MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvilken dekoder i EL16?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvilken dekoder i EL16?

 Post Reply Post Reply
Author
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvilken dekoder i EL16?
    Posted: 07 januar 2018 at 16:21
Hei,

kjøpte NMJ/Roco startsett med Bergensbanen og EL16. Er det noen som vet hva slags dekoder som sitter i denne?

Finnes det en oversikt over fornuftige CV-verdier til denne? Ser at det kanskje er ting å endre på for EL16 når jeg har satt dekoder i min BM69, som har en hent annen gange.

Skal det foresten være noe lys i EL16 originalt?
Back to Top
netrom View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 januar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote netrom Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2018 at 21:20
Hei.

Ifølge ersatzteilliste for 41286 så skal det være denne dekoderen:






Edited by netrom - 07 januar 2018 at 21:23
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2018 at 22:03
Takk. Da virker det som jeg har fire funksjonsutganger å leke med, men ikke noe lys installert.


Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2018 at 17:26
Lyset er nok installert, men det virker tydeligvis ikke. Antar du har forsøkt dekoder reset? Ellers må du ta av kåpa og sjekke for løse ledninger/gåene pærer.

Du bruker multimaus?

StenR
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2018 at 18:04
Bruker multimaus ja og har prøvd alle funksjonstaster.

Har ikke prøvd å resette dekoderen, kanskje det er er noe jeg kan sjekke også, i tillegg til å åpne loket ja.

Takk for tips!
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2018 at 18:39
Roco 10738 i linken over mener jeg er motorola-dekoderen som leveres med ac-modellene. Det du har er sannsynligvis 10732. Det har i mange år vært en Uhlenbrock. Manualen er her: https://www.roco.cc/uploads/documents/pdf/10732.pdf

Du resetter den ved å skrive 8 i CV#8. Virker ikke dette, må du åpne loket og undersøke litt.

StenR

Edited by StenR - 08 januar 2018 at 19:09
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2018 at 20:30
Faren over, når jeg ikke har rørt denne på noen år, så husket jeg ikke hvordan det virket rett og slett. Lyset er på egen knapp og ikke funsjonstastene slik som min nyoppgraderte bm69 .

Ser at den ene plastlederen var knukket, og ddt er noe lekkasje til førerhuset, men det får vel bli neste steg.

Da gjenstår det å finne noen bedre CV-verdier. Finnes det en oversikt over fornuftige verdier noen sted? Har justert CV3 til 30 for å få en litt mykere aksellerasjon, men har ikke noe formening om hva som er "rett".

Edited by AndreR - 08 januar 2018 at 20:32
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2018 at 21:17
Finnes vel ingen fasit. Hva som er passe treghet på akselerasjon og brems er ganske subjektivt. Du kan også sette hastighetskurve (3 punkts eller 28 punkts) , men usikker om det gir deg så mye. Hvis du ønsker å rote det helt bort kan du prøve noen av cv'ene i denne manualen: http://uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/en/I4B050BD-04F.apd/Bes76420e.pdf Jeg gjetter at dekoderen responderer på de fleste av disse. Men jeg blir jo veldig overrasket om ikke Roco har fått Uhlenbrock til å optimalisere parametrene for Roco-motorer... Går loket dårlig er mitt stalltips hjulrens.
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2018 at 21:56
Det går ikke dårlig akkuratt, snarere tvert om! Når jeg fikk dekoder som var preprogramert for bm69, så var det tydelig forskjell. EL16 hadde superrask akserellasjon sammenlignet med BM69. Hadde ikke tenkt på det før jeg så de sammen. 

Maksimum hastighet er kanskje en ting som jeg kunne ha justert i tillegg til akserellasjon/retardasjon.


Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2018 at 22:26
Da har du en plan. Sett CV#5 slik at du får maksfarten du vil ha. Så ønsker du antagelig å også redusere CV#6 (fart ved halvt pådrag) litt. Til slutt setter du CV#3 og 4 slik at du får tregheten du ønsker.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.