MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Di 6 fra Hobbytrade
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di 6 fra Hobbytrade

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Di 6 fra Hobbytrade
    Posted: 29 november 2017 at 12:47
Jeg har satt inn en nye dekoder i 2 di6-lok fra Hobbytrade (det ene i displok-utgave). Begge lokene går tregt. Har konstatert at det er drevet og ikke dekoderne det er noe feil med.

Da jeg løsner printet og fjerner den ene kardangen går det lettere. Samme hvis jeg løfter litt på loket mens det kjører. Kan virke som at (tann)hjulene gir motstand. Har testet på testbenk og altså på rett strekning.

Andre som har opplevd dette? Jeg har et annet di6-lok som går som bare det. Derfor rart at 2 "nye"lok går tregt.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2017 at 15:08
Mål strømmen til loket under analogdrift. (det er mye vanskeligere å måle strømmen fra en dekoder da den er pulset. - Multimeteret kan derfor vise feil.)
Er strømmen > 0,5A kan det være noe galt? Sjekk gearboksene for sprukne drev - spesielt om loket går ujamnt. Det kan også være at EMFen er slått av på dekoderen? Da vil motoren gå seinere jo høyere belastning.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2017 at 17:32
Mine 2 Di6 trekker ikke noe i stigninger. Mens Cargolink Di6 har trolig sprukket tannhjul. Kjøpte det som ny i butikk. Lå en stund føre jeg skulle teste det på klubbanlegget. Det kom seg ut av den ene stasjonen føre loket havarerte. Trolig sprukket drev (uten at jeg har sjekket) De fulgte med 2 hjul med hefteringer. Men å få boggier fra uten av de ble ødelagt var håpløs. Så det ble med orginalen hos NSB. De her ute av drift her i huset.

Ulempen med Småprodusenter som NMJ og Hobbytrade. Er at det kan være vanskelig å skaffe deler. Her er Roco flinke.
A matter of life and death
Back to Top
ToreK View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 august 2010
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ToreK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2017 at 23:05
Jeg har også en Di.6 som trekker litt dårlig.
Prøvde å montere hefteringer fra Roco.
Disse er imidlertid litt i tykkeste laget så jeg skulle hatt noen som er litt tynnere.
Noen som har noen tips om hvem som kan ha dette?


Edited by ToreK - 03 januar 2018 at 20:08
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.