MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Osbanens godsvogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Osbanens godsvogner

 Post Reply Post Reply
Author
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Osbanens godsvogner
    Posted: 03 desember 2017 at 12:42
Hei

Jeg holder på å bygge to av Osbanens godsvogner. Jeg har noen få bilder å se etter + noen tegninger. Skalaen blir 1:18 og med 45 mm sporvidde. Det er visse detaljer jeg imidlertid sliter med å finne ut av og som jeg trenger litt hjelp til. Begge vognene ble bygget ved Skabos Jernbanefabrikk og ser ut som et standard design som bare er skalert for å passe til den aktuelle bane. Den minste vognen ligner f.eks. på "8-hester-40-mann" vognen som er bevart på Krøderbanen. Kan være det også finnes lignende vogner på UHB. På hjørnene på vognene ser det ut til å være et vinkelbeslag som dekker enden på bufferbjelken. Er det noen som kan si hva dette er laget av og hvor høyt opp det går? Det ser også ut til å være et beslag høyere opp til å henge noe i. Noen som vet hva det kan være?

I leveransebeskrivelsen for den minste vognen sto det at den leveres malt i en farge som ligner oljet eik. Noen forslag til hvilken farge som kan passe?

Bilder av vognene mine kommer i neste post. For ordens skyld så kan jeg nevne at de skal ha hengslede dører og ikke skyvedører.

Helge B.
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2017 at 12:47
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 03:30
Flotte vogner du bygger.
Er det kafferørepinner du bruker som panel på vognene?

Når det gjelder beslaget nederst på vognsiden så kan jeg ikke hjelpe deg. Men det kan kanskje være et beslag for å styrke innfestingen av bufferbjelken. En liten bit messing, bøyd og med hull til nagler blir sikkert ok.

Beslaget litt opp på hjørnene av vognen er for feste til sluttsignal. Monteres på siden av vognkassen og skal ha et rektangulært hull hvor sluttsignalplatene eller sluttsignallampene settes ned i.

Jeg har beiset mine vogner til hagejernbanen med Herdins Lackbeis. Den fåes i flere farger. Jeg har valgt kirsebærtrefarge på mine vogner. Du får vurdere selv hvilken farge du velger. Det viktigste er at du liker fargen selv. Selv om fargen var lys den gangen vognene ble levert, ble de nok svertet en del under driften pga røyk og støv.

Gleder meg til å se vognene ferdig!

Edited by KjellAn - 31 januar 2018 at 04:54
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2018 at 21:18
Hei og takk for svar!

Etter at jeg skrev innlegget så var jeg i kontakt med Osbanens Venner. De kunne hjelpe med noen opplysninger og har sendt meg bedre kopier av Skabo sine leveransetegninger som avslører en del detaljer. Hjørnene på kassene er kvadratisk tre-stender. Kledningen er så lagt inntil denne. Bufferbjelken er en U-bjelke. Enden på bjelken er dekket med en liten plate. Osbanen brukte ikke sluttsignal så disse festene er montert når vognene kom til UHB.

OV viste heller ikke hvilken farge som var brukt originalt. De holder imidlertid på med et dokumentasjonsprosjekt av de første pasasjervognene fra Oldburry. Her har de funnet flere lag maling med forskjellig farge. De mente det er sannsynlig at vognene på et tidspunkt har vært malt i samme farge. De har ikke kommet så langt at de har identifisert alle fargene. Osbanen malte vognene sine ofte. Jeg vil vent litt og snakke mer med OV før jeg maler. Det er uansett flere detaljer å jobbe med.

Her er et fargebilde fra UHB 1959. Det viser en av Osbanens vogner i rødbrun farge men det er antagelig UHB sitt fargevalg. Bilde

Herdins beis har jeg brukt i andre sammenhenger men akkurat disse vognene har jeg tenkt å male. Det er kommet litt lim opp mellom noen av kledningsbordene og da vil ikke beisen gi farge der.

Og ja, det er rørepinner. En pakke med 2000 stk for kr 100 på Binders. Bjørk med passe tette fibre. Limt på kryssfinerplater med tynnet hvitlim og satt i press til limet var tørt.

Her er forresten en film fra Osbanen i 1935 for den som er interessert:                     Film

Helge B.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 17:24
Originally posted by HelgeBe HelgeBe wrote:

Hei og takk for svar!

Her er forresten en film fra Osbanen i 1935 for den som er interessert:                     Film

Helge B.


Stilig modell og stilig film!
Hadde jeg ikke satset gård og grunn på å bygge Thamshavnbanen i 0m skulle jeg bygd Os Nesttun banen i 0 eller kanskje til og med 1/35.
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2019 at 22:43
Hei

Prosjektet skrider framover i ymse rykk. Mens jeg grublet på fargen begynte jeg å bygge to andre godsvogner. L-vognen finnes det både gode bilder av og tegning fra Skabo. Den grå G-vognen ble levert av Linke-Hoffmann i 1921. Det finnes ingen tegninger av den, men et veldig godt bilde tatt på UHB i 1961: https://digitaltmuseum.no/011012597585/hensatt-godsvogn-pa-sorumsand-stasjon-etter-nedleggelsen?i=1126&aq=text%3A%22Hølandsbanen%22. Jeg brukte samme dimensjoner som G-vognen fra Skabo, og resten har jeg målt ut fra bildet. I følge boken om Nesttun-Osbanen så var vognen fra Tyskland malt mørk grå. Det gjorde det litt enklere å velge farge til denne. 

For å finne en passende farge til de andre vognene tok jeg en ubehandlet (lys) eikepinne og dyppet i edeltreolje. Så var det å bruke Jotun sitt fargekart og finne en farge som lignet. 






Det mangler noen detaljer, blant annet fallbrekk (hevearmsbrems) på de 2-akslede vognene. Jeg har tenkt å forsøke å modellere detaljene i et 3D program og så printe dem ut.

Helge B.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.