Diverse 2018-nyheter |
Post Reply | Page <123> |
Author | ||
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
@ cfsalicath
Er det ikke slik at Rc-lokene Roco kom med i 2017 har ny printplate, ZIMO lyddekoder i stedet for ESU, og et par andre oppdateringer i lysskift? Har lest om flere som mener de siste versjonene var mer detaljerte også. Roco kom også med en El 16 i Gammeldesign i fjor? Siden El 16 er basert på samme ramme, både i original og hos Roco, regner jeg med at Roco kommer til å gi ut flere Rc-lok og utgaver av El 16. Ser en oransje Rc3 blant nyhetene også. Tør vi gjette på en El 16 i rødt/svart (nydesign) neste år? Jeg har ikke fått med meg de gamle utgavene, så jeg er fornøyd i alle fall. |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
SIkkert en med nytt nr. Desutten har de jo forbedret innmat i EL16 lokene. SÅ da har de jo en unskyldning for å lage flere utgaver |
||
A matter of life and death
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
2018-nyhetene til Auhagen. Edit: Oppdatert inaktiv link.
Edited by Roger - 19 januar 2018 at 15:34 |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
bjornp
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne linken virker bedre:
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Her skulle 2018-nyhetene og 2018-sortimentet til Brekina ha vært, men direktelinken er vanskelig. Den virker bedre når man legger inn url'en selv: Edited by Roger - 19 januar 2018 at 15:39 |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var veldig mange varianter av disse vognene i Tyskland, alle lignet hverandre, og alle hadde betegnelse VT137. Anordning av vinduer, dører og diverse andre detaljer varierte fra type til type, og det var forskjellige kraftoverføringer. De to norske vognene det er kjente bilder av (de to som ble hugget opp sist) hadde annerledes vindus- og døranordning enn Brawas modell. Det var 6 slike vogner i Norge, DRG-nummer i serien fra 137-170 til 137-208. Med nummer så tett var de sannsynligvis like. Brawas modeller ser ut til å få nummer fra 137-348 og oppover, det tyder på at de er en annen typevariant. Vognene som kom til Norge var dieselelektriske. De ble sendt hit for at generatoren skulle brukes som kraftkilde til avmagnetiseringsanlegg for ubåter, ikke for å brukes i trafikk.
Edited by H. Lindholm - 20 januar 2018 at 10:59 |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Kato/Lemke/Hobbytrain/Mehano har også VT137 blandt sine 2018-nyheter i både H0 og N. Denne ser noe annerledes ut enn Brawa sin modell, men er fremdeles kanskje ikke helt av samme type som NSB Bmdeo 10? Minis kommer fra samme produsent, og her er 2018-nyhetene. |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oj, Rheingold-vogner fra BRAWA!
Og jeg som hadde tenkt å bare kjøpe Skandinavisk... |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Synes det ser ut som Hobbytrain kommer med rett variant i N-skala, men det bør sjekkes mer nøyaktig! |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne er dessverre også feil. Det mest iøynefallende er en helt annen form på fronten, men også på denne er vindus- og dørarrangementet annerledes, og den har et takoppbygg som de fleste andre variantene av disse vognene ikke hadde. Denne er dessuten dieselhydraulisk, de som kom til Norge var dieselelektriske. NSBs vogner kom fra serien 137-094 til 137-110 og 137-164 til 137-223 (todelt nummerserie). Lemkes vogner er fra serien 137-241 til 137-270. Brawas vogner er fra serien 137-377 til 137-396.
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Helge ta en titt på motorvognene i N-skala på side 53 i katalogen. Det virker som du har sett på H0-modellene på side 14. Jeg har ikke tilgang til nødvendig dokumentasjon for å verifisere om N-skala motorvognene er helt korrekte, men de er i hvertfall snarlike. |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hmm, med det samme jeg så denne, så tenkte jeg, jøss, har de fått laget til en form for skrukoblinger, men nei.
Men den er ikke så stor som de vanlige bøylekoblingene da, så jeg vil nok anta, at det ikke er fult så synlig. 66661 - Trix Express-Kupplungen. Til dere som er stødig i utenlansk . Inhalt: 30 Trix Express-Kupplungsköpfe, jeweils paarweise verpackt (mit und ohne Bügel). Zum Einsetzen in Fahrzeuge mit Norm-Kupplungsaufnahme (NEM 362) und Kulissenführung. Kompatibel mit bisherige Trix ExpressStandardkupplungen Edited by Tåge - 24 januar 2018 at 16:24 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter det jeg husker, har/hadde Trix Express et høyere koblingshøyde enn Märklin og andre fabrikat med bøylekoblinger. Dette er sikkert beregnet for at de som fortsatt kjører Trix Express kan få nye vogner som lar seg koble til gamle vogner? NEM lommen 362har en normert høyde over skinnekanten og denne høyden er sikkert bestemt av Märklin og andre brukere av bøylekoblinger? Der er koblingen i samme plan. På samme måte som Fleischmann har senket deres Profi-kobling fra denne standarden (fornuftig da vognene tåler mer sideveis kraft uten å spore av) fra NEM-standarden så er dette en kobling som øker skinnehøyden for Trix Express.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De der er beregnet på det eldgamle Trix Express-systemet, dvs. 3-skinne likestrøm med hjulflenser så grove at de gamle fra Lima og Märklin fremstår som filigrane. Bøylene i disse koplingene er i høyde med bufferne, og følgelig ikke kompatible med vanlige bøylekoblinger. I denne utgaven for NEM-holder blir det, såvidt jeg kan se, temmelig stor avstand mellom vognene, da hele den øvre delen av koblingen må gå klar av bufferne. På originale Trix Express boggivogner var dette i stedet ofte løst ved å gjøre bufferbjelken bevegelig.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har heller ikke tilgjengelig dokumentasjon her for å vurdere disse, men så vidt jeg kan se stemmer både endepartier og dør-/vindusarrangement bra med de norske vognene. Det er dessverre ikke oppgitt hvilke nummerserien de skal forestille. Som tidligere nevnt fikk alle disse vognene av en eller annen uforståelig (og nokså "utysk") grunn hovedtypebetegnelsen VT 137 selv om det var veldig mange varianter med til dels store forskjeller både av tekniske løsninger, innredning og utvendig utseende. Til og med alle lyntogsettene som fulgte etter prototypen "Fliegende Hamburger" fikk betegnelsen SVT 137, selv om det av disse fantes både 2-, 3- og 4-vognsett. De forskjellige variantene av VT 137-vognene ble også levert i mange serier innimellom hverandre, slik at vogner av samme type kan være fordelt på både 2 og 3 nummerserier mellom andre varianter. Noen av variantene var det bare én eller noen få vogner av, andre varianter veldig mange. Alt dette gjør det vanskelig å holde oversikt.
|
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oki, jeg kunne bare ikke huske og ha sett de før, men de har sikker stått i katalogen før da, det er bare jeg som husker dårlig |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
hev
Medlem i MJF Joined: 07 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Baneservice MZ "TYR" fra Hobbytrade
|
||
Hans Egil
Norsk damp og diesel |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Noen andre som kommer med en slags skalakobbling i H0 i år er Makette. Den ser utrolig fin ut, men jeg er itt usikker på virkemåte og om den er NEM-kompatibel (sjakt). Kanskje noen (som er på messen) kan fortelle mer? Noen som eventuelt kommer til å forhandle denne i Norge?? Makette 2018-nyheter (kobblingen nederst til venstre)
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
B-models har mye fint. Er det noen som har erfaring med kvaliteten på disse belgiske modellene? Holdt på å kjøpe Hectorrail-versjonen av G2000, men da jeg sammenlignet modellen med forbildet oppdaget jeg en god del avvik. Etter å ha sett en YouTube-anmeldelse som ikke var veldig flatterende, lukket jeg lommeboken. Men en del av vognene de kommer med nå ser fine ut.
|
||
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |