninger kobles. Det jeg håpet var at noen kunne tipse meg om dekoder og hvordan dette kobles. Litt frem i tid er det planen å installere Train Controller.SmileSmileSmile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.