MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJs modell av El 17 - ulike versjoner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJs modell av El 17 - ulike versjoner

 Post Reply Post Reply
Author
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJs modell av El 17 - ulike versjoner
    Posted: 31 desember 2017 at 13:22

God jul alle på forumet. Håper alle har fått hygget seg med vår flotte hobby i ferien. Jeg har lest retningslinjene et par ganger og håper og tror jeg klarer å følge disse i mitt første innlegg her.

 

Jeg har et par spørsmål om NMJs modell av El 17. Slik jeg har forstått det finnes det to versjoner. Ved googling har jeg funnet disse trådene om temaet på dette forumet:

http://forum.mjf.no/ny-el-17serie_topic7353.html

http://forum.mjf.no/nmj-el17-og-driftsproblem_topic9575.html

http://forum.mjf.no/nmj-el-17-problemer_topic9918.html

Spesielt innlegget i første lenken skrevet av Kjell H. den 22.12.2012 kl. 13:40 beskriver forskjellene mellom V1 og V2 på en god og detaljert måte.

 

Mitt første spørsmål er om flere kan fortelle om sine erfaringer med NMJs ulike modeller av El 17 – er det slik at V1 er den beste modellen?

 

Med bakgrunn i disse trådene på forumet ønsket jeg å kjøpe en El 17-modell som skulle være fra den første versjonen, V1. I tillegg har jeg lagt merke til at firebens strømavtagere på denne modellen ser veldig rare ut. De nederste bena står i en skrå vinkel opp fra taket på modellen, mens på originalen i 1:1 ligger de flate, parallelle med taket. Jeg ønsket derfor en modell med ettbens pantograf. Valget falt derfor på El 17 2223. På NMJs nettsider står det "V2" på de modellene som er andre versjon. Det sto ikke noe om dette på denne modellen, for øvrig artikkel NMJT 80.103.

 

Jeg fikk montert ESU V4 lyddekoder hos NMJ da jeg kjøpte modellen. I butikken oppdaget jeg noe feil på kåpen til modellen, og den ble byttet mot en "de hadde liggende". Det var også noe snakk om at de hadde et drivverk klart med dekoder, så de kunne bytte med understellet på den jeg hadde hentet fra butikkhyllene. Nå etterpå har jeg merket meg at forover/bakover er byttet om. Hvis kåpen er lik i begge ender, kan det være de har satt den på bak-frem? Uansett, jeg tok av kåpen i dag, og jeg kan ikke se Canon-logoen på motoren. Hjulene ser også blanke ut, noe som jeg mener er typisk for V2 av modellen.

 

Mitt andre, og siste spørsmål er derfor: er NMJs modell av El 17 2223 versjon 1 eller versjon 2, og hvis den er V1, kan det se ut som om jeg har fått med feil understell/drivverk?

(forsøker å legge inn bilder her)

NMJs El 17 2223 med kåpen av

 

NMJ El 17 - nærbilde motor

 
NMJ El 17 - nærbilde hjul
 
Benytter anledningen til å ønske alle riktig godt nytt år.
 
Hilsen Torbjørn
 
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2018 at 20:26
Mener at dette loket kom både i v1 og v2. Art. No 80.101 er v1 og 80.103 er v2.

Fine lok. Ikke hatt kluss med hjulene på mine, men det er vel et tidsspørsmål. .

Se her: http://www.lolkebijlsma.com/el17_model.html Usikker på det med 80.101 egentlig. Ser ut som det burde vært 2221

Edited by StenR - 01 januar 2018 at 20:28
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2018 at 11:13
Godt nytt år til alle!
 
El 17.2223 var levert i Serie 1 mens 2221 og 2222 ble levert i Serie 2. - 80.101 er 17.2221.
Det er flere El17 enn det Lolke nevner på siden du henviser til, så det kan være en feil på kartongen?
Den første "prototypen" av El 17 Topline hadde et annet og mye mer avansert drivverk - omtrent som Superline-utgaven. Det kan man se på delelisten som ligger ved Serie1-lokene. - Trodde faktisk det var slik - før jeg åpnet et lok og ble (negativt) overrasket!
Vet ikke om lokkåpene ble skiftet over til nye understell i Norge?
 
 
Man kan kanskje snakke om 3 serier for El 17 Topline?
 
Den første serien er delt i teknisk forskjellig utførelse.
Der har man gearkasse som bare er festet til akslingene - og gearkasser som er festet til boggiene for øvrig. Man ser forskjell på disse ved at den serien som har "løs" gearkasse , har lengre akslinger med tapper som låser den til boggien.
Den som ikke har akslinger med tapper, finnes det reservehjul med akslinger til.
Skal man skifte aksling på den versjonen med "løse gearkasser" er man nødt til å gjenbruke de gamle akslingene.
Dette tror jeg ikke NMJ var fullt klar over?
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2018 at 12:58
Takk for svar.
Jeg har også kikket på Lolke Bijlsmas oversikt, og ut fra denne ser det ut som om El 17 2223 kom i både V1 og V2. Modell 80.101 er V1 og 80.103 er V2. Det er også interessant å merke seg at forfatteren av oversikten skriver at V1 har dårlige kjøreegenskaper, men at V2 går pent. Er det noen som vet hvilket fabrikat det er på motoren brukt i V2? Det ser også ut som om erstatningsakslinger til V2 har én tann mer på tannhjulet enn akslingene til V1. Dette bør også gi (marginalt) bedre kjøreegenskaper på V2 som følge av gearutvekslingen?
 
Ser også av NMJs nettsider/nettbutikk at det for samtlige røde El 17-modeller står skrevet "Helt nytt drivverk med nye gearboxer og motor". Dette står også på modellene som ikke er merket med V2. Dette betyr kanskje at jeg kan gi opp prosjektet om å kjøpe en V1-modell? Det er imidlertid interessant at modellene har ulik pris (1995 - 2195 kr), uten at jeg kan se hvorfor.
 
Jeg kunne tenke meg en modell i nydesign. Siden 2223 som jeg har er i mellomdesign (rødbrun farge), hadde det vært fint med en i den sterke nydesign-rødfargen også. Samtidig vet jeg at serie 1 (2221-2226) hadde små littranummer, mens serie 2 (2227-2232) hadde store littranummer. Så vidt jeg kan se har NMJ-modellene av 2228 og 2229 feilaktige trykk med små nummer. Da gjenstår kun 2231. Men på bildene på NMJs nettsider ser fargen på denne modellen mer ut som rødbrun mellomdesign enn kraftig nydesign-rød. 2228 og 2229 har dessuten rare pantografer når de er nedslått (står oppover i en vinkel), mens 2231 ser bedre ut. Mulig dette er tilfeldig.
 
Er det noen som vet, så del gjerne erfaringer og kunnskap. Det enkleste er kanskje uansett å dra til NMJs butikk og kikke...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2018 at 15:10
Jeg har ikke studert El17 så nøye at jeg har tellet tenner på tannhjulene! Wink
Det er flere tannhjul som utgjør utvekslingen, derav snekkedrevet som vel har størst betydning? Mener derfor at det ikke skal ha så stor betydning for kjøreegenskapene om det er V1 eller V2 av dette loket. Det viktigste er at det individ man har er korrekt sammensatt!  Ferdigstillingskvaliteten er jevnt over bedre på V2. V1 hadde ofte kast i hjulene og de kunne være ute av senter (vagging).
Mht. langsomt-kjøringsegenskaper er japanske Canon-motorer å foretrekke kontra "Kina-motorer". Slike "Kina-motorer" er det etter det jeg vet i alle V2-utgaver? Fabrikk i Kina er ukjent.
NMJ har sikkert belegg/bilder som viser nummerstørrelse for de forskjellige utgaver de har laget? - Mener jeg har hørt at de første nydesign-utgaver hadde små tall da de kom. Da brukte man tidligere tall fra gammeldesign. Når lokene ble revidert og fikk ny lakk, ble de utstyrt med større tall - eller de man tilfeldigvis hadde for hånden, slik at både små og store tall kan være korrekt for disse lokene - alt etter årstall modellen forestiller.
 
Jeg tror ikke man får kjøpt V1 lengre? - Det er i så fall dersom noen forhandlere har restlager? - Ellers må man kjøpe brukt.
 
V1 har litt lengre strømopptak slik at denne modellen korrekt justert er bedre mht. toleranse enn V2 som har veldig korte strømopptaksfjærer og krever pinlig nøyaktig justering! Det er ikke alltid at dette klaffer fra fabrikk, dessverre. For å justere strømopptaket har jeg dessverre blitt nødt til å demontere boggien for å få tilkomst. Bytter man hjul/akslinger må man justere strømopptaket for alle hjul - det er min erfaring.
Back to Top
lolke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 16 november 2004
Location: United States
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lolke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2018 at 06:32
Min side er bare en liste over El17-modellene jeg har i samlingen min. Det er på ingen måte den endelige oversikten over alle NMJ-modeller.

Jeg har to versjoner av 2223. En er den offisielle 80.103. Det har ikke en Canon-motor. Den andre er i en boks som sier Limited Production Series Model (Begrenset produksjonsserie). Selve boksen er merket som 2221 (80.101).

Den tidlige versjonen av 2223 har en annen girkasse, det ser ut som en Superline-modell.



Tre El17, fra venstre til høyre: 2221, 2223 og preproduksjon 2223.


Top, 2221, midten 2223, og preproduksjon 2223.


Girkasse til preproduksjon 2223 til høyre.

Med vennlig hilsen,
Lolke

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2018 at 08:57
Da er du heldig, Lolke!
 
Jeg trodde at denne serien som har teknikk som Superline ikke ble levert ut fra NMJ! - Selv den som går under betegnelsen V1 er sjelden.
Da er det 2 forsjkellige loknr. under samme artikkelnummer.
Back to Top
ToreK View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 august 2010
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ToreK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2018 at 20:05
Jeg har nettopp kjøpt reserveakslinger til mine 2 lok.

Har nok dukket opp i problemet at jeg har versjonen med tapper på akslinger på versjon 1, mens de nye akslingene ikke har tapper.
Funderte litt på dette og skulle forske videre på dette inntil jeg nå så dette.
Forklarer det meste.

Men er det da altså mulig å flytte tannhjulene fra de nye akslingene til de gamle?

Tore
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2018 at 20:42
Tusen takk til alle som bidrar til oppklaring. Jeg oppgir jakten på V1, og kjøper modell nr 2 som V2 også

Er det noen som har både V1 og V2 som kan bekrefte at V1-modellen kjører penere og/eller er mer driftssikker? Jeg regner med at ingen har klart å slite ut motoren i sin(e) El 17 enda, Canon-motor eller ei. Det bør uansett være mulig å bytte ut motoren med en ny av høy kvalitet når en ønsker det? F.eks. Maxon? Kan også legge til at jeg har oppdaget at ZIMO-dekodere gir ekstremt gode kjøreegenskaper (når modellen tar igang eller kjører svært sakte). Merkbart bedre enn ESU. Så en veldig god dekoder kan kompensere for et ikke-perfekt drivverk. (Dessverre oppgir NMJ at de kan ikke leveree ZIMO med lyd...)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2018 at 22:03

 

ToreK:

Det er fullt mulig å flytte hjul og tannhjul over fra de akslene uten tapp (som leveres som reservedel til V1) til akslinger uten tapp dersom du har "rett verktøy". Jeg vil anbefale en ters for hjulakslinger fra Fohrmann https://www.fohrmann.com/de/radsatz-richtgeraet-fuer-modellbahn-spur-h0-mit-zubehoer-tt-und-n.html Jeg har brukt et slikt verktøy.
 
Torbjørn:
Jeg synes at mine El17 V1 går bedre enn V2 etter at jeg skiftet /rettet opp hjulene som ble levert med kast i.
Har du et lok som går i utgangspunktet bra analogt gir en god/dyr dekoder dårlig valuta for pengene.
De mest avanserte dekodere blir "reservert" for lok som går dårlig analogt.
ESU og Zimo er temmelig like mht. avansert motorstyring - men for å få gode krypkjøringsegenskaper på ESU, har jeg ofte måtte redusere Kp (forsterkningen) på PID-regulatoren mye fra default.
 
Zimo er for øvrig konk for øyeblikket - men forhåpentligvis starter de igjen når de får "ryddet opp" med sykekassen?
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2018 at 23:21
@ Kjell H.
Må innrømme jeg ble oppriktig lei meg da jeg leste at ZIMO var insolvent (den tekniske termen når en ikke kan betale sine kreditorer). I dette tilfellet var det manglende betaling til den statlige sykekassen. Engelskspråklig forklaring fra nettsiden til ZIMO:

"Insolvency?
Yes, but not in reality. Due to falling behind on payments to our social security company, the latter got us into insolvency, although we had already payed our debts. There would be no problem with other business partners, but obviously this is not the case for social security companies, which we learnt from.
ZIMO had financially the best years in 2016 and 2017, and also our debt ratio is the smallest since 10 years.
ZIMO Elektronik GmbH will be under insolvency administration until January 2018, then we will get back to administrating ourselves. There will be (almost) no problems and impairments for clients and suppliers. We hope, you still have trust in us and we are trying to solve the matter as soon as possible.
In the model railway business insolvencies are practically usual. And if we are not able to declare real insolvency, we try it this way ;-)
ZIMO is, and always will be, special".

Dette virker mindre dramatisk. Må si jeg liker disse dekoderene. De modellene jeg har som går penest har ZIMO i seg.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.