MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Flere som er lurt av Østerriker på ebay?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flere som er lurt av Østerriker på ebay?

 Post Reply Post Reply
Author
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flere som er lurt av Østerriker på ebay?
    Posted: 28 november 2005 at 08:30
Vi er nå to personer som ikke har fått levert over Ebay fra en og samme østerriker; Reinhard Waschler, brukernavn Roco999. Mannen har nå meldt seg ut av hele Ebay, Vi kjenner hans firmanavn og -nummer, boligadresse, telefon, bankkontonummer og bankforbindelse, epostadresser, t.o.m navnet på samboeren. Før vi går til politiet der nede vil vi varsle herr Waschler og gi ham en siste sjanse til å gjøre opp for seg.

På slutten av sin fartstid som ebayselger la han ut flere norske modeller (Di 3, Di4), trolig en bevisst taktikk fordi han håper at vi nordmenn ikke vil bry oss med å gå til østerrisk politi. Så trolig er vi enda flere som er lurt av ham. Kjenner du til andre, ta gjerne kontakt meg meg på public(at)arcticrains.com.

Hilsen Terje S
--------------------------
H0 Norsk/Svensk/US Ep. III
DCC Lenz LZV100/LH90
www.arctictrains.com


Edited by Terje Storjord
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 13:36

Hei Terje!

Ille å høre at du er blitt lurt! - Vet ikke om du har forsøkt å kontakte vedkommende på E-mail? - Svarer han ikke på gjentatte E-mails - så er det absolutt grunn til bekymring. Har også hørt at mange selger varer de ikke har. Først etter å ha solgt en del artikler, bestiller de disse inn fra leverandører for å gjøre best mulig innkjøp. Det kan være et slikt tilfelle du nå er utsatt for? (Det er lett å se at slikt foregår, da mange helt nye artikler blir budt ut på auksjon lenge før de er i handelen).

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har handlet med samme mannen i Østerrike sist sommer en gang? Har ikke papirene tilgjengelig her jeg er nå og Ebay sletter handel etter 60 dager. Sendte faktisk ned "cash" (noe jeg ellers meget skjeldent gjør) og fikk loket ganske omgående i posten. Da jeg skulle legge inn "Bewertung" var han sperret i Ebay, (men den hadde blitt bra da alt gikk bra for meg). Forsto det slik at den jeg handlet med hadde blitt lurt av flere "Spassbieter" som ikke sto ved sine kjøp og at han derfor hadde trukket seg fra Ebay.

Ved handel i Tyskland/Østerike kommuniserer jeg utelukkende på tysk. Dette tror jeg har en preventiv virkning mht. å bli lurt da det indikerer at jeg ikke vil ha problemer med å forfølge "snusk" i deres eget hjemland.

Jeg vil heller advare mot en tysker som kaller seg "claudia1979". Jeg kjøpte noen LokSound-dekodere i løpet av et par uker i vår og ba om en samleforsendelse. Kun halvparten kom og da jeg ba om å få resten slik som først avtalt, så fikk jeg kun en beklagelse og beskjed om å betale ny frakt - noe jeg ikke ville da det ikke var min feil. Mange spekulerer i høye forsendelsespriser (og blir litt "sure" om objektene blir solgt billig så de prøver å dekke "tapet" på ande måter). Jeg skulle allikevel en tur til Tyskland og kom til å passere kun et par kilometer fra der vedkommende bodde, så jeg oppsøke ham uanmeldt. - Fikk det jeg skulle - der og da, men det blir vanskelig å gi positiv tilbakemelding på slike folk.

Vær også obs på at enkelte trekker objektet etter at du har fått tilslag dersom du har gjordt et alt for godt kjøp. Dette er ikke lov, men det de bruker å oppgi som årsak er at objektet ble/var skadet og således ikke i samsvar med beskrivelsen. - Dette er visstnok tillatt årsak til å annulere en budrunde?

 

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 17:04
Hallo Kjell

Det kan jo være slik at mannen selger "short", dvs selger varer han ennå ikke har. Metoden er velkjent - og forbudt tror jeg - på aksjemarkedet. Så det er lov å håpe.

Det viser seg at han også har operert på Tradera og er kastet ut derfra. Både på Ebay og Tradera har han mange kommentarer på at leveransene har tatt svært lang tid, og at han ikke svarer på epost. Men det kan se ut som folk har fått varene til slutt.

Fint om du sjekker epostarkivet ditt ved anledning og forteller meg om det er "vår mann" du har handlet med.

Takk for engasjement og kommentar.

Mvh

Terje S
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2005 at 14:47

Jeg kjøpte noe Roco av denne manne. Det tok laaaaaaaaa...... aaaaaa..... aaaaaaang tid før jeg fikk varene, men jeg fikk de. Han svarte ikke på mail før etter at jeg fikk varen, og da unnskyldte han seg med at han hadde problemer med livet...

Kjøper ikke noe av han igjen

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2005 at 17:41

Hei Terje!

Jeg har nå fått sjekket i "papirene" mine og kan bare bekrefte at jeg også har handlet med "roco999" i slutten av juli i år.

Jeg ser at jeg faktisk fikk trukket av moms der nede, noe som slett ikke alle gjør. - Handelen for meg gikk helt fint og jeg sendte til og med ned penger på forskudd. Hadde dette vært en notorisk kjeltring, så tror jeg ikke jeg hadde fått varer?

Tror derfor ikke at alt håp er ute for deg? Noe kan ha inntruffet som gjør at du ikke har fått det du skal ha og heller ikke får svar?

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2005 at 19:16
Hallo Kjell og Geir

Ut fra karakterene han har fått på ebay og Tradera er jo de fleste godt fornøyd, så notorisk kjeltring er han nok ikke. Han la ut personnummer og korrekt adresse på ebay, det ville ikke en ren svindler gjort. Men det er svært mange klager på meget treg levering, kanskje han rett og slett driver med forhåndssalg slik du antydet, Kjell.

Så jeg har ikke gitt opp å få loket mitt. Jeg ha dessuten sikret meg ved å melde den manglende leveringen inn til ebay. De har en erstatnings-ordning som kan gi meg 60-70 prosent av kjøpesummen.

Neste trekk er å sende brev og true ham med politianmeldelse, vi er tre nordmenn og en svenske som alle går å venter, til sammen er beløpet såpass at vi kanskje blir tatt på alvor av der/die/das Polizei ;-)

 
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2006 at 16:34

Hei Terje!

Hvordan endte denne historien?
Fikk du loket ditt til slutt?

MVH Kjell H.

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2006 at 21:56
Hallo Kjell

"Hitler-yngelen" var muse stille helt til vi på ordentlig tysk truet  ham med politianmeldelse. I romjula kom en epost lovet han å sende pengene i retur. Ingen penger dukket opp, for to uker siden kom det plutselig et lokomotiv i Posten, selvsagt et annet enn det jeg fikk tilslag på i oktober.

Lokomotivet kom forresten fra en annen avsender, en Lars Kaiser. Så hvis noen har hørt om ham, gi gjerne beskjed

Jeg har bedt om å få erstatning gjennom ebays kjøperbeskyttelse, kanskje summen av beskyttelsen & salg av loket på QXL gjør at jeg ender i null.


Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2006 at 21:06

Hei Terje!

Da lukter det hele av "shortsalg" - og det er et problem som tydeligvis har en viss utbredelse på Ebay? Jeg ser fra tid til annen at det dukker opp modeller for salg på Ebay før de forlater fabrikken som nyheter.

Nå vet jeg ikke eksakt hvilket lok du fikk tilslag på og hvilket lok du fikk som "kompensasjon"? - Mener å huske at det bildet som "roco999" benyttet av min Di5 var en smusset utgave, mens loket jeg fikk tilsendt var usmusset. Det hadde ikke så mye å bety for meg, men jeg trodde faktisk at jeg hadde kjøpt en fabrikksmusset utgave av loket som ikke hadde vært i salg i Norge.

Var det noe slikt du ble kompensert med?

 

MVH Kjell H.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.