MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Oppsett av Trix Di3 JBV
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Oppsett av Trix Di3 JBV

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oppsett av Trix Di3 JBV
    Posted: 03 desember 2017 at 23:53
Jeg har måttet bytte dekoder i Trix Di3 fra JBV da dekoderen har gått. har satt inn en Zimo MX631 C. Lysene går til topplyktene, og det blinker bare en gang da jeg trykker på F3. Regner med at den originale har en flash-loop funksjon slik at de gule lysene på taket blinker.

Neon tips til hvordan jeg kan programmere en slik loop?

Er det andre funksjoner de gule Nohabene har fra produsenten? Var det lys på de nedre lyskasterne også?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2017 at 16:03
Hei Pelle

Har du sett i manualen ? Tenker CV117->!
Om jeg har forstått spørsmålet ditt riktig
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2017 at 23:09
TRIX har vell aldri laget Di3.628 til JBV. Men Marklin har.
A matter of life and death
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2017 at 23:49
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

TRIX har vell aldri laget Di3.628 til JBV. Men Marklin har.


Ja, jeg tror det er byttet understell med et Trix-lok. Dekoderen i den var uansett defekt (svarte ikke på CV1).
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2017 at 07:05
Hei

Er du sikker på at dekoder er defekt ?

Dersom dekoder er innstilt på lang adresse (CV29 større eller lik 32) så vil ikke CV1 være i bruk.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2017 at 10:36
Den dekoderen som sitter i dette loket er en "tilsynelatende" ESU LokSound 3.5.
Denne dekoderen er ikke DCC som andre ESU-dekodere men kun MFX og Motorola. Det går heller ikke an å endre lyden i denne - kun enkelte CVer.
Det er derfor ikke sikkert at dekoderen er defekt?
 
Når man kobler den til en LokProgrammer, ser den "normal" ut - men lyden kommer ikke opp.
 
Fikk feil på denne ESU-dekoderen i garantitiden. - Visstnok var den utgått fra Märklin? - Fikk en ny "generell" LS i stedet fra forhandleren min i Tyskland. Den lastet jeg opp med Di3-lyd og konfigurerte på LokProgrammer. - Har da en mulighet til å bygge om loket til 2-skinnedrift og fortsatt bruke dekoderen.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2017 at 13:15
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei

Er du sikker på at dekoder er defekt ?

Dersom dekoder er innstilt på lang adresse (CV29 større eller lik 32) så vil ikke CV1 være i bruk.

Får ingen svar fra dekoderen uansett om det er CV1, 17, 18 eller 29. "Could not read CV". Dette fungerer når jeg bytter dekoder.

Jeg fikk tak i det originale märklin-understellet og satte inn dekoderen fra den. CV29 hadde verdien 6 og jeg tolker det som at den ikke var satt til lang adresse. Satte CV 29 til 38 og da funket verdiene som stod i CV 17 og 18.

Da ble det lyd! Men da lyser ikke topplytene og de gule lysene på taket. Dette funket jo med Zimo-dekoderen... Nå lyser bare de nederste kjørelysene, noe det ikke gjorde på Zimo-dekoderen. Gjetter at man må mappe noen utganger, men hvordan og hvilke?

Med Zimo-dekoder:

Når jeg setter dekoderen i märklin-loket lyser frontlyktene når F1 er trykket ned.

Med märklin-dekoderen:


Edited by Pelle - 05 desember 2017 at 13:41
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2017 at 15:07
Det er ekstra drivertransistorer for Aux 3 og 4. De skal finnes på printet og ikke i dekoderen - Det kan være at du mangler disse i ene printet?
Mener at disse logikknivå-funksjonene styrer topplys og "saftblandere"?
Det er muligens (husker ikke) noen ekstra komponenter på hovedprintet som tenner topplyskasterne retningsbestemt i sammen med hovedlys?
 
Se om du klarer å få kontakt med den opprinnelige dekoderen fra et Märklin digitalsystem i stedet for å prøve å skifte dekoder.
 
Märklin har en tendens til ikke å støtte DCC (som de anser som en direkte konkurrent). Dette fordi de ønsker å selge også digitalsystemet selv. (Det hadde vært fullstendig mulig å kjøre 3-skinnedrift med DCC.) mSD- og mLD-dekoderne hadde heller ikke støtte for DCC når de satt i Märklin-lok - men samme hardware støttet DCC i Trix.
Det går ikke å skifte SW (eller å oppgradere) ESUs dekodere som er produsert for Märklin.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2017 at 16:03
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Se om du klarer å få kontakt med den opprinnelige dekoderen fra et Märklin digitalsystem i stedet for å prøve å skifte dekoder.
 
Märklin har en tendens til ikke å støtte DCC (som de anser som en direkte konkurrent). Dette fordi de ønsker å selge også digitalsystemet selv. (Det hadde vært fullstendig mulig å kjøre 3-skinnedrift med DCC.) mSD- og mLD-dekoderne hadde heller ikke støtte for DCC når de satt i Märklin-lok - men samme hardware støttet DCC i Trix.
Det går ikke å skifte SW (eller å oppgradere) ESUs dekodere som er produsert for Märklin.


Det er Trix-dekoderen som er gått. Jeg tok den fra Märklin og den fungerte utmerket. Satte Zimo-dekoderen i märklin-loket og testet den på testskinnen ved å flytte den ene polen til midtskinnen. Da fungerte også märklin-loket!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2017 at 16:39
- Og den var ikke original på dette loket...?
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2017 at 23:26
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


- Og den var ikke original på dette loket...?

Noen har byttet kretskort eller loddet ledningene på Trix-loket slik at de går til topplysene. Det kan tyde på at det er en ekstra spenningsregulator på kretskortet og at det derfor er byttet. Mer vet jeg dessverre ikke.

Slik ser det ut i Trix-understellet:



Slik ser det ut i Märklin-understellet:



Edited by Pelle - 05 desember 2017 at 23:27
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.