MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Samletråd med ulike spørsmål om ulike modeller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Samletråd med ulike spørsmål om ulike modeller

 Post Reply Post Reply
Author
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Samletråd med ulike spørsmål om ulike modeller
    Posted: 15 januar 2018 at 19:54
Som noen kanskje har oppdaget allerede, har jeg nylig begynt å samle andre modeller enn Märklin. Kunnskapen min er begrenset, og jeg setter derfor pris på alle de gode rådene fra dere. I stedet for å "spamme" eller forsøple forumet med utallige tråder; én for hver modell jeg har spørsmål om, fant jeg det mer hensiktsmessig å samle alt her. Dersom det allerede finnes tråder om noen av modellene er det bare å poste lenke til disse.

1)
NMJs modell av Bm 69a.
https://www.nmj.no/nmj-topline/topline-motorvogner/filter/a-15,bm-69a.html
Denne kommer i tre fargegjengivelser:
I - brun gammeldesign (en med brune dører og en med svarte dører)
II - rød nydesign (med svarte dører)
III - nyeste design / "tomatsuppe"

Er alle variantene korrekte ift. orignalene? Er det noen av modellene som har noen feil? Jeg legger merke til at prisene varierer noe mellom modellene (2500 - 2700 kr). Hva kan være årsaken til dette? NMJ har dessuten kontinuerlig tilbud på Bm 69a 07 til 1495 kr. Min første tanke er at dette er fordi det er feil på denne modellen ift. orignalen. Er det noen som vet årsaken til den store prisrabatten?


2)
NMJs modell av Bm 73
https://www.nmj.no/nmj-topline/topline-motorvogner/nmj-topline-81401-nsb-bm73-dc.html
Versjonen i nyeste design ser jo ikke slik ut lenger. Den røde lakkeringen er flyttet fra på siden av vinduet til under vinduet ifm. revisjonen i Nederland i 2014/2015. Og de kjører med fronten åpnen med fast kobbel.
Og de små utstikkerne der det sitter videokameraer til erstatning for bakspeil er overdimensjonert på modellen. Men ellers er den veldig fin. Er det noe jeg bør vite om modellen eller er det bare å løpe å kjøpe?


3)
NMJs modell av Di 8
https://www.nmj.no/nmj-topline/topline-lokomotiver/nmj-topline-85102-nsb-di8-710-dc.html
Spesielt modellen i NSB-lakkering (rødt og gult) er straks utsolgt. Er det noen grunn til å regne med at NMJ lager en ny runde med disse modellene? Formene eksisterer trolig fortsatt? Er det noen grunn til at akkurat Di 8 710 ligger igjen, f.eks. at den ikke var like nøyaktig ift. originalen som de andre modellene?


4)
NMJs modell av El 11
Det er tilbud på en pakke med El 11 2102 og godsvogner:
https://www.nmj.no/nmj-topline/topline-lokomotiver/1017161.html
Dette må være et godt kjøp? Ut fra hva jeg har lest er NMJs modeller av El 11 nøyaktige ift. originalen, og går godt?

Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2018 at 07:18
Bm 69a i tomatsuppe og nydesign med gule månedskort-dører har feil strømavtager. De har enbens i virkeligheten, men jeg vet ikke om nydesign med gule månedskort-dører hadde enbens fra starten.

Edited by mattis94gutt - 16 januar 2018 at 07:19
Proud to be a nerd.
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2018 at 12:59
@mattis94gutt
A-ha. Nyttig info. Tusen takk for dette.
Ser av bilder på Jernbane.net at Bm 69 011 hadde firebens avtager i nydesign, men alle bilder i tomatsuppe er med ettbens strømavtager, ja.
Fant Bm 69 006 fra 2003 og 2004, men umulig å se type avtager. For nr 007 fant jeg bare bilder i nydesign, og da med ettbens avtager. Fant et bilde av en veldig ung 014 i gammeldesign med brune dører, og den har i alle fall skikkelig pantograf med fire ben.
Ett alternativ kan være å skifte strømavtageren på modellen. Noen som har tips om produsenter av korrekte norske ettbens avtagere? Et annet alternativ er å vente på nye modeller av Bm 69.
 
 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2018 at 13:13
Originally posted by mattis94gutt mattis94gutt wrote:

[...] jeg vet ikke om nydesign med gule månedskort-dører hadde enbens fra starten.
Åpenbart ikke, jfr. disse bildene:

Ut fra øvrige bilder i NJKs materielldatabase kan det se ut som BM69A fikk énbens strømavtagere rundt år 2000.
Back to Top
HAI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 13 mai 2012
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2018 at 13:24
Man kan vel mene mye om NMJ og deres modeller, men jeg trur alle variantene de leverer er ganske korrekte. Alle modellene har et forbilde, ikke noen fantasivarianter som jeg kjenner til. Av de feil man kan finne er det stort sett detaljer som kanskje ikke har så stor betydning for alle. Jeg tror imidlertid at prisene (eller heller tilbudene) indikerer hvilke varianter det har vært lavere etterspørsel etter, og dette er ofte sære varianter som hadde kort tid i trafikk eller fantes på få individer. Mitt inntrykk er at norske jernbaneentusiaster stort sett ønsker "vanlige" - tallrike og normale - forbilder for sine modeller. De som ønsker sære utgaver lager ofte disse selv.

El11 i gammeldesign med gullstripe, WLAB sovevogn i mellomdesign med én sort dør og R1 spisevogn i gammeldesign med moderne vingehjul er eksempler på slike modeller.


Til spørsmålene:

I: Type 69.
69a 07 til 1495 kr. er vel den varianten i gammeldesign med sorte dører. Dette er en sær variant, selv om jeg har hørt at ganske mange sett så slik ut på starten av 90-tallet (mesteparten av tiden disse settene gikk i gammeldesign hadde jo dørene samme farge som vognkassen; rødbrun). Med mindre man har veldig gode minner fra denne epoken, eller samler på en modell av hver variant, vil vel mange velge et annet sett. Derfor tror jeg denne varianten er på tilbud. Men den har helt klart et forbilde og er "korrekt"
Jeg tror 69-settene er helt innafor det akseptable når det gjelder feil. Feil strømavtakertype på de nyere settene er nevnt. I tillegg har motorvognen (alle varianter) gjengitt samme detaljer under vognkassen på begge sider, bl.a. en kompressor på hver side. Dette er feil, men neppe av stor betydning for de fleste.


II: Type 73
Versjonen i nyeste design ser jo ikke slik ut lenger nei. Men denne varianten (av og til omtalt som B-gjeng-sett p.g.a. det røde båndet over frontvinduet som ser ut som en maske) har sitt forbilde i de tre settene 02, 05 og 07 som alle hadde denne fargesettingen - og over ganske lang tid, nesten ti år, vel?
I dag er - som du påpeker - alle settene oppgradert i Nederland, og har en annen fargesetting. NMJ har ikke laget denne fargevarianten enda.
Jeg har ikke driftserfaring med NMJs 73-sett, men er enig i at de ser ganske bra ut.


III: Di 8
Av Di 8-lokene i Norge er det bare to fargesettinger å snakke om. Gul/rød og CargoNet Sølvsuper. Og så har Berging og Beredskap lok i begge disse fargesettingene, så da har man også variantene med B&B-logo og -utrusting.
Den røde og gule fargesettingen har vært utbredt fra lokenes levering og fram til i dag, og alle lokene har på et tidspunkt hatt denne fargesettingen.
CargoNet sin grå sølvsuper var det var fire lok som fikk, og relativt sent i CN-tiden. Derfor er jeg ikke overrasket over at den røde og gule blir utsolgt før.
Rød og gul ble levert med numrene 709 og 710. Begge finnes fremdeles i Norge i den aktuelle fargesettingen. Men 710 stod hensatt i mange år, og var vel hensatt da NMJ kom med den i modell. Heldigvis (for salget av NMJs 710) har loket kommet i trafikk igjen, og har blitt sett over hele landet. Likevel er jeg ikke overrasket over at 709 har solgte (litt) bedre enn 710. Men igjen; 710 er nok like korrekt i forhold til originalen som de andre nummervariantene.


IV: El 11
Jeg er godt fornøyd med El 11 hvertfall. Jeg syns loket går pent og ser bra ut. Modellen kom nok litt i skyggen av El 13-krigen, og de to loktypene er jo ganske like, så kanskje var ikke interessen for El 11 så stor på lanseringstidspunktet.
Jeg syns også disse settene ser ut til å være et godt kjøp, hvertfall om man også er interessert i de medfølgende vognene.






Mvh Halvard
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2018 at 13:35
Originally posted by Torbjørn Torbjørn wrote:

NMJs modell av Bm 69a. 
[...]
Er alle variantene korrekte ift. orignalene? Er det noen av modellene som har noen feil? Jeg legger merke til at prisene varierer noe mellom modellene (2500 - 2700 kr). Hva kan være årsaken til dette? NMJ har dessuten kontinuerlig tilbud på Bm 69a 07 til 1495 kr. Min første tanke er at dette er fordi det er feil på denne modellen ift. orignalen. Er det noen som vet årsaken til den store prisrabatten?
Priser mellom ulike utgaver har heller å gjøre med tilbud og etterspørsel, samt at produksjonskostnadene kan ha endret seg mellom to leveranser. Jeg tipper at 69A 007 har blitt "hyllevarmer" fordi denne utgaven ("gammeldesign" med sorte og gule dører) gikk slik i relativt kort tid.

Vedrørende avvik fra forbildet så vil du finne noe om det i denne tråden:
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2018 at 13:53
@ HAI: Hjertelig takk for flydig, detaljert og veldig informativ oversikt.
@ TorsteinS: veldig bra tråd du lenket til, spesielt ditt innlegg der fra 04 februar 2013 med bilder og forklaring var svært nyttig. Tusen takk.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.