MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - spon/huntonitt under skinner?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

spon/huntonitt under skinner?

 Post Reply Post Reply
Author
Hans-Ingve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans-Ingve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: spon/huntonitt under skinner?
    Posted: 26 november 2005 at 19:26
går det ann og bruke spon/huntonitt under skinner?
eller burde man ha kork?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2005 at 20:01

Tenker du bare spon/huntonitt, eller vil du ha det mellom selve trasseen i et annet materiale og skinnen?

Spon skal du i hvert fall holde deg langt unna som eneste underlag. det blir fryktelig "sigent" med tiden og du vil ende opp med en trasse hvor vognene lett hopper av eller kobler seg fra toget....

Som underlag bør først og fremst benyttes finer. Om du velger kork eller andre materialer mellom fineren og skinnen er litte opp og ned fra person til person

Eirik

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2005 at 20:05
Jeg ville ikke lagt spor rett på huntonitt eller sponplate. Alt for hardt, støyen
kommer til å bli formidabel.

Det er heller ikke mulig å presse skinnespiker ned i huntonitt/sponplate.

Jeg ville brukt sponplate eller aller helst kryssfiner laminert med porøs
fiberplate (12mm) oppå. Billigere enn kork.

Her ser du selvspikret spor med kryssfiner+porøsplate som sporunderlag

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2005 at 22:52
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

(...) Her ser du selvspikret spor med kryssfiner+porøsplate som sporunderlag


Aiaiai *mimre* - vi kom vel aldri mye lenger...
En liten supplering: Porøsplate er ganske ok som underlag, ja, men den er litt ujevn. Sporet på bildet er selvbygd. Det blir problemer når overflaten er ujevn, siden svillene blir også liggende ujevnt og sporet blir mindre bra... Tipper fleks vil ligge bedre.
For å unngå problemer limte vi papp på plata før vi bygde sporet og det fungerer riktig bra. Da bør du lime porøsplata med den ujevne, gule pappsiden ned og den glatte fibersiden opp, og pappen på dette.

mvh
Henning L
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2005 at 23:42

I stedet for porøs fiberplate kan man bruke asfaltplate, egentlig samme greia men innsatt med et oljestoff som gjør dem holdbare mot fukt. Finnes for eksempel i hendig størrelse 60x120 cm, 12 mm tykk. Er mer stabil enn de porøse platene, nesten like lette å jobbe med, og støver mindre .

Men ha alltid finer eller annet stabilt underlag under slike plater.

Hilsen Halvor

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2005 at 23:53

Er det noen som har erfaring med Woodland Scenics "Trackbed"? Se forøvrig link her: http://www.woodlandscenics.com/items.htm/HOScaleTrackBedSyst em

Jeg skal i gang med et par moduler snart og vil selvsagt unngå støy så mye som mulig. Dette produktet til Woodland skal vissnok dempe støy utrolig bra, men hvordan er det å feste skinnegang, ballast etc?

Hilsen  Kjetil

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 00:36
Originally posted by kness kness wrote:

Er det noen som har erfaring med Woodland Scenics "Trackbed"? Se forøvrig link her: http://www.woodlandscenics.com/items.htm/HOScaleTrackBedSyst em

Jeg skal i gang med et par moduler snart og vil selvsagt unngå støy så mye som mulig. Dette produktet til Woodland skal vissnok dempe støy utrolig bra, men hvordan er det å feste skinnegang, ballast etc?

Hilsen  Kjetil



Har du forsøkt å bruke sånn plastikkteppe som brukes til laminatgulv? Det demper iallfall støy. Har ikke brukt det selv, men har en del liggende etter oppussing av kjeller, så jeg har tenkt å forsøke.

Ellers så er jo bitumen et alternativ.(mulig dette er det samme som asfaltplater som noen andre nevnte tidligere i tråden). Mye bbrukt for å dempe støy fra pc-er (spesielt harddisker og cdrom som kan bråke og riste gankse bra)
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 09:11

Hei !

Jeg kjøpte kork i store flak, klippet remser til spor selv. Kork er stabilt, jevn overflate, lett å feste skinner til.

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
steloe View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steloe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 16:32

Jeg har brukt vinyl gulvbelegg som underlag for skinnene.  Til selve traseen brukte jeg 12 mm kryssfiner.  Vinylbelegg finnes i forskjellige kvaliteter og tykkelser.  Lett og skjære til, lyddempende og fremfor alt billig.  Jeg malte belegget brunt før jeg la skinnene. 

Med hilsen

Steinar Løes 

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 21:43
Originally posted by kness kness wrote:

Jeg skal i gang med et par moduler snart og vil selvsagt unngå støy så mye som mulig. Dette produktet til Woodland skal vissnok dempe støy utrolig bra, men hvordan er det å feste skinnegang, ballast etc?

Jeg har ikke erfaring med WS Trackbed, men har vært på noen FREMO-treff. Og i mine øyne vil det ikke spille noen stor rolle om du demper støyen på din modul eller ikke...

Det finnes vanligvis andre moduler der toget ramler forbi som en "tom tønne"! (Jeg skal ikke nevne min egen...)

Men okei, hvis alle bygget slik, ville vi jo ikke ha grunn til å kjøpe lyddekodere. Så lykke til med lyddempingen!

Mvh. Jon S.

Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 23:11

Originally posted by einjen einjen wrote:


Har du forsøkt å bruke sånn plastikkteppe som brukes til laminatgulv? Det demper iallfall støy. Har ikke brukt det selv, men har en del liggende etter oppussing av kjeller, så jeg har tenkt å forsøke.

Vi bruker "parkettunderlag" på våre skjulte oppstillingsstasjoner og synes det fungerer alldeles utmerket.

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.