MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Oppbevaring av lokomotiv og vogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Oppbevaring av lokomotiv og vogner

 Post Reply Post Reply
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oppbevaring av lokomotiv og vogner
    Posted: 28 desember 2017 at 22:32
Sikkert veldig dumt spørsmål men prøver meg for det. 
Hvordan burde lokomotiv og vogner oppbevares har det noe å si ? f.eks. for lokomotiver er det best at de står eller ingenting å si om de ligger ? 


Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2017 at 23:37
For lagring og transport er det aller beste oppbevaringsstedet for lokomotiver (og vogner) originalesken som de kom i fra fabrikken. I dag er de aller fleste slike esker utformet slik at modellen får god støtte på punkter som tåler det, mens ømfindtlige detaljer er beskyttet. Dessverre er det alt for mange som ikke forstår dette og kaster eskene. Veldig ofte kaster de da også bruksanvisningen.
Ved lagring uten originaleske er det eneste riktige at de står rett opp på sine hjul. Å legge lokomotiver på siden når de ikke ligger i originalesken kan skade detaljer.
En utbredt misoppfatning er at lokomotiver skal ligge på siden når de ikke står på sporet, det er fullstendig feil. Det blir ofte litt tåkete begrunnet med at hjulene blir ødelagt, det er bare tøys. Lokomotiver skal bare ligge på siden når de ligger i originalesken. Hvis hjulene tar skade av å settes ned på et bord eller en annen hard flate er man så hardhendt at man ikke burde ha modelljernbane i det hele tatt.
Om lokomotiver lagres stående eller liggende, i originalesken eller ikke, har bare betydning for bevaring av modellens eksteriør og detaljering. For innmaten har det ingenting å si, men de bør uansett ikke utsettes for nedstøving, varme eller sterkt lys. Selv kostbare modeller av høy kvalitet kan ta skade av direkte sollys over tid, mens billige modeller kan bli helt ødelagt etter kort tid i sollys. De bør heller ikke utsettes for frost, enkelte typer plast kan ta skade av det. De bør heller ikke utsettes for frost, enkelte typer plast kan ta skade av det.
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2017 at 23:43
Tusen takk for veldig fint å fyldig svar. Så om jeg forstår riktig kan godt lokomotivene og vognene være i eskene liggende og at ikke selve eskene trenger å stå i en plastboks f.eks. men om jeg skal ha stående framme burde de stå på sine hjul lokomotivene og vognene. 
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2017 at 21:08
Jeg har erfart i det siste at liggende lok har en tendens til å tørke ut i drivverket, i hvert fall hvis de er smurt med olje.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2017 at 21:55
Det høres rimelig ut for da blir akslene stående loddrett og oljen dreneres bort fra glideflaten.
Svein S
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2017 at 22:42
Sikkert dumt spørsmål men betyr dette at burde la eskene stå i plastboksene f.eks om jeg oppbevarer lokomotivene i org eskene som de kom i ? 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2017 at 23:45
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg har erfart i det siste at liggende lok har en tendens til å tørke ut i drivverket, i hvert fall hvis de er smurt med olje.
Min erfaring er at lokomotiver uansett tørker ut når de lagres lenge. Det kan godt være at de tørker ut noe fortere om de ligger på siden (i originalesken sin), men oljetypen og viskositeten har nok også mye å si. Uansett bør jo lokomotiver som har vært lagret en stund smøres opp før de tas i bruk igjen.
En annen sak er at lokomotiver som ligger på siden kan bli griset til med olje på den siden som ligger ned, men i så fall har man smurt dem alt for mye (noe som dessverre er nokså vanlig), og da har man i utgangspunktet gjort noe som ikke er riktig.
 
Originally posted by marklintog marklintog wrote:

Sikkert dumt spørsmål men betyr dette at burde la eskene stå i plastboksene f.eks om jeg oppbevarer lokomotivene i org eskene som de kom i ? 
Hva mener du med "plastboksene"?
Som jeg skrev tidligere er det to grunnleggende måter å lagre lokomotiver og vogner på som er bra når de ikke skal stå på sporet - enten i sine originalesker, eller stående på et fast underlag. Uansett må de beskyttes mot varme, sollys (og annet sterkt lys), fuktighet og støv, og helst også mot frost. I originaleskene får de mye av denne beskyttelsen av esken. Hvordan du så lagrer disse eskene har ingen betydning så lenge grunnkravene til beskyttelse oppfylles. Man må ganske enkelt tenke seg litt om hvor og hvordan man lagrer det slik at det ikke utsettes for skader.
Hvis man legger materiellet i større esker, kasser e.l. må man også passe på at disse ikke blir stående i solen (eksempelvis rett innenfor et loftsvindu). Hvis solen skinner på slike ekser og kasser kan temperaturen inni bli svært høy.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2017 at 23:48
Jeg vet ikke om jeg helt skjønner hva du spør om her. Hva er disse plastboksene du henviser til? Er det store oppbevaringskasser/bokser av plast som kan romme flere originalesker til lok?

Ellers er vel Lindholms tips kombinert med Pelles, tilstrekkelig informasjon:
- Hvis materiellet lagres i embalasje, så bruk originaleskene. Dreier det seg om langtidslagring av lokomotiver, så lagre eskene slik at loket inni bli stående slik at evt. olje ikke dreneres ut.
- Hvis materiellet er tatt ut av embalasjen, la materiellet står på hjula.
Svein S
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2017 at 23:53
Takk for fyldige svar fra flere. når skrev plastbokser så mente jeg slike smartstore bokser f.eks. kjøper hos Europris osv. 

Jeg har dekker grunnkravene som det nevnes føler jeg nå selv står ikke framme rett foran vinduet slik at kommer ikke noe sol på smartstore plastboksene og vil si er nokså helt grei jevn temperatur så lite svingninger. 

Skjønner at om det ligger eller står spiller ikke like stor rolle men er anbefalt at lokomotiv eskene står slik at oljen ikke renner ut men viktigste er at ting ligger i org. eskene sine når er lagret og det gjør det. 


Edited by marklintog - 30 desember 2017 at 00:05
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2017 at 16:41

Spørsmålet om uttørking av olje ved stående/liggende materiell er det nok delte meninger om betydningen av. Med tiden tørker det ut uansett, det er et lite problem, og det kan veldig enkelt løses ved det vanlige ettersynet og vedlikeholdet (smøring) som man alltid bør gjøre når lokomotiver tas frem igjen etter en tids lagring. Olje og fett blir dessuten dårlig med tiden og bør erstattes.

Ellers er spørsmålet om oppbevaring egentlig ikke noe annet enn å tenke seg om og bruke helt alminnelig sunn fornuft. Hva kan modellen bli utsatt for, og hva har den ikke godt av? Svaret på begge spørsmål er faktisk "det meste"
- Hvorfor er originalesken fra fabrikanten utformet slik den er? Selvfølgelig for å beskytte modellen best mulig under transport og lagring fra fabrikken og frem til endelig eier. Da er det en selvfølge at originalesken også er den beste lagringsplassen senere.
- Hvis man ikke har originaleske - hvordan er modellen beregnet å stå når den er i bruk? Jo, på sine hjul. Da er det naturlig at den bør stå slik, og ikke ligge på siden.
- Har modellen godt av støt eller trykk? Selvfølgelig ikke. Da beskytter man mot støt og trykk.
- Har modellen godt av støv? Selvfølgelig ikke. Da beskytter man mot støv.
- Har modellen godt av fuktighet? Selvfølgelig ikke Da beskytter man mot fuktighet.
- Har modellen godt av sterk varme? Selvfølgelig ikke. Da beskytter man mot sterk varme.
Hvilke andre påvirkninger er det modellen kan bli utsatt for som den sannsynligvis ikke har godt av? Sånn er det bare å fortsette, så har man fasiten....



Edited by H. Lindholm - 30 desember 2017 at 16:42
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.