MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Montering av lyskit NMJ Topline BM73
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Montering av lyskit NMJ Topline BM73

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Montering av lyskit NMJ Topline BM73
    Posted: 10 desember 2017 at 17:53
Hei,
Nettopp ferdig med montering av lyskit på NMJ Topline BM73 i blå utførelse (NMJT 81.201, 73.001). Den medfølgende monteringsanvisningen er feil/mangelfull på en del punkter, så jeg tenkte å skrive det ned her "for future reference". Jeg antar det er flere enn meg som har hatt dette lyskitet liggende en stund uten helt å orke å gi seg ut på det. 

1. Settet mitt har ikke forhåndstrukket ledning til den 5te polen i noen av koblingene. I følge monteringsanvisningen var det bare BM som skulle manglet dette. Steget i anvisningen for BM må man gjøre for alle vogner/koblinger. Tre ledningen gjennom hullet i NEM kulissen fra toppen før du lodder på pinnen. Da går det greitt.

2. Det er unødvendig å ta løs interiøret i noen av vognene. Kun i BFR er det nødvendig å kutte lederen mellom pinne 1 (venstre skinne), men du får tak i denne lederen fra siden uten å løsne interiøret. På BM og BFM kan man alternativt hente venstre skinnestrøm fra lysprintet til frontlyskastere og unngå å kutte noen ledere i det hele tatt.  

3. Forklaring og bilder av BMU'ens orignale printkort er helt feil. Tydeligvis forskjellige printkort... Jeg gjorde "advanced" montering da jeg synes det virket mer ryddig og ikke noe særlig forskjell i kompleksistet da pinne 5 uansett ikke var loddet på. 

4. For "advanced" montering MÅ du korte inn støttene som skal holde kortet på BMU. De er for lange, så kortet kommer for høyt og kommer i konflikt med taket. Du må også klippe/skrape ut en kant oppi taket. Kort inn støttene så resonnanskassa til høyttaleren akkurat går klar av seteryggene. Jeg måtte gjøre det samme på ene siden av BFM'en også. 

5. IKKE baser deg på bildene i anvisningen for montering av lysprint på BFM og BM. I bildene i anvisningen er lysprintene montert for langt mot enden og kommer i konflikt med førerromsinnredningen når du skal ha på kåpa. Flytt også støttene på andre siden av veggen i forhold til hvordan det er på bildene. Dette gjør at bena på kondensatorene får litt mer rom så du fortsatt kan ha kondensatorene på do eller hva det er. Sentrer så lysprintet så det ligger kant i kant med innredningsgulvet. 

Håper dette kan være til hjelp for noen. Selv ble jeg ganske irritert i prosessen etter hvert som den ene feilen etter den andre ble avslørt i anvisningen. Men vel montert ble det jo veldig fint. Det skal sies...

StenR


Edited by StenR - 10 desember 2017 at 23:38
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2017 at 19:55
Tusen takk for ei grei oppklaring. Har så langt bare montert i motorvogna. Måtte prøve meg fram. Venter bå på dekoder for å se om det virker. Har akkurat samme settet som du har.

Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2017 at 23:43
Bra noen kanskje kan ha nytte av det. Nettopp ferdig med programmeringa, og her er det også et par ting å merke seg: 
- Jeg måtte sette "Long adressing" for å få consist til å virke. CV#29 til 38. Sett adresse både i CV#1 og CV#18. 
- Det virker som disse lyslistene ikke låser adresse CV'er, selv om man setter CV#16/decoder lock. Man bør derfor sette alt adresserelatert samtidig som man setter CV#16 (mao. før man kobler sammen settet). Senere kan man sette sammen settet og programmere resten ved å sette CV#15 og CV#16
- Lyslistene lar seg ikke programmere med ESU LokProgrammer (antagelig pga kondensatorene tenker jeg). Funker dog fint med Multimaus. 

StenR



Edited by StenR - 10 desember 2017 at 23:44
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2017 at 21:22
Takk for tips. Jeg og Stein Johannsessen har skrevet på en artikkel om dette som vil komme i MJ-bladet.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2018 at 19:05
Hei, drar opp denne igjen. Jeg har montert lyskittet i ett sett nå men jeg får ikke lysene i motorvognen til å virke. Settet veksler mellom rødt/hvitt lys i endene har separat styring for "langlys", F1 for ende 1 F2 for ende 2, og det kjører helt fint, men lysene i på hovedprintet kommer ikke på uansett hvilken funksjonsknapp jeg bruker. Noen som har vært borti dette problemet?
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2018 at 21:02
Denne skal jo være uavhengig av koblingene dine, så da er det enten printet selv eller dekoder/dekoderinnstillinger. Kan være verdt å sjekke at du ikke fikk bøyd noen pinner når du stakk på plass dekoderen. Hvilken dekoder er det snakk om?

Edit: Sjekket kjapt. Lysene på hovedprintet er på AUX3/AUX4 og er ment for logikkutgang. Jeg gjetter at du enten bruker en gammel Zimo D type dekoder eller en som er satt opp som en D-type (med "vanlig" utganger på AUX3/AUX4). Da vil ikke lysene virke. Jeg gjetter det er problemet. Post eksakt dekodermodell, så tipper jeg vi finner ut av det. 


Edited by StenR - 07 februar 2018 at 21:10
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2018 at 22:25
Originally posted by StenR StenR wrote:

Post eksakt dekodermodell, så tipper jeg vi finner ut av det. 


Den er nok ganske gammel ihvertfall. Har hatt settet noen år og hatt dekoderen siden den var ny. Det er en ESU dekoder. har et rundt klistremerke merket 45/14/MS. På en chip under merket
står det:

ATMEL
MEGA644PA

Er det enkleste å kjøpe en nyere dekoder fra Zimo kanskje?
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2018 at 23:47
Antagelig er den for gammel, men prøv å skriv 3 til CV#8. Hvis det er en mx634d, vil den oppføre seg som en c. Du kan jo kryssbytte med en annen modell for å være helt sikker, men høres som du trenger en ny dekoder.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 02:05
Originally posted by hakhe hakhe wrote:

Den er nok ganske gammel ihvertfall. Har hatt settet noen år og hatt dekoderen siden den var ny. Det er en ESU dekoder. har et rundt klistremerke merket 45/14/MS. På en chip under merket
står det:
ATMEL
MEGA644PA
45/14/MS er antagelig en kode for at dekoderen er produsert i uke 45 i 2014. Så den er ikke spesielt gammel - det har ikke skjedd så mye på dekoderfronten siden da.

Det som står på chipen betyr at den er en generisk mikrokontroller fra Atmel av type ATmega644. Det holder neppe til å identifisere dekoderen.

Muligens kan det være en eller annen variant av Lokpilot 4. Jeg har et par selv som muligens kan ha denne mikrokontrolleren, men de er påstemplet en kode av ESU som gjør tallene på mikrokontrolleren uleselige. Første linje på koden fra ESU startet med "LP V4.0" - har din dekoder noe slikt? Lesbarheten er avhengig av lysretningen.

På ESUs dekodere med 21-pins plugg er AUX3 og AUX4, om de finnes, logikkutganger. Med mindre det er en Lokpilot Basic du har, tror jeg dekoderen burde duge.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 07:24
Stemmer nok det Torstein skriver. Den klistrelappen pleier å stå på Esu mtc dekodere. Hvis det er Lokpilot v4, så tror jeg alle mtc varianter har 4+2 utganger, også den billige de kaller standard. Antar du har prøvd å resette dekoderen. Kryssbytt med et annet lok hvor du vet alle 6 funksjoner har virket og se om du får liv i lysa. Hvis ikke er det vel antagelig selve lysprintet...
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 15:54
På denne Atmel chippen er det stemplet inn følgende:

LP4ALL
0-2-21
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 16:38
Originally posted by hakhe hakhe wrote:

På denne Atmel chippen er det stemplet inn følgende:
LP4ALL
0-2-21
"LP4" burde tilsi at det er en eller annen utgave av LokPilot 4. "ALL" kan muligens bety at de har brukt samme firmware på alle utgaver av LokPilot 4. Tallene vil jeg tippe er en firmware-revisjon.

Om dette er utgave med 21-pins kontakt og det faktisk stemmer at lys-printet skal ha logiske nivåer for AUX3 og AUX4, burde dekoderen duge, med mindre den er skadet.
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 18:09
Har nå prøvd med en annen ESU LP4 dekoder og et annet hovedkort og den virker heller ikke, den virker til å styre fremlys og baklys og motor men ikke innvendig lys. Kan det være at AUX3 og AUX4 ikke har blitt "mappet" til noen funksjonsknapp? Jeg kunne eksempelvis tenkt meg å styre innvendig lys separat fra frontlys. Nå så er framlys/ baklys styrt av F0, langlys i ende en av F1, langlys i ende to av F2, F3 gjør for det blåtte øyet ingenting, F4 skrur av akselerasjonsforsinkelse. Hadde jeg kunnet mappet sånn at F3 skrudd av og på AUX3 og AUX 4 så hadde det vært helt konge. Noen som har en kurant fremgangsmåte å utføre dette med en Roco Multimaus? Må ærlig inrømme at når det blir snakk om programering utenfor "å endre dekoder adresse" så er jeg rimelig blank på kunnskap.

EDIT: Jeg ser nå at F3 sannsynligvis er "skiftermodus" altså redusert hastighet. MEn spørsmålet gjelder fremdeles men kanskje bruke F5 til innvendig lys.


Edited by hakhe - 08 februar 2018 at 18:15
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 18:39
Aha! Det forklarer jo en hel del. Tok det for gitt at du hadde programmert den opp. De er ikke mappet default nei. Hvilke knapper vil du ha dem på?

Edit: Så du ville ha på f5. Sett CV# 490 og 506 til 48. Avhengig av firmware på Multimausen må du muligens bruke en spesiell prosedyre for å sette så høye cv'er. Post i så fall her igjen, så skal jeg se om jeg finner eksakt prosedyre...

StenR

Edited by StenR - 08 februar 2018 at 18:45
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 19:19
Ok, da begynner lyset å vises i tunellen. Ikke sikker på hvilken firmware jeg har på multimaus, men den kan vel uansett ikke programmere CV-er over 255? Må vel da justere noe i mulitmausen først for å legge på 100 osv på valgt adresse?

EDIT: Kan det stemme at jeg må sette CV7 til 40 og så velge CV90 for å justere CV490?

EDIT 2: Jeg ser at å justere CV7 er for Zimo sine dekodere. Fikk hjelp til å endre CV266 på en zimo dekoder tidligere.

EDIT 3: Ser ut til at jeg har firmware 1.02 på min multimaus


Edited by hakhe - 08 februar 2018 at 20:52
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 20:53
For å sette #490 til 48 gjør du: 
#96 -> 4
#97 -> 90
#99 -> 48

Tilsvarende for 506:
#96 -> 5
#97 -> 6
#99 -> 48

Du kunne sikkert konfigurert denne dekoderen litt bedre, men det krever litt mer detektivarbeid når du faktisk setter CV for CV. 

Edit: Hvis du vil ha lysrørsimulering, så er det antagelig inne på denne firmwaren. Da kan du sette:
Lysrør for AUX3:
#291 -> 16
#292 -> 0-255 (sier noe om hvor lang tid det skal ta å tenne "lysrøret")
#295 -> 128 (LED mode, vet ikke om den betyr noe på en logikkutgang)

Lysrør for AUX4: 
#299 -> 16
#300 -> 0-255. Sett den litt annerledes enn for AUX3, så flimrer de ikke i takt. 
#303 -> 128


Edited by StenR - 08 februar 2018 at 21:19
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 21:25
Det virket ikke. Hvor fant du at cv verdien skulle være 48? Jeg sitter å ser i maualen fra feb. 2013, og må si at jeg ikke skjønte stort av den versikten på side 50, ser liksom ikke helt sammenhengen her.

Prøvde også å sette CV31=16 og CV32=3 før jeg endret CV96, 97 og 99 uten at det hjalp meg noe.
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 21:52
CV32 tror jeg må stå som 2. 
Det er egentlig ikke så komplisert. Se først på tabellen side 55. Der ser du standardoppsettet på dekoderen (som er det jeg må anta at du har). Der ser du at F5-knappen mapper til linje 15 og 16. Det er en skrivefeil helt til høyre. "logic functions" teksten skulle vært ett hakk høyere. 

Men altså: Du er interessert i linje 15 og 16. Se så i tabellen på side 50.
Ta linje 15 først. Den kontrollerer fysiske utganger vha CV-K nr. 490. Se så på side 53. Der ser du at CV-K setter AUX3 og AUX4 med verdier 16+32=48. Ergo skal CV#490 settes til 48. Har du derimot CV32 til noe annet enn 2, så blir mappingtabellen på side 50 helt annerledes. 

Linje 16 fungerer på samme måte. Håper du skjønte tegninga. 

Hvis du har rotet med #31 og #32 foreslår jeg at du gjør reset og starter på nytt :-) 
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 22:06
Der fikk jeg det til. Ser nå hvordan de forskjellige verdiene hang sammen gjennom de forskjellige tabellene, men som med mye annet må jeg ha ting inn med teskje laget av gull før det setter seg. Tusen takk for hjelpen Sten, der fikk jeg lært mye og sparte meg for noen hundrelapper.
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 22:22
Bra! Har lokprogrammer, så ikke ofte jeg "håndprogrammerer" esu lenger. Litt gøy også da... Nå er du vel nesten snart klar for "swiss mapping" på Zimo. DET er grisete :-)
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 22:36
Vurderer en slik lok programmer selv etter denne økten. For et styr! Men kjekt å lære seg uansett. Neste spørsmål dukker vel opp fort vil jeg tro.
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.